Kirjoittaja Aihe: Työkokeilu  (Luettu 19377 kertaa)

Keltalumme

• Ex-member
Työkokeilu
« : Maaliskuu 28, 2011, 20:58:21 »
Mulle on mietitty työkokeilua vaihtoehdoksi. Mulla olis tod.näk. kiva paikka tiedossa, ja niillä voisi olla aukeamassa joskus kesällä (tulisi kai silloin hakuun) uusi työpaikkakin. Joudun nyt odottamaan, ottaisivatko he minut. Ainoa, mitä nyt mietin:

Kauanko KEVAlla kestää hakemuksen käsittely?
Jos työkokeilu on 3kk, voiko sen aikana pitää lomaa? Mulla on siis työsuhde työnantajallenim jolla tämä kokeilukin olisi ja 4 viikkoa kesälomaa pitämättä. Myös talviloma on pitämättä, ja saikkua pukkaa koko ajan. Mietin lähinnä heinäkuuta. Mieheni on silloin lomalla, ja olisi ihan niinku työssä jaksamisenkin kannalta hyvä saada pitää pari viikkoa yhtäaikaa lomaa.

Toinen kysymys: voiko työkokeilun keskeyttää, jos löytyy työpaikka?

akilleija

• Jr. Member
  • **
Vs: Työkokeilu
« Vastaus #1 : Maaliskuu 29, 2011, 10:25:11 »
Työkokeilu ei ole varsinaisesti työsuhde, ainakaan jos työkokeilun järjestävänä osapuolena on työvoimatoimisto. Silloinhan saa korvauksen Kelalta. Siinä vain sovitaan minkä verran on töissä. Minä olen aikoinaan ollut puolipäiväisenä työkokeilussa. Päiviltä, jolloin ei ollut työkokeilussa, esim. sairaana, merkkasi sitten että oli sairaana. NÄin ollen lomat yms. työsuhteen edut jää pois.

Työkokeilun voi ymmärtääkseni keskeyttää, jos saa työpaikan. Työnsaantiahan näillä pyritään edistämään.

Keltalumme

• Ex-member
« Vastaus #2 : Maaliskuu 29, 2011, 11:58:13 »
Mulla on työsuhde voimassa työnantajalle, jolla työkokeilukin olisi. Ja tosiaan lomat on siksi. Tämän vuoksi kyselen tätä.

akilleija

• Jr. Member
  • **
« Vastaus #3 : Maaliskuu 29, 2011, 12:03:54 »
Aivan, siinä tapauksessa tilanne on tietysti toinen. JOs on työsuhteessa, niin silloin on työsuhteen mukaiset edutkin.

rane

• Terveyskeskuksen vahtimestari
  • Administrator
  • “Pain is only what you allow it to be” ― C. Clare
    • Tietoa ja vertaistukea
« Vastaus #4 : Maaliskuu 29, 2011, 15:23:44 »
Lomathan saa rahana, jos niitä ei pystytä pitämään. Oma työkokeiluni oli yhdessä jaksossa. Työaika oli eka kk. 4 tuntia, toka kk 6 tuntia ja lopulta 8 tuntia. Ehkä tuollaisen jakson väliin saisi neuvoteltua mahdollisuuden loman pitämiseen. Mut se selviää varmaan helpoiten sieltä Kevalta, niinkuin käsittelyajatkin.
“We don’t even ask happiness, just a little less pain.” ― Charles Bukowski

M51.1 Prolapsus disci intervertebralis lumbalis residivans operata. Status post fractura columnae L II et III.
J45 Asthma bronchiale.
I10 Hypertensio arterialis.
H93.1 Tinnitus auris.

wiiwa

• Newbie
  • *
« Vastaus #5 : Huhtikuu 26, 2011, 16:47:15 »
Mulla on ennakkopäätös kevalta, sen saaminen ei kestäny ku n. 1 kk:n. Asiaan voi tiettu vaikuttaa ett olen ollut puolikkaalla kuntoutustuella jo 3 vuotta. Päätöksessä kyllä lukee, ettei työkokeilun aikana suositella lomia. En tiedä vaikuttaako asiaan se, jos työnantajasi maksaa palkkaa... Soita Kevaan ja kysy.

Keltalumme

• Ex-member
« Vastaus #6 : Huhtikuu 26, 2011, 17:45:40 »
En saanut koko työkokeilua vakuutusyhtiöltä. Haettiin liian heppoisin perustein, minkä tajusin ihan itse, kun luin päätöksen. Mulla ei ole mielestäni mitään eläkkeen uhkaa näköpiirissäkään, vaikka ikäviä vaivoja on. Ja työkyvyn menettämisen uhkallahan tarkoitetaan sitä, että eläke alkaa kummitella yhtenä vaihtoehtona. Näin käsitin päätöksen luettuani. Kiva olis ollut, jos työnantajanikin olisi tämän ymmärtänyt. En ymmärrä, miksi minua ohjeistettiin hakemaan koko työkokeilua. On ollut muutenkin niiiin paljon sähläämistä, että sapettaa. En laita kaikkea tänne.

Toisaalta, vaivani on muuttanut muotoaan, ja en oikeasti tiedä, mihin pystyn ja mihin en. Menen nykyiseen työpaikkaani takaisin ja sittenhän sen näkee... Täyttä toimintakykyä ei ole, se on ainoa asia, minkä tiedän.

olkikukka

• Ex-member
« Vastaus #7 : Toukokuu 01, 2011, 09:59:26 »
Hei,

Oliko se työsuojelulain vai minkä mukaan kun työntekijä palaa pitkältä sairaslomalta, niin tulisi palauttaa töihin asteittain eli aluksi 4h - 6h ja sitten 8h päiviä. Koska palaat töihin, silloinhan työpaikkalääkärin tulisi olla mukana järjestellyissa. Jos isketään raa'asti 8h, niin silloin tulee saikkua useammin, ei sitä muuten jaksa.

Luottamusmies voisi olla tilanteessasi avuksi.

rane

• Administrator
    • Tietoa ja vertaistukea
« Vastaus #8 : Toukokuu 01, 2011, 12:25:54 »

M51.1 Prolapsus disci intervertebralis lumbalis residivans operata. Status post fractura columnae L II et III.
J45 Asthma bronchiale.
H93.1 Tinnitus auris.

Keltalumme

• Ex-member
« Vastaus #9 : Toukokuu 01, 2011, 13:21:45 »
Olen palaamassa töihin suoraan kokopäiväisesti, ja tämä hirvittää. Kukaan ei ole kertonut tästä, enkä itsekään muistanut tätä mahdollisuutta juuri nyt.

Keltalumme

• Ex-member
« Vastaus #10 : Toukokuu 01, 2011, 14:46:03 »
... oon siis ollut kuukausia saikulla. Työhön palaamiseen, siis työpaikkaan liittyy muitakin juttuja, joita en voi tässä kertoa, mutta kuormittavia ne on, henkisellä tasolla. Ja se, että oon ollu pitkään poissa työelämästä ja mulle on tapahtunut muita juttuja myös yksityiselämän puolella... Mä oon oikeasti kauhuissani, miten mä tulen pärjäämään. Lääkäri ei kuuntele, vaikka on työterveyslääkäri. Kysymys ei ole siitä, että en haluaisi töihin, vaan siitä MITEN palaan töihin. Nyt tuntuu, että lekuri vaan heittää duuniin ja siellä on pärjättävä. Seuraava aika hänellä vasta kesäkuussa. Esimies yrittää tukea, mutta ei tue ihan tarpeeksi; olisin toivonut järjestelyjä häneltä sekä lääkäriltä henkisesti kuormittavien tekijöiden vähentämiseksi, mutta ei onnistu. Tässä nyt ollaan, vaikka olen selvästi ilmaissut osan toiveistani, ilmaissut, mitkä asiat mua kuormittaa ja soittanut itkuisia puheluita.

Pitää kai ottaa johonkin yhteyttä... Oon ollut tosi ahdistunut viime päivinä, välillä itseskellytkin, ja pelkään, että mun kivut palaa; ne on vähentyneet tosi hyvin ja oon kroppani suhteen toiveikas. Mutta mitä henkisesti liian kuormittava tilanne voi tehdä mulle?

Keltalumme

• Ex-member
« Vastaus #11 : Toukokuu 01, 2011, 15:11:04 »

Tein tuosta ihan oman palstan. En tiedä oliko järkevää. Sori, ylläpitäjät, jos sotken...

... oon siis ollut kuukausia saikulla. Työhön palaamiseen, siis työpaikkaan liittyy muitakin juttuja, joita en voi tässä kertoa, mutta kuormittavia ne on, henkisellä tasolla. Ja se, että oon ollu pitkään poissa työelämästä ja mulle on tapahtunut muita juttuja myös yksityiselämän puolella... Mä oon oikeasti kauhuissani, miten mä tulen pärjäämään. Lääkäri ei kuuntele, vaikka on työterveyslääkäri. Kysymys ei ole siitä, että en haluaisi töihin, vaan siitä MITEN palaan töihin. Nyt tuntuu, että lekuri vaan heittää duuniin ja siellä on pärjättävä. Seuraava aika hänellä vasta kesäkuussa. Esimies yrittää tukea, mutta ei tue ihan tarpeeksi; olisin toivonut järjestelyjä häneltä sekä lääkäriltä henkisesti kuormittavien tekijöiden vähentämiseksi, mutta ei onnistu. Tässä nyt ollaan, vaikka olen selvästi ilmaissut osan toiveistani, ilmaissut, mitkä asiat mua kuormittaa ja soittanut itkuisia puheluita.

Pitää kai ottaa johonkin yhteyttä... Oon ollut tosi ahdistunut viime päivinä, välillä itseskellytkin, ja pelkään, että mun kivut palaa; ne on vähentyneet tosi hyvin ja oon kroppani suhteen toiveikas. Mutta mitä henkisesti liian kuormittava tilanne voi tehdä mulle?

pimu

• Jr. Member
  • **
« Vastaus #12 : Maaliskuu 15, 2012, 16:23:19 »
Minulle tuli Kelalta kirje jossa suositeltiin työkokeilua laitosolosuhteissa.. Mitenköhän tää homma toimii... ei viittis mennä taas käymään Kelassa, ne jättää aina soittopyynnön että joku joka tietää soitaa. Itse vastaanottava virkailija ei tiedä yhtään mitään.
Olen kyllä lukenut te:n ja Kelan sivuston,mutta eipä tuota tullu hulluu hurskaammax.
Jos joku tietää jotain tällaisesta jutskasta olis kiva jos viitsisi kertoa jotain. Yksityisesti tai tähän ketjuun.
Kiva kiva, kiitos! :D
Ei tapa mutta kiduttaa

rane

• Administrator
    • Tietoa ja vertaistukea
« Vastaus #13 : Maaliskuu 18, 2012, 16:03:14 »
Lieköhän kysymys työkokeilusta vaiko työkykykokeilusta? Niilläkin kun on eroa.

Työkokeilu voi olla jopa 3 kk pitkä työjakso. Mulla ekana kuukautena työaika oli 4 tuntia, tokana 6 ja viimeisenä kuukautena 8 tuntia. Työkokeilun yleensä kustantaa vakuutusyhtiö, jolloin saat toimeentuen vakuutusyhtiöltä -monesti (hivenen korotettuna) kuntoutustukena. Työnantajalle työkokeilu ei maksa juuri mitään; käytännössä pelkkä tapaturmavakuutus.

Työkykykokeilu saattaa liittyä osana kuntoutustutkimukseen. Tämä suoritetaan yleensä laitoksessa ja testataan työkykyä erilaisin liikunnallisin testein. Mulla tää kesti muutaman tunnin.

Enemmän noista löydät itsekin käyttämällä HAKUA.

J45 Asthma bronchiale.
H93.1 Tinnitus auris.

Sasu

• Hero Member
« Vastaus #14 : Marraskuu 05, 2012, 13:34:14 »
Hei kaikki, jotka ootte läpikäyneet 3 kk:n mittaisen KEVAn rahoittaman työkokeilun  :)
Saitteko helposti kokeilupaikan ja miten koitte työkokeilun? Onnistuiko työkokeilu vai jouduttiinko se keskeyttämään? Mitä sitten tapahtui, jos työkokeilu jouduttiin keskeyttämään?  Miten tarkan selonteon KEVA vaati työn jatkuvuudesta  työkokeilun jälkeen? Mulla on sellanen tilanne et, sairauksien takia on päädytty työterv.huollon ja työantajan kanssa siihen, et haetaan KEVAlta rahotusta työkokeiluun. Omassa työssä työtä ei voi keventää, joten paikka pitäis löytyä muualta. Vaihtoehtoja tällä hetkellä 2 eikä kumpikaan oo omasta mielestä ihan parhaita mahdollisia vaihtoehtoja ellei niitä sitten pysty vielä muokkaamaan vielä sopivammaksi mulle. Palaveria palaverin perään on jo pidetty ja lisää on tulossa. Ihmeen paljon oon itse joutunu asian eteen tekemään, ajattelin et työterv.huolto ja työnantaja enemmän hoitas tätä asiaa.
selkärankareuma, lannerangan osittain pitkälle edennyt rappeuma, Raynaud´n oireyhtymä, migreeni, gastriitti, SAD