Kirjoittaja Aihe: Miten saisin mieheni lääkäriin?  (Luettu 1252 kertaa)

Keltalumme

• Ex-member
Miten saisin mieheni lääkäriin?
« : Heinäkuu 13, 2012, 23:14:44 »
Nyt kirjoittelen omaisen roolissa.

Kaksi asiaa on, joista olen huolissani. Ensinnäkin pitkään jatkunut aivan järkyttävä yskä. Kerran kävi siitä jo lääkärissä, ja epäiltiin refluksitautia. Kokeili jotain lääkettä, koki saavansa vähän apua siitä, mutta homma sitten lopahti. Nyt, jos mainitsen yskästä, mulle huudetaan, että en saa puuttua toisen asioihin. Yskä on niin karmeaa, että häiritsee jo ilmiönä minuakin. Puhumattakaan siitä, että olen huolissani.

Nyt on sitten toinenkin juttu: mieheni kuorsaa ja pidän nykyisin korvatulppia, jotta saan itse nukuttua. Välillä ei kuulu mitään ja sitten se taas alkaa. Epäilen hengityskatkoksia, mutta en ole ihan varma. Päivisin mieheni voi torkahdella, milloin olohuoneen tuolilla, milloin bussissa jne. Vapaapäivinä aina nukkuu paljon. Havahduin tähän kokonaisuuteen pari viikkoa sitten. Olen sitä mieltä, että uniapnea pitäisi tutkia, mutta... Mitenhän saisin mieheni uskomaan minua, kun jo yskän kanssa on niin vaikeaa??? Onneksi mieheni ei aja autoa.

Ehkä tarvitsisin vähän miesnäkökulmaa tähän... Teillä miehillä kun on käsittääkseni korkeampi kynnys hakeutua minnekään lääkärille...

OP

• Full Member
Vs: Miten saisin mieheni lääkäriin?
« Vastaus #1 : Heinäkuu 14, 2012, 07:18:57 »
Selvät uniapnean oireet. Minulla samanlaiset, CPAP-laite tuli. Kannattaa hoitaa jo perhesovunkin kannalta, saati terveyden.
Selkää operoitu -96, -00 ja -05. Ei kuntoon. D2, uniapnea ym pientä.

satuo

• Klubilainen
  • Aina jossain paistaa aurinko.
« Vastaus #2 : Heinäkuu 14, 2012, 09:55:47 »
Auttaako kuorsaukseen mikään itsehoito-juttu apteekista?
Yskää muistaakseni aiheutti joku "kokki" johon pitäis olla oikea antibiootti.
Työkaverillani oli tosi kova yskä noin puoli vuotta. Labrassa löyty se pöpö ja oikea lääke autto tosi pikaisesti. En nyt muista nimeä, mutta ilmeisesti keuhkoihin jää joku, joka ärsyttää. Saattaa pitkän päällä altistaa keuhkokuumeelle.

Siihen, miten saisit miehen lääkäriin, ei taida olla vippaskonstia, mutta aina voit itse yrittää selvitellä asioita.

Jussi

• Full Member
« Vastaus #3 : Heinäkuu 14, 2012, 21:14:27 »
Hei Keltalumme!Onko miehelläsi ylipainoa (?) jne. tämäkin aiheuttaa uniapneaa,itse olen käynyt muutama vuosi takaperin nukkumassa sillä patjalla yön adapteri sormessa mutta mitään ei löytynyt.Nykyisin kuorsaan joka asennossa mutta unikatkoksia ei sen takia tule,tuosta vaivasta kannattaa olla miehellesi tiukkana sehän voi vaikutta kenties sydämmeenkin jossain vaiheessa.Sehän meillä miehillä on että sinnitellään turhan pitkään mutta itse olen oppinut että ajoissa kannattaa mennä lääkäriin.

Keltalumme

• Ex-member
« Vastaus #4 : Heinäkuu 14, 2012, 23:01:42 »
Ei ole ylipainoa ja itsehoitotuotteet ei auta. Aikaisemmin kuorsasi vain joissakin asennoissa, mutta nyt asennolla ei ole väliä. Eli selvästi on pahentunut. Ja se, että olen alkanut käyttää korvatulppia, kertoo myös jotakin.

Kaustinen

• Administrator
  • Elä elämäsi hymyillen, hymyillen läpi kyynelten!
« Vastaus #5 : Heinäkuu 15, 2012, 23:18:27 »
Tuo on hankala tilanne... ja kun jokaisella on se oma "oikea naru", josta sitten vetäistä  ???

Kuten totesitkin, miehesi oireet ja tilanteenne ärtymyksineen kaikkineen kyllä vaikuttavat sellaisilta, että olisi varmaan hyvä tutkia tuo apnea-asia..  jos oireet on tulleet yskän myötä, niin saattaa tietysti olla, että se yskän aiheuttama tukkoisuus on osaltaan hengityskatkosten aiheuttaja tai sitten pahentaja.. Ei kaikilla apneetikoilla ole ylipainoa, mutta se on yksi riskitekijä.. eikä tarvitse välttämättä edes kuorsata..

Tuohon uniapneaan liittyen on olemassa jotain tietolehtisiä.. auttaisikohan sellaisen mustaa valkoisella -prosyyrin näyttäminen miehesi asiaa eteenpäin..  ~:/ Tällaisen .pdf-tiedosto löysin.. näin äkkiseltään.. mutta niitä lienee parempiakin jossain.. ehkä apteekissa tai terveyskeskuksissa? Opas uniapneaa sairastavalle

Täällä keskusteltu mm. apneasta lisää:
Unihäiriöt
"Älä sinä tyttö koskaan katkeroidu, sillä sitten ei enää mikään auta!"
- mummu -

M07.3*L40.5 Arthritis psoriatica aggressiva M48.9 Spondylopathy, unspecified Q79.6 EDS M79.7 Fibromyalgia M15.4 Erosive Arthrosis I10 Hypertensio arterialis J32 Sinuitis Maxillaris Chronica G47.3 Apnoea intrasomnalis

Keltalumme

• Ex-member
« Vastaus #6 : Heinäkuu 16, 2012, 00:24:16 »
Kiitos kaikille vinkeistä! Katsotaan, saisinko lähiaikoina jotain aikaiseksi. Mainitsin jo huolestani, eikä ainakaan huutoa tullut. Katsotaan, josko ajan kanssa... Eihän nyt lomakausinakaan varmaan minnekään pääse edes yksityisellä. Luulisi, että työterveyshuolto olisi kiinnostunut tällaista hoitamaan; vaikuttaahan tällainen jo työkykyynkin!

satuo

• Klubilainen
  • Aina jossain paistaa aurinko.
« Vastaus #7 : Elokuu 08, 2012, 13:28:51 »
Mikähän on tilanteenne? Kun lomat on ohi voisi työterveyden kauttakin saada apua. Kyllä se huono uni heikentää työkuntoa.  Yksi tuttava sai hyvän hoidon apneaan. Joutui vaan menemään yksityiselle. Yleisen lääkäri oli sanonut ettei voi olla uniapnea kun ei ole ylipainoa. No se sai hoidon ja elämänlaatu parani paljon.  Tsemppiä teille! :)

Keltalumme

• Ex-member
« Vastaus #8 : Elokuu 08, 2012, 21:57:16 »
Höh! Ylipainohan on vain yksi riskitekijä uniapneassa! Eihän normaalipainoisuus, tupakoimattomuus ym. takaa sitä, ettei voisi sairastua uniapneaan.

Kiitos kysymästä. Mitään ei ole tapahtunut. Kuorsaus on nyt vähentynyt. En tiedä, onko mieheni vähän laihtunutkin. Ei ole ylipainoinen, mutta itse totesi joskus, että pienikin painon lisäys pistää kuorsaamaan. Mutta en tiedä, johtuuko tuo "vähentyminen" vain siitä, että en kuule kaikkea korvatulppien takia.

Otan jossain vaiheessa asian taas puheeksi, ainakin jos alkaa vaikuttaa väsyneeltä, rupeaa taas nukahtelemaan. Nyt lomien jälkeen sitä on muutenkin virkeämpi.