Kirjoittaja Aihe: Lääkärin suhtautuminen kipuun  (Luettu 25774 kertaa)

Lihamureke

• Newbie
  • *
Vs: Lääkärin suhtautuminen kipuun
« Vastaus #15 : Lokakuu 01, 2016, 13:33:11 »
Minustakin tuntuu että lääkäreitä ja etenkin kipupolin lääkäriä ei kiinnosta potilaan kipu yhtään. Ajoittain tulevaan pahempaan kipuun pitäisi saada tehokkaampia lääkkeitä, mutta kipupolin lääkärin neuvo oli buranaa ja paracetamolia. Epilepsialääkettä ja masennuslääkettä on jo käytössä niin iso annos kuin kestän syödä, mutta ei ne auta pahimpaan kipuun, ja näittenkin lääkkeitten vaihtaminen toiseen tuntuu olevan vaikeaa kun tärkeämpää on tasainen lääkitys kuin kivun hoito.
Panacod on vahvinta mitä päivystyksestä saa kivun yllättäessä. Lääkärin pitkän kuulustelun jälkeen sain reseptin 1 tabletti illalla tarvittaessa.
En ole kipupolilta saanut yhtään apua kipuun. Onkohan tämä vain julkisen puolen ongelma vai saisiko yksityiseltä ihmisarvoista hoitoa?

Peikko

• Klubilainen
  • :)
« Vastaus #16 : Lokakuu 01, 2016, 19:44:19 »
Minulla ei onneksi ole ollut mitään ongelmaa sen suhteen,
kukaan ei ole vähätellyt kipuja.
Se vielä puuttuiskin että ei uskoittaisi että koskee  :doh:.

Se on totta että jos tuntee kipuja pitää vaihtaa lääkäriä,
jos ei tule ymmärretyksi.
rikki niskasta varpaisiin

hiker

• Global Moderator
  • I'm Okay. My biggest lie.
« Vastaus #17 : Lokakuu 02, 2016, 00:39:05 »
Onnekseni olen löytänyt lääkärit, jotka pitävät jatkuvasti huolta, että kipuni on lääkitty kunnolla.  :)
Lanne- ja kaularangan ongelmat hermojuurivaurioiden kera
Polven artrofibroosi
Kolmoishermosärky ja -vaurio
Mieliala- ja syömishäiriö

trochanter

• Global Moderator
« Vastaus #18 : Lokakuu 02, 2016, 03:53:47 »
Lihamureke  :hoiva:
seropositiivinen nivelreuma (dg 03), kilpirauhasen vajaatoiminta (dg 07)

KalleK

• Newbie
  • *
« Vastaus #19 : Lokakuu 08, 2016, 23:46:50 »
Mä kävin kans kerran tk:ssa hakemassa saikkua kun selkä poksahti taas ja siellä oli eräs lekuri joka kertoi olevansa erikoistumassa kipupolille. Sanoin että aloitin selän poksahdettua Norspanit kun kokemuksen myötä menee muutama viikkoa kivun kanssa niin melkein suuttui että kenen luvalla, no omalla kun mullon resepti.. Kirjoitti Gabrionia ja käski lopettaa Norspanit kun kipupolilla ei käytetä opiaatteja. Ihmettelin että miksi hermokipulääkkeitä kun ei mun modicia säre nyt hermosta vaan selkää särkee ja opiaatit auttaa. Piti silti aloittaa.

Pääsin sitten omalle työterveyslääkärille myöhemmin joka ihmetteli samaa ja kirjoitti lisää Norspaneja ja lopetettiin Gabrionit.
Välilevyn repeämä (pieni L4/L5, iso L5/S1 10/2013), modic tyyppi 2.

peqzu

• Jr. Member
  • **
« Vastaus #20 : Maaliskuu 30, 2017, 12:53:44 »
Menny hermot näihin mieliala- ja epilepsialääkkeisiin jotka eivät juuri ole kovaan kipuun auttanut. Lisäksi niitä on pakko ottaa joka päivä hirvittävien vieroitusoireiden vuoksi.

Palaisin oikeisiin kipulääkkeisiin mutta ns. trendi on ettei niitä määrätä kun niihin voi jäädä "koukkuun".

Itse lopetan nämä "mielialahuumeet" ja yritän sinnitellä levon, panadol forte 1g sekä kovaan kipuun muutaman päivän Motifene dual 75 mg kuurilla joka on auttanut selkärankakipuihin pahimpina aikoina.
Kaularangan spondyloosi ja hermojuuriahtaumat 3-4-5-6 välit, 1 väli korotettu titaanilevyllä. Rinta- ja lannerangassa välilevypullistumia ja rappeumamuutoksia.

hiker

• Global Moderator
« Vastaus #21 : Maaliskuu 30, 2017, 23:23:01 »
Valitettavasti ollet joutunut kokemaan saman kuin niin monet muutkin!  :( On väärin joutua sanomaan, että yksityiseltä puolelta löytyy edelleen kivunhoidon lääkäreitä, joilla on ymmärrys kivun kokonaisvaltaisesta luonteesta ihmisen toimintakyvylle. Jos vain voit, niin kustanna itse lääkärikäynti!
Polven artrofibroosi

trochanter

• Global Moderator
« Vastaus #22 : Maaliskuu 30, 2017, 23:35:28 »
Peqzu  :hali: yhdyn hikerin sanoihin..!

peqzu

• Jr. Member
  • **
« Vastaus #23 : Huhtikuu 05, 2017, 22:00:13 »
Valitettavasti ollet joutunut kokemaan saman kuin niin monet muutkin!  :( On väärin joutua sanomaan, että yksityiseltä puolelta löytyy edelleen kivunhoidon lääkäreitä, joilla on ymmärrys kivun kokonaisvaltaisesta luonteesta ihmisen toimintakyvylle. Jos vain voit, niin kustanna itse lääkärikäynti!

Näin se taitaa olla, kipupolikin vaan kikkaili erinäisillä mielialalääkkeillä.

Nyt rysähti sellaiset kivut rintarangassa jossain 6-8 nikamavälissä ettei voi maatakaan muuten kuin vatsallaan päätä sängyltä roikottamalla ja vasen käsi voimaton. Hermot riekaleina kun ei nyt ole oikeita kipulääkkeitä. Toista viikkoa kipuili ja oli sen oloinen että nikama pois paikalta kunnes varmaan tulehtu pahemmin ja kipu räjähti kestämättömäksi.

Piti hakea Motifene 75g tulehduskipulääkettä ja ottaa tupla-annoksina, nyt odottaa jos se alkaisi vaikuttaa, muutaman kerran pahimman alaselkäkivun parantanut.

Kyllähän monilla kipupotilailla käy mielessä jopa lääkekannabiksen kasvatus ja pimeiltä markkinoilta avun hakeminen, monet jopa tekevät näin kun lääkärillä leimataan heti lääkeriippuvaiseksi eivätkä anna kipulääkereseptiä.

Eikö se sitten ole lääkeriippuvuutta kun näitä hirveitä mielialalääkkeitä on pakko ottaa joka ikinen päivä kovien vieroitusoireiden pelossa.
Kaularangan spondyloosi ja hermojuuriahtaumat 3-4-5-6 välit, 1 väli korotettu titaanilevyllä. Rinta- ja lannerangassa välilevypullistumia ja rappeumamuutoksia.

Wilder

• Jr. Member
  • **
  • If you're going through hell, keep going
« Vastaus #24 : Huhtikuu 08, 2017, 03:46:49 »
Mulle on kyllä osunu suurimmaks osaks fiksuja lääkäreitä kohdalle. Tk lääkäri oli eka vähän nihkee kirjottamaan, mutta nykyään tajuaa et on tarpeen ja nytkin on reseptit uusittu puolen vuoden ajalle ja ennestään pariks kuukaudeks kotona lääkkeitä. Ja lääkkeinä lyrica & tramal. Neurokirurgin kanssa oli puhetta lääkityksen tiputtamisesta, mutta sano suoraan, että jos ei onnistu niin ei kannata turhaan kipujen kanssa kärvistellä.

On kyl tosi outoa miten kauheen monet lääkärit tuntuu suorastaan leimaavan narkiks, jos pyydät vahvempia lääkkeitä. :/
M51.1 Välilevyn pullistuma L5-S1 välissä(leikattu 2013 & 2017)

Dream as if you'll live forever
Live as if you only have today

Peikko

• Klubilainen
  • :)
« Vastaus #25 : Huhtikuu 08, 2017, 03:56:38 »
Se on hyvä että on onnistunut saamaan hyviä lääkäreitä itselleen,
olis ikävä sairaana vielä joutua miettimään mistä löytää kunnon lääkärin itselleen.

Huomasin että kantaan oli merkitty kaikkiin tarvitsemiini lääkkeisiin, pysyvä lääkehoito,
mikä on tulevaisuutta ajatellen  hyvä juttu,
tarkoittaa käytännössä ettei tarvi tapella lääkkeiden uusimisesta edes sijaisten kanssa.
Toisaalta harmillista tiet'ää että syönkö ehkä lopun ikää noin paljon lääkkeitä  ~:/
rikki niskasta varpaisiin

Wilder

• Jr. Member
  • **
  • If you're going through hell, keep going
« Vastaus #26 : Huhtikuu 08, 2017, 04:39:36 »
Mulla on myös molemmissa pysyvä lääkehoito... Ikävä kyllä.  :doh: Tramalia kokeilen tiputells väliin aina, jos pärjäis pienemmäl annoksella, mut jos ei niin eihän sille mitään mahda.
M51.1 Välilevyn pullistuma L5-S1 välissä(leikattu 2013 & 2017)

Dream as if you'll live forever
Live as if you only have today

Mintsi

• Administrator
  • "When nothing goes right, go left!"
« Vastaus #27 : Huhtikuu 08, 2017, 13:46:35 »
Mä olen viimeaikoina tullut siihen tulokseen, että kipulääkityksen osalta hoitajat ovat usein pahempia kuin lääkärit. Lääkäreiden kanssa asioista voi sentään puhua asiallisesti ja yhteistyössä. Hoitajat tuntuvat menevän kipsiin heti, kun tulee puhe Buranaa tai Panadolia kummallisemmasta kipulääkityksestä. Tasaisin välein törmään tilanteeseen, jossa hoitajat ovat kauhuissaan kipulääkkeistäni. Lääkärit puolestaan kysyvät asiallisesti tarpeesta ja tekevät sitten tarvittavat päätökset (yhdessä ainakin minun kanssani).

Viime keväänä osastolla huomasi selvästi, miten vaikea hoitajien oli antaa, edes lääkelistalla olevia kipulääkkeitä. Pahin hetki oli yhtenä iltana, kun selkä kyllästyi jatkuvaan makaamiseen ja pyysin siihen kipulääkettä hoitajalta. Hoitaja totesi, että lääkäri on kieltänyt Panadolin antamisen ja pakottavassa tarpeessa saa antaa Buranaa. Totesin, että selkäkipuun Burana on minulle ihan tyhjän päiväistä, mutta Ketorinia voisin ottaa. Eivät kuulemma anna, koska lääkäri on erikseen sanonut, että Buranaa, jos kuume nousee korkealle. Kuulemma olisi pitänyt soittaa lääkärille ja pyytää lupa siihen Ketoriiniin, vaikka se löytyy lääkelistaltani. Soittaminen ei nyt kuitenkaan käynyt tälläisen pikkujutun takia. Totesin sitten, että mennään sitä lääkelistaa sitten pidemmälle ja pyysin Temgesiciä. Tähän sain vastauksen, että eivät käytä näin vahvoja lääkkeitä tällä osastolla. Lopputuloksena sain siis valita, otanko turhan päiväistä buranaa, joka vielä ärsyttää vatsaa vai selviänkö ilman. Päätin selvitä ilman, enkä juuri nukkunutkaan seuraavana yönä.

Aamupäivällä tapasin lääkärin ja kysyin häneltä mielipidettä asiaan, niin sanoi, että ehdottomasti vaihdetaan Burana Ketoriniin, jos on noin selkeä kokemus asiasta. Samalla kirjoitti hoito-ohjeisiin, että selkäkipuun voidaan antaa tarvittaessa Temgesiciä, koska miedommat lääkkeet eivät käy. Tämän jälkeen sain sitten tarvittaessa selkäkipuunkin hoitoa.

Vastaava tilanne on toivottavasti edessä pääsiäisen jälkeen, kun menen TK-lääkärille keskustelemaan kivunhoidostani. Hoitaja oli aikaa varatessa todella vastahakoinen antamaan edes aikaa, kun asiaksi sanoin kivun hoidon ja Temgesic-reseptin uusinnan. Kun sitten verikokeissa löytyi anemia, niin järjestyi pitkä lääkäriaika helposti. Uskon, että isompi osa ajasta menee nimenomaan kivunhoidon kartoittamiseen.
M35.7 Hypermobiliteettisyndrooma
M79.7 Sekundaarinen fibromyalgia
F45.4 Pitkäaikainen kipuoireyhtymä
F33.20 Vaikea masennus
ja liuta muita vähemmän tärkeitä diagnooseja.

hiker

• Global Moderator
« Vastaus #28 : Huhtikuu 09, 2017, 00:17:32 »
Minulta kysyvät lääkärini vain vähän väliä, että ovatko minun lääkeasiani kunnossa. Pärjäänkö kipulääkkeilläni ja onko niitä riittävästi esim. reissuun otettavaksi mukaan. Muistuttavat vielä joka välissä, että kivun kanssa sinnittely on tyhmyyttä. Määräsivät vielä varaksikin hermosärkyyn lisälääkkeen, jos kaularankaepisodi uusisi täällä ollessani.
Polven artrofibroosi

trochanter

• Global Moderator
« Vastaus #29 : Huhtikuu 10, 2017, 20:21:16 »
Mullakin on samanlaisia kokemuksia kuin hikerillä. Varmistuksen varmistus monesti, kun oon reumalääkärillä käymässä, mikä on resepteissä tilanne ja tarvinko lisää / jotain muuta kipulääkettä.