Kirjoittaja Aihe: Lääkärin suhtautuminen kipuun  (Luettu 32283 kertaa)

Peikko

• Klubilainen
  • :)
Vs: Lääkärin suhtautuminen kipuun
« Vastaus #30 : Huhtikuu 16, 2017, 04:00:16 »
Toivottavasti Mintsikin saa lääkeasiat kuntoon, ettei joka kerta tarvi neuvotella lääkkeistä erikseen  :thumbup:
rikki niskasta varpaisiin

trochanter

• Global Moderator
« Vastaus #31 : Toukokuu 09, 2017, 15:07:08 »
Tässä oikein pisteli vihaksi, kun ystävämummoa kävin moikkaamassa.. oli käynyt lääkärin vastaanotolla jatkuvien jalkakipujen vuoksi (ei saa öisin nukuttua, kun heräilee pakottavaan kipuun).. mummo sanoi, että lääkäri oli harvinaisen ylimielinen eikä uskonut juuri mitään, oli vähentämässä nykyistä lääkitystä pelkkään iltalääkitykseen.. :( Keskustelimme pitkät pätkät tuosta kohtaamisesta ja siitä, miten monesti just nuin on tutuilleni käynyt. Kukapa sen kivun osaisi määrittää paremmin kuin se potilas/asiakas itse? En ymmärrä, miten tavan kansalaista voi arvostella tai kyseenalaistaa, jos hän sanoo, että kipuja on.. kun ei ole mitään mittaria, jolla määrittää sitä. Ja jokaisen kipukynnys on omansa..
No semmosia mietin täällä tänään. Toki on sanottava, että tänä päivänä lääkäreidenkin vastaanotoilla käy lääkeriippuvaisia, narkomaaneja.. että joitain asioita on tarkasteltava eri kantilta, mutta kun on ihan tavallinen mummo kumminkin kyseessä, joka kärsii eikä saa nukuttua.. tai ihan kuka vaan meistä, joilla nyt ei ongelmaa lääkityksestä ole kehkeytynyt (riippuvuusongelmaa!) ja lääkettä pyydetään kun siihen on puhtaasti tarve..
*seropositiivinen nivelreuma (dg 03)
*kilpirauhasen vajaatoiminta (dg 07)
*kiertäjäkalvosinoireyhtymä (dg 19)

Raihnaanen

• Jr. Member
  • **
  • "Elämä - rikas, rämä, mutta oma" - Ismo Alanko
« Vastaus #32 : Toukokuu 10, 2017, 15:42:05 »
Trochanter, aivan totta. Itsehän joskus kilahdin täysin kun olin laittanut Dolan, Panacod ja Burana-reseptit uusittavaksi ja sitten sainkin kuulla ettei lääkäri uusinut kuin Buranan. Oli kommentoinut ettei uusi muita ilman vastaanottokäyntiä, "koska onko potilaalla edes mitään syytä käyttää näin vahvoja kipulääkkeitä?"
En periaatteen vuoksi suostunut varaamaan maksullista lääkäriaikaa, koska olen aina suostunut kaikkeen tiedonkulkuun sairaaloiden välillä ja nyt ihmetytti kun yhdellä klikkauksella lääkäri olisi nähnyt kaikki diagnoosini ja että selkeät syyt kipulääkitykselle on. Mutta ei.
Kirjoitin lääkärille kirjeen :D Listasin kaikki diagnoosini useista välilevynpullistumista reumaan ym, kerroin myös että olin muutaman kuukauden sisällä ollut sekä neurokirurgian, reumatologian, fysiatrian että kuntoutuspoliklinikan vastaanotoilla eli lääkärissä olen kyllä rampannut ihan riittämiin eikä lääkitystäni ole missään kyseenalaistettu. Kirjeen toimittamisesta meni 10 minuuttia niin sain viestin reseptien uusinnasta.
Ja ymmärränhän minäkin että tarkkana pitää lääkäreidenkin nykyään olla. Se vaan ihmetytti että kun tosiaan joka paikassa aina pyydetään suostumukset tiedonkulkuun, siitä ei sitten olekaan mitään hyötyä. Ja nuo vielä olivat suht lieviä lääkkeitä...
Vanhusten kohdalla sitten varsinkin kun monet eivät kehtaa edes apua pyytää, ja vihdoin kun lääkäriin suostuvat niin sitten jos eivät saakaan apua... :(

Mintsi

• Administrator
  • "When nothing goes right, go left!"
« Vastaus #33 : Toukokuu 10, 2017, 18:53:48 »
Minulla kävi tk-lääkärin vastaanotolla juuri kuten arvelinkin. Minä ehdottelin sivulauseessa Neurontinin purkua haittavaikutusten takia. Lääkäri totesi, että jos on löytynyt kipulääke, joka toimii, niin hoidetaan sitten mielummin niitä haittoja. En ihan allekirjoita tätä, mutta minusta lähestymiskulma oli ihana. Lähdettiin siitä, että jos on toimiva kipulääkitys, niin siitä pidetään kiinni. Sain jopa reseptin vuoden lääkkeisiin aiemman vajaan neljän kuukauden sijaan. Samalla uusittiin Temgesic-resepti ilman suurempia mutinoita.

Suurin ongelma oli siis taas sen lääkäriajan saaminen. Ilmeisesti kroonisen kivun hoito ei ole ykkösprioriteetin asioita. Asiaa yritettiin sälyttää milloin kipupolin, milloin kuntoutustutkimuspolin ja milloin reumapolin murheeksi ja hoitajan oli todella vaikea ymmärtää, ettei se ole enää kenenkään murhe. Se on nimenomaan terveyskeskuksen murhe. Vaikka lääkitykset on määrätty alunperin muualta, hoito on sittemmin loppunut sielä muualla.

Minulle on onneksi aina uusittu kipulääkkeet suuremmin murpattamatta. Tai siis kaikki muut Temgesiciä lukuunottamatta. Neurontinin määräkin on lähinnä ollut kiinni siitä, että lääkärit ovat aina uusineet vanhan reseptin. Temgesicistä saa ja pitääkin olla tarkka. Minusta on vain hyvä, ettei sitä uusita ilman lääkärikäyntiä. Sinne lääkärille vain pitäisi sitten päästä.
M35.7 Hypermobiliteettisyndrooma
M79.7 Sekundaarinen fibromyalgia
F45.4 Pitkäaikainen kipuoireyhtymä
F33.20 Vaikea masennus
ja liuta muita vähemmän tärkeitä diagnooseja.

hiker

• Global Moderator
  • I'm Okay. My biggest lie.
« Vastaus #34 : Toukokuu 10, 2017, 23:30:31 »
Minä olisin varmaan pulassa tk:ssa tramadolini kanssa. Katsoisivat varmasti, ettei se ole vuosien käytön jälkeen enää tarpeellinen ja käskisivät purkaa pois. Olen itsekin ajatellut, että voisin varmaan pärjätä nykyään ilmankin sitä. Ymmärrettäisiinköhän tk:ssa, ettei psykiatrini suostu missään nimessä vähäisiinkään pitoisuusmuutoksiin tramadolin suhteen ennen kuin olemme onnistuneet tasoittamaan mieleni vuoristoradan. Saattaa siis olla, että syön turhaa lääkettä tällaisenkin syyn takia.
Lanne- ja kaularangan ongelmat hermojuurivaurioiden kera
Polven artrofibroosi
Kolmoishermosärky ja -vaurio
Mieliala- ja syömishäiriö

trochanter

• Global Moderator
« Vastaus #35 : Toukokuu 13, 2017, 08:25:32 »
Viisaita on täällä keskusteltu, jälleen. :thumbup:

Joo tuli taas mieleen tuostam Raihnaasen(kin) kommentista; ystävämummo tuumasi kun soittelimme vasta, että on menossa lääkärin vastaanotolle 24. päivä (tätä kuuta), ei ole kyennyt nyt kunnolla syömäänkään muutamaan päivään, vatsa on kovalla ja valitteli kipuja. Tuumasi surullisena minulle että "jos minä olen vielä elossa niin nähdään silloin-ja-silloin". :( Yritin siinä lohdutella ja kyselin, eikö akuutimpaa aikaa voisi saada kun tiedän hänen kärsineen jo pitkään mm. noista vatsan ummetusvaivoista. "Minut on kuule rankattu siihen kategoriaan, josta ei enää tälle yhteiskunnalle ole mitään hyötyä, pelkkää haittaa! Morfiinia voisivat tunkea kehoon niin paljon että viimein kuolema tulisi." :( Tuli todella surullinen olo, mutta pakkohan se oli olla lähes täysin samaa mieltä, näinhän meillä vanhuksia kohdellaan, ei mitään väliä kivuille ja vaivoille.. :(

No, loppujen lopuksi oli kiva kun mummo tuumasi, että "kiitos, että sain jutella ja valittaa, tästäkin on pieni apu".

on kestämistä

• Jr. Member
  • **
« Vastaus #36 : Maaliskuu 21, 2019, 15:20:09 »
Täydellistä vähättelyä olen saanut julkiselta puolelta. Nyt ensimmäinen lääkäri otti tosissaan. Yksityinen. Mutta taidampa jättää hakematta ne Cymbaltat. Juuri tuota olen pelännyt, että ne ovat mieliala huumeita.
Olen jäänyt täysin yksin kipujeni kanssa. Voi sitä kauhun päivää, kun joudun 3 kuukauden välein käymään julkisella kipulääkereseptiä uusimassa.
Siinä sitten saa kuunnella vähättelyä, epäilyksiä ja merkillisiä uteluita.
Aina siinä reseptissä lukee, että yksi kertaa päivässä tarvittaessa. Niin mutta kun sattuu joka päivä, ei se lääkäreitä näytä kiinnostavan.
Ainoa hyvä ja ystävällinen lääkäri terveyskeskuksessani lähti pois ja nyt sain tilalle nuoren lääkärin, joka heti totesi, että tällaisia reseptejä ei sitten ikinä saa pitkiksi ajoiksi kirjoittaa! Mitä tuohon sitten olisi pitänyt sanoa? En tiedä? Olen aivan totaalisen puhki. Nyt meinaan pyytää kirjallisena yksityisen lääkärin kirjoittaman sairaskertomukseni kotiin, jotta voin sitten ottaa sen mukaan terveyskeskukseen ja viskata sen vähättelevän lääkärin eteen, että siinä on sinun luulosairaus....
Anteeksi mutta olen vähän kiukkuinen, mutta kun särkee ja särkee ja ottaa päähän jo kaikki lääkärit! >:(
Lanneranganpullistumasta koko kroppa sököksi.

satuo

• Global Moderator
  • Aina jossain paistaa aurinko.
« Vastaus #37 : Maaliskuu 21, 2019, 20:16:29 »
Tovottavasti tuo yksityisen lausunto auttaa asiaan.
Monesti erikoislääkärien sanat painaa myös tk:ssa.  :thumbsup:

hiker

• Global Moderator
« Vastaus #38 : Maaliskuu 21, 2019, 22:37:26 »
Sinuna kuuntelisin yksityistä lääkäriäsi, joka on ottanut kipusi todesta ja hoidon vakavissaan. Mieliala- tai epilepsialääkkeet, joita käytetään hermosärkyyn eivät ole mitään mielen huumeita vaan lääkkeitä, joiden on todettu varsinaisen käyttötarkoituksensa lisäksi auttavan myös kipuun. Turha sinun on kärvistellä kivuissa ja saada niistä hoitamattomina kroonisia. Lääkkeet vaikuttavat jokaiseen yksilöllisesti. Jos lääke ei auta tai siitä tulee liikaa sivuvaikutuksia, se lopetetaan. Eikä siitä jää mitään pysyviä vaikutuksia aivoihin kuten pelkäät.
Polven artrofibroosi

on kestämistä

• Jr. Member
  • **
« Vastaus #39 : Maaliskuu 22, 2019, 09:29:39 »
Kiitos että joku kannustaa, kun olen tullut tosi epäluuloiseksi lääkkeiden ja lääkäreidenkin suhteen.
Aikoinaan minulle koitettiin niitä epilepsia lääkkeiden vaikutuksia ja niistä tuli aikamoinen kammo, kun ei enää mikään huvittanut. Istuin vain tyhmänä sohvalla, eikä mikään kiinnostanut.
Joskus sain myös mirtazapiinia unettomuutteen ja sama homma, olin aamulla kuin zombie eikä jaksanut, eikä huvittanut mikään.
Harmittaa ihan älyttömästi tuo tk-lääkäreiden suhtautuminen, mutta jos nyt tilanne muuttuisi, kun erikoislääkäri antoi lausunnon uusista mr-kuvista.
Ei ole minun luulosairautta, että koko vasen jalka kramppaa, polttaa ja puutuilee ja muutenkin koko jalka voi sekoilla, aivan kummallisia tuntemuksia ja ne vaihtelee päivittäin. :sadattelu:

trochanter

• Global Moderator
« Vastaus #40 : Maaliskuu 22, 2019, 12:24:20 »
 :hali: on kestämistä!

hiker

• Global Moderator
« Vastaus #41 : Maaliskuu 22, 2019, 23:30:58 »
Onkohan tk-lääkäri osannut määrätä aloitusannokset oikein ja sitten vasta pikku hiljaa nostot. Jos aloitetaan liian suurilla annoksilla tai nostetaan vauhdilla annosta, niin toiset saavat hirveästi sivuvaikutuksia ja toiset porskuttelevat huomaamatta mitään. Olemme näissä asioissa kaikki erilaisia. Ei mitään sellaista lääkettä kannata syödä, joka heikentää toimintakykyä ja panee pään täysin sekaisin!

Oireet jalassasi ovat niin selkeät hermojuurivaurion oireet, että kyllä tk-lääkärinkin pitäisi se ymmärtää!  ~:/

Onhan näiden lääkkeiden kanssa kestämistä ja jatkuvaa taiteilemista saadun avun ja sivuvaikutusten välillä.  :hoiva:

Polven artrofibroosi

on kestämistä

• Jr. Member
  • **
« Vastaus #42 : Maaliskuu 23, 2019, 08:54:20 »
Hiker en muista enää millaisia annoksia alussa sain, mutta ei siinä silloin ollut mitään nostoja vaan annettiin vaan respa apteekkin ja ei kuin tablettia naamaan. Mitään ei perästäpäin kyselty, että miten menee ja sopiiko lääke ja nostetaanko ym. Aina vaan jätetään oman onnen nojaan.
Tuosta vielä, että lääkärin pitäisi tunnistaa hermovaurion oireet.....niin mutta kun niillä ei ole aikaa ja onkohan edes kiinnostusta. Siellä heidän koneellaan on diagnoosi Lumbago Iskias sen he siitä katsoo. Eihän siinä ikinä ehdi muuta sanomaan, kuin että uusi se tramadol resepti. Sitten se riippuu, että kuka lääkäri sattuu olemaan. Joku kirjoittaa heti, mutta toiset nikottelee vastaan ja alkaa puhumaan opiaattejen vaaroista. Ei täällä meilläpäin lääkärit perään kysele vointeja. Nyt ainoastaan tuo yksityinen soittaa perään ja oikeen säikähdin, kun hän kysyi, että saako hän soittaa sinulle. Oho! Mä muistutan tähän vielä, että mulla tää kirjallinen ulosanti on kaameaa. Ajatuksia olisi vaikka kuinka, mutta sitten en saa kirjoitettua, kuin jotain pientä ja typerän kuulloista ja yleensä kaikki käsittää minut pidemmän päälle väärin :doh:

MaKo

• Klubilainen
« Vastaus #43 : Maaliskuu 23, 2019, 10:01:16 »
 Nou hätä On kestämistä, ei kuulosta typerältä  :hali:
Ihan hyvä sun kirjoitustyyli ainakin mun mielestä on, ja vaikken itse vaivasta mitään tiedäkään, ymmärrän pointtisi hyvin.
Anna  tulla vaan, vaikka tajunnanvirtaa jos siltä tuntuu. Me kyllä luetaan, kommentoidaan, eikä missään nimessä arvostella, tuomita, kyseenalaisteta,  taikka naureskele. Sitä vartenhan tämä on just vertaistukiryhmä (ja parhaasta päästä, jos saan sanoa 8) )
Suolistosyöpä 2011-2013
Hermovaurio jalkaan 2012
Työkyvyttömyyseläkkeelle 2014

on kestämistä

• Jr. Member
  • **
« Vastaus #44 : Maaliskuu 23, 2019, 10:52:32 »
MaKo suuri kiitos sinulle! Laitan tähän alkuun tällaisen kysymyksen ihan kaikille, että tiedättekö te sen tunteen, kun on itse niin ulkona kuvioista omasta terveydentilastaan, ettei enää osaa ees kysyä, kun kerrankin pääsee lääkäriin jota näyttää asia jopa kiinnostavan???
yli 7 vuotta olen tässä rallissa ollut. Alkoi si-L5 väissä olevasta pullistumasta tai repeämästä, siitäkään en voi olla varma kun mr-kuviin pääsin ekaa kerta kahden vuoden kuluttua ja mr-kuvien jälkeen kesti puoli vuotta päästä ortopedille kuulemaan, että mitä kuvat kertovat. Olin tämän ortopedin vastaanotolla tasan 5 minuuttia ja hän sanoi, että siellä on pullistuma s1-L5 välissä, että kyllä minä sen voin leikata jos haluat, mutta yleensä se tulee sitten heti takaisin uudestaan, mieti asiaa ja sitten se kätteli ja lähdin pois.
Vaivat jatkuivat, mutta muutuivat täysin erillaisiksi. Alussa siis oikea jalka oli kesto suonenvedossa ja sen jälkeen halvaantui, mutta selkä ei oireillut silloin kuin vain merkillinen paineen tunne oli alaselän vasemmalla puolella ja sellainen kestopisto siinä koko ajan. Ihmettelen sitä edelleen kun pullistuma oli oikealla puolella.
Nyt siis viiden vuoden kuluttua menin uusiin mr-kuviin ja siitä painelin yksityiselle ortopedille, joka näytti kuvista, että vasemmalla puolella on hermovaurio. Miten ihmeessä se voi olla mahdollista, kun pullistuma tai mikä lieneenkin on ollut, oli oikealla puolella? Nyt kumminkin tilanteeni on se, että selkä on ruvennut oireilemaan ja toimintakyky laskenut. Ja tämä kummastuttaa, että vasen jalkani kenkkuilee ja todella sekoilee se on mennyt voimattomaksi ja lihasmassa kadonnut. Vaikka pullistuman piti olla oikealla puolella. Edelleen myös tunnen oikealla puolella aika ajoin sen juurihoito poltteen mikä onneksi vaan on pelkästään kankussa ja ei se minua oikeastaan vaivaa.
Mutta minua vaivaa nyt ylettömästi, että kun vanhojen kuvien mukaan pullistuma on ollut oikealla, niin miten minulla nyt hermovaurio voi olla vasemmalla puolella? Nämä uunituoreet kuvat ei enää näyttäneet pullistumaa, vaan koko nikamaväli on kuivunut. Ainoastaan kuvat näytti sen ns kummallisen hermovaurion oikealla puolella ja modic 2 muutoksia, rappeumaa ja spondyloosia. Eli nyt tuntuu taas että olen vielä enemmän pihalla kuin aikaisemmin :doh: