Kirjoittaja Aihe: Kauhea särky jaloissa, alkoholista?  (Luettu 38779 kertaa)

RainDeer

• Newbie
  • *
Kauhea särky jaloissa, alkoholista?
« : Syyskuu 15, 2012, 11:13:41 »
Kovia särkyjä on ollut parin vuoden sisällä, alaselkä oli vuosi sitten niin kipeä, ettei voinut maata suorassa. Särky jatkui aina lonkkiin asti ja lonkista nilkkoihin. Oireet kuitenkin hävisivät pikkuhiljaa ja nyt on selkä kiitettävän terve. En tosissaan hakenut pelottavia kipulääkkeitä mitä määrättiin ja onneksi ei tarvinutkaan.

Nyt kuitenkin pohdin, että mistä mahtaa johtua aivan hirvittävät säryt näin juhlaillan jälkeen lonkista varpaisiin asti. Luulen hermokivuksi, kun lenkki eikä venyttely auttanut lainkaan. Näihin kipuihin ei auta särkylääkkeet. 16-18 vuotiaana tälläisia kipuja oli vain lonkissa, ja vei  keskittymiskyvyn ja hyvän tuulen. Olen nyt 21-vuotias ja samaa kipua on joskus harvoin myös ilman alkoholijuhlintaa. Haluaisin kysyä teiltä, että aiheuttaako pienikin alkoholimäärä tällaista vai voiko kyse olla jostain muusta? Onko muilla kokemusta?

Mainittakoon vielä, että syön Sertralin -nimistä mielialalääkettä. Juon aika harvoin (kerran parissa kuukaudessa) juurikin lääkkeen takia, ja aina on kivut yhtä kovat.

Kiitos jo etukäteen!

Sasu

• Hero Member
Vs: Kauhea särky jaloissa, alkoholista?
« Vastaus #1 : Syyskuu 15, 2012, 11:51:45 »
Hei Raindeer :vrolijk_26: Ilmeisesti olet käynyt vaivan takia lääkärissä kun olet saanut kipulääkkeitä.? Itselläni selkärankareuma oireili melko samalla tavalla kuin sinun oireesi ovat. Paras tapa selvittää selän tilanne on magneettikuva, mutta siihen ei helposti pääse ja voisi melkein väittää,että se on viimeinen tutkimus johon lääkäri määrää,koska on kallis tutkimus. Labrakokeista voi selvitä jotakin mikäli sairautesi olisi esim. reuma, mutta sekään ei ole välttämättä selvitä mitään niinkuin minulle kävi. Minulla tulehdusarvot ovat koko ajan olleet normaalit, vaikka magneettikuvissa näkyy molemmin puolin Si-nivelten tulehdus. Myöskään reumatekijää ei labrakokeistani löytynyt. Siitä särkylääkkeitten syönnistähän ne lääkärit hoidon aloittaa. Pahentaako oireitasi saunominen? Joillakin reumaatikoilla alkoholi ja sauna pahentavat oireita.Itselläni saunominen pahentaa oireita,alkoholia käytän niin vähän etten voi sanoa pahentaako vai ei. Miten liikkuminen vaikuttaa.Pystytkö kävelemään hyvin,kumartelemaan?Kannattaa lääkärikäynnille mennessä olla selonteko siitä mikä pahentaa selän kipuilua ja mikä sitä mahdollisesti helpottaa. Aika monta vuottahan sinäkin olet jo kipua "kuunnellut",joten tutkia voisi jo hieman tarkemmin eikä vain särkylääkkeitä määrätä. Tsemppiä sinulle, toivottavasti kipujesi syy selviää :)
selkärankareuma, lannerangan osittain pitkälle edennyt rappeuma, Raynaud´n oireyhtymä, migreeni, gastriitti, SAD

diisa

• Sr. Member
« Vastaus #2 : Syyskuu 15, 2012, 12:22:54 »
Moi.
Kuvaukset toki auttaa selvittämään tilannetta, mutta mangneettikuvaan on melkoiset kriteeerit. Akuutissa tilanteessa kuvataan pikaisesti. jos pillit päällä menee sairaalaan ja on loukannut jotain paikkaa.
En tiedä miten alkoholi sais aikaan kivun jaloissa, mutta eikös se rentouta lihakset ja mielen. SItä kautta saattaa joku paikka oireilla?
Minulla alkoi kovat lonkan ja reiden kipu aikoinaan mutta rasituksessa. Pitkien kipuvuosien jälkeen löytyi vaiva.Pakarassa oleva lihas oli kiristynyt ja painoi iskiashermon littanaksi. Vaiva oli vain toisella puolella. Siihen vaivaan saattaa olla alkusyy tälli tuonne pakaraan josta prosessi saa alkunsa. Toinen on kova kuntoilu joka alkaa vaikuttamaan tuon lihaksen kiristymiseen ja kipuvaivoihin. Lihas on piriformis, eli päärynänmuotoinen lihas.
Oikeata apua tietenkin sais hyvältä lääkärilta joka osais ja älyäisi yhdistää asioita.  :thumbup:
Sitä ei tiedä kuinka syvällä pohja on, ennen kuin sinne putoaa.
- F.R. Laing

RainDeer

• Newbie
  • *
« Vastaus #3 : Syyskuu 15, 2012, 14:37:52 »
Kiitos paljon! Kävin aiemmin lääkärillä juuri selkäkipujen takia, silloin en pystynyt kumartelemaan ilman, että noustessa tuntui kuin veitsi olisi viiltänyt jostakin tosi syvältä. Hän määräsi kipulääkkeitä, jotka kuitenkin ihmisten kokemusten perusteella olivat niin pelottavia etten uskaltanut hakea. Kyseinen lääkäri ei sen koommin kuunnellut minua, vaan pikaisesti paineli selkää ja lähetti kotiin reseptin kanssa, ja maanantaina aionkin varata uuden ajan.

Pyöräilen joka päivä n. 8 km ja teen 6 tuntia seisomatyötä+lenkkeilen koiran kanssa, ja välillä oikean jalan polven alue särkee. Alaselkä kipeytyy ja "jumittuu" tunninkin istumisen ja seisomisen jälkeen :-\  Tänään jalkasärky oli niin hirveää, että sai minut itkemään melkein suoraa huutoa :'( Kipu tuntui vahviten lonkissa ja polvissa. Kurjaa tällainen, mutta saapa ainakin minut liikkeelle kohti lääkäriä! Kiitän paljon, arvostan kovasti pieniäkin vastauksia :)

RainDeer

• Newbie
  • *
« Vastaus #4 : Syyskuu 15, 2012, 14:53:02 »
Ainiin, saunassa en juurikaan käy hirmuisen huimauksen takia enkä muista syistä. En muista että se olisi pahentanut kipuja koskaan.

salosa

• Full Member
« Vastaus #5 : Syyskuu 15, 2012, 15:09:15 »
Hei!

Kaksi kysymystä.
Kun käytät alkoholia, niin onko se olutta? Olut ei käy reuman kanssa.
Toinen, että on sulla yliliikkuvat nivelet?

Mulla pieni määrä alkoholia auttaa, mutta se ei saa olla olutta. Alkoholi laittaa veren kiertämään. Siinä kai syy siihen apuun.

Yliliikkuvista nivelistä johtuen, vaikka käytin jo tukipohjallisiakin, jakojen asento oli väärä. Eli jalkaholvi oli täysin madaltunut ja kävelin jalkojen sisäsyrjällä, jotka vaikuttivat siihen, että koko kroppa oli jumissa ja väärässä asennossa. Ristiselkä, reidet ja polvisäryt olivat pahimmat.

Jalkapöydät jäykistettiin, niin siitä sain paljon apua.

Toivotaan, että saat apua ongelmiisi.

Tsemppiä!!

t. salosa

RainDeer

• Newbie
  • *
« Vastaus #6 : Syyskuu 15, 2012, 15:24:10 »
Heippa salosa!

Kiitos, ja kyllä, kaljaa juon jos juon, aina  :o eileen otin kaljaa (n.4) ja aamukahdeksalta heräsin jalkasärkyihin. Ja nivelet ovat kyllä aika liikkuvat, etenkin ranteet. Kipeytyvät aika helposti taivuttelusta ja naksuvat/rutisevat. Samoin nilkat. Peukalon niveliä jomottaa välillä, parisen kertaa viikossa.
Minulle hankittiin nuorempana muotoillut pohjalliset, koska oltiin sitä mieltä, että kävelen linttaan. Kuitenkin pohjallisten tekijä katsoi koivet ja totesi, että aika normaali asento oli molemmissa jalkapohjissa.

Kiitos vinkistä, täytyy kokeilla tuota että jos otan alkoa, en ota kaljaa lainkaan ja katson sitten mitä jalat sanovat :thumbsup:

VilleJuhani

• Hero Member
« Vastaus #7 : Syyskuu 17, 2012, 21:00:07 »
Hei vaan !
Mulla kans oli jalat ja lihakset muuallakin aina baari-illan jälkeen kipeät. Luulin minäkin ensin, että johtuu esim. tanssimisesta. Sitten kerran otin kotona istuskellen, ja samat kivut seuraavana aamuna. Aivan sama, otinko olutta vai väkeviä, tai viiniä.
Sitten mulla todettiin fibromyalgia. Nyttemmin on myös tullut niveltulehduksia, ja niihin on "oikeat" reumalääkkeet menossa. Nyttemmin en käytä alkomahoolia ollenkaan, juurikin krapulan ja kipujen pahentumisen vuoksi. Samoin lääkkeitä pystyn "turvallisemmin" käyttämään tarpeeseen, kunhan pysyn limsalinjalla.
Että hyvin tutulta kuulostaapi ...

RainDeer

• Newbie
  • *
« Vastaus #8 : Syyskuu 18, 2012, 20:51:59 »
En siis ole ainoa tämän alkoholiasian kanssa! Mulla nivelet on aika löysät ja kipeät. Ranteet kipeytyy aika helposti rasituksesta ja naksuu. Samoin niskassa jossain syvällä kahisee kun kääntää päätä. Polvia koskee juokseminen ja portaat. Outoa myös, että sormienkin niveliä jomottaa jopa aika usein. Nilkat ja lonkat paukkuu ja nilkat naksuu :o

Tässä muistinkin, että puolisen vuotta sitten tipahdin penkille kun alaselkään/häntäluun kohille iski niin kova kipu ihan äkillisesti. Siinä huusin penkillä viiltävästä tuskasta kun en ylös päässyt kuin minuuttien  päästä.

Nyt olen varannut ajan ortopedille ja toivon saavani asianmukaista apua, edes kunnon tutkimukset ::) :-\ onneksi alkoholia voin olla ottamattakin!

Keltalumme

• Ex-member
« Vastaus #9 : Syyskuu 18, 2012, 21:16:41 »
Magneettitutkimuksista:

Juuri kuulin, että ainakin Helsingin seudulla saa yksityisesti magneettitutkimuksen halvimmillaan alle 200 eurolla, olisiko ollut 170 euroa. Edellinen summa, jonka kuulin puolitoista vuotta sitten oli 250 euroa. Eli kilpailu kai kiristyy. Ja tämä summa siis KELAn korvausten jälkeen. Vaatii erikoislääkärin lähetteen, jotta KELAn korvauksen saa.

satuo

• Global Moderator
  • Aina jossain paistaa aurinko.
« Vastaus #10 : Syyskuu 18, 2012, 21:45:22 »
Ja erikoislääkärin lähetteen saattaa yksityiselta saada melko helposti.

OP

• Hero Member
« Vastaus #11 : Syyskuu 19, 2012, 07:03:34 »
No on se nyt kumma, kun kaupungin / sairaalan sitoumuksen saa, puhutaan nelinumeroisesta luvusta. Lääkäri sanoi aikoinaan, että on kallis, mutta pääsin kuitenkin. Halpunut on, jos tosi.
Selkää operoitu -96, -00 ja -05. Ei kuntoon. D2, uniapnea ym pientä. Vatsaa leikattu, kun tähystyksessä puhkaistiin suoli.

salosa

• Full Member
« Vastaus #12 : Syyskuu 19, 2012, 08:42:21 »
Hei RainDeer!

VilleJuhani tossa kirjoittelinkin, että hänellä on samanlaisia oireita alkoholin käytöstä kuin RainDeerilläkin.

Mulla on myös kauan ollu fobromyalgia ja nyt jo noin 5-6 vuotta takaperin todettu nivelreuma ja nivelpsori. Myöskään selkäranka epäilyn reumalääkäri heitti viime käynnillä.

Hyvä VilleJuhani, kun laitoit sairaudet, joista ongelma voi johtua.

Toisaalta pientä (yksi ravintola-annos) päivittäistä alkoholimäärää lääkärit suosittelevat käytettäväksi. Tämä on siis aivan toinen asia, kuin ravintolaillat. Itselläni pieni alkoholimäärä esim. jos joudun pitkään istumaan (bussissa, koneessa yms.), niin auttaa särkyihin paremmin kuin särkylääkkeet. Silloin on sitten jätettävä särkylääkkeet jätettävä pois tai ainakin vaihdettava hyvin mietoihin.

Eiköhän ne asiat ala selviämään...

Tämä on kyllä hyvä foorumi, kun täällä on kaikenlaisia sairaita, niin löytyy tukea ja vinkkejä. Ei sinunkaan  RainDeer, varmaan ensimmäisenä tullut mieleesi mahdollinen reuma.

Mukavia syksyisiä päiviä kaikille!!

t. salosa

RainDeer

• Newbie
  • *
« Vastaus #13 : Syyskuu 19, 2012, 18:42:59 »
Heippa taas kaikki!

Tämä foorumi on kyllä ollut jo nyt suureksi avuksi! Tänään olen ollut hirmuisen väsynyt ja apea, kun kaikkialle koskee, ranteet ovat arat ja inhottaa, mutta ilahduin uusista vastauksista kovasti :vrolijk_26: salosa, ei kyllä tosiaankaan ole käynyt mielessä reuma, olen lähinnä antanut asian olla kun kivut aina helpottavat, mutta nyt selvästi alkoi kunnon kipukausi, kun lauantaista asti särkenyt jatkuvasti.

Olen tässä vähän tutkinut olotilojani ja suvun tauteja, isälläni ja siskollani on iskias, äidillä ja samalla siskolla kilpirauhasen vajaatoiminta, äidillä kilpirauhassyöpä, diabetes->neuropatia, vaikea chronintauti ja muutama muu vaiva, Isälläni on myös psoriasis.
Minun peukalojeni kynnet ovat tässä parin vuoden sisällä alkaneet paksuuntua, aaltoilla ja värjäytyä. Yritän muistaa kaikki asiat, jotta voin valaista ortopediäkin  ;)  Siksi on tuo psorikin käynyt mielessä, kun sormien, etenkin peukaloiden niveliä pakottaa nyt lähes päivittäin. Onneksi on ensikuussa aika sille ortopedille :thumbup: Jos oloni voi helpottaa magneettikuvauksen myötä, olen valmis maksamaan, vaikka köyhä olen jo valmiiksi :)

Kuten olen jo kertonut, juon melko harvoin, eikä yksi terassikalja ole aiheuttanut särkyjä, mutta kerran kun join neljä annosta, aamulla oloni oli niin hirveä, että oli pakko vain nukkua. Joka paikkaan koski ja olo oli tosi heikko. Tällaista ei aikaisemmin ollut tapahtunut.

Olen tosi iloinen, kun olette auttaneet minua, voimia kaikille! :engel017:

ereritu

• Hero Member
« Vastaus #14 : Syyskuu 19, 2012, 19:19:57 »
Itse pakosta joutunut lueskelemaan enemmän kilpirauhasen vajaatoiminnasta. Siihenkin kuuluu mm.nivelkivut ja herkkyys autoimmuunisairauksiin.Oire kirjo laaja masennuksesta hiusten ja kynsienmuutoksiin.

No mullakin on kilpirauhanen poistettu, astma ,nivelpsori ja kropan jäykkyyttä vaikka kuin paljon. Suomalainen tyyli tehdä kilpirauhasen testejä on yliolkainen ja viitearoissakin laajaskaala. Lääkärien tuntemus asiassa aika eroava. Eli tuokin kannattaa pitää mielessä, kun kilpparijutut tahtoo jonkinverran sukutaustaisia olla.

salosa

• Full Member
« Vastaus #15 : Syyskuu 19, 2012, 21:11:54 »
Hei RainDeer ja muutkin!

Mun nivelpsori diagnoosin teki reumalääkäri juuri paksuuntuneiden ja aaltoilevien varpaiden kynsien perusteella. Tämä varmistettiin sitten vielä röntgenkuvilla. Mulla ei ole iho-oireita psorista. Toisessa kyynerpäässä on vähän peukalonkynttä isompi läiskä, joka ehkä on psoria. Samankokoisena ja vähän oireilevana pysynyt yli 10 vuotta. Eli aina ei tarvi olla iho-oireita.

Terveisin salosa

VilleJuhani

• Hero Member
« Vastaus #16 : Syyskuu 21, 2012, 00:01:10 »
Hyvä, salosa, että otit puheeksi tuon paukun tai parin ottamisen. Olenpa kuullut muiltakin samankaltaista tarinaa. Niin, ja onhan se tietty, että pieni annos alkoholia rentouttaa. Itse oon vaan siinä mielessä ehkä perisuomalainen mies, että parempi pysyä limsalinjalla ; mutta eikös viina olekin viisasten juoma ...  ;)    Mutta oikeesti hyvä, että tätä alkoholiasiaa käsitellään monelta kantilta. Se kuitenkin meitä jokaista kipeää lääkkeiden käyttäjää aika ajoin mietityttää, uskaltanen sanoa ... (tänään ollut vähän parempi päivä, niin jaksaa pähkäillä asioilla)  Huomenna parempi päivä on jollain teistä !  :hoitoon:

RainDeer

• Newbie
  • *
« Vastaus #17 : Syyskuu 23, 2012, 11:12:31 »
Heippa taas! :engel017:

Mulla tulee naamaan joskus kuiva punertava läiskä, joka kutisee välillä. Samoin tuossa rintakehässä on läiskä, mutta kutisee harvoin.

Eilennä istuskelin kaverini kanssa. Selkääni särki aivan hirveästi ja oli jokusen tunnin jomottanut päätäkin. Minulle tuli huono olo ja kun nousin ylös kohti vessaa, menetin tajuntani aivan totaalisesti ja yllättäen. Kaatusin kaverini vaatekaappiin ja löin naamani. Näin minulle on käynyt ennenkin, lapsena 13-14- vuotiaana ja amisaikoina 17-vuotiaana. Hetken heikottaa ja seuraavana olenkin jo tajuttomana. Mietin, että voisiko tällä olla mitään yhteyttä kipujeni kanssa? Olin kuitenkin syönyt normaaliakin paremmin ja kummastelen tuota, ihan puuntakaa tulevat aina :o

tyttönen

• Jr. Member
  • **
  • Pieni mutta pippurinen!
« Vastaus #18 : Syyskuu 23, 2012, 20:00:48 »
Itselle tuli otsikosta mieleen sana kihti, varsinkin tummat alkoholit saa kihtipotilaan hyvinkin kipeäksi ja varsinkin kuvailemasi peukkukipu on yksi hyvin keskeinen oire. Tosin en sitten tiedä, että miten sinun ikäsi sopii kihtiin, kaippa sekin on mahdollista. Mene lääkäriin nopeasti, oli tauti mikä tahansa se täytyy hoitaa.

Jarski

• Newbie
  • *
« Vastaus #19 : Syyskuu 30, 2012, 09:46:08 »
Terve, minulla on myös ongelmia ranteiden ja sormien kanssa, aamuisin on ollut jäykkyyttä ranteissa ja sormissa. Pahimmillaan tuntuu tulehtuneelta koko kämmenluusto ja osa sorminiveliäkin. Tuntuu myös siltä että nivelet ovat löystyneet, vasen kyynärpää paukkuu kokoajan ettet etunojapunnerruksia oikein arvaa enää tehdä. Harjoittelin aiemmin painoilla mutta lopetin kun tuntui että oikea ranne rusahti nostossa, ikäänkuin rustot olisivat antanut periksi.
Kynnet ovat olleet jo pitempään aaltoilevia, varsinkin peukaloissa. Nyt eivät ole enää niin hauraita ja lohkeilevia.
Vasemmassa ranteessa tuntuu kuin olisi kuluma: jopa rauhallinen polkupyörällä ajo laukaisee kivun ranteessa ja kipu on pistävä ikäänkuin nivelpinnat olisi kuluneet pois. Tosin kun ruokavaliolla olen saanut tilannetta parannettua niin pistävää kipua ei enää tunnu, joten voiko se sittenkään olla kulunut? Taas jos syön sopimatonta niin kipu uusii myös.
Turvotusta ei nivelissä tuntuisi olevan.

mikä pahentaa:
- olut(?) kyssärillä siksi että uskoin yhdestä kerrasta kahdesta tuoppia, oli niin rankka seuraava aamu etten ole uusinut
- muutenkin alkoholi tuntuisi pahentavan oireilua

mikä auttaa:
- inkivääritee ainakin auttaa
- erityisdieetti: olen mukaillut diettiä jossa tavoitteena on muuntaa kehon pH-tasapainoa pois happoisesta kohti ideaaliarvoa (täysjyvätuotteita ja voita käytän, sokerin käyttöä olen vähentänyt ja juon lähinnä vihreää teetä sitruunalla, leivän päälle avokaadoja). Lihaa en syö, kalaa syön (en ole syönyt vuosiin joten suoraan ei voi sanoa että apua olisi). Kivut on lähes täysin lakanneet.

Lääkäriaika on parin viikon päästä, saa nähdä mitä siellä sanotaan. Kuukausi sitten kävin muissa asioissa lääkärillä ja silloin taidettiin ottaa testit silmälläpitäen kilpirauhasen vajaatoimintaa, ei löydöksiä siihen suuntaan.

Teillä muilla oli kovasti samanlaisia oireita, olisi kiva kuulla mikä teillä muilla helpottaa/pahentaa oireita?

RainDeer

• Newbie
  • *
« Vastaus #20 : Tammikuu 18, 2013, 09:40:02 »
Heippa kaikille! Pahoittelen, etten ole aikoihin käynyt. Mutta kävin ortopedilla ja hän lähetti lannerangan röntkenkuvaukseen. Selvisi, että nelosnikama alaselästä on eri tasossa kuin muut nikamat ja siksi selkäni on kipeä. Selitti, että asialle ei voi muuta, kuin pitää hyvä huoli tukilihaksistosta ja sain meloksikaamikuurin.

Selkä on samanlainen kuin ennen, mutta jatkuvan pyöräilyn takia luulen, että kipu on hellittänyt. Välillä tuntuu, että nikamat rutisee ja liikkuu omiaan ja kun kumarrun, alaselästä kuuluu "litinää" aivan kuin olisi nestettä ~:/

Tänään menen tohtorille jatkuvan väsymyksen, kuukautishäiriöiden, jokapäiväisen kiukun ja kokoajan pahenevien peukalonkynsieni takia. Oikean peukalon kynteen ilmestyi halkeaman tapainen reikä, ja päällimäinen kerros murenee pois ja aaltoilu pahenee :-\ Ortopedille näytin silloin kynsiä, mutta hän ei osannut asiaan kommentoida.

Nyt toivon, että vetämättömyyteen ja kiukkuun selviää syy ja saan taas sosiaalisenkin elämän raiteilleen kun en jaksa nähdä kavereita kun haluaisin vain nukkua väsymystä pois.

Mitenkäs te muut jakselette?  :vrolijk_26:

Kaustinen

• Administrator
  • Elä elämäsi hymyillen, hymyillen läpi kyynelten!
« Vastaus #21 : Tammikuu 18, 2013, 14:01:11 »
RainDeer.. Kerroit, että isälläsi on psoriasis.. ja epäilit paria läiskää mahdollisesti psoriksi. Nivelpsorissa (=psorireuma.. sama asia) oireet alkavat yleensä ns. kärkinivelistä eli sormien ja varpaiden nivelistä. Myös kynsimuutokset voivat liittyä nivelpsoriin. Sitä esiintyy sekä ihottumalla että ilman ihottumaa. Itselläni oireet alkoivat kakkosvarpaan alemmasta nivelestä, joissa tulehdus tuntui päkiässä. Kävely teki kipeää ja turvotus tuntui kuin tyynyltä päkiän alla. Myös sormet ja peukalon juuret olivat kipeitä. Ja selkä.

Diagnoosia metsästäessäni ihmettelin, että niin moni pätevä lääkäri ei kuitenkaan yhdistänyt oireita reumaan. Tietämys on melko vähäistä. Vahingossa löysin netistä tietoa ja asiat alkoivat mennä eteenpäin yksi ynnä yksi ynnä... ja lopulta johkaannuin reumalääkärille. Ja sittenhän alkoi tapahtua.. heti ensi kerrasta  :happy: Joten noita oireitasi kun lueskelin, niin suosittelisin zekkaamaan tuokin polku. Psorin yksi kriteeri on perinnöllisyys, riippumatta siitä, onko se iholla, nivelissä tai molemmissa. Ja jos ihollasi olevat läiskät todella ovat psoria, niin epäilys on jo hyvin vahva. Ja sitten vielä nuo kynsimuutokset..

Pistän linkin, jos et vielä ole tullut tutustuneeksi näihin sivuihin: http://www.reumaliitto.fi/reuma-aapinen/reumataudit/nivelpsoriaasi/

Kysyit, miten jaksellaan.. No, kiitos, reuman osalta ihan hyvin. Lääkitys taitaa olla nyt aika hyvin balanssissa. Selkä kyllä oireilee edelleen, vaikka tulehdukseen on tullutkin apuja.. Minullakin kun on yliliikkuvat nivelet. Sen olen huomannut, että jos ei minulla olisi yliliikkuvuutta, niin moni asia jäisi jäykkyyden takia tekemättä. Vaan kun antaa nivelistä periksi, niin saa esim. vielä sukatkin itse jalkaan  :thumbsup: Alkoholia käytin joskus hieman juuri tuon kipuja poistavan vaikutuksensa vuoksi, mutta nyt on sekin aika vähiin jäänyt.. Oikeastaan ei ollenkaan. Ei tarvitse. Ja kun ei aina tiedä noiden lääkkeiden/alkoholin yhteisvaikutusta  :-\

Zemppiä etsintään!!
"Älä sinä tyttö koskaan katkeroidu, sillä sitten ei enää mikään auta!"
- mummu -

Psoriasiartropatia/moninkertainen sekundäärinen nivelrikko
HMS/EDS
Määrittämätön nikamasairaus
Kiertäjäkalvosinoireyhtymä
Kilpirauhasen vajaatoiminta
Uniapnea
Metabolinen oireyhtymä
Essentiaalinen verenpainetauti

RainDeer

• Newbie
  • *
« Vastaus #22 : Tammikuu 19, 2013, 12:35:09 »
Kiitos kovasti linkistä. Huomasin siellä mainitun polvinivelkivunkin, mulla nimittäin usein vihloo polvia, useimmiten vain toista kerrallaan ja se pahenee alamäessä, rappusissa ja hevosella ratsastaessa. Se ei kuitenkaan häiritse niin paljoa vielä, mutta polvet ovat alkaneet paukkumaan kun menen kyykkyyn, mitä ei ole koskaan ennen tapahtunut.

Ranteita särkee edelleen välillä, mutta ei paljoa. Olen alkanut todenteolla tutkimaan eri alueita, missä särkyä on ja välillä isovarpaan niveltä jomottaa, samoin kun peukaloiden juuriniveliä ja nimettömien keskiniveliä. Mutta eileen muistin, kun leikkasin kynsiä varpaista, että unohdin tohtorille mainita molemmista pikkuvarpaista, niiden kynnet ovat pienet, heikot ja täynnä punertavia pystyviivoja. Hieman kellertävätkin, mutta sientä se todennäköisesti ei ole, koska voiteita on kokeiltu ja olen pessyt jalat joka päivä hyvin ja vaihdan sukat. Jalkojen iho on kuitenkin kunnossa, suurinpiirtein.

Minäpä odottelen alkuviikkoon, kun menen verikokeisiin niin taidan mainita tuosta psorista, kun tosiaan tuo perinnöllisyys.