Kirjoittaja Aihe: Lääkärin suhtautuminen kipuun  (Luettu 25772 kertaa)

Peikko

• Klubilainen
  • :)
Vs: Lääkärin suhtautuminen kipuun
« Vastaus #30 : Huhtikuu 16, 2017, 04:00:16 »
Toivottavasti Mintsikin saa lääkeasiat kuntoon, ettei joka kerta tarvi neuvotella lääkkeistä erikseen  :thumbup:
rikki niskasta varpaisiin

trochanter

• Global Moderator
« Vastaus #31 : Toukokuu 09, 2017, 15:07:08 »
Tässä oikein pisteli vihaksi, kun ystävämummoa kävin moikkaamassa.. oli käynyt lääkärin vastaanotolla jatkuvien jalkakipujen vuoksi (ei saa öisin nukuttua, kun heräilee pakottavaan kipuun).. mummo sanoi, että lääkäri oli harvinaisen ylimielinen eikä uskonut juuri mitään, oli vähentämässä nykyistä lääkitystä pelkkään iltalääkitykseen.. :( Keskustelimme pitkät pätkät tuosta kohtaamisesta ja siitä, miten monesti just nuin on tutuilleni käynyt. Kukapa sen kivun osaisi määrittää paremmin kuin se potilas/asiakas itse? En ymmärrä, miten tavan kansalaista voi arvostella tai kyseenalaistaa, jos hän sanoo, että kipuja on.. kun ei ole mitään mittaria, jolla määrittää sitä. Ja jokaisen kipukynnys on omansa..
No semmosia mietin täällä tänään. Toki on sanottava, että tänä päivänä lääkäreidenkin vastaanotoilla käy lääkeriippuvaisia, narkomaaneja.. että joitain asioita on tarkasteltava eri kantilta, mutta kun on ihan tavallinen mummo kumminkin kyseessä, joka kärsii eikä saa nukuttua.. tai ihan kuka vaan meistä, joilla nyt ei ongelmaa lääkityksestä ole kehkeytynyt (riippuvuusongelmaa!) ja lääkettä pyydetään kun siihen on puhtaasti tarve..
seropositiivinen nivelreuma (dg 03), kilpirauhasen vajaatoiminta (dg 07)

Raihnaanen

• Jr. Member
  • **
  • "Elämä - rikas, rämä, mutta oma" - Ismo Alanko
« Vastaus #32 : Toukokuu 10, 2017, 15:42:05 »
Trochanter, aivan totta. Itsehän joskus kilahdin täysin kun olin laittanut Dolan, Panacod ja Burana-reseptit uusittavaksi ja sitten sainkin kuulla ettei lääkäri uusinut kuin Buranan. Oli kommentoinut ettei uusi muita ilman vastaanottokäyntiä, "koska onko potilaalla edes mitään syytä käyttää näin vahvoja kipulääkkeitä?"
En periaatteen vuoksi suostunut varaamaan maksullista lääkäriaikaa, koska olen aina suostunut kaikkeen tiedonkulkuun sairaaloiden välillä ja nyt ihmetytti kun yhdellä klikkauksella lääkäri olisi nähnyt kaikki diagnoosini ja että selkeät syyt kipulääkitykselle on. Mutta ei.
Kirjoitin lääkärille kirjeen :D Listasin kaikki diagnoosini useista välilevynpullistumista reumaan ym, kerroin myös että olin muutaman kuukauden sisällä ollut sekä neurokirurgian, reumatologian, fysiatrian että kuntoutuspoliklinikan vastaanotoilla eli lääkärissä olen kyllä rampannut ihan riittämiin eikä lääkitystäni ole missään kyseenalaistettu. Kirjeen toimittamisesta meni 10 minuuttia niin sain viestin reseptien uusinnasta.
Ja ymmärränhän minäkin että tarkkana pitää lääkäreidenkin nykyään olla. Se vaan ihmetytti että kun tosiaan joka paikassa aina pyydetään suostumukset tiedonkulkuun, siitä ei sitten olekaan mitään hyötyä. Ja nuo vielä olivat suht lieviä lääkkeitä...
Vanhusten kohdalla sitten varsinkin kun monet eivät kehtaa edes apua pyytää, ja vihdoin kun lääkäriin suostuvat niin sitten jos eivät saakaan apua... :(

Mintsi

• Administrator
  • "When nothing goes right, go left!"
« Vastaus #33 : Toukokuu 10, 2017, 18:53:48 »
Minulla kävi tk-lääkärin vastaanotolla juuri kuten arvelinkin. Minä ehdottelin sivulauseessa Neurontinin purkua haittavaikutusten takia. Lääkäri totesi, että jos on löytynyt kipulääke, joka toimii, niin hoidetaan sitten mielummin niitä haittoja. En ihan allekirjoita tätä, mutta minusta lähestymiskulma oli ihana. Lähdettiin siitä, että jos on toimiva kipulääkitys, niin siitä pidetään kiinni. Sain jopa reseptin vuoden lääkkeisiin aiemman vajaan neljän kuukauden sijaan. Samalla uusittiin Temgesic-resepti ilman suurempia mutinoita.

Suurin ongelma oli siis taas sen lääkäriajan saaminen. Ilmeisesti kroonisen kivun hoito ei ole ykkösprioriteetin asioita. Asiaa yritettiin sälyttää milloin kipupolin, milloin kuntoutustutkimuspolin ja milloin reumapolin murheeksi ja hoitajan oli todella vaikea ymmärtää, ettei se ole enää kenenkään murhe. Se on nimenomaan terveyskeskuksen murhe. Vaikka lääkitykset on määrätty alunperin muualta, hoito on sittemmin loppunut sielä muualla.

Minulle on onneksi aina uusittu kipulääkkeet suuremmin murpattamatta. Tai siis kaikki muut Temgesiciä lukuunottamatta. Neurontinin määräkin on lähinnä ollut kiinni siitä, että lääkärit ovat aina uusineet vanhan reseptin. Temgesicistä saa ja pitääkin olla tarkka. Minusta on vain hyvä, ettei sitä uusita ilman lääkärikäyntiä. Sinne lääkärille vain pitäisi sitten päästä.
M35.7 Hypermobiliteettisyndrooma
M79.7 Sekundaarinen fibromyalgia
F45.4 Pitkäaikainen kipuoireyhtymä
F33.20 Vaikea masennus
ja liuta muita vähemmän tärkeitä diagnooseja.

hiker

• Global Moderator
  • I'm Okay. My biggest lie.
« Vastaus #34 : Toukokuu 10, 2017, 23:30:31 »
Minä olisin varmaan pulassa tk:ssa tramadolini kanssa. Katsoisivat varmasti, ettei se ole vuosien käytön jälkeen enää tarpeellinen ja käskisivät purkaa pois. Olen itsekin ajatellut, että voisin varmaan pärjätä nykyään ilmankin sitä. Ymmärrettäisiinköhän tk:ssa, ettei psykiatrini suostu missään nimessä vähäisiinkään pitoisuusmuutoksiin tramadolin suhteen ennen kuin olemme onnistuneet tasoittamaan mieleni vuoristoradan. Saattaa siis olla, että syön turhaa lääkettä tällaisenkin syyn takia.
Lanne- ja kaularangan ongelmat hermojuurivaurioiden kera
Polven artrofibroosi
Kolmoishermosärky ja -vaurio
Mieliala- ja syömishäiriö

trochanter

• Global Moderator
« Vastaus #35 : Toukokuu 13, 2017, 08:25:32 »
Viisaita on täällä keskusteltu, jälleen. :thumbup:

Joo tuli taas mieleen tuostam Raihnaasen(kin) kommentista; ystävämummo tuumasi kun soittelimme vasta, että on menossa lääkärin vastaanotolle 24. päivä (tätä kuuta), ei ole kyennyt nyt kunnolla syömäänkään muutamaan päivään, vatsa on kovalla ja valitteli kipuja. Tuumasi surullisena minulle että "jos minä olen vielä elossa niin nähdään silloin-ja-silloin". :( Yritin siinä lohdutella ja kyselin, eikö akuutimpaa aikaa voisi saada kun tiedän hänen kärsineen jo pitkään mm. noista vatsan ummetusvaivoista. "Minut on kuule rankattu siihen kategoriaan, josta ei enää tälle yhteiskunnalle ole mitään hyötyä, pelkkää haittaa! Morfiinia voisivat tunkea kehoon niin paljon että viimein kuolema tulisi." :( Tuli todella surullinen olo, mutta pakkohan se oli olla lähes täysin samaa mieltä, näinhän meillä vanhuksia kohdellaan, ei mitään väliä kivuille ja vaivoille.. :(

No, loppujen lopuksi oli kiva kun mummo tuumasi, että "kiitos, että sain jutella ja valittaa, tästäkin on pieni apu".

seropositiivinen nivelreuma (dg 03), kilpirauhasen vajaatoiminta (dg 07)