Kirjoittaja Aihe: Harrastuksesta luopuminen ...  (Luettu 40271 kertaa)

VilleJuhani

• Hero Member
Harrastuksesta luopuminen ...
« : Syyskuu 22, 2012, 20:47:11 »
Jotain haulla löysin, mutta en ihan otsikkona... Ei varmasti ole uutta kenellekään täällä, että ensin joutuu töistä pois, ja sitten vielä luopumaan harrastuksista yksi kerrallaan. Itse oon joutunut juoksemisen lopettamaan jo ajat sitten. Olen harrastanut mopoja ihan pikkupojasta saakka, ja nyt meinas reumalääkäri, että kannattais moottoripyöräily lopettaa. Joo-o, kyllähän siinä niskaa alkaa särkeä kun kypärä päässä vastatuuleen ajelee. Mutta mutta... Ei hemmetti, kyllä meikäläinen olis aika lyöty, jos pitäis panna pyörä myyntiin. Tämä harrastus kuitenkin mielialaa kohottaa tehokkaasti. Toisaalta lääkittynä ei voi ajella. Mutta aika keljua olis vaan pötkötellä kovissa lääkkeissä. Tästäkin on kokemusta aina aika ajoin ...

ukkorähjä

• Jr. Member
  • **
Vs: Harrastuksesta luopuminen ...
« Vastaus #1 : Syyskuu 22, 2012, 21:48:46 »
Tutulta kuulostaa  :'(  Pois on jäänyt kuntosali lähes kokonaan. Itsepuolustuslajeista piti myös luopua kun ei enää uskalla kaatua tai ottaa vastaan päähän kohdistuvia iskuja  :puke:  Juosta ei pysty kun jalat ei kunnolla tottele komentoja eli heti kohta olisi turvallaan. Pyöräily ei oikein luonnistu jne...jne...jne... Kävelykin on ajoittain saamarin ongelmallista. Tilalle on tullut "ei liikunnallisia" harrasteita. Eläkepaperit on vetämässä joten työntekokin oli vissiin siinä  :(  em. syystä vapaa-aika on lisääntynyt joten jotain järkevää tekemistä on keksittävä jotta pysyy nuppi kunnossa. Onneksi olen hyvä kehittelemään itselleni erilaisia projekteja  ;)
-Ukkorähjä-
- Ositt. neliraajahalvaus, selkäydinvamma
- Kaularanka oper. 3 kertaa=välit c5-c7 luudutettu,
- Lanneranka oper. kerran
- Spinaalistenoosi koko rangan alueella
- Kaikkien raajojen hermojuurivauriot
- Polvien nivelrikko, migreeni
- 11 leikkausta, eikä niille loppua näy

- Pääasia että on terve

Nelli

• Klubilainen
« Vastaus #2 : Syyskuu 22, 2012, 22:32:11 »
Sama täällä, harjoittelin puolimaratoonia varten, en ole juossut metriäkään tänä vuonna. Maastopyöräily ja tavan pyöräily piti lopettaa kokonaan ja skiket kerää pölyä varastossa.Tätä menoa ei tarvia metriäkään hiihtää, ostin just viimetalvena uudet luistelusukset. Niin, ja ratsastamaan ei ole päässy moneen kuukauteen.  Mutta onneksi pystyy kävelemään, on tullut puskissa samoiltua ihan urakalla. Vauhti ei päätä huumaavaa ole, mutta se ei miuta haittaa. Kyllä tää varmaan pitemmän päälle rupee "miestä" syömään, nyt kuitenkin ihan positiivinen asenne päällä.  Minä olen karttanut kaikenlaista matkustamista jo vuositolkulla, ei kestä selkä pitkiä matkoja istua, ja missään muussa asennossa matkaaminen ei oikeen suju, kun on paha matkapahoinvointi.  Pitäs aina ite ajaa, niin ei tule paha olo.

Pitäisi varmaan miunkii miettiä jotain vähemman fyysistä tekemistä, mutta kun niin tekis mieli ulos kirmaamaan  :'(

Nelli
M51.1 Prolapsus disci i.v.L4/5 centralis L23.0 Eczema allergicum L40.0 Psorasis S82.6 Status post frctura malleolis lateralis l.dx M23.3 Ruptura menisc. M54.Sacra lumbalgia   Oikoniska M54.1 Radiculopathia extremites indefieror l.dx F.45.4 Pitkäaik. kipuoire M51.3 L4-S1 MODIC 2 R29.8 Hermojärjestelm

ereritu

• Hero Member
« Vastaus #3 : Syyskuu 23, 2012, 09:05:07 »
Pyöräily käy vain mini matkoin.Kävelenkin käärittävä tuulessa jumalaton käärö kaulalle muuten loputkaan päästä ei toimi kun niskat jumii.  Kaikkea käsillä tehtävää aina tykänny, kun jää tekemisen jälki. Niskat komentaa hieman toisin. Saas nähä kuin suksimisessa käy. Siinäkin ajat sitten ihmettelin alamäen tuomaa kipua.No jos leukaperät sökönä ja niskakin mitä on niin tuulistahan se kunnon alamäki on.

Yksi jota suren on lukemisen vaikeus. Joskus meni kirja sotalla nyt kilpparivajiksena ei oikein ole kirjaa sattunut johon kiinni jäisi.
Tosi tuttua toi kirmaus vimma. Vaan onhan se sanalasku: Jos ikä ei opeta muuta niin ainakin hiljaa kävelemään.

Sen verren väitän, että jotain me opimme myös näistä koettelemuksista muutakin.  Jaksaisi vaan sen asenteen pitää ,tuppaa välillä häviämään katkeruuden puolelle.

Iines

• Full Member
« Vastaus #4 : Syyskuu 23, 2012, 09:30:36 »
Minulla juokseminen jäi pari vuotta sitten, seuraaaksi pyöräily. Salilla voin tehdä enää tiettyjä liikkeitä ja varovasti, jäljellä on ratsastaminen. Eilisen hevostelun jälkeen lonkat tosin särki koko yön:( No, lukea voi vielä ja kuunnella musiikkia...

satuo

• Global Moderator
  • Aina jossain paistaa aurinko.
« Vastaus #5 : Syyskuu 23, 2012, 09:44:17 »
No joo. Kaikki liikunnan harrastukset, ja työ tietysti on jäänyt. Muu vapaa-ajan liikunta ja toiminta. Kuten esim elokuvissa käynti ja monet tapahtumat. Pihahommat, metsäretket...
Listaa vaikka kuinka pitkälle, mistä on joutunut luopumaan. Jäljelle jää vaan lukeminen ja tämä minikannettavatietokone.
Että hemmetin tylsää on!!  >:(

rane

• Tekninen tuki (EVP)
  • Administrator
  • “Pain is only what you allow it to be” ― C. Clare
    • Tietoa ja vertaistukea
« Vastaus #6 : Syyskuu 23, 2012, 10:22:15 »
Pyörien rakentelusta ja rassaamisesta on ollut pakko luopua. Ajeleminen sen sijaan jatkuu. Pyörän vaihdettuani ajomatkat ovat vaan pidentyneet. Parempi siinä on istua kuin kotisohvalla. On iso pleksi, kuskille selkänoja, kunnon astinlaudat ja ilmajousitus takana. Pukeutuminen ja reittivalinta toki pitää tehdä pikiteitä suosimalla.
M51.1 Prolapsus disci intervertebralis lumbalis residivans operata. Status post fractura columnae L II et III. (luudutusleikk. jälkitila, L2-L3 nikamien murt. jälkitila)
J45 Asthma bronchiale (astma)
I10 Hypertensio arterialis (kipuper. verenpaine)
H84 Kuulon meluvamma
H93.1 Tinnitus auris

Jussi

• Hero Member
  • Röllimetsän vanhin peikko
« Vastaus #7 : Syyskuu 23, 2012, 10:56:14 »
Kylläpä tuo itseltäkin loppui ensin sali hommelit ja nyt kun kerta ranne ei taivu jatkossa sisään päin vaakatasossa niin rumpalin hommelitkin on silipuplee.Kitaralla ja syntikalla varmaan pystyy sekä bassolla jotain tekemään,mutta näköjään lenkkeily ym:ta siihen tilalle ja toisaalta oikian jalan ukkovarpaan paksunivel kettuilee välillä.Tuleekohan siitä sitten seuraava projekti saa nähdä ja onkohan siinäkin nivelrikko,mutta antaa hevosen surra sillon isompi pää ja enemmän karvoja.Ja muistupa vielä tuo fillari homma taidan antaa pojalle kun vaihde systeemi toimii kahvaa kääntämällä jotta tuo pojan maastopyörän tänne ja tekee silviisii vaihtokaupan.Nuoruudessa opettelin soittamaan myös vasenkätisestikin ja kirjoittamaan jotta pitää taas näitä verestää.
Elämää ja erotiikkaa unohtaa ei sovi milloinkaan.Liki kaikkea paitsi luumätä ja nahkahome puuttuu.
Soittajan paras ystävä on "sekvensseri" sen voi viedä hotellihuoneeseen eikä siitä saa tautia.

salosa

• Full Member
« Vastaus #8 : Syyskuu 23, 2012, 14:59:16 »
Kyllähän niitä harrastuksia on pitänyt vähentääkin ja keksiä uusia keinoja niiden tekemiseen. Olen aina ollut käsityöihminen ja nyt töistä jäätyäni taas alkanut niitä harrastamaan. Neulomiseen (kutomiseen) on tullut pyöröpuikko ja helpot mallit, jotta olkapäät voi pitää rentoina ja työn sylissä. Kyynärpäiden alla on tyynyt tukena. Pitkiä aikoja ei tietenkään pysty tekemään, eikä aina, mutta ihan mukavasti välillä.
Olin aikaa jo päättänyt, että kun jään eläkkeelle, niin lähden mukaan johonkin vapaaehtoistyöhön. Pienen kurssin jälkeen olin dementiapotilaiden ulkoiluttajana. Sitten kävin parin vanhuksen kotona ihan juttukaverina ja ns. "ulkoiluystävänä". En ottanut mitään säännölisiä aikoja, joten tein tätä ihan oman aikatauluni ja jaksamiseni mukaan. Asun kylän keskellä ja ystävät olivat aivan naapurissa.

Nykyisin olen yhden yhdistyksen sihteerinä. Sellainen pieni vertaistukeen perustuva yhdistys. Jäsenet kaikki iäkkäitä. Tietokoneen käyttötaitoisena pystyn aika pienessä ajassa tekemään sihteerin työt, kun entinen sihteeri kirjoitti kaikki käsin ja lapsenlapsi sitten koneella puhtaaksi.

Kaikkihan on tietenkin omasta kunnosta kiinni. Minä olen eläkeelle jäätyäni ollut kuitenkin kohtalaisessa kunnossa. 6 vuoden jalkaleikkauksien jälkeen pystyn käveleenkin nyt ihan mukavasti. Vapaaehtoistyö antaa todella paljon ja siinä aikalailla omat säryt ja kivut unohtuu.

Nyt on kyllä menossa sellanen kausi, ettei jaksa mitään. Joku ihme pahoinvointi ja kamala väsymys, johon ei meinaa millään löytyä syytä.

t. salosa

tyttönen

• Jr. Member
  • **
  • Pieni mutta pippurinen!
« Vastaus #9 : Syyskuu 23, 2012, 19:47:10 »
Mä en tiedä miksi, mutta mua rupes itkettään kun luin tätä ketjua. Tää on mulle niin herkkä aihe. Mua ei edes harmittanut se, ettei työsopimusta jatkettu, enemmän mua harmittaa rakkaasta harrastuksesta luopuminen.

Itse olin oikea heppatyttö. Rakastin ratsastusta hevostelua enemmän kuin mitään muuta. Mulle se rakas harrastus oli elämäntapa. Fillarilla kuljin tallimatkat. Välillä kävin tallilla joka päivä, matkaa oli 10km suunta. Tallilla kävin valmennuksissa ja ratsastin kaverien heppoja läpi. Saatoin olla tallilla koko päivän. Vitsi mä rakastin sitä touhua siellä.

Ton rakkaasta rakkaamman harrastuksen jouduin lopettamaan. Okei joo enää ei ole siihen edes rahaa, mutta silti mua itkettää kun tiedän, etten taida enää ikinä siihen pystyä. Se tunne kun olin hevosen kanssa yhtä oli ihan mahtava.

ironista tässä on se, että jos en olis aloittanut rastsastusta niin en olis ikinä tähän kipuhelvettiin edes joutunut.

Muut urheiluharrastukset on myös jääneet, olen nyt 14kk maksanut elixian jäsenyyttä ja olen tainnut käydä siellä 6krt. Viimeksi joulukuussa. 

En enää harrasta oikeastaan mitään muuta kuin leffoja ja telkkarin katselua. Ja joo pelaan mä tietokoneella the sims:ä, tää päivä on mennyt pelatessa ja kipuillessa

VilleJuhani

• Hero Member
« Vastaus #10 : Syyskuu 23, 2012, 21:28:25 »
Justiinsa tuota minäkin tarkoitin, että kun joku harrastus on enemmän : elämäntapa. Itse esim. kohtuudella olen pystynyt vaihtamaan juoksun elokuvien katseluun, biljardin kaverien kanssa kahvitteluun samojen hemmojen kanssa, jne. Mutta just nuo mopot ja motskarit, kun niitten kanssa on ihan pikkupojasta asti pelaillut. Laitellut ja ajellut. No nyt toistan jo itseäni. Mutta kyllä korpeaa alkaa katsella, olisko missään vakuutusyhtiössä seisonta-ajallista vakuutusta. Se on vielä auki, seisooko pyörä ens kesän vai ei ...  Kiva kun tänne saa kirjoittaa   :kahvee:

Jussi

• Hero Member
  • Röllimetsän vanhin peikko
« Vastaus #11 : Syyskuu 23, 2012, 21:39:08 »
No tarkentaakseni musiikki harrastustani niin 36v tuli viikonloppuja ja nuorempana viikollakin käytyä keikoilla,mutta matkojen pidentyessä ja motivaation kadotessa lopetin.Ja olikohan jotenkin aavistus kun ranne kettuili kantaessa painavia kompoja niin sekin lisäsi sitä lopetus päätöstä.Laulanut olen pikkupojasta lähtien ja se kyllä taittuu myös ja mikäs se on vaikka itekseen vedellessä biisejä.Katotaan nyt mitä huominen tuo turhahan se on etukäteen murehtia kyllä nää harrasteet selviää ja toisaalta on kiva ollut vaihteeksi vetää henkeä ja tuumailla aivan rauhassa. ;)
Elämää ja erotiikkaa unohtaa ei sovi milloinkaan.Liki kaikkea paitsi luumätä ja nahkahome puuttuu.
Soittajan paras ystävä on "sekvensseri" sen voi viedä hotellihuoneeseen eikä siitä saa tautia.

Peikko

• Klubilainen
  • :)
« Vastaus #12 : Syyskuu 23, 2012, 23:50:09 »
näin se vaan on että nämä viheliäiset vaivat vie aika paljon elämästä :(
ensin jäi hiihtäminen ja pilkillä käynti vuosia sitten, pikkuhiljaa tanssiminen (joka oli tosi ihanaa), joogan jälkeen pari päivää puolikuollut, marjastus vielä onnistui kipeän polven kanssa mutta siihen kun lisätään kettuileva selkä, saa nähdä miten käy työn kanssa, ja nyt ei sitten voi istua ongellakaan ( ei kyllä voi oikein istua muuallakaan) eli ei sitten käydä myös konserteissa eikä paljon matkustellakaan.. mutta, onneksi on perhe ja koira, voi kävellä, vesijuosta, aina hetken ommella, virkata ja keksiä kaikkea pientä mukavaa. Että hyvinhän kaikki sittenkin on :) täytyy aina välillä itseäänkin tsempata.
rikki niskasta varpaisiin

rane

• Tekninen tuki (EVP)
  • Administrator
  • “Pain is only what you allow it to be” ― C. Clare
    • Tietoa ja vertaistukea
« Vastaus #13 : Syyskuu 24, 2012, 15:00:02 »
Mulla on pyörässä vakuutukset jossa on seisontaominaisuus. Vähän pakkokin kun ei ikinä tiedä millainen on vointi.. Eipähän tarvi maksaa jos ei aja. Laitan privana mistä yhtiöstä on kyse.

M51.1 Prolapsus disci intervertebralis lumbalis residivans operata. Status post fractura columnae L II et III. (luudutusleikk. jälkitila, L2-L3 nikamien murt. jälkitila)
J45 Asthma bronchiale (astma)
I10 Hypertensio arterialis (kipuper. verenpaine)
H84 Kuulon meluvamma
H93.1 Tinnitus auris

ukkorähjä

• Jr. Member
  • **
« Vastaus #14 : Syyskuu 24, 2012, 15:08:00 »
Niin, nyt kun alkaa miettiä tarkemmin niin istumisen muututtua kivuliaaksi on mm. tv:n katselu on jäänyt vähälle. Samoin matkustelu. Konsertit ja muut istuen nautittavat kulttuuritapahtumat niinikään. Muusikon hommat keikkailun osalta on pitänyt lopettaa ( kevyt musiikki on raskasta kantaa  :rohonauru: ) Pitkää aikaa ei seisomaan pysty ja kun istuminenkaan ei tuo helpotusta niin ainoa vaihtoehto olisi soittaa ja laulaa pitkällään röhnöttäen  ;D  Tosin kitaraa ei enää pysty hetkeä kauempaa soittamaan kuten ei koskettimiakaan joten...  :'(   Laulamaan pystyn vaikkakin moneen kertaan ruhjotut kaulan rakenteet tuovat ääneen ylimääräistä kireyttä. Aiemmin jo mainitsinkin nuo liikunnallisten harrasteiden poisjäämiset. Kun työtkään eivät enää ole vapaa-aikaa rajoittamassa jää kaikki aika ihan itselle  :o  Kaikenkaikkiaan päivät tätä nykyä kuluvat hitaammin kuin ennen ja ovat hyvin samanlaisia. Samat rutiinit toistuvat.
-Ukkorähjä-
- Ositt. neliraajahalvaus, selkäydinvamma
- Kaularanka oper. 3 kertaa=välit c5-c7 luudutettu,
- Lanneranka oper. kerran
- Spinaalistenoosi koko rangan alueella
- Kaikkien raajojen hermojuurivauriot
- Polvien nivelrikko, migreeni
- 11 leikkausta, eikä niille loppua näy

- Pääasia että on terve