Kirjoittaja Aihe: Kipupolin toimintaa...  (Luettu 77533 kertaa)

satuo

• Global Moderator
  • Aina jossain paistaa aurinko.
Vs: Kipupolin toimintaa...
« Vastaus #45 : Marraskuu 30, 2012, 16:11:15 »
Niinhän sitä luulis....
No toivottavasti saan ens viikolla sen uuden lääkkeen reseptin...

tyttönen

• Jr. Member
  • **
  • Pieni mutta pippurinen!
« Vastaus #46 : Joulukuu 01, 2012, 05:54:41 »
Ei se kipupolinkaan lääkäri voi kaikkia auttaa, hän ei voi ennakolta tietää mikä puree ja mikä ei. Oikeasti se kipupolin toiminta perustuu pitkälti siihen, että joskos kokeiltais tätä auttaako. Toki siellä on se taitotietotaso toista mitä tk:ssa. Siellä ostaan ennakoida että auttaako vai ei. Lähdetään siitä mikä suurimmalla todennäköisyydellä toimii. Ja viimeiseen asti vältetään niitä kovia opioideja. Ainakin jos on oletettavaa, että kipu jatkuu vuos kaudet. Toki syöpäkipuun ne määrätään heti jos siltä näyttää, että niitä tarvitaan ja se on hyvä. Jotkut sairaanhoitopiirit ja toiset lääkärit ei suostu edes määräämään oikeasti vahvoja opioideja ilman kipupolin konsultaatioo. Loisto juttu mielestäni, vielä kun saatais psyykelääkkeet samoin, vain psykiatri voi niitä määrätä jatkuvaan käyttöön. yleislääkäri tmv. voi määrätä niitä aloituspakkauksen puhelin konsultaation perusteella ja jos niitä tarvitaan jatkossa niin psykiatri sitten tutkii ja määrää. Tk hoitaa jatkot.

diisa

• Sr. Member
« Vastaus #47 : Joulukuu 01, 2012, 09:42:38 »
Totta se on että kipupolin hoito on tuo, hoidon etsiminen, olkoon se siten ne lääkkeet ja muu hoito.
Silti moni kipupoli on tekele. Siell pitää olla lääkärin lisäksi se hoitaja, sosiaalipuolen ihminen joka tuntee muut asiat ja myös psykiatri/-logi.
Silloin se toimii.
Kun asiat saadaan toimimaan niin silti ovi raolleen sinne sen takia kun tk;ssa aletaan keksimäään omia ehdotelmia vaikka on ohjeistettu kipupolilta.
Aina löytyy joku innokas lääkäri joka alkaa vaihtamaan esim. lääkitystä.

Itse olen joutunut kaksi kertaa palaamaan takaisin kipupolille kun tk;n kanssa asiat ei luistaneet. Nyt menee paremmin.
Jaksamista taisteluihin ja kipujen kanssa elämään  :hali:
Sitä ei tiedä kuinka syvällä pohja on, ennen kuin sinne putoaa.
- F.R. Laing

satuo

• Global Moderator
« Vastaus #48 : Joulukuu 07, 2012, 19:27:07 »
Mahdollisesti kiirehtimispyyntö auttoi. Peruutusaikaa tarjottiin.
Lääkeresepti tuli postissa.

satuo

• Global Moderator
« Vastaus #49 : Elokuu 12, 2013, 19:40:44 »
Viimeisin käynti oli kyllä karmea! Nyt siis omassa sairaalassa, jonka pitäisi olla minun ensisijainen hoitotaho.

Tulee vain mieleen, kun luin tuon Toppiskan ensimmäisen viestin, että olisko sama lääkäri??!!  :sadattelu:   :o  :sadattelu:

diisa

• Sr. Member
« Vastaus #50 : Huhtikuu 04, 2014, 12:44:15 »
Kaivoin tämän aiheen täältä. Olen huolissani oikeasti kun paikkakunnan keskussairaalan kipupoli lopetetaan  :o
Minulle se aiheuttaa oikeaa pelkoa, miten käy kivunhoidon?

Niin monta pettymystä ja yritystä on takana että en jaksa uskoa hoitoon terveyskeskuksessa. Se vaan ei ole toiminut. Hankaloittanut omaa kivunhoitoani siksi kun tk on heti alkanut säätämään lääkitystäni vaikka ohjeistus on ollut täysin selkeä. Asiassa mentiin niin pitkälle että en voi enään luottaa lainkaan.
Sain vastauksena sen että kun nuoret inokkaat lääkärit pelkää kipulääkkeen määräämistä niinköhän  :o

Outo pelko, ohje kipupolilta  on turvana, ohje joka toimii ja siihen voi turvata jos niin pelokas on. Miten se hoitopaikan muutto toimii, pitää se asia tutkia ja käytää sitä mahdollisuuta jos siihen voi luottaa.

Mukavaa viikonloppua  :hali:
- F.R. Laing

rikke

• Jr. Member
  • **
« Vastaus #51 : Huhtikuu 04, 2014, 14:01:30 »
hello. tuohon kipulääkejuttuun kommentoin, että minulle yksityinen ortopedi sanoi, että jo lääkärikoulussa kehotetaan varomaan voimakkaita kipulääkkeitä. hän kyllä ihmetteli myös tk:n lekurin hommaa, kun ei antanu mulle kipulääkettä. hän taas kerran lausui sen tutun, että kipu kroonistuu, jos sitä ei hoideta ajoissa ja kunnolla ! mulla ei ole kuin 14 päiväksi oxyja ja en tiedä mistä sitten saan lisää, kun tk ei anna. ens viikolla ortopedi soittaa ja häätyy pyytää lähettään epikriisi mulle tai suoraan tk:een.
Välilevyproteesi, polvessa tekonivel, molemmissa leukanivelissä proteesi. Osteopenia. Unettomuus. Nivelrikko selässä ja toisessakin polvessa, samoin SI-nivelessä. Lonkassa tekonivel ja neurostimulaattori iskias-hermon vaurion aiheuttaman hermovauriokivun hoitoon

VilleJuhani

• Hero Member
« Vastaus #52 : Toukokuu 13, 2014, 18:34:11 »
Minulla luki jo tuossa ajananto-kirjeessä, että käyntejä on 1-4. Osa voi olla myös soittoaikoja. Vähän pelottavalta kuulostaa...

Nelli

• Hero Member
« Vastaus #53 : Toukokuu 13, 2014, 18:45:52 »
Mie oon käynyt yhden kerran tuolla lääkärin juttusilla, sen jälkeen olen yhden kerran puhunut lääkärin
kanssa puhelimessa ja hoitajien kanssa varmaan jo kymmenen.
Ainakin miulla tuntuu olevan semmonen puhelimen välityksellä toimiva hoitosuhde.

Lääkärin kyllä tavottaa suht nopeaan, kerron hoitsulle probleeman, hää juttelee lääkärin kanssa
ja sitten hoitsu soittelee miulle.
Välistä vaan tuntuu, ettei myö puhuta samasta asiasta  ~:/  jotenkin etäistä touhua lääkärin suunnalta,
hoitajat on tehtäviensä tasalla

Nelli
M51.1 Prolapsus disci i.v.L4/5 centralis L23.0 Eczema allergicum L40.0 Psorasis S82.6 Status post frctura malleolis lateralis l.dx M23.3 Ruptura menisc. M54.Sacra lumbalgia   Oikoniska M54.1 Radiculopathia extremites indefieror l.dx F.45.4 Pitkäaik. kipuoire M51.3 L4-S1 MODIC 2 R29.8 Hermojärjestelm

rane

• Ex-member
« Vastaus #54 : Toukokuu 13, 2014, 22:33:27 »
Minulla luki jo tuossa ajananto-kirjeessä, että käyntejä on 1-4. Osa voi olla myös soittoaikoja. Vähän pelottavalta kuulostaa...
Paikan tuntien saat pari käyntiä, pari soittoaikaa (soitto hoitajalle) ja nipun reseptejä. Kovin lyhyitä on jaksot, muutaman lääkkeen ehtii kokeilla. Sellainen pitkäjänteisyys puuttuu, mitä nimenomaan näissä tilanteissa tarvittaisiin. Säästetään, mutta ihminen unohtuu.  :doh:

diisa

• Sr. Member
« Vastaus #55 : Toukokuu 16, 2014, 11:26:38 »
Selvisi oman kipupolin kohtalo. Ei suinkaan lopeteta vaan aloitetaan uudelleen  ???
Eli "vanhat" asiakkaat passitetaan tk:n ja jos on tarvetta päästä takaisin niin lähete tk:sta ja puolen vuoden jonossa marssitaan takas. Toki jos lääkäri niin päättää.

Saamalla kun heitettiin pois kipupolilta niin lopetettiin yksi vuosia käytössä ollut toimiva kipulääke . Huono yhtälö. Puheissa lääkäri sanoi että mietitään jos en pärjää niin aloitetaan sama lääke uudelleen.  :o Sitä tekstiä ei ole epikriisissä. Ajattelen että jos olisin tk;n lääkäri minulle se olis sama kuin lopetettu lääke.
En jaksa uskoa siihen että tk;n tohtorit palaa siihen enään. Minulle se tietää sitä että odottelen sen puoli vuotta päästäkseni takaisin.
 :-X
- F.R. Laing

Nelli

• Hero Member
« Vastaus #56 : Toukokuu 16, 2014, 14:27:04 »
Voi Kerpele sentään Diisa  :hali:

Jopas ovat taas hyviä päätöksia tehneet, sairaita taas kyykytetään  :sadattelu:
Ja toimivat kipulääkkeet tietenkin viedään, joka toisen lääkärin tavoite vissiin...

Toivottavasti pääset uudelleen polin kirjoille  :hoiva:

Nelli
M51.1 Prolapsus disci i.v.L4/5 centralis L23.0 Eczema allergicum L40.0 Psorasis S82.6 Status post frctura malleolis lateralis l.dx M23.3 Ruptura menisc. M54.Sacra lumbalgia   Oikoniska M54.1 Radiculopathia extremites indefieror l.dx F.45.4 Pitkäaik. kipuoire M51.3 L4-S1 MODIC 2 R29.8 Hermojärjestelm

diisa

• Sr. Member
« Vastaus #57 : Toukokuu 20, 2014, 23:04:22 »
Juu ne toimivat , tai yksi toimivista kipulääkkeistä meni jo!!! Oikiassa Nelli olet, nuoret lääkärit varoitetaan antamasta kipuun lääkkeitä.
Viinasta ei niinkäään varoitella, sitä saa usseimman putelin aina tarvittaessa. :kipee:
- F.R. Laing

VilleJuhani

• Hero Member
« Vastaus #58 : Toukokuu 21, 2014, 00:34:59 »
Joo, kyllä palaa mieleen muistot 90-luvun ihan lopusta. Loppui silloin kipupolilla käynnit kuin seinään. Lopputekstikin on vain muutaman rivin. Toivoa sopii, että vast.ottavalla lääkärillä ei olis ihan sairaskiire, eikä olis ihan hommiinsa kypsynyt. Varmasti olen haastava tapaus (enkä tarkoita ettettekö te muut olisi), kun on kovat lääkkeet käytössä, ja kivut päällänsä. Lähetekin oli aika karua luettavaa.
Toisaalta jää se mahd. miedoilla kokeilu nyt väkisellä pois. Siis jos vähänkään paneutuvat asiaan. Minnehän meidän pitäis olla yhteydessä, että näin tärkeän pkl:n toiminta olis vähintäänkin asiallista? ja vieläpä joka paikassa. Kirjoittelen ehdottomasti kunhan olen tuolla päässyt käymään...
Mutta ei tuo diisankaan kohtelu ole mistään kotoisin! Mitähän osais neuvoa... Kovan kipukohtauksen tullessa itse menen päivystykseen. (ja nämä paperit aion ottaa kipupkl-käynnille mukaan.) Sanoisit siellä päivystyksessä, miten on käynyt... Ei ole helppoa sekään kyllä... Mutta olisko ideaa?

rane

• Ex-member
« Vastaus #59 : Toukokuu 21, 2014, 08:02:01 »
Tää ajautuu nyt pois topikista, mutta saahan tämän rönsyn erilleen jos tästä on omaksi aiheekseen saakka.

Joskus aikanaan tehtiin adressi kipupotilaiden tilanteen parantamiseksi. Adressejakin on vaan niin turkasen paljon. Mediassa näkyminen olisi hyvä mutta vaatisi että joku antaa asialle "kasvot". Eikä meidän asiat ole kovin mediaseksikkäitä. "Toi on kipee" -Ai jaa, mistä sen näkee. Poliitikkojen kautta saattaisi saada kysymyksen kyselytunnilla, mutta auttaako se? Vaikka asiaan jostain käsittämättömästä syystä puututtaisiin (meillähän on kaikki kunnossa jos sairaalasta kysytään) muuttuisiko silti toiminta kun se on juurtunutta. Joku THL voisi olla keino oikeasti vaikuttaa, mutta nokkiiko lääkäri toisen silmää? Epäilen. Samasta syystä kenenkään tunnetun kivunhoidon lääkärin avautumista on turha odottaa. Kyllä me ollaan aika heikoilla?