Kirjoittaja Aihe: Cymbalta/Duloksetiini  (Luettu 154387 kertaa)

sisko

• Newbie
  • *
    • Blogi - Sairaan satuiluja
Vs: Cymbalta
« Vastaus #30 : Joulukuu 14, 2009, 15:06:02 »
Olen itse käyttänyt Cymbaltaa oikean jalan hermokipuun. Aloitettaessa olo oli kamala, jonka jälkeen se sitten normalisuitui. Mutta ei ko. lääkkeestä minulle kyllä mitään apua koskaan ollut. :(
Lähinnä olotila vaikutti sellaiselta turtuneelta. Aivan, kuin masennuslääkkeiden kuvauksissa. Mikään ei tuntunut miltään.
Sattuma on vain huono selitys päämäärälle.

juki 02

• Jr. Member
  • **
« Vastaus #31 : Joulukuu 20, 2009, 14:35:46 »
Minulla on ollut Cymbalta käytössä yli vuoden, enkä ole huomannut muuta sivuvaikutusta kuin suun kuivuminen. Minulla Cymbalta on kivun hoidon tukilääkkeenä 120mg päivässä. Jaksamisia kaikille t:Juki 02
Diagan. M89.0 CRPS2 EXTREMITATUM INFERIOR L.DX
M48.0. Stenosis lateralis LIV/V Statua post.laminotomia et foraminotomia LVIdx delibedetio
F32.1-2 Keskivaikea/vakava debressio

mare

• Jr. Member
  • **
« Vastaus #32 : Joulukuu 21, 2009, 16:57:13 »
Minulla on edelleen Cymbalta 60 mg käytössä iltaisin.
Olen miettinyt miksi toiset syövät 90 tai 120 mg? Olisko sillä jotain vaikutusta ettei tarttis sitten popsia noita muita nappeja niin paljon. Siis kipulääkkeitä. Minä syön Cymbaltaa kipuun.
Tuleekohan tähänkin lääkkeeseen toleranssi?
Te, jotka syötte isompaa annosta, syöttekö aamulla, illalla vai sekä että?
Kiitoksia taas jo etukäteen! :-*

juki 02

• Jr. Member
  • **
« Vastaus #33 : Joulukuu 31, 2009, 13:32:20 »
Hei, kysyit muiden kokemuksesta Cymbaltan käytöstä. Minulla on käytössä ollut Cymbalta 120mg aamuisin, joten ihmettelin, että sinulle se on määrätty iltaisin käytettäväksi. Meikäläisen tiedoilla ei voi kuin luottaa lääkärien tietoihin ja arvostelukykyyn. En ole huomannut mitään sivuvaikutuksia, paitsi ehkä painon nousu. Sitäkään ei voi ainakaan yksin Cymbaltan piikkiin laittaa, koska minulla on käytössä monia lääkkeitä, jotka voivat painon nousuun vaikuttaa, En tiedä, oliko tästä sinulle mitään apua, mutta hyvää UUTTA VUOTTA t:juki 02
M48.0. Stenosis lateralis LIV/V Statua post.laminotomia et foraminotomia LVIdx delibedetio

arjaleea

• Jr. Member
  • **
  • ota mitä haluat ja maksa
« Vastaus #34 : Tammikuu 11, 2010, 21:07:52 »
Hei kaikki, kerron oman kokemukseni.

Aloitin Cymbaltan ennen kuin se tuli edes apteekkiin, eli sain kokeilulääkkeitä lääkäriltä. Syy oli silloin 4-5 v. sitten se että masennukseni liittyi täysin kipuihini, sairaanhoitaja ehdotti sitä lääkärille.
 2 vko hikoilin ja näin sekopäisiä unia, mutta sitten monen vuoden kipuni loppuivat kuin seinään. Annos 60 mg. Jatkoin laihtumista ja pystyin liikkumaan. En usko että lääke auttoi mielialaan, vaan minulla nimenomaan kipuihin. Hehkutin lääkettä että se pelasti henkeni.
Välillä yrittivät nostaa 90 mg mutta se teki minut levottomaksi ja sekavaksi.

Aloitin jopa työkokeilut, sain jopa vakituisen työpaikan.
Mutta, siis iso mutta. Noin vuosi sitten kivut alkoivat palata. Yritin vähentää lääkettä koska en voinut ottaa mitään sen lisäksi muuta kun Panakodia. Itsemurha-ajatuksia, itkemistä ja sekavuutta. Siis annos samaksi.
Viime keväänä masennuin oikein tosissaan kipujeni kanssa ja mieheni pakotti minut lääkäriin.
Nyt minulla on todettu TOS ja epäilevät pikkuaivojen rappeumaa. 6 v. sitten luuntiheyteni oli huippuarvoissa ( ent. urheilija), nyt olen kuin kristallivaasi, kaikki murtuu heti.

Lääkärini ovat sanoneet ettei ole olemassa mitään tietoa näin pitkästä cymbaltan käytöstä, eikä siitä pahentaako se jotain.
Vähensin sisulla (sivuoireet kamalaia) annoksen 30 mg, ja tunnen voivani paljon paremmin. Aion lopettaa lääkkeen ja ottaa vaikka triptylin tai jotain avuksi, jos tarvitsee.

Siis, Lääke AUTTOI ihan oikeasti paljon, mutta pitkäaikaisvaikutus????? Ja se että siihen jää kiinni, vaikea lopettaa.

Älkää säikähtäkö, jokainen on yksilö ja lääkkeet toimii jokaisella eri tavalla. En voi moittia Cymbaltaa, koska se sai minut liikkeelle, mutta nyt en enää halua jatkaa.
Jokaisen pitää tehdä oma päätöksensä, ja lääkettä pitää seurata. Minua ei seurattu, kun kerta pääsi kuntoon niin jatka vaan....

Jaksamista ja olkaa tarkkoja ja kysykää!!!! :vrolijk_26:

juki 02

• Jr. Member
  • **
« Vastaus #35 : Tammikuu 12, 2010, 13:48:06 »
Olen käyttänyt Cymbaltaa noin vuoden ajan, annos 120mg/vrk. En ole huomannut sivuvaikutuksia, mutta pitää kysyä lääkäriltäni, että onko pelkoa luun heikkenemisestä, koska CRPS2 on tuonut mukanaan ainakin paikallisen osteoporosin oikean jalan nilkassa. Hyvä, että kirjoitit, mistäpä me tavalliset tallaajat voisimme tällaista tietää. Isot kiitokset sinulle t:juki 02

mare

• Jr. Member
  • **
« Vastaus #36 : Tammikuu 15, 2010, 20:36:31 »
juki02;  syön Cymbaltan illalla siksi että pari tuntia lääkkeenotosta olen aivan tasaraha nukkumaan.  :haukoitus: :nukkuu:
Mulle määräs fysiatri ja sanoi ettei ole väliä mihin aikaan vuorokaudesta lääkkeen ottaa kunhan ottaa sitten aina säännöllisesti aina samaan aikaan päivästä. Pyysi kuuntelemaan itseään ja tuntemuksiaan. Muutenkin aika napakka ja suorasanainen täti; kukas sinun tasapainon ja treenaamisen hoitaa ellet sinä itse ja odotti niin kauan että sai vastauksen. Pisti vähän funtsimaan. Sitä kun niin helposti ajattelee että kaikki vaivat hoituu lääkkeillä. ~:/

juki 02

• Jr. Member
  • **
« Vastaus #37 : Tammikuu 16, 2010, 11:15:14 »
Kiitos Mare hyvästä kannanotosta. Minulle lääkäri määräsi Cymbaltan otettavaksi aamulla tai aamupäivällä. Otan Cymbaltan B-vitamiinilisän kanssa samaan aikaan. Yksi asia vaan ihmetyttää, nimittäin minulle lääkkeen määrännyt lääkäri perusteli lääkkeenotto aikaa sillä, että tämä yhdistelmä yön jälkeen saa vireyttä aikaan. Se tietenkin voi  vaikutukseltaan  olla erilainen muusta lääkityksestä riippuen. Tässä muutamia  epävarmoja mietteitä k.o. lääkkeen käytöstä. Hyvää viikonloppua t:juki 02

arjaleea

• Jr. Member
  • **
« Vastaus #38 : Tammikuu 17, 2010, 18:02:28 »
Moi juki ja Mare
Olen alusta lähtien ottanut lääkkeen aamulla ja koskaan en ole kokenut että se väsyttäisi. Mutta kuten sanoin, kaikki lääkkeet ja kaikki ihmiset ovat erilaisia. 8)
Jopa aloitus ja vieroitus on jokaisella oma, kokeilkaa jos lääkäri perustelee tarpeeksi hyvin. Kyllä sen pystyy lopettamaan jps ei toimi. (mun 5 v. ehkä eri asia).
Mutta vaatikaa seuranta. Minulla oli 1/2 vuotta yksi kontrolli jossa todettiin hyväksi, jonka jälkeen kukaan ei välittänyt mitään vuosiin.
Jaksamista.

mare

• Jr. Member
  • **
« Vastaus #39 : Tammikuu 18, 2010, 11:48:12 »
Minulle ei kukaan ole vihjannukaan mistään seuranta kokeista  ~:/
Pitäis varmaan itse osata sekin asia pyytää. Mitä kokeita sitä pitäis sitten pyytää?? Maksa?
Olen syönyt Cymbaltaa viime kesästä asti ja alussa tosiaan otin sen aamulla ja olin ihan puol nukuksissa ja haukottelin vaan, korvatkin soivat ja "lupsuivat" oudosti. Sitten rupesin syömään sitä pikkuhiljaa iltaisin.
Vois varmaankin taas kokeilla olisko se hyvä aamupäivällä nyt kun on jo niin kroppa tottunut lääkkeeseen.Jospas se auttaisi tohon päiväkipuun paremmin kun ottais sen aamusella.
Se tuppaa vaan tekemään vatsan tosi kipeeksi jos ei syö samaan aikaan kun ottaa lääkkeen. Minulla ei ole ollut joittenkin mainitsemaa "turtaa"oloa, olo ihan ok!

Overdose

• Sr. Member
« Vastaus #40 : Tammikuu 18, 2010, 16:58:23 »
Mare, kannattaa ehdottaa lääkärille maksa-arvojen tutkimuksia.
"Toivon, että toivoa ois, ei anneta ikinä toivoa pois."
- Maj Karma

G35 MS-tauti
Q79.6 Ehlers-Danlosin syndrooma
Yliliikkujan blogi

juki 02

• Jr. Member
  • **
« Vastaus #41 : Tammikuu 19, 2010, 17:14:35 »
eipä ole lääkäri muistanut mainita mitään maksaarvojen seuraamisesta. Pitää muistaa ensi viikolla ehdottaa maksa ja munuais arvot. Olen menossa muutenkin verenpaine asioissa.  Kiitti vinkistä t:juki 02

arjaleea

• Jr. Member
  • **
« Vastaus #42 : Tammikuu 30, 2010, 19:29:34 »
Mulla on muuten maksa arvot ok, paitsi joku gamma. Ja se just liittyy lääkkeisiin (tai alkoholiin, kuulemma  ;D ).
Söin monta vuotta ainoona kipulääkkeenä paracetamoolia, ihan tuhottomia annoksia ja panacodia. Arvot oli ekaa kertaa tutkittaessa (viime keväänä) jopa yli 600, en tiedä tarkkoja arvoja mutta se oli kuulemma hurja. Nyt en saa syödä paraa lainkaan, vaan siirryttiin törkeen kalliiseen Celebraan ja siihen tueks Somac mahalääkkeet. Ongelma on siis siinä että Cymbalta reagoi muiden kipulääkkeiden kanssa nimenomaan suolistovuotoriskeillä, eikä sovi oikein minkään lääkkeen kanssa. :thumbdown:
Maksa-arvoni ovat laskeneet pikkuhiljaa, kestää kuulemma kauan, mutta en tiedä onko syy paracetamolin vai cymbaltan?!? ::)
Yritän taas päästä er.lääkäriin koska kipuni ovat lisääntyneet ja haluaisin yrittää kokonaan eroon Cymbasta. Että vois ottaa tehokkaampia särkylääkkeitä.

Minulla on ollut muutama tosi paha yö takana, herään yöllä ja joka paikka on kipeä. Eniten mietityttää se että sormiini ja kämmeniini on ilmestynyt halkeamia ja haavoja itsestään, eikö siis veri kulje ollenkaan käsissä ( siis perusoire TOS ). Vai mistä on kyse, ootteko kuullu tämmösestä oireesta ~:/

Jaksamista :vrolijk_26:

timo12

• Newbie
  • *
Vs: Cymbaltaan tyytyväinen
« Vastaus #43 : Kesäkuu 05, 2010, 23:06:13 »
Minulle Cymbalta on antanut paljon helpotusta sosiaalisiin pelkoihin. Sivuvaikutukset ovat olleet vähäisiä hyötyihin verrattuna. Väsymystä tulee jonkin verran, jos otan lääkkeen aamulla, mutta se vähenee olennaisesti, jos otan lääkkeen illalla. Päivätorkuilla töiden jälkeen väsymys helpottaa. Huonovointisuutta minulla ei ole ollut lainkaan ja voin lopettaa lääkkeen käytön lomilla ilman vieroitusoireita. Lomilla minulla ei ole mitään syytä lääkettä käyttää, koska en kärsi masennuksesta, vaan ongelmanani ovat sosiaaliset pelot. Haluan  kuitenkin olla lomilla lääkkeettä, koska tunteet tulevat silloin voimakkaampina. Käytän cymbaltaa 60 mg annoksina.

juki 02

• Jr. Member
  • **
« Vastaus #44 : Kesäkuu 07, 2010, 09:17:42 »
olen tyytyväinen Cymbaltaan masennuslääkkeenä, ainoa  haittavaikutus, jonka olen huomannut on suun kuivuminen. Se tuleekin yhtäkkiä aivan kuin joku  poistaisi kerralla  kaiken syljen suusta. Annos minulla on 120mg aamuisin,  eipä muuta t:juki 02