Kirjoittaja Aihe: Sairauspäivärahan enimmäisajasta  (Luettu 19584 kertaa)

Keltalumme

• Ex-member
Sairauspäivärahan enimmäisajasta
« : Heinäkuu 03, 2012, 00:32:46 »
Olin katselemassa tietojani KELAn sivuilta ja bongasin seuraavan tekstin:

"Päivärahaa maksetaan enintään 300 arkipäivältä eli noin vuoden ajalta. Saat sairauspäivärahaa enintään sen kuukauden loppuun, jota seuraavan kuukauden aikana 300 sairauspäivärahapäivää tulee täyteen. Voit saada sairauspäivärahaa saman sairauden vuoksi uudelleen vasta, kun olet ollut työkykyinen vuoden ajan. Jos työkyvyttömyytesi johtuu kokonaan uudesta sairaudesta, voit saada sairauspäivärahaa normaalisti.

Enimmäisaikaan lasketaan mukaan edeltäneiltä kahdelta vuodelta kaikki päivät, joilta sinulla on ollut oikeus Kelan sairauspäivärahaan. Mukaan lasketaan siis myös ne päivät, jolloin olet ollut työkyvytön, mutta sinulle ei esimerkiksi vuositulojen vähyyden vuoksi ole maksettu sairauspäivärahaa."

Siis olen luullut, että kun olen vuoden työkykyinen viimeisestä sairauspäivärahapäivästä, "laskuri" nollaantuu kyseisen sairauden osalta. Tarkoittaako tämä kuitenkin sitä, että minun on oltava työkykyinen kaksi vuotta? Mitään pitkiä sairauslomia ei ole näköpiirissä, mutta tämä nyt kuitekin kiinnostaisi tietää... Eli voisiko joku suometaa tätä? Minulla on kertynyt 135 päivää sairauspäivärahaa, ja kohta on viimeisimmästä päivästä kulunut vuosi. Milloin nuo 135 päivää pyyhkiytyy pois kohdallani - olettaen, että en tule saamaan sairauspäiväsahaa?

satuo

• Global Moderator
  • Aina jossain paistaa aurinko.
Vs: Sairauspäivärahan enimmäisajasta
« Vastaus #1 : Heinäkuu 04, 2012, 19:13:47 »
Lainauksesi perusteella vuoden työkyvyn pitäisi nollata tilanne.
Tuo 2 vuotta tarkoittaisi sitä, kun lasketaan sitä 300 päivän täyttymistä sairasloman osalta.
 :kahvee:

Keltalumme

• Ex-member
« Vastaus #2 : Heinäkuu 04, 2012, 21:26:45 »
Ai okei... Eli jos vaikka olisi kertynyt ripotellen vaikka 150 päivää ilman vuoden taukoa välissä ja tämä olisi kertynyt 3 vuoden aikana, niin... Tässä siis laskettaisiin vain kahden vuoden aikana kertyneet, vai? Ja jos välissä on vuosi yhtäjaksoista työkykyä, kertymä on taas nolla?

satuo

• Global Moderator
  • Aina jossain paistaa aurinko.
« Vastaus #3 : Heinäkuu 05, 2012, 00:25:20 »
No jotain sellaista tuosta voisi saada aikaiseksi...
Ainakin se tuntui selvältä, että jos sairaus olisi eri, niin aiemmilla lomilla ei olisi merkitystä  ~:/

Raihnaanen

• Jr. Member
  • **
  • "Elämä - rikas, rämä, mutta oma" - Ismo Alanko
« Vastaus #4 : Helmikuu 02, 2017, 21:46:03 »
Kysynpä tässä ketjussa kokemuksia aiheesta, kun olen saanut Kelasta kahta eri vastausta... Minulla tuli sairauspäivärahaa 300 päivää täyteen heinäkuussa 2015. Sen jälkeen hain ja sain työeläkelaitokselta kuntoutustukea tammikuun loppuun 2016 saakka. Helmikuusta 2016 alkaen olen ollut virallisesti työttömänä ja saanut ansiosidonnaista päivärahaa työttömyyskassasta, eli siis vuoden ajan nyt.
Viime syksynä Kelassa sanoivat, että tammikuun 2017 jälkeen voin taas hakea sairauspäivärahaa ja olen siihen oikeutettu, vaikka edelleen sairausloman syy on selän välilevynpullistuma ja hermojuuren puristustila, tosin tällä kertaa eri nikamaväli kuin 2015...

Tuohon olen luottanut ja nyt kun en kuntoutusrahaa saanut vaikka leikkaus on tulossa, menin Kelaan ja hain sairauspäivärahaa 1.2.2017 alkaen. Nyt oli paikalla eri virkailija, joka sanoi että selkävaivat yleensä katsotaan kokonaisuutena (eli ei auta vaikka eri nikamavälin leikkaus tulossa) ja on todennäköistä että sairauspäivärahasta tulee kielteinen päätös. Tämä siitä huolimatta, että en ole nyt vuoteen saanut työkyvyttömyyden takia mitään tukia, vaan olen ollut työttömänä ja saanut työttömyyskorvausta.

Mitä nyt olen noita sääntöjä tulkinnut niin en näe mitään syytä miksi en saisi sairauspäivärahaa?  ~:/  Eilinen päivä meni harmitellessa, tänään jaksan jo ajatella että jospa virkailija olikin ihan väärässä...  :D

Nelli

• Hero Member
« Vastaus #5 : Helmikuu 03, 2017, 09:34:13 »
Hei Raihnaanen
Ihan oikein olet itse pohtinut, vuoden kun on välissä työttömänä työnhakijana/töissä, nollautuu
sairaspäivärahaoikeus ja voit taas hakea ihan samalla sairaudella uudelleen sitä päivärahaa.

Miulla on jo kolmas vuosi menossa samalla diaknoosilla, välissä olen ollut 2 vuotta liiton päivärahoilla/
työttömyyskorvauksilla.
M51.1 Prolapsus disci i.v.L4/5 centralis L23.0 Eczema allergicum L40.0 Psorasis S82.6 Status post frctura malleolis lateralis l.dx M23.3 Ruptura menisc. M54.Sacra lumbalgia   Oikoniska M54.1 Radiculopathia extremites indefieror l.dx F.45.4 Pitkäaik. kipuoire M51.3 L4-S1 MODIC 2 R29.8 Hermojärjestelm

Raihnaanen

• Jr. Member
  • **
« Vastaus #6 : Helmikuu 06, 2017, 13:07:05 »
Kiitos vastauksesta Nelli! Noin minäkin sen ymmärrän Kelan tekstistä, ja toisaalta noin neuvoivat syksyllä... Mikähän sitten että tämä virkailija oli täysin eri mieltä, neuvoi vielä että ei nyt missään nimessä kannata katkaista työttömyyttä kun todennäköisesti en sairauspäivärahaa saa. Sanoi että voin toki halutessani silti hakemuksen jättää - no onneksi jätin...  ;D

Nelli

• Hero Member
« Vastaus #7 : Helmikuu 06, 2017, 17:01:02 »
Katkaista työttömyyttä  ~:/  Mitähän tuo virkailija on oikein ajatellut? Kyllä ihminen voi
olla samaan aikaan työtön työnhakija ja sairaspäivärahalla. Kun vaan muistaa
toimittaa työkkäriin päätökset asiasta.
Eihän siintä mitään takeita ole, myötääkö Kela sairaspäivärahaa vai ei, mutta oikeus sairaspäivärahaan
sinulla kuitenkin on. Jos tulee hylkäävä päätös, sitten haetaan työttömyysetuutta.
Sairaspäiväraha on kuitenkin tässä tapauksessa se ensisijainen etuus..

Kelan täti tais olla vähän kuutamolla  :o
M51.1 Prolapsus disci i.v.L4/5 centralis L23.0 Eczema allergicum L40.0 Psorasis S82.6 Status post frctura malleolis lateralis l.dx M23.3 Ruptura menisc. M54.Sacra lumbalgia   Oikoniska M54.1 Radiculopathia extremites indefieror l.dx F.45.4 Pitkäaik. kipuoire M51.3 L4-S1 MODIC 2 R29.8 Hermojärjestelm

Hortensia

• Hero Member
« Vastaus #8 : Helmikuu 08, 2017, 19:32:02 »
"Teknisesti" voit hakea sairauspäivärahaa uudelleen vuoden kuluttua enimmäisajan päättymisestä. Mahtoikohan Kelan virkailija tarkoittaa sitä, mihin itse olen välillä törmännyt, että Kela ei myönnä sairauspäivärahaa uudestaan samalla perusteella, koska katsoo, että henkilön on tullut toipua sairaudesta. Eli virkailija on tarkoittanut lääketieteellistä hylkyperustetta.
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 09, 2017, 09:12:58 kirjoittanut Hortensia »
M46.9 Spondyloarthropathia (selkärankareuma)
M51.8 Degeneratio disci IV lumbalis et dysfunctio dorsi
Migreeni

Raihnaanen

• Jr. Member
  • **
« Vastaus #9 : Helmikuu 09, 2017, 07:16:22 »
Hortensia, voi olla noinkin. Tosin sanoi että kaikki selkävaivat niputetaan samaksi asiaksi ja hassulta kuulostaisi sekin,  2015 kun olin ensin sairaslomalla selkärankareumaepäilyn ja sitten välilevynpullistuman takia. Nyt välilevynpullistuma mutta eri nikamaväli. Että jos joskus joutuisin olemaan vaikka reuman tai kystan takia sairaslomalla niin niputettaisiin samaan...  ~:/
No, eihän Kelan koukeroista aina tiedä eikä aina itsestä mene reilusti. Katsotaan kuinka käy.
Kiitoksia teille kommenteistanne :)

hiker

• Global Moderator
  • I'm Okay. My biggest lie.
« Vastaus #10 : Helmikuu 09, 2017, 13:15:57 »
Jos tuo niputtaminen tulee kohdallasi vastaan, niin älä missään nimessä tyydy siihen vaan valita ja pyydä lääkäriltä lausunto, kuinka esim. kysta ja jossain toisaalla oleva välilevypullistuma eivät liity millään tavalla toisiinsa! Kelahan tietysti yrittää kaikin keinoin vain säästää rahaa keinoilla, jotka osa potilaista kiltisti hyväksyy.  Tuo kummallisuus tulee myös usein esiin, että eri virkailijat kertovat täysin vastakkaisia asioita.

Olen itsekin törmännyt samaan ja jopa vaihtanut virkailijaa kesken kaiken?paikan päällä, kun tajusin, että hänellä ei ollut yhtään enempää tietoa kuin mitä olin itsekin lukenut Kelan sivuilta. Käsittämättömintä oli, kun toinen virkailija huomasi saman kuin mitä minä olin ihmetellyt. Uudet säännökset olivat tulleet jo aikoja sitten, mutta ne olivat edelleen päivittämättä Kelan sivuilla!
Lanne- ja kaularangan ongelmat hermojuurivaurioiden kera
Polven artrofibroosi
Kolmoishermosärky ja -vaurio
Mieliala- ja syömishäiriö

Raihnaanen

• Jr. Member
  • **
« Vastaus #11 : Helmikuu 14, 2017, 13:34:51 »
Kiitos hiker. Ei ole vielä tullut Kelan päätöstä. Ihan oikeasti jännittää miten käy, vaikka en ymmärräkään miten eri pullistumien niputtaminen yhteen nyt edes vaikuttaisi asiaan, kun kerran sanovat että samasta sairaudesta voi saada sairauspäivärahaa vasta vuoden työkykyisyyden jälkeen. Että sitten ei kuitenkaan saisi koska on samasta sairaudesta kyse...  :D No, saa nähdä. Joko se että minulta ei leikattu molempia pullistumia samaan aikaan pois kostautuu, tai sitten ei. Odottelen päätöstä.

Raihnaanen

• Jr. Member
  • **
« Vastaus #12 : Maaliskuu 26, 2017, 12:37:10 »
Päätös tuli ja oli myönteinen!  :jeee: Pullakahvit piti juoda päätöksen kunniaksi, nyt vihdoin saa potea rauhassa eikä tarvitse miettiä jotain osa-aikatyötä rahahuolten helpottamiseksi vaikka ei ole työkykyinen...

hiker

• Global Moderator
  • I'm Okay. My biggest lie.
« Vastaus #13 : Maaliskuu 26, 2017, 21:21:16 »
 :thumbsup: Rahahuoli on yksi iso lisä kaikkeen sairastamisesta syntyvään muuhun huoleen. Hyvä, että kävi näin kuten kuuluukin käydä!  :)
Lanne- ja kaularangan ongelmat hermojuurivaurioiden kera
Polven artrofibroosi
Kolmoishermosärky ja -vaurio
Mieliala- ja syömishäiriö