Kirjoittaja Aihe: Hammaskipu  (Luettu 6974 kertaa)

satuo

• Klubilainen
  • Aina jossain paistaa aurinko.
Hammaskipu
« : Heinäkuu 02, 2012, 21:57:32 »
Mulla on sellainen monta kertaa juurihoidettu hammas, joka alkoi temppuilemaan selkäleikkauksen jälkeen. Jostan syystä iso leikkaukseni verotti elimistöni niin heikoille, että juurihoito meni pieleen. Nyt sitä on ronkittu monet kerrat ja antibiootteja olen syönyt, mutta kipu senkun jatkuu  :'(
Hammaslääkärini ei suostu enää kuin poistamaan sen.... Mutta kun hammas on niin rakas...  ~:/
Kipu on pirullinen, ja se kun ei ole ainut kipuni....  :-\

rane

• Terveyskeskuksen vahtimestari
  • Administrator
  • “Pain is only what you allow it to be” ― C. Clare
    • Tietoa ja vertaistukea
Vs: Hammaskipu
« Vastaus #1 : Heinäkuu 02, 2012, 22:29:30 »
Mulla oli hiljattain hieman samanlainen episodi. Hammas johon oli aloitettu juurihoito, alkoi kipuilla. Puudutetoleranssin takia hammaslääkäri ei saanut vietyä juurihoitoa pidemmälle. Monta kertaa yritettiin ja lopulta hän luovutti. Pisti lähetteen hammaslääketieteen laitokselle ja siellä pätevälle lääkärille. Tarkoitus oli poistaa kyseinen hammas. Tämä tutki sitä ja totesi että mehän ei aleta ehjää (!!??) hammasta poistamaan. Teki juurihoidon ja pelasti hampaan. Homma oli siinä että hän teki sen puutumisongelmasta huolimatta. Teki nopeasti, niinkuin miehet. Ja sen kivun kyllä kesti. Kiitin lähtiessäni hampaani pelastamisesta ja kehuin hänen ammattitaitoaan. Teki mitä piti.
“We don’t even ask happiness, just a little less pain.” ― Charles Bukowski

M51.1 Prolapsus disci intervertebralis lumbalis residivans operata. Status post fractura columnae L II et III.
J45 Asthma bronchiale.
I10 Hypertensio arterialis.
H93.1 Tinnitus auris.

satuo

• Klubilainen
« Vastaus #2 : Heinäkuu 05, 2012, 00:33:47 »
Mulla ei ollut puudutuksessa mitään ongelmaa. Pikemmin olin onnellinen ollessani muutaman tunnin ilman hammaskipua puudutettuna!
Jostain syystä juurihoito ei vain ala tepsimnään ja hammas kuolemaan. Kipu jäytää, vaikka lääkettä on hampaassa ja antibioottia olen syönyt. Tulehduksen merkit olivat olemassa.
Joka päivä vaan odotan, että kipu häviäis...

rane

• Administrator
    • Tietoa ja vertaistukea
« Vastaus #3 : Heinäkuu 05, 2012, 10:55:55 »
Indalgin toimi mulla hammaskipuun paremmin kuin Panacod. Mulla oli molempia Indalgin kokeilun tiimoilta.

M51.1 Prolapsus disci intervertebralis lumbalis residivans operata. Status post fractura columnae L II et III.
J45 Asthma bronchiale.
H93.1 Tinnitus auris.

satuo

• Klubilainen
« Vastaus #4 : Heinäkuu 05, 2012, 11:18:33 »
Kyllä periaatteessa panadolikin tepsii. Sitä vaan pitää jatkuvasti ottaa, kun muuten on liian kipeä. Nyt vaan selän takia ei välttämättä tarvisi kipulääkettä muutoin...

Ja toisaalta pelottaa, jos pitää mennä hammaspäivystykseen.
Minusta tuntuu, että juurihoitoa voisi vielä jatkaa...  ~:/

Kenokana

• Newbie
  • *
« Vastaus #5 : Heinäkuu 08, 2012, 23:45:56 »
Mulla jäi kerran hammasrassin palanen juurikanavaan just ennen pääsiäistä. Että oli kiva pyhän seutu! Ei auttanu kossu,vissy ja muut puudukkeet! Lekurin kommentti: oho ! Oli kyllä halpaa arvauskeskuksen lekurissa, jälkijutusta ei edes velotettu.
Loputtomia juttuja ei kannata jatkaa jos ei homma onnistu ekalla.

Keltalumme

• Ex-member
« Vastaus #6 : Heinäkuu 10, 2012, 01:00:46 »
Eikö juurihoidon ajaksi voi nukuttaa??? :nukkuu:

rane

• Administrator
    • Tietoa ja vertaistukea
« Vastaus #7 : Heinäkuu 10, 2012, 08:55:18 »
Voi. Ja yksityisellä puolella sellaista tehdään enemmänkin. On tietty myös ilokaasut sun muut.

Kohdallani astma sekä tiedossa olevat hengitysongelmat narkoosissa sulkevat pois turhat nukutukset. Enkä kyllä niitä haluaisikaan. Pahoinvointi ja narkoosin jälkeinen autoilukielto jo riittivät. Ja viimekädessä; karua olisi heittää nirrinsä hampaan takia..

J45 Asthma bronchiale.
H93.1 Tinnitus auris.

satuo

• Klubilainen
« Vastaus #8 : Heinäkuu 10, 2012, 10:58:30 »
Mulla ei tosiaan puutuminen ole ongelma. Oikeastaan nautin hammaslääkärin jälkeen, kun kerrankin hammas ei ollut kipeä...
Jostain syystä vaan kun puudutus lakkaa, niin kivut jatkuvat ja jatkuvat...
Nyt ovat tosin vaihtelevia, saattaa menää päivä ilmankin kipua.
Mutta jotain on kyllä pahasti vialla

elektra

• Ex-member
« Vastaus #9 : Heinäkuu 10, 2012, 11:30:40 »
Nukuttaahan ne hoidon ajaks, jos vaan siitä suostuu maksamaan..On nimittäin aika kallista touhua se. Kelan korvaus joku vaivaiset 100euroa...ja nukutus voi maksaa vaikka sen tuhannen euroakin!

rane

• Administrator
    • Tietoa ja vertaistukea
« Vastaus #10 : Heinäkuu 10, 2012, 20:18:27 »
Tuo juurihoidettu hammas oli mullakin vielä jonkin aikaa arka kaiken sen rassaamisen jälkeen. Mutta kyllä se parissa viikossa sitten asettui. Nyt ei enää mitään ongelmaa, just söin jäätelöäkin.  :yummy:

J45 Asthma bronchiale.
H93.1 Tinnitus auris.

Keltalumme

• Ex-member
« Vastaus #11 : Heinäkuu 10, 2012, 22:18:03 »
Ai niin, oon kuullut myös "humauttamisesta". Ei ole yhtä voimakasta kuin nukuttaminen, mutta yksi hammaslääkärikammoinen kehui tuota. Mikähän kaasu ym. mahtoi olla kyseessä... Siis siinä piti muistaakseni hengittää jotain, mutta en nyt oo varma.

Nelli

• Hero Member
« Vastaus #12 : Heinäkuu 10, 2012, 22:40:17 »
Oiskohan ollut ihan ilokaasua? Sain sitä synnytyksen yhteydessä, eipä pahemmin naurattanu... Oli semmonen olo, kun ois juonu puoli pulloa kossua, ja happi meinasi loppua kesken. Olin niiin "iloinen" tuosta kaasusta, että potkaisin kätilöä, kun yritti melkein väkisin tunkea naamaria kasvoille... Saattaahan se toisilla toki toimiakkin, minulla ei kyllä lievittynyneet kivutkaan..

Miulla jo aikaa sitten juurihoidettu takahammas kävi aikaisemmin keväällä vähän juimimaan ja vihlomaan, sitten alkoivat muutkin hampaat vihloa ja vähän kolottaa.. Luulin että on poskiontelon tulehdus, mutta ei ollu onteloissa mitään vikaa. Sitten käynti hammaslääkärillä, ei reikää eikä muutakaan vikaa. Sain myös "TV;stä tuttua" vihloville hampaille tarkoitettua tahnaa koetuubin mukaan ja kas kummaa sehän auttoi sekä vihlontaan että pakotukseen. Tahnalla pestään hampaat ihan normaalisti, ja sitä voi myös hieroa vaikka sormella suoraan hampaisiin. Olin vähän skeptinen tuon suhteen, nyt en suostuisi luopumaan. Kannattaa kokeilla, saapi ihan perus marketistakin.

Nelli
M51.1 Prolapsus disci i.v.L4/5 centralis L23.0 Eczema allergicum L40.0 Psorasis S82.6 Status post frctura malleolis lateralis l.dx
M23.3 Ruptura menisc. medialis genu l.sin Status post operata M54.5 Sacra lumbalgia  
Oikoniska M54.1 Radiculopathia extremites indefieror l.dx F.45.4 Pitkäaikainen kip

rane

• Administrator
    • Tietoa ja vertaistukea
« Vastaus #13 : Heinäkuu 10, 2012, 23:28:41 »
On minut sairaalassa joskus humautettu, pieleen menneen selkäydinpuudutuksen takia. Eri asia kuin ilokaasu.

J45 Asthma bronchiale.
H93.1 Tinnitus auris.

Nelli

• Hero Member
« Vastaus #14 : Heinäkuu 10, 2012, 23:45:26 »
Niimpäs näköjään onkiin, en ole ennen moista sanaa kuullut. Selitys löytyi urbaani sanakirjasta. Virallinen termi näkyy olevan maskiasestesia. Aina oppii uutta!

Nelli
M51.1 Prolapsus disci i.v.L4/5 centralis L23.0 Eczema allergicum L40.0 Psorasis S82.6 Status post frctura malleolis lateralis l.dx
M23.3 Ruptura menisc. medialis genu l.sin Status post operata M54.5 Sacra lumbalgia  
Oikoniska M54.1 Radiculopathia extremites indefieror l.dx F.45.4 Pitkäaikainen kip