Kirjoittaja Aihe: Lähdössä ulkomaille, kovia lääkkeitä mukana?  (Luettu 78401 kertaa)

MaKo

• Global Moderator
Vs: Lähdössä ulkomaille, kovia lääkkeitä mukana?
« Vastaus #15 : Tammikuu 20, 2014, 17:27:15 »
Mä vein ton mun reseptinipun (tulostettu apteekissa) takaisin apteekkiin ja näytin ne mulle kuulumattomat reseptit. Apteekkari ihmetteli kovasti kuinka tuollaista voi tapahtua, mutta lupasi selvitellä asiaa.
Tänään hän soitti ja kertoi että apteekin omat tahot eivät voineet selvittää sitä ja asia on siirretty Kelalle.
Vähän myöhemmin hän soitti uudestaan ja kertoi että Kela ilmoitti että mun pitäisi olla yhteydessä johonkin lääkäriin(syöpikselle) joka on mulle lääkketitä määrännyt.Apteekkari oli kysynyt että onko tarkoitus pompotella asiakasta???? Ei kuulemma ole .
En nyt kuitenkaan ymmärrä kenen asiaa "joudun" hoitamaan, kun mun omat lääkeasiat on ihan kunnossa.
Kaiken lisäksi ne ylimääräiset lääkkeet on määrännyt sellainen lääkäri, kenen vastaanotolla en ole koskaan käynyt  ~:/
Kummallinen sotku, mutta käy mielenkiintoiseksi. Eihän muut kuin mua hoitavat lääkärit saa edes avata mun tietoja koneelleen...joten miten ihmeessä ne reseptit on mun tietoihin joutuneet ~:/ ~:/
Suolistosyöpä 2011-2013
Hermovaurio jalkaan 2012
Työkyvyttömyyseläkkeelle 2014

hiker

• Global Moderator
  • I'm Okay. My biggest lie.
« Vastaus #16 : Tammikuu 20, 2014, 18:49:06 »
Joku on mokannut jälleen ja raskaasti, mutta se ei todellakaan ole pienimmässäkään määrin sinun asiasi selvittää sotkua! Ihan sama, kuka asiaa tutkii, mutta sinä olet oman osuutesi asiassa jo tehnyt ilmoittaessasi siitä apteekkiin. Tämä on jo toinen lähituttavalle sattunut vastaava tapaus. Toisessa sairaalasta tuli paperit aivan väärän ihmisen nimellä ja sotulla varustettuna ja tietysti siis hänen potilastietonsakin. Se siitä tietoturvasta!  :thumbdown:
Lanne- ja kaularangan ongelmat hermojuurivaurioiden kera
Polven artrofibroosi
Kolmoishermosärky ja -vaurio
Mieliala- ja syömishäiriö

trochanter

• Global Moderator
« Vastaus #17 : Maaliskuu 23, 2014, 11:39:40 »
MaKo, melekosta touhua!!  :sadattelu:

Ittelläni on ollu reissussa aina lääkkeet ilman eri reseptejä, mutta ei niiden perään / oikeellisuutta ole koskaan kukaan kysellyt.. Kyseessä siis tyroksiini, lähinnä, Trexania ja Oxiklorinia + Prednisolonia ei ole ollut käytössä niihin aikoihin kun on reissua puskenut.
*seropositiivinen nivelreuma (dg 03)
*kilpirauhasen vajaatoiminta (dg 07)
*kiertäjäkalvosinoireyhtymä (dg 19)
*psori (dg 19)

VilleJuhani

• Hero Member
« Vastaus #18 : Maaliskuu 24, 2014, 00:15:14 »
Itse kävin syksyllä ihan vaan Espanjassa. Mukana oli lääkepakkaukset, lääkelista tk:sta, schengen-lista (tai joku se oli) jossa tehtiin eri paperi joka lääkkeestä. apteekista (vakkari) myös oli heidän tekemä 10 euron lista, jossa oli lääkkeet ja ainakin osa diagnooseista. pari paperia oli tallessa, missä on ne lääkkeen käyttöohjeet ja viivakoodi. hirmuinen urakka etukäteen, kun ei mitään näistä tarvinnut koko matkalla. mutta tietenkin varalta pitää olla. ja joka paperissa oli useampi puh.nro Suomen suunnalla, ja englanniksi selostettu kuka ja mistä on tämän paperin antanut ja kenelle.
Mako:n kohtelu on kyllä hänen tapauksessaan aivan ala-arvoista.
Siitä asti kun tuli tämä e-reseptisysteemi, siinä on ollut valtavasti ongelmia. yksikin lääke näkyi sairaalan päätteellä ja mulla kotona. tk:ssa ei näkynyt tietokoneella. ihmettelivät isosti, että "onko sulle oikeesti määrätty tällaista...?"  ~:/
että mitäs sitten, jos jossain ulkomailla ei löydy luetteloista oikeaa tietoa. Sitä en tiedä, onko ulkomaisilla terveydenhoitoalan ihmisillä pääsyä Suomen reseptikantoihin...

elektra

• Jr. Member
  • **
« Vastaus #19 : Maaliskuu 24, 2014, 05:21:17 »
No onpaha ollu tosiaan MaKolla tekemistä noitte kans.. Sitä mie vaan mietin et kannattaisko pyytää valamiiks se kansainvälinen resepti? Sitä ei taija e-resettinä saaha viel? Luulis helepottavan asiaa. Mie ihan kotimaan reisun tein lentämällä, ja pistin Finavialle viestiä et juuriko jouvun ottaan isot alkuperäispakkaukset muutamien liuskojen takia. Ei kuulema tarvinnu, kunhan reseptit mukana. :)

Muistelen muuten et ataraxia sai Espanjasta apteekista ilman reseptiä..!

Terri

• Jr. Member
  • **
« Vastaus #20 : Kesäkuu 12, 2014, 13:36:01 »
Oltiin maaliskuussa taas reissussa ja pyysin apteekkia tulostamaan paperit reissua varten. E-respti ei kuulemma ole virallinen tullissa ilman apteekin leimaa. Enpä tuota tiennyt.
Multa ei kukaan kysynyt mitään kun en uusista säännösitä huolimatta nostanut lääkkeitä hihnalle, isäntä nosti ja sillä avattiin kaikki lääkepussit ja syynäsi tosi tarkkaan...

MaKo

• Global Moderator
« Vastaus #21 : Kesäkuu 12, 2014, 13:39:35 »
Australiassa on tooosi tarkat tullisäännökset, ilmoitin selvityksessä että mulla on lääkkeitä.
 Multa vaan kysyttiin että onko omia reseptilääkeitä. Kun vastasin kyllä, ketään ei kiinnostanut edes mitä lääkkeitä mulla on, tai kuinka paljon.
Suolistosyöpä 2011-2013
Hermovaurio jalkaan 2012
Työkyvyttömyyseläkkeelle 2014

hiker

• Global Moderator
« Vastaus #22 : Kesäkuu 12, 2014, 20:35:53 »
Ei ole minunkaan matka-apteekkini herättänyt koskaan kiinnostusta, vaikka pitkillä reissuilla nappeja on ollut paljon. Schengen-todistus on voimassa vain 30vrk, joten sekään ei olisi riittänyt. Koska kukaan ei osaa valistaa, kuinka toimia, tärkeimpänä pidän lääkärin todistusta lääketarpeistani ja muutamaa puhnumeroa, joihin joku innokas voi tarvittaessa soittaa. Mihinkään yhtään kaukaisempaan kolkkaan en 3kk:n läkemäärien kanssa viitsisi edes yrittää.
Polven artrofibroosi

VilleJuhani

• Hero Member
« Vastaus #23 : Elokuu 28, 2014, 19:42:48 »
Mitenkähän Turkkiin mennessä?  Matkatoimisto sanoo, että "reseptit mukaan". Noh, nehän on eenä. Sitten kun sanoin, että kipulääkkeistä kysymys, ne meinas, että "olisi hyvä olla englanninkieliset reseptit". Selitin, että kun meidän tk on muuttunut joksikin hyvänolonkeskukseksi, niin siellä ei kukaan tiedä oikein mistään mitään = kaikki taitaa tehdä vähän kaikkia töitä. (poislukien lääkärit) :)  Pyysin entisestä tk:sta englanninkielisiä reseptejä, sain printin, jossa on vain lääkkeet lueteltu, ei vaikuttavia aineita, vaikka just ne piti olla. Hoitohenkilön ja lääkärin kohdat olivat tyhjiä. Hakiessani kysyin, että ameriikan kielinen leima pitäis olla. Ei heillä kuulemma semmosta ole. (viime vuonnapa oli) ei mitään yhteystietoja. itsekin olisin pystynyt tuollaisen printin tulostamaan kantafi-sivuilta. pyysin laittamaan edes puhelinnumeron. +358:n jälkeen hoitaja oli ihan pihalla. ei uskonut millään, että nyt eka nolla pois numerosta. voi hyvää päivää...  :doh:    en kyllä tuon lapun kans uskalla lähteä minnekään. Siihenkään en ole saanut keneltäkään vastausta, että kun Turkki ei oo Shengen-maa, niin mikä vastaava todistus sinne pitäis apteekista olla. Teillä varmaan on monellakin tietoa? Ottaisin vinkkejä ilolla vastaan. Pitikö itse alkaa vääntämään wordillä joku lontoonkielinen sepustus ja viedä se hyvinvointitalolle, että sais jonkun allekirjoituksen siihen...  ~:/

rane

• Ex-member
« Vastaus #24 : Elokuu 28, 2014, 19:53:36 »
Apteekista, mielellään sieltä missä muutenkin asioit. Tulostavat lääkelistan Kanta.fi:stä ja siihen saatteen, jossa kerrotaan että tää potilas nappailee näitä ja alle leimat ja puhelinnumerot.

VilleJuhani

• Hero Member
« Vastaus #25 : Elokuu 28, 2014, 21:08:07 »
Hyvä, Kiitos !  Tarvinneeko lisäksi Schengen-todistusta tai vastaavaa?

hiker

• Global Moderator
« Vastaus #26 : Elokuu 28, 2014, 22:20:07 »
Eipätaida apteekilla muita lomakkeita olla kuin tuo Schengen. Itse olen ratkaissut asian pyytämällä lääkäriltä selonteon, miksi ja mitä minulla on mukanani. Osasi kirjoittaa ihan tuolla ameriikan kielellä. Koeta keksiä ratkaisu! Turkkilainen vankila ei takuulla ole visiitin arvoinen paikka.  :thumbsup:
Polven artrofibroosi

VilleJuhani

• Hero Member
« Vastaus #27 : Elokuu 28, 2014, 22:24:56 »
Eipätaida apteekilla muita lomakkeita olla kuin tuo Schengen. Itse olen ratkaissut asian pyytämällä lääkäriltä selonteon, miksi ja mitä minulla on mukanani. Osasi kirjoittaa ihan tuolla ameriikan kielellä. Koeta keksiä ratkaisu! Turkkilainen vankila ei takuulla ole visiitin arvoinen paikka.  :thumbsup:
Joo, ei !  :laugh: Elikkä menen tuon Ranen neuvon kans apteekkiin. Lisäksi yritän entisestä tk:sta löytää jonkun joka osaa jotakin faktaa naputella englanniksi.

rane

• Ex-member
« Vastaus #28 : Elokuu 28, 2014, 23:47:04 »
Mun vakiapteekissa niillä oli kyllä ihan oma englanninkielinen lomakepohja. Turkki ei ole Schengen sopimuksen piirissä, mutta luulisi että mikä tahansa on parempi kuin ei mitään.

Lääkkeitä ei kannata ottaa matkaan enempää kuin mitä päivittäiset yhteisannokset tekevät reissun aikana. Saattavat laskeakin jos sille päälle tulevat. Toisaalta kannattaa muistaa, että lääkkeitä voi myös tuoda ulkomailta omaan käyttöön. Tullin sivuilla on ohjeita.

Dooris

• Jr. Member
  • **
« Vastaus #29 : Syyskuu 01, 2014, 09:34:56 »
Minulla on ollut Kanarialle lääkkeitä mukana puoleksi vuodeksi.. siis nehän vie koko hemmetin käsimatkatavaralaukun tilan.. Kaikki on olleet alkuperäispakkauksessa ja mukana nykyään vain tulostettu e-reseptiyhteenveto. Lisäksi minulla on läppärille skannattuna kaikki viimeiset lääkärinlausunnot, joissa lääkitykset luetellaan ja näkyy lääkärin tiedot, jos sattuu..

Koskaan ei ole kysytty mitään. Aina kun olen mennyt turvatarkastuksesta läpi, olen ilmoittanut heti, että minulla on mukana lääkärin määräämät henkilökohtaiset lääkkeet koko oleskelun ajaksi, mutta ei niitä kukaan ole koskaan tarkistanut millään tavalla, ei edes niitä reseptejä ole katsottu.

Kerran oli mukana luontaistuotetta, MSM -jauhopussi, sitä kyllä syynättiin todella perusteellisesti. Varmistivat että on varmasti suljettu ja oletan, että jos olisi ollut avattu, niin olisi otettu pois tai ainakin tehty huumetesti. Särkylääkkeissä on myös vahvoja lääkkeitä mukana, muuten tuota peruskamaa verenpaineeseen, astmaan yms. vaivoihin.
onhan sitä: nikamakaaren valenivelet, nikamasiirtymät, nikamavälilevyjen rappeumat, molempien kiertäjäkalvosinten täydelliset repeämät, moninivelrikko, hermojuuriahtaumat, astma, keuhkoahtauma, verenpainetauti... jne.