Kirjoittaja Aihe: Lähdössä ulkomaille, kovia lääkkeitä mukana?  (Luettu 78403 kertaa)

VilleJuhani

• Hero Member
Vs: Lähdössä ulkomaille, kovia lääkkeitä mukana?
« Vastaus #30 : Syyskuu 22, 2014, 22:05:14 »
Nyt mietin tätä, kun finnavian sivuilla oli jotenkin silleen, että : "Lääkkeet omissa pakkauksissaan ja muovipussissa. Noita litran minigrip-pusseja tulee heti aika monta, kun kaikki lääkkeet ovat suunnilleen sadan kappaleen paketeissa. Mietin, että jos sanois vaan turvatarkastuksessa, että reppu on lääkkeitä puolillaan. Vai kannattaiskohan nuo purkaa omatoimisesti siihen niiden laatikkoon? Ei tulis ainakaan kenelläkään mieleen, että "eipä meinannut näyttää..." En muista, mitä siellä turvatarkastusporteilla mahtaa lukea. Oliskos jollakin parempi muisti?  ;)

hiker

• Global Moderator
  • I'm Okay. My biggest lie.
« Vastaus #31 : Syyskuu 23, 2014, 09:10:27 »
Niinhän siellä lukee, mutten ole koskaan vielä noudattanut ohjetta eikä kukaan ole sanonut mitään. Painopakkausten liuskoissahan lukee, mitä niissä on. Irtotabletit olen pannut pieniin purkkeihin, jos muuten olisivat sellaisessa hehtaaripurkissa. Päälle olen liimannut oikeasta purkista irrottamani sisältöosan. Kaikkiin vielä apteekin laput, kenelle ja kuinka paljon otettava. Ei ole kukaan koskaan sanonut mitään! Matkustan aina pelkällä repulla, jonka voi ottaa koneeseen, joten muutakin pitää mahtua mukaan kuin lääkepakkaukset! Tärkeämpää, että sinulla on asialliset paperit mukana lääkkeistäsi, jotka voivat herättää kysymyksiä!
Lanne- ja kaularangan ongelmat hermojuurivaurioiden kera
Polven artrofibroosi
Kolmoishermosärky ja -vaurio
Mieliala- ja syömishäiriö

Jussi

• Ex-member
« Vastaus #32 : Syyskuu 23, 2014, 12:23:01 »
Me olemme tulostaneet reseptit olikos se nyt sieltä kanta.fi:stä ja dosettiin olen varannut sen oleskeluaikaan tarvittavat (päivä kohtaisesti) lääkkeet ja eipä noita ole kukaan kyselly.

VilleJuhani

• Hero Member
« Vastaus #33 : Syyskuu 23, 2014, 13:04:41 »
Joo. Ja tosiaan lääkäri lopulta kirjoitti A4:n, jossa on dg:t ja lääkkeet. ja neulat ja ruiskut. Eipä ollut vuosi sitten Mallorcan reissullakaan kyselijöitä mennessä, eikä tullessa. Sitä vaan aina etukäteen pelkää, jos on Turkin päässä joku mursuviiksi vastassa...  ;)

hiker

• Global Moderator
« Vastaus #34 : Syyskuu 23, 2014, 14:02:11 »
Puh.numero vielä mukaan, josta yli-innokas mursuviiksi tai sen kaveri voi kysellä lääkkeistäsi. Tuskin soittavat, mutta tuo uskottavuutta asiaasi. Muutenkin olisi hyvä olla kotimaisen lääkärin numero mukana, kun ei koskaan tiedä, mitä voi sattua ja tapahtua. Olen käyttänyt esim. kysyäkseni, onko kohdemaassa annettu hoito asianmukaista. Voivat sitten lääkärit keskustella kollega kollegalle. Apteekistakin olen soittanut ja lääkärini on keskustellut apteekkarin kanssa saadakseni tarvittavat lääkkeet.
Polven artrofibroosi

VilleJuhani

• Hero Member
« Vastaus #35 : Syyskuu 23, 2014, 21:15:29 »
Joo, pitää lisätä vielä se puh.numero. Ei mulla taida ko. lääkärin suoraa numeroo olla, mutta laitan tutun lääkärin kännynron (kysyn luvan tietenkin), niin saa lätistä latinaa hetken, josko tuollainen tilanne eteen tulisi. Sehän tosiaan on tarkistussoitto, jos joku oikeesti haluaa lääkärille tullista soittaa, varsinkin ulkomaan tullista. ja leima on. Se lienee kova sana myös.. Kiitos taas vinkeistä!

Pilvi

• Ex-member
« Vastaus #36 : Syyskuu 24, 2014, 10:29:57 »
Aikamoinen säkki minullekin tulee reissuun mukaan lääkkeitä, kun täytyy varautua pahimman varalle. En kyllä mihinkään muovipusseihin ole laittanut kuin vain käsimatkatavaroihin alkuperäispakkauksissa ja reseptit mukana (tosin ne on suomeksi). "Alkuaikoina" en edes ymmärtänyt, että mulla on semmoisia lääkkeitä, jotka jossakin maassa luetaan ns. kovemmiksi lääkkeiksi. Mutta koskaan ei kukaan ole kysynyt mitään lääkkeistäni. Kerran yritin neurologilta saada migreenipassiin selonteon miten mua tulis hoitaa, jos saisin ulkomailla sairaalahoitoa vaativan kohtauksen. Ajattelin, että kirjoittaa siihen englanniksi. Tämä lääkäri oli ihan migreeniin erikoistunut. Hän kirjoitti passiin vain mun täsmälääkkeen nimen.  :doh:  No, olen sitten ajatellut, että tuurilla mennään ja jos jossain niin kovan kohtauksen saan, niin eiköhän musta joku pidä huolta. Mukanani pidän itse tekemääni eng. kielistä lappua, jossa on lääkkeet, joita otan ja myös ne, joita en voi käyttää.

satuo

• Global Moderator
  • Aina jossain paistaa aurinko.
« Vastaus #37 : Syyskuu 24, 2014, 13:59:36 »
Se on vaikea sanoa, että mitä tullitarkastaja sanoo, jos lääkkeitä kasa vain dosetissa.
Minä olen yleensä ottanut pakkaukset mukaan ja usemmiten tulostanut kannasta yhteenvedon.
Kyllä varmaan joku apteekin puhelinnumero olisi hyvä, mutte esim. viime matkalla lennot oli sunnuntaina...

rane

• Ex-member
« Vastaus #38 : Lokakuu 08, 2014, 15:46:09 »
Sitä vaan aina etukäteen pelkää, jos on Turkin päässä joku mursuviiksi vastassa...  ;)
Kohta on rehvit mursuviiksien kanssa.  ;)  Kävin omassa apteekissani, Turkkihan ei ole Schengen maa -joten se todistus joko käy siellä tai ei käy. Apteekin proviisori kirjoitti vapaamuotoisen englanninkielisen lääkelistan ja niiden käyttöaiheet. Parit leimat ja puhelintiedot. Noilla mennään. Vitosen otti todistuksesta ja aika kauan hän sitä kirjoitteli.

Vanharouva

• Newbie
  • *
« Vastaus #39 : Helmikuu 18, 2017, 21:25:04 »
Ohoh, huomasin kovien listalla peräti kaksi säännöllisesti käyttämääni! Ja en ole tuollaisesta kuullutkaan, tosin asun toisessa EU-maassa vakituisesti, joten täällä eletään maan tavalla. Mutta olen muutaman kerran Suomessa visiteerannut vuosien varrella ja iloisena kuljetellut tabujani mukana... :o

Mintsi

• Administrator
  • "When nothing goes right, go left!"
« Vastaus #40 : Helmikuu 19, 2017, 14:08:31 »
Vanharouva, EU:n sisärajallahan ei ole säännöllisiä tarkastuksia. Ongelma tulee siinä kohti vastaan, jos joutuu tullitarkastukseen. Helpoimmillaan siitä selviää puhuttelulla, pahimmillaan saattaa saada jopa tuomion. Sinällään tuo lainsäädäntö on Schengen alueen yhteistä ja esimerkiksi lääkelistat ovat yhtenäiset EU-maiden kesken ja vastaava todistus pitäisi olla saatavilla ainakin Schengen maista. Lääkemäärärajoituksia voi olla maittain, mutta lääkeaineet ovat kuitenkin yhteisesti sovittuja.
M35.7 Hypermobiliteettisyndrooma
M79.7 Sekundaarinen fibromyalgia
F45.4 Pitkäaikainen kipuoireyhtymä
F33.20 Vaikea masennus
ja liuta muita vähemmän tärkeitä diagnooseja.

Vanharouva

• Newbie
  • *
« Vastaus #41 : Helmikuu 19, 2017, 22:48:09 »
Kiitos tiedosta, Mintsi! :)
Niin EU-maa kuin kotimaani onkin, täällä ollaan aika suurpiirteisiä lääkkeiden suhteen. Esimerkiksi vahvoja unilääkkeitä saa jopa ilman reseptiä.
Lääkkeeni ovat aina olleet doseteissa, aika vaikeaa olisi selittää joka pillerin sisältöä ja käyttötarkoitusta. Olen oikeasti monisairas eli joudun ottamaan päivittäin kahdeksaa eri lääkärin määräämää lääkettä ja aika monta tabua sittenkin. Pelkästään colitis ulcerosaani joka päivä 6 x 400 mg tablettia.
Pitää vain toivoa, etten joudu tullitarkastukseen... :vihellys:

hiker

• Global Moderator
« Vastaus #42 : Helmikuu 20, 2017, 21:13:28 »
Olipa hyvä, että tuli vilkaistua tätäkin aihetta. Maaliskuun lopussa on jälleen pakattava mukaan matka-apteekki ja pantava sinne jälleen uusi selvityksen vaativa lääke. On siis vaihteeksi päivitettävä lääkärin allekirjoittama todistus sairauksistani ja niihin tarvitsemistani lääkkeistä.
Polven artrofibroosi

geofox

• Jr. Member
  • **
  • Writing my own hymn
Vs: Tramal/tramadoli (sivuvaikutukset jne)
« Vastaus #43 : Marraskuu 08, 2017, 23:25:55 »
Heips,

Juolahti mieleen, että olettekos huomanneet hiljattain uutisen, jossa brittinainen on pidätetty Egyptissä Tramadolin hallussapidosta? Egyptissä tämä lääke luokitellaan huumeeksi. Nyt tämä kolmekymppinen nainen odottaa tuomiota vankilassa. Mahdollisesti voi saada jopa kuolemantuomion  :o  :o Ainakin HS:n sivulta näki tuon uutisen eilen. Mitä ajatuksia? Mua hirvittää nämä asiat että mistä voi matkaillessa tietää missä maassa mikäkin asia on rikos  ??? Eli meille "normaalivahvuiset" kipulääkkeet voi saattaa vankilaan toisessa maassa. Ihan älytöntä. Ei kukaan voi olla niin valveutunut, että bongaa joka ikisen vaaratekijän. No, onneksi en itse juurikaan matkustele, joten itse tuskin joutuisin moiseen ryöpytykseen. Harmittaa vaan muiden puolesta. Tällä naisella niitä lääkkeitä oli reilusti (himppasen alle 300 pilleriä) ja oli viemässä niitä miehelleen Egyptiin.. Siinä kohtaa kyllä herää epäilys että luultavasti mies oli tietoinen asian vakavuudesta koska on joutunut keksimään tuollaisen järjestelyn saadakseen apua selkäkipuihinsa. Hullua sanon minä  :-\
Tyypin 1 diabetes, fibromyalgia, CRPS1, dupuytrenin kontraktuura, nikama/välilevysairaus hermojuurioireistolla, TOS(?), masennus ilman psykoottisia oireita..

geofox

• Jr. Member
  • **
  • Writing my own hymn
Vs: Vs: Tramal/tramadoli (sivuvaikutukset jne)
« Vastaus #44 : Marraskuu 08, 2017, 23:29:06 »
Ja samalla huomaan, että oli erikseen aihe joka käsittelee matkustamista lääkkeiden kanssa  :-[ anteeksi  :-\

Muoks. Siirsin viestisi pois Tramal-aiheesta. Oli vähän fifty-sixty, kumman aiheen alle laittaa, mutta koska halusit lisää ajatuksia juurikin tuosta uutisesta, siirsin sen tänne.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 09, 2017, 14:23:23 kirjoittanut Kaustinen »
Tyypin 1 diabetes, fibromyalgia, CRPS1, dupuytrenin kontraktuura, nikama/välilevysairaus hermojuurioireistolla, TOS(?), masennus ilman psykoottisia oireita..