Kirjoittaja Aihe: Mistä osaava reumatologi?  (Luettu 33680 kertaa)

Jansen

• Newbie
  • *
Mistä osaava reumatologi?
« : Tammikuu 13, 2012, 20:24:21 »
Tarvitsisin vinkkejä kokeneesta ja osaavasta reumalääkäristä. Sellaisesta, joka tietää laajemmin kuin käsikirjoituksen mukaan menevästä selkärankareumasta ja lääkityksestä. Tarvis etelä-Suomen suunnalta vinkkejä. Vaikkapa lääkäriasemia, jonne voisi hakeutua.

Mulla on diagn. selkärankareuma, joka löytyi 18 v. arvaamisen ja vähättelyn jälkeen. Ensimmäisessä magneetissa löytyi tuolloin tulehdusta ja tulehduksen jättämiä jälkiä -> ei lääkitystä. Ilm. koska.... no, mitä kukanenkin keksii. En tiedä. Tällä mentiin seur. 4 v. kohtuullisen hyvin. Oireet taas alkoivat häiritä enemmän kuin tarpeeksi, tuli eka iriitti. Aloitettiin Trexan + prednisolon. Ilm. tuon iriitin vuoksi. Trexanin jätin pois, koska teki minusta sekä työ- että toimintakyvyttömän väsymyksen ja vatsaoireiden vuoksi. Tilalle Salazopyrin 2 + 2. Noin 1 kk sitten jätettiin prednisolon pois, koska mulla on myös luuston haurastumista.

Kahden vkoa kortisonin pois jättämisen jälkeen alkoi nousta limakalvoihin, huuliin allergisia oireita. 2 vkoa asiaa seurasin, ja yritin jättää kaiken tietämäni allergisoivan pois. Ei auttanut. Viimein kieleen ja leuan ihoon tuli lieviä tuntohäiriöitä, ihan kuin puudutettu. Lääkäri ei pitänyt ko. allergiaa tyypillisenä tälle lääkkeelle, mutta ohjeisti jättämään pois. Jatkoa seuraa seur. käynnillä 6 kk päästä. Tämän välin olen sitten ilman mitään lääkitystä. SI-nivelissä on eroosiota.

Salazopyrinissä käytetään päällysteessä selloloosa-asetaattiftalaatti ja propyleeniglykolia. Selluloosa-asetaatti on jokin tekokuitu, muovi/kangas alan tuote. Sanan loppuosaa flataattia käytetään tuoksuissa, deodoranteissa, kynsilakoissa, hiustuotteissa ja kosteusvoiteissa, sen kosteuttava koostumus kosteuttaa ja auttaa voiteita läpäisemään ihon. Näiden kemikaalien on todettu aiheuttavan maksasyöpää ja sikiöiden kehitysvaurioita. Propyleeniglygoli E1520 käytetään tupakassa, deodoranteissa ja kosteusvoiteissa. Aineen on todettu aiheuttavan allergiaa.

Olen hirveän herkkä ja allerginen todella monelle säilöntä- lisä- ja väriaineelle. Hämmästystä vain aiheuttaa se, ettei lääkäreillä ole tämän vertaa tietoa noista aineista.

Kärsin myös monenlaisista kivuista, jotka paikallistan samoille paikoille, missä jännetulehduksia esiintyy. Kuitenkin reumalääkärin mielestä kivut eivät ole reuman aiheuttamia, vaan jostakin ihan muusta. SI-nivelten eroosion ei pitäisi aiheuttaa kipuja. Ihmisillähän on näitä selkäkipuja, joiden alkuperää ei löydetä koskaan. Suositteli liikkumaan. Just joo. Olen koko ikäni liikkunut ja juossut ja tekisin sitä edelleen, mut kun ei pysty. Viimeiset kk menneet 1-3 x 600-800 mg buranan + muita lisälääkkeitä vaihdellen. Nyt alkanut helpottaa, vaikkakaan kivuton en ole.

Joo, varmaan kivut ovat taas niitä luulosairauteen liittyviä juttuja. Niitä samoja luulokipuja, jotka nyt näkyvät röntgen kuvissa.  :'(

Vai onko niin, että pitää seuraavaksi hakeutua psykiatrille, jolta pyytää lääkitystä näihin harhoihin.  ~:/

Selkärankareuma, osteopenia, verenpainetauti

rane

• Ex-member
Vs: Mistä osaava reumatologi?
« Vastaus #1 : Tammikuu 14, 2012, 10:06:46 »
Oletko kokeillut allasjumppaa?

Nuo lääkärisuositukset sitten yksityisviestein, kiitos!

VilleJuhani

• Hero Member
« Vastaus #2 : Tammikuu 14, 2012, 12:07:09 »
Tuo oireiden vähättely ja kieltäminen suunnilleen lääkärin taholta on tosi törkeää. Siihen oon just itsekin törmännyt ajoittain. Oulun seudulla olisi kyllä hyvä reumalääkäri ehdotella. Mutta, niin, toivottavasti olet jo yv:nä saanutkin ehdotuksia asuinpaikkakuntasi lähistöllä. Piretähän peukkuja ! ja löytyy se oikea lääkäri varmasti ja sitä kautta hyvä hoitosuhde !!  :thumbsup:

Anu

• Newbie
  • *
« Vastaus #3 : Tammikuu 16, 2012, 11:14:55 »
Moi,

Laitin sulle muutaman hyvän reumatologin Turusta ja Hesasta, yksityisviestillä  :)

dg. molemminpuolinen sakroiliitti, selkäranka reumaepäily, primääri sjögren, migreeni, iskias, tensippäänsärky

miia

• Ex-member
« Vastaus #4 : Lokakuu 03, 2013, 07:12:00 »
 :o  :'( Laskin tässä kun en nukutuksi kivuilta saanut että tää oli 50.yö ilman lepoa. Oon uus tapaus kun aloin vasta reilu kaks kuukautta sitten oireilemaan. Herpes räjähteli 10 vuoden tauon jälkeen ihan krooniseks ja siitä alko alamäki. Revenneet nivelsiteet toisessa kädessä leikattiin ja samaan aikaan tietämättäni olen ollu reaktiivisessa niveltulehduksessa. Verikokeista löyty borrelia, salmonella ja kampylo sekä tuo perinnöllinen reumatekijä. Ikinä en ole aiemmin  anemiasta kärsinyt vaan hemoglobiini on ollut huippu hyvä...paitsi viimeiset 2kk.  Polvesta punktoitiin pari viikkoa sitten kasa nestettä ja joka aamu herään siihen oloon kun rekka olisi ajanut selän yli, joku mukiloinut sisältäpäin nivusen, olkavarren ja  ranteen ja kyljet mustelmille. Kymmenen vuotta sitten oli polvet puoli vuotta niin kipeet  ja jäykät ettei portaita päässyt kun kaiteesta käsivoimin hinaamalla itsensä ylös. Silloin en tajunut vaatia tarkempia tutkimuksia kun röntgenissä ei mitään näkynyt niin kivutkin jätettiin noteeraamatta. Puolitoista vuotta sitten meni si-nivel keskenmenon yhteydessä jotenkin kieroon. Joka aamuiset jalkapohjakivut olen laittanut rasituksen piikkiin kunnes tässä 2kk leikkaus saikkarilla tajusin että jalkapohjat huutaa joka aamu hoosiannaa vaikka olen saikulla nyt "maannut" rasittamatta paljon mitään.
Kelpaisi minullekin vinkki kokonaisuuksia hyvin  hahmottavasta reumatologista joka ottaa huomioon lääkeaine allergiat. Asun Turussa.

Olen Turusta löytänyt jo Borreliaan perehtyneen lääkärin mutta en  halua X:iin  reumatologille ( jonne  tutkinut sisätautilääkäri haluaisi lähettää)
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 03, 2013, 18:00:03 kirjoittanut rane »

miia

• Ex-member
« Vastaus #5 : Lokakuu 03, 2013, 07:20:33 »
ohoh. Sori mun tekstin epäselvyys: mobiilinetti hipailunäppäimistöineen, valvottu yö + toinen käsi lastassa ja jälki on sen mukaista näköjään.

rane

• Ex-member

Hobitti

• Newbie
  • *
« Vastaus #7 : Maaliskuu 21, 2014, 18:47:08 »
Hei. Täälläkin vielä kyselen... Minäkin olisin osaavan reumatologin tarpeessa eteläsuomen alueelta  :vrolijk_26:

Ruusu

• Newbie
  • *
« Vastaus #8 : Tammikuu 23, 2015, 12:06:12 »
Ajattelin kokeilla yksityistä reumatologia. Osaisiko joku suositella akselilla Vaasa-Pori-Seinäjoki hyvää ja ymmärtäväistä reumalääkäriä? Yksityisviestiä voitte laittaa  :)
Kilpirauhasen vajaatoiminta, M79.0 Määrittämätön reumasairaus, M46.1 Muualla luokittamaton risti-suoliluunivelen tulehdus

Kaustinen

• Administrator
  • Elä elämäsi hymyillen, hymyillen läpi kyynelten!
« Vastaus #9 : Tammikuu 23, 2015, 14:33:50 »
Laitoin, Ruusu, sulle yksäriä lääkäristä, joka on kokenut ja tuntee koko reuman kirjon..   :)
"Älä sinä tyttö koskaan katkeroidu, sillä sitten ei enää mikään auta!"
- mummu -

Psoriasiartropatia/moninkertainen sekundäärinen nivelrikko
HMS/EDS
Määrittämätön nikamasairaus
Kiertäjäkalvosinoireyhtymä
Kilpirauhasen vajaatoiminta
Uniapnea
Metabolinen oireyhtymä
Essentiaalinen verenpainetauti

Peikko

• Sr. Member
  • :)
« Vastaus #10 : Tammikuu 23, 2015, 23:24:55 »
minä kävin kans yksityisellä omien ongelmieni vuoksi,
harmi vain että oli samaisen sairaalan lääkäri jossa minäkin olen käynyt,
oli etukäteen siellä tutustunut minun taustaan ja diagnosoinnin vaikeuteen,
joten en saanut sieltä sitä yksityisyyttä jota kaipasin,
olisin tahtonut mielipiteen sellaiselta jota en ole tavannut..
ei taida onnistua tai pitäisi mennä tosi kauaksi ,
tosin tuo uusi Kanta ohjelma vie ilmeisesti siltäkin pohjan pois kun voivat katsoa etukäteen tietoja.
rikki niskasta varpaisiin

Ruusu

• Newbie
  • *
« Vastaus #11 : Helmikuu 17, 2015, 16:10:32 »
Kiitos, Kaustinen  :) Tänään sain varattua ajan tuolle reumatologille. Nähdään sit kuin käy  ;)
Kilpirauhasen vajaatoiminta, M79.0 Määrittämätön reumasairaus, M46.1 Muualla luokittamaton risti-suoliluunivelen tulehdus

Kaustinen

• Administrator
  • Elä elämäsi hymyillen, hymyillen läpi kyynelten!
« Vastaus #12 : Helmikuu 17, 2015, 16:22:11 »
 :thumbsup: Peukut pystyyn.. tuntee kyllä oman alueensa  :)
"Älä sinä tyttö koskaan katkeroidu, sillä sitten ei enää mikään auta!"
- mummu -

Psoriasiartropatia/moninkertainen sekundäärinen nivelrikko
HMS/EDS
Määrittämätön nikamasairaus
Kiertäjäkalvosinoireyhtymä
Kilpirauhasen vajaatoiminta
Uniapnea
Metabolinen oireyhtymä
Essentiaalinen verenpainetauti

Taham

• Newbie
  • *
« Vastaus #13 : Helmikuu 05, 2017, 00:16:36 »
Moi!

Nyt tulevana maanantaina kova paikka. Eka kerran reumatologin vastaanotolle koko sairauden historian aikana... tällä on siis suuri merkitys mahdollisesti pitkälle tulevaan. Reumatologi on jo tiedossa (aika siis varattuna), työkaverit (olen terveydenhoitoalalla töissä) kovasti suosittelivat tätä lääkäriä. Oulun alueella olevista reumalääkäreistä saa siis heittää yv:nä vinkkejä  :).

Pikkasen pistää hermostuttamaan...

...Kivut voivat opettaa meitä
sietämään paremmin tulevia kipuja... (Epikuros)

hiker

• Global Moderator
  • I'm Okay. My biggest lie.
« Vastaus #14 : Helmikuu 05, 2017, 00:54:06 »
Helppo sanoa, mutta koeta olla jännittämättä ainakaan liikoja!  :hoiva: Ilmeisesti olet saanut kärsiä jo pidemmän ajan oireista, joille ei ole varmistunut syytä. Epätietoisuus on sairauksien suhteen aina pahinta. Kun syy selviää ja saa diagnoosin, löytyy mahdollisesti myös hyvä hoito. Tuntemattomaan sairauteen on todella vaikea sopeutua kuten aluksi uuteen diagnoosiinkin, mutta vähitellen ajan, tiedon ja tuen avulla sopeutuminen pääsee alkuun ja oppii elämään asian kanssa, jolla on nyt nimi.

Kirjoita itsellesi ennen reumatologin tapaamista lista asioista, jotka haluat hänelle kertoa kuten oireesi, niiden kesto jne. Kirjoita myös kysymykset, joihin kaipaat vastauksen. Lääkärit ovat tottuneet kännyköihin ja papereihin, joista potilaat katsovat, että kaikki asiat ovat muistuneet mieleen. Toiset antavat listan suoraan lääkärille.

Toivottavasti lääkäri osoittautuu sellaiseksi kuin toivot ja saat käynnistä kaiken odottamasi!  :hali:
Lanne- ja kaularangan ongelmat hermojuurivaurioiden kera
Polven artrofibroosi
Kolmoishermosärky ja -vaurio
Mieliala- ja syömishäiriö

trochanter

• Global Moderator
« Vastaus #15 : Helmikuu 05, 2017, 11:25:26 »
Taham, hiker tuossa hyvin vinkkasikin jo. Listaa ylös ja rohkene kertoo ihan kaikki, pienimmätkin vaivat ja kivut! :) jos r-tologi on hyvä ja pätevä, hän kyllä kuuntelee rauhassa asiasi eikä keskeytä ja annavaikutusta että ois hirmu kiire siirtyä seuraavaan potilaaseen.. (näihinkin on törmätty ja sillon on tullu ittelle täysin riittämätön ja typerä olo)..
Tsemppiä! :)
*seropositiivinen nivelreuma (dg 03)
*kilpirauhasen vajaatoiminta (dg 07)
*kiertäjäkalvosinoireyhtymä (dg 19)
*psori (dg 19)

Taham

• Newbie
  • *
« Vastaus #16 : Helmikuu 06, 2017, 21:20:10 »

Reumatologin kanssa tapaaminen on nyt takana, oli oikein pätevän oloinen ja mukava, ei tullut millään muotoa ahdistunut olo (niin kuin usein lääkäreiden kanssa käy). Huono puoli vain se, että ei löytynyt kivuille reumatologista taustaa tällä hetkellä... motifene dualilla mennään ja toivotaan, että kivut sitten helpottavat. Onpahan reuma jutskat nyt suljettu pois. Jos nivelet turpoaa... sitten kuulemma sinne takaisin  ???.

...kivut vain on aina niin ikävä asia, mutta tästä jaketaan   :thumbsup:
...Kivut voivat opettaa meitä
sietämään paremmin tulevia kipuja... (Epikuros)

trochanter

• Global Moderator
« Vastaus #17 : Helmikuu 08, 2017, 23:42:59 »
 :thumbsup: tsempitykset sinne. Toivotaan että jonkunlainen diagnoosi nivelturvotuksille ja kivuille löytyy..!
*seropositiivinen nivelreuma (dg 03)
*kilpirauhasen vajaatoiminta (dg 07)
*kiertäjäkalvosinoireyhtymä (dg 19)
*psori (dg 19)