Kirjoittaja Aihe: Lääkärin suhtautuminen kipuun  (Luettu 25773 kertaa)

Keltalumme

• Ex-member
Lääkärin suhtautuminen kipuun
« : Huhtikuu 21, 2011, 22:54:35 »
Mulla on nyt TOS-epäily. Aikaisemmin pidettiin tenniskyynärpäänä.

Ilmeisesti mun hommat ei mene ihan normi-TOS:n kaltaisesti. Vai onko edes mitään normi-TOS:sia? Pystyn kyllä tietokonetta käyttämään, mutta ergonomiaan täytyy kiinnittää huomiota. Muuten käsiparat kärsii.

Aikaisemmin tuntui, että mua ei oikein uskottu, koska kivut oli niin epämääräisiä eikä mahtuneet tenniskyynärpään muottiin. Nyt, kun on TOS-epäily tullut käsikirurgilta ja kun kerron yleislääkärilleni fyysisen rasituksen mielestäni lisäävän kipua, mua ei uskota, kun kerron, että pystyn kyllä esim. pesemään tukan ja käyttämään tietokonetta.

Nyt innostuin vähän puurtamaan, kun on ollut niin paljon vähäoireisia päiviä. Sillä seurauksella, että parin päivän päästä alkoi särkeä. Tällaista parin päivän viivettä oli aikaisemminkin.

Mulla oli toissapäivänä ja eilen tosi kivuliasta, molemmissa käsissä. Tänään lääkäri totesi "eihän sulla paljoa kipujakaan ole". Juu, ei TÄNÄÄN. Olin kertonut jo aikaisempien päivien kivut >:(

Ajattelin, että lekurini uskoisi kipujeni laajuuteen paremmin, kun saatiin TOS-epäily. Mutta taitaa uskoa vielä vähemmän nyt. Vissiin siksi, että kuviot ei mene ihan yhden artikkelin TOS-kuvauksen mukaisesti.

sadsue

• Newbie
  • *
Vs: Lääkärin suhtautuminen kipuun
« Vastaus #1 : Toukokuu 04, 2011, 19:32:23 »
Heips, minut diagnosoi 2!!!!!!!!!! eri lääkäriä  toukokuussa 2009( alunperin fibromyalgiaa epäili työterveyslääkäri joka kirjoitti lähetteen yksityiselle reumasairauksien erikoislääkärille) Minulla epäiltiin sekä nivelreumaa että fibroa; josta syystä sain lähetteen yliopistollisen reumapolille, jossa sekä fibro uudemman kerran diagnosoitiin ja reuman tutkimukset siirrettiin jatkoon seuraavaksi syksyksi .. Kohtelu erittäin kunnioittavaa kaikissa ed. mainituissa , sairauteeni suhtauduttiin aidosti ja oireeni otettiin vakavasti.. Nyt olen miten kuten kituuttanut kipujeni kanssa 2 vuotta ; sairaana ryskännyt väkisin töissä. Ihan puolikuolleena koko ajan.. Tällä viikolla kivut todella räjähtivät ja menin tänään työterveyslääkärille ( huom. eri yritys kuin ekaks mainittu= olen sittemmin vaihtanut työpaikkaa) Ylimielinen , suorastaan vihamielinen kohtelu = hoksasin heti mistä "tuulee" sain 2pv sairauslomaa ja lopuksi KOMMENTTI NIIN SAIRASTAT TAUTIA JOTA EI OLE OLEMASSA...
Itku tuli vasta kotona; nivelet ovat niin kipeät että hädin tuskin pääsin bussiin ja sieltä ulos ja kotiin...
Umpihulluksi saa sanoa kuka vaan mutta ei luulotautiseksi  :puke:

Keltalumme

• Ex-member
« Vastaus #2 : Toukokuu 04, 2011, 21:45:42 »
Sasdue. Tosi ikävää tuo kohtelu! Pitäisikö valittaa? Eihän tuollaista voi hyväksyä! tuo herättää niin paljon syyllistä oloakin jne. Mulla olis syyllinen olo jo niistä sairaslomapäivistä, vaikka ne on kuinka tarpeellisia. Mutta älä sä syyllisty!

sadsue

• Newbie
  • *
« Vastaus #3 : Toukokuu 05, 2011, 08:50:16 »
Heissan,
juu ihan sama mullakin ei millään ois nytkään kehdannut ottaa saikkua. Mulla kaikinpuolin tosi mukava työyhteisö sekä esimiehet että työkaverit ja se eilinen lääkärihän antoi ymmärtää että haen sairaslomaa koska työnteko ei kiinnosta :'( mikä ei ollenkaan pidä paikkansa ... Varasin huomiseksi uuden ajan eri tt-lekurille ja aion nyt kysyä suoraan että mikä on yrityksen virallinen kanta Fibromyalgiaan; tarvittaessa vaadin esimiehen selvittämään asian... Ei sillä että kivut poistuis mutta haluan inhimillistä kohtelua, siihen olen oikeutettu ja hyvään  :hoitoon:

Keltalumme

• Ex-member
« Vastaus #4 : Toukokuu 05, 2011, 22:57:32 »
Joku tutkimus just on tullut, jonka mukaan kipua hoidetaan hyvin puutteellisesti. Yllätys?
Vantaan yhden terveyskeskuksessa työskentelevältä, kipuun perehtyneeltä lääkäriltä kysyttiin TV-uutisissa: ovatko kipupotilaat luulotautisia? Vastaus oli: hyvin harvoin, tuskin koskaan. Tämän päivän Ilta-Sanomissakin oli kivun huonosta hoitamisesta artikkeli, mutta netistä sitä ei saa ilmaiseksi. Enkä löydä kyseistä tutkimusta.

Ehkä ihminen on luulotautinen silloin, kun lääkäri ei tiedä mitään. Tietämättömyyden voi hyvin peittää luulotauti-teorialla. Ja potilas ulos, seuraava sisään. Tehokasta.

ereritu

• Hero Member
« Vastaus #5 : Toukokuu 06, 2011, 09:10:54 »
Itse oon eniten ihmeissäin kuinka vähän tuntuu lääkkeitä olevan joista lääkärit valitsee. Kuuluu vain :Hyvä lääke sen pitäis olla!
Mutta ei sama tehoo kaikkiin. Onko tuo jotain lääketehdas juttua että nousee provikat. Mut ei luulis senkään nykysi hirveesti olevan takana ,kun voi vaihhtaa apteekissa halvempaa,
Minä ainakin kuulun niihin joiden kipu ei ole hallinnassa ja haluisin kaappiini enemmän valinnan mahdollisuuksia. Maksa kärsii panadolin paljoudesta ja mitäpä sillä on merkitystäkään, kun osa on hermoperäistä kipua. Kun ne pitäisi koe ajaa saikulla nuo lääkevaihtoehdot ,että olisi pohjaa kyhätä töihin.Osalla menee ainakin auton peruutus refleksit ihan haasteellisiksi, samoin kaltevuus tuntemukset.  Jospa kuntoutustutkimuslääkäri sen ymmärtäisi kuhan sinne pääsen .  Mutta paljon olisi petrattavaa kipuhoidossa !!

Kaustinen

• Administrator
  • Elä elämäsi hymyillen, hymyillen läpi kyynelten!
« Vastaus #6 : Toukokuu 06, 2011, 13:10:56 »
Täältä löytyy asiaa erään lääkeyhtiön kipukyselyn tuloksista..

Lääkärin vähättelevä suhtautuminen kipuun
"Älä sinä tyttö koskaan katkeroidu, sillä sitten ei enää mikään auta!"
- mummu -

Psoriasiartropatia/moninkertainen sekundäärinen nivelrikko
HMS/EDS
Määrittämätön nikamasairaus
Kiertäjäkalvosinoireyhtymä
Kilpirauhasen vajaatoiminta
Uniapnea
Metabolinen oireyhtymä
Essentiaalinen verenpainetauti

Keltalumme

• Ex-member
« Vastaus #7 : Toukokuu 07, 2011, 11:04:58 »
KIITOS!

Kaustinen

• Administrator
  • Elä elämäsi hymyillen, hymyillen läpi kyynelten!
« Vastaus #8 : Toukokuu 17, 2011, 13:50:56 »
Jälleen uusi ikävä tutkimustulos lääkärien suhtautumisesta:

Tutkimus lääkärien suhtautumisesta iho- ja nivelpsoriin
"Älä sinä tyttö koskaan katkeroidu, sillä sitten ei enää mikään auta!"
- mummu -

Psoriasiartropatia/moninkertainen sekundäärinen nivelrikko
HMS/EDS
Määrittämätön nikamasairaus
Kiertäjäkalvosinoireyhtymä
Kilpirauhasen vajaatoiminta
Uniapnea
Metabolinen oireyhtymä
Essentiaalinen verenpainetauti

satuo

• Global Moderator
  • Aina jossain paistaa aurinko.
« Vastaus #9 : Toukokuu 20, 2016, 17:48:54 »
Eräs näkemys kipulääkärin omakohtaisista kokemuksista on uudessa kirjassa: Ota kipu haltuun.
Kirjoittajana Helena Miranda.
Meillä oli tuo e-kirjana kirjastossa.

Vinkkejä kroonistuneeseen kipuun sekä mm. ohjeita lääkärikäynnille.

http://www.otava.fi/kirjat/9789511292302/#.Vz8l8PmLTIU

hiker

• Global Moderator
  • I'm Okay. My biggest lie.
« Vastaus #10 : Toukokuu 20, 2016, 22:51:01 »
Olin juuri ke kuuntelemassa Mirandan luentoa ja valitettavasti se vahvisti käsityksiäni. Sinänsä tavat ja keinot ovat hyviä, mutta samalla ikivanhoja. Hänen lähtökohtansa käyvät ilmi kaikessa. Hän on hyväosainen etelän kouluja käynyt kasvatti. Hänellä ei ole ollut koskaan huolta taloudesta, työpaikasta, hoitojen tai lääkäriajan odotteluista. Hän voi pitää eräpäiviä ja rahalla saada niin nopeat ja pätevät lääkärikontaktit kuin hoidotkin.

Luennolla kävi ilmi, että hänestä on kummaa, etteivät kipupotilaat käytä esim. akupunktiota jne. Siinä kohtaa yleisöstä älähdettiin, että millä rahalla! Itse kysyin häneltä suoraan, miten nämä keinot palvelevat pitkien matkojen takana olevien tarpeita tai ihmisten, joilla ei ole tuon taivaallista hajua pilateksista tai mindfullneksista. Hänen vastauksensa oli, että kehitellään virtuaalihoitomuotoja. Hän ei ollut uskoa, että on edelleen valtava joukko ihmisiä, joilla ei ole nettiyhteyttä tai jotka eivät osaa tai halua sitä käyttää. Tästä joukosta osa on lisäksi äärettömän yksinäisiä. Nyt näiltä ihmisiltä ollaan viemässä kipulääkkeet, viimeisetkin ihmiskontaktit eikä tilalle tarjota mitään!

Vielä yksi epäkohta hänen painotuksistaan tulee ilmi. Hän niputtaa kaikki selkäpotilaat yhteen nippuun ja puhuu koko ajan vain siitä 90% joiden ongelmat ovat vähäisiä. Pari päivää Buranaa, liikuntaa kivuista huolimatta eikä turhia sairauslomia! Hän unohtaa kertoa, kuinka tärkeää on löytää joukosta se 10% ja tarjota heille niin kunnon lääkkeet kuin hoidotkin. Tekemällä tällaisia yleistyksiä ja luennoimalla suureen ääneen niin ammattilaisille kuin normikansallekin nykyistä useampi saattaa jädä diagnosoimatta oikein. Minä olen yksi näistä, joka meinasin saada aikaan katastrofin uskottuani käypähoitoja. Liiku (silloin kivun sallimissa rajoissa) ja vältä niin sairauslomia kuin vahvoja kipulääkkeitäkin. En jäänyt myöskään kiinni normilääkärin iskiastesteissä, koska koko välilevy oli revennyt eikä painetta siis syntynyt testattaessa. Ajattelin myös, ettei voi olla vaarallista, kun kerran halvaus ei etene. Päästessäni vihdoin tosiammattilaisen pakeille ja kuvat otettiin, paljastui totuus. Pienikin selkäydinkanavassa lilluvan prolapsimassan heilahdus olisi vienyt kävelykykyni molemmista jaloista ja nytkin oli ihme, että vain toisen hermot olivat vahingoittuneet. Eteneviä halvausoireita oli turha odotella koska hermovaurio oli tullut kertaheitolla lantiosta varpaisiin ja sen pelastamiseksi olisi pitänyt tehdä päivystysleikkaus kuuden tunnin sisällä. Ei joogaa, Pilatestä, vesijuoksua, venyttelyä tms. ennen kuin tiedetään , mikä on vikana sekä kunnon kipulääkkeet, ettei kipu kroonistu!
Lanne- ja kaularangan ongelmat hermojuurivaurioiden kera
Polven artrofibroosi
Kolmoishermosärky ja -vaurio
Mieliala- ja syömishäiriö

satuo

• Global Moderator
  • Aina jossain paistaa aurinko.
« Vastaus #11 : Toukokuu 21, 2016, 10:57:13 »
Puhut asiaa!  :thumbsup:
Tuo 10% on kyllä mekittävä määrä ihmisiä!!
Kirjassa oli kyllä pehmeämpi suhtautuminen lääkkeisiin ja puhuttiin kivun kroonistumisen vaarasta.

Kyllä tuo raha asettaa meidät niin eriarvoiseen asemaan...  ::)

Mintsi

• Administrator
  • "When nothing goes right, go left!"
« Vastaus #12 : Toukokuu 21, 2016, 13:55:51 »
Ei pelkästään raha, vaan myös palveluiden saatavuus.

Minä asun mielestäni kohtuullisen kokoisessa kaupungissa, mutta ei täältä välttämättä rahallakaan saa kaikkia mahdollisia hoitokeinoja. Esimerkiksi täältä ei löydy kovin montaa akupunktiota taitavaa fysioterapeuttia. Etenkään sellaista, joka ymmärtäisi, miten yliliikkuvuudestakin pitäisi ottaa huomioon hoidossa. Sama pätee erikoislääkäreihin. Esimerkiksi kivun hoitoon perehtynyttä lääkäriä ei muutama kuukausi sitten löytynyt edes keskussairaalasta. Yksityiselle olisi pitänyt lähteä 140 kilometrin päähän.

Minä taas järkytyin kipulääkityksestä osastolla ollessani. Sen jälkeen kun parasetamolivalmisteet kiellettiin maksa-arvojen nousun takia, en saanut mitään muutakaan kipulääkettä, vaikka olisin niskaan tarvinnut. Kun pyysin, sain kylmäpakkauksen niskaan ja kommentin, ettei osastolla ole vahvoja kipulääkkeitä. Minä olisin ollut tyytyväinen Ketoriniin... Onneksi vuoron vaihdon jälkeen sain kipulääkkeen suuremmin kyselemättä.
M35.7 Hypermobiliteettisyndrooma
M79.7 Sekundaarinen fibromyalgia
F45.4 Pitkäaikainen kipuoireyhtymä
F33.20 Vaikea masennus
ja liuta muita vähemmän tärkeitä diagnooseja.

trochanter

• Global Moderator
« Vastaus #13 : Toukokuu 22, 2016, 09:07:37 »
 :thumbsup: Hikerin kommentille!!
seropositiivinen nivelreuma (dg 03), kilpirauhasen vajaatoiminta (dg 07)

Hermokipupotilas

• Ex-member
« Vastaus #14 : Elokuu 25, 2016, 11:58:15 »
Valitin vuosia lääkäreille kipua, kerroin polviin, selkään, olkapäähän, käteen, päähän ja moneen muuhun paikkaan sattuvan. Ei sua voi mikään vaivata, sä olet niin nuori. Sitten aina lannistu ja epäili et viiraako päässä. Sitten kivut jatkuu ja taas kertomaan kun sattuu. Ota Buranaa.

Yli kymmenen vuotta valitusta eri kivuista ja aina vaan lässytystä hoidoksi. Epäilin mm-tautia, reumaa, borreloosia, eksoottista tautia ja kaikkea mahdollista. Kun ei kuulemma mikään vaivaa, vaikka sattuu vitusti.

Siinä sitten masennusta ja alakuloa, kun ei ole hyvä olla ja kukaan ei kuuntele. Paskaa. Monta vuotta turhaa kärvistelyä.

Lopulta sitten nyrkkiä pöytään, että tutkikaa nyt jumalauta oikeesti. Sieltähän sitten keksittiin selän ja kaularanganrappeumasairaus, oli monta välilevyn ihan lytyssä.. Olisi tehny mieli soittaa lääkärit läpi ja kertoo mikä oli käyntien syynä lopulta.

En syytä lääkäreitä, mutta nyt kun olen lukenut kaikki paperini läpi, homma näyttää ihan selvältä. Kaikkein eniten auttoi se, kun tiesi syyn ja pystyi alkaa hoitamaan itseään.

Jos lääkäri ei ota tosissaan, etsi parempi. Tai pyydät kaiken kirjallisesti ja uhkaat nostaa metelin jos ei ala tutkimaan. Minun virhe oli olla liian asiallinen.