Kirjoittaja Aihe: karppaus ruokavalio  (Luettu 2544 kertaa)

ke70

• Newbie
  • *
karppaus ruokavalio
« : Kesäkuu 19, 2012, 16:10:36 »
en löytänyt suoriltaan haulla mutta lähädetään kysymään näin että millainen olisi oiva karppausruokavalio ihmiselle joka treenaa samalla? munaa lihaa rasvaa/laardia? vai olenko hakoteillä? neuvokaa viisaammat minnuu. treenaan 4x salia viikossa muuten 5-7x viikossa lenkki/muu kuntoilu. vai onko silloin syytä unohtaa karppaus jos treeniä aikoo samalla vetää?  kiitos jo neuvoista ja vastauksistanne etukäteen

Nelli

• Hero Member
Vs: karppaus ruokavalio
« Vastaus #1 : Kesäkuu 19, 2012, 16:31:13 »
Hei vaan ke70!
En tiedä siitä viisaammasta, mutta lähtisin siitä tosiasiasta, että pelkällä proteiiniruokavaliolla ei jaksa urheilla, kun lihakset eivät saa polttoainetta. Tämän kyllä huomaa ihan kokeilemalla, jos ei muuten usko.. Tankkaa pitkiä hiilihydraatteja (eivät aiheuta niin suuria heittelyitä verensokeriin) pari tuntia ennen treeniä, treenin jälkeen proteiinejä. Olen siis ihan maallikko näissä asioissa, neuvot pohjautuvat omiin kokemuksiin ja lehdistä ja netistä saatuihin tietoihin. Jos hiilihydraattien saanti jää liian pieneksi tuolla urheilumäärällä, niin keho ottaa tarvitsemansa energian mm. lihaksista joka ei ole toivottu reaktio.

Kehottaisin keskittämään huomion ruuan laatuun ja määrään, ei yksipuoliseen ruokavalioon.

Nelli
M51.1 Prolapsus disci i.v.L4/5 centralis L23.0 Eczema allergicum L40.0 Psorasis S82.6 Status post frctura malleolis lateralis l.dx
M23.3 Ruptura menisc. medialis genu l.sin Status post operata M54.5 Sacra lumbalgia  
Oikoniska M54.1 Radiculopathia extremites indefieror l.dx F.45.4 Pitkäaikainen kip

ke70

• Newbie
  • *
« Vastaus #2 : Kesäkuu 19, 2012, 16:39:41 »
no juu tuo on totta et pitkät hiilarit hyvästä reeneissä mut siksi mietin karppausta jne kun pitäisi painoa saada hivenen alas/rasvaa pois. ja tuo hiilari vaan arveluttaa siksi koska olen ikäväkyllä diabeetikkokin jolloin niitäkin tulisi välttää :( vai onko se vaa otettava tästä neuvostasi vähän vaaria eli ´´Kehottaisin keskittämään huomion ruuan laatuun ja määrään, ei yksipuoliseen ruokavalioon.´´. vai onko täälä muita diabeetikkoja jotka treenaa kovasti? joilla olisi vaikka omakokemuksellista tietota asiasta?

satuo

• Klubilainen
  • Aina jossain paistaa aurinko.
« Vastaus #3 : Kesäkuu 19, 2012, 16:53:02 »
Ruokavalion pitää olla terveellinen ja monipuolinen. Siihen kuuluvat myös hiilihydraatit.
Turhat pullat ja muut voi aina jätää pois, muttei normaalia ruisleipää ja perunaa tarvitse ainakaan laihdutus-mielessä karttaa. Lisäksi hiilarit nimenomaan treenatessa ovat tärkeitä.  :)

ukkorähjä

• Jr. Member
  • **
« Vastaus #4 : Kesäkuu 19, 2012, 17:07:05 »
Vajaan kymmenen vuoden omakohtaisella kokemuksella vähähiilihydraattisesta ruokavaliosta yhdistettynä liikuntaan sanon jotta VHH toimii oikein hyvin myös paljon liikuntaa harrastavalla. Ennen fysiikan totaalista hajoamista harrastin melko monipuolista liikuntaa. Punttisalia, itsepuolustuslajeja , lenkkeilyä, pitkiä rinkkamarsseja jne... Enimmäkseen pitkäkestoisia treenejä ja seassa myös nopeatempoisia lajeja. Puhti ei loppunut koskaan. Varmaan yksilöllisiä eroja on mutta oma kokemus on että syömällä oikeita rasvoja ja proteiineja pärjää ihan missä lajissa tahansa. Diabeetikot hyötyvät hiilareiden poisjättämisestä vaikkakin virallinen hoitosuositus em. sairautta poteville muuta väittääkin. Jos kaipaat tietoa karppauksesta noin ylipäänsä niin parempia forumeja tuohon tarkoitukseen löytyy netistä pilvin pimein. Kirjasto on myös hyvä paikka etsiä tietoa aiheesta. Suosittelen lukemaan Antti Heikkilän kirjoittamia kirjoja aiheesta. Hän on lääkäri ja tutkinut aihetta jo kauan. VHH:n kokeileminen kannattaa varmasti. Ensimmäinen viikko on hankala kehon joutuessa opettelemaan uudelleen kauan unohduksissa ollut, geneettiseen muistiin ohjelmoitu tapa käyttää rasvaa ensisijaisena polttoaineena. Vierotusoireina hiilareiden poisjättämisen seurauksena tulee jos on tullakseen;  päänsärkyä, voimattomuutta jne... Nämä häviävät muutamassa päivässä ja sen jälkeen voi alkaa nauttia elämästä eri tavalla.
-Ukkorähjä-
L3/L4/L5 spinaalistenoosi (oper.-07), FESS-oper.-08,-09 Vas. olkapää oper.-10, Bronkhiektasia, Polvitähystys (nivelrikko), Luudutus C5-C6 2011 (spinaalistenoosi), Uusi luudutus C5-C6 2011, Luudutus C6-C7 2012 , hermovaurio kaikissa raajoissa, Selkäydinvamma kaularangassa
- Pääasia että on terve -

ke70

• Newbie
  • *
« Vastaus #5 : Kesäkuu 19, 2012, 17:20:23 »
pitääpä paneutua tuohon ja käydä kirjastossa tutkimassa antti heikkilän tuotantoa mikäli ei esim netistä löydy hänen kirjoja/kirjoituksiaan. ainoa minua vaan hirvittää tuo hiilarit kun lääkärit sanoivat et vältä niitä ne pilaa sokeriarvosi jnejne mutta sen mitä pika googlauksella VHH diettiä katselin niin kovastihan tuo kanttais sille kannalle et niistä olisi vaan diabeetikollekkin hyötyä painonhallinnassa

ke70

• Newbie
  • *
« Vastaus #6 : Kesäkuu 19, 2012, 17:23:08 »
anteeksi siis nyt tuli oma kirjoitus erhe siis tuo VHH vaikuttaa hyvälle KOSKA jätetään hiilarit pois eli ei muutakun etsimään ko miehen kirjoja/tekstejä ja etsimään ruokareseptejä missä ei ole hiilareita ja päästäisiin kokonaan pois niiden syönnistä/pakkonauttimisesta keljuttaa tämä insuliineilla leikkiminenkin ei ole mukavaa tämäkään

ukkorähjä

• Jr. Member
  • **
« Vastaus #7 : Kesäkuu 19, 2012, 18:04:35 »
Suosittelen aloittamaan Hyvän Olon Keittokirja 1 ja 2 kirjoista. Heikkilän tekstejä löytyy toki netistäkin. Kirjat eivät ole kalliita ostaakaan. "Rasalas"- on kustantaja jonka kautta kirjoja ainakin saa. Kirjakaupat pyytävät sitten enemmän. Mutta kirjasto on hyvä paikka aloittaa. Itse olen lukenut varmaankin lähes kaiken mitä aiheesta on julkaistu. Luen muutenkin paljon lääketieteellistä kirjallisuutta. Diabeteksen hoidosta sen verran että ennen insuliinin bioteknisen valmistamisen alkua tautia hoidettiin juurikin jättämällä hiilihydraatit kokonaan pois. Maksa on siitä ovela elin että se osaa valmistaa kaiken kehon tarvitseman sokerin jos sitä ei ravinnon kautta tule. Verensokerin heilahtelujakaan ei tule kun maksa "tuikkaa" glukoosia vereen juuri sen verran kuin on tarvis. Insuliiniakaan ei näin ollen siis tarvita. Tämä on tieteellistä faktaa. Mutta perehdy aiheeseen kirjallisuuden kautta. Jos minä vielä aiheesta paasaan ns. "julkisesti" niin saan pianaikaan vouhottajan tms. maineen  :P  En halua tuputtaa kellekään mitään.
-Ukkorähjä-
L3/L4/L5 spinaalistenoosi (oper.-07), FESS-oper.-08,-09 Vas. olkapää oper.-10, Bronkhiektasia, Polvitähystys (nivelrikko), Luudutus C5-C6 2011 (spinaalistenoosi), Uusi luudutus C5-C6 2011, Luudutus C6-C7 2012 , hermovaurio kaikissa raajoissa, Selkäydinvamma kaularangassa

Nelli

• Hero Member
« Vastaus #8 : Kesäkuu 19, 2012, 18:09:22 »
Tästä aiheesta varmaan löytyy mielipide-eroja loputtomasti. Itselläni ei ole mitään kokemusta diabeetikon ruokavaliosta, en edes tunne läheisesti yhtään diabeetikkoa, joten en siinä suhteessa osaa kommentoida asiaa.
Ukkorähjän kokemukset karppauksesta kuullostaa hyvältä, itselleni ei sopinut. Minä myös harrastin ennen suurimpia kipuja paljon monipuolista liikuntaa, pääasiassa kestävyyslajeja kuten hiihto, maastojuoksu, pyöräily sekä teillä että metsässä, kesäisin minulla on käytössä skiket korvaamassa hiihtoa.
Kokeilemalla selviää sinulle sopiva ruokavalio, etsi lisää tietoa ja kai siellä diabetes-hoitajan luonkin voisi asiasta jotain kysellä?

Onnea painonhallintaan :thumbsup:

Nelli
M51.1 Prolapsus disci i.v.L4/5 centralis L23.0 Eczema allergicum L40.0 Psorasis S82.6 Status post frctura malleolis lateralis l.dx
M23.3 Ruptura menisc. medialis genu l.sin Status post operata M54.5 Sacra lumbalgia  
Oikoniska M54.1 Radiculopathia extremites indefieror l.dx F.45.4 Pitkäaikainen kip

ke70

• Newbie
  • *
« Vastaus #9 : Kesäkuu 19, 2012, 18:58:41 »
juu no tämänpitäjän Dhoitaja ei tiedä mistään mitään kun on itsekkin niin isossakunnossa :D mutta juu perehtyminen alkaa kyllä välittömästi jahka työkiireet helpottaa josko talvenaikaan saataisiin oiva ruokavalio jolla saadaan paino hallintaan aikaiseksi :D kiitoksia vinkeistä ja -ukonrähjä- ethä sie vouhottaja tms ole järkeviähä rustaalit het alkuunsa ja kiitoksia nuista vinkeistä siulle myös :D

ukkorähjä

• Jr. Member
  • **
« Vastaus #10 : Kesäkuu 19, 2012, 21:02:28 »
Olepa hyvä  :)  Tutustu aiheeseen huolella ja lue tekstejä kriittisesti. Totuus on ettei kukaan tiedä varmaksi miten tulisi syödä "oikein". Jos päätät aloittaa VHH:n varaudu siihen että mm. terveydenhuollon edustajat yrittävät saada sinut "järkiisi" jos ja kun saavat tietää ruokailutottumuksistasi. Minua yritettiin aikanaan "käännyttää" takaisin ruotuun monin tavoin.
-Ukkorähjä-

Jussi

• Full Member
« Vastaus #11 : Kesäkuu 19, 2012, 22:06:35 »
Mulla oli kerran verensokeri himpun koholla,no työterveydestä otettiin yhteyttä ja piti käydä keskustelemassa miten millä viisii jaetaan ruoka ja jne lautaselle.Sitten vaimon kanssa oma toimisesti muutin hieman ruokailu tottumustani ja kappas vaan sanoi Minttu sekä ville veren sokeri oli normaalissa ja koresterooli tippunut.Sitten oli vuosi kontrollin aika ja lääkäri kehui arvoja hyvä etten punastunut,se on aika pienestä joskus kiinni tuo hommeli mutta näin minun kohdalla hyvvee öötä. :nukkuu:

ke70

• Newbie
  • *
« Vastaus #12 : Kesäkuu 20, 2012, 10:47:22 »
heh :D juu seo kyy pienestäkii :D pitää perehtyä urakalla tuoho VHH valioon vaikuttaa näin google lueskelulla että on HYVINHYVIN pätevä konsti mitä enempi lukee/tutkii nii paremmalta vaikuttaa :D

Jussi

• Full Member
« Vastaus #13 : Kesäkuu 20, 2012, 11:47:13 »
Tultiin tässä yhtenä kesänä Uusikaupunki-Ikaalinen viikon keikka rupeamalta kotia päin ja kuunneltiin radiota.Siellä kertoili vanha mestari eli Veijo Vanamo ruuasta elikkä oikein jaotettuna oikeilla aineksilla toimii ja siinä voi olla kovaakin rasvaa mukana kohtuudella.Töissä olen mielessäni ihmetellyt kavereita jotka aamulla syö palasen leipää ja kupin kahvia ja lähtee töihin.Sitten ei siinä välipalaa eikä evästä mukana ja vasta illalla kotona kunnon ruoka.No eipä ihme että jotkut näyttää riisitautisilta ja kyllähän siinä verensokeri ym. heittelee pahasti.

ukkorähjä

• Jr. Member
  • **
« Vastaus #14 : Kesäkuu 20, 2012, 13:39:27 »
Sen verran vielä jatkan omista ruokailutavoistani että itse pyrin välttämään hiilihydraattien ja sokerin lisäksi ylipäänsä kaikkea prosessoitua ruokaa. Rasvoina käytän vain voita, oliiviöljyä ja kylmäpuristettua kookosrasvaa. Viimeksi mainittua saa hyvin varustetuista luontaistuotemyymälöistä. Marketin "kookosrasva" hopean värisessä paketissa on kaukana terveellisestä  :puke:  Maitotuotteita käytän runsaasti.
Punaista maitoa ( raakamaito olisi parasta mutta sen saatavuus on työn takana ), kermaa, rasvaisia juustoja, rasvaista jogurttia jne...  Jos tuotteessa on maininta (kevyt) jätän sen hyllyyn  ;)

Lihaa itse maustettuna, lihaisia makkaroita ja muita lihajalosteita ( tutkikaapa joskus tuoteselosteesta mitä pitää sisällään perus-makkara ja verratkaa täyslihatuotteisiin  ~:/ ), kalaa, siivekkäitä, juureksia, marjoja, sieniä, kananmunia (myös raakana), pähkinöitä jne... Toisin sanoen kaikkea mitä esi-isämme söivät metsästäjä/keräilijä-aikakaudella.

Pois olen jättänyt mm. perunan, riisin, maissin ja kaikki viljat. Lisätty sokeri tietysti on poisjätettävien listalla kaikissa muodoissaan. Hiilihydraatteja tulee toki mm. maidon laktoosina. Kasviksissa ja marjoissa on myös hiilihydraatteja jne... Varmasti jotain jäi puuttumaan "listasta" mutta pääpiirteittäin ruokakassini sisältö muodostuu em. mukaisesti.

Tokihan syöminen tulee kalliimmaksi kun ostaa aitoja ja prosessoimattomia tuotteita. Elämä on valintoja täynnä. Itse tingin jostain muusta kuin hyvästä ruosta. Lukuunottamatta noita rangan ongelmia olen elänyt erittäin tervettä elämää koko sen ajan minkä olen "luolamies-dieettiä" noudattanut. Laboratorio-arvot ovat hyvät, paino pysyy tasaisena jne... VHH:n noudattaminen vaatii tietysti enemmän aikaa ruoanvalmistuksen osalta kuin einesmössöjen lämmittely mutta makunautinto korvaa vaivat. Joskus saa tietysti "repsahtaakin" ja nauttia kahvin kanssa vaikkapa kakkua tms. ilman että tarvitsee siitä mitään tunnonvaivoja kärsiä   :vihellys:
-Ukkorähjä-