Kirjoittaja Aihe: Harrastuksesta luopuminen ...  (Luettu 41102 kertaa)

Anu crpsII

• Newbie
  • *
  • Asenne ratkaisee, aina!
Vs: Harrastuksesta luopuminen ...
« Vastaus #15 : Lokakuu 19, 2012, 13:31:26 »
Tuttua hommaa. Siis, että on pitänyt luopua melkein koko elämästä :(.
Työkyky meni ja samalla tienaamisen mahdollisuus.
Kuin liikunnallisista harrasteista luopuminen pyörätuoliin joutumisen jälkeen.

Yleensä tulee mietittyä mitä ei voi tehdä. Kannattaa panostaa kuitenkin siihen, mitä vielä voi tehdä esim. itse käyn ratsastusterapiassa. Se on fantastisen hienoa, jee! Odotan aina sitä päivää, kun sinne pääsee ja saa silittää "omaa" hevosta ja antaa sille kiitospalan tunnin jälkeen.
Sitten voin käydä allasterapiassa, joka on kans  hienoa, kun pääsee saunaan  :).
Voin ajella invamopolla ja samalla käyttää koiraa lenkillä. Huvi ja hyöty tulee samassa  ;).
v. 84, 95, 96 ja 2011 polvien avoleikkaukset (vikaa, vikaa, vikaa)+ nivelrikon höyläys ja irtopalan poistot.
v. 93 ja 94 leukanivelen oper. uuden leukanivelen asennus+kiinnikkeiden ja nesteen poisto.
v. 2001 ja 2003 selän luudutusleikkaukset, avarrettiin hermoille tilaa->hoitovirhe ja crpsII

satuo

• Global Moderator
  • Aina jossain paistaa aurinko.
« Vastaus #16 : Lokakuu 19, 2012, 14:17:37 »
Sinulla on kyllä Anu Asennetta!  :thumbsup:
Loistavaa, että olet löytänyt mm. tuon ratsastuksen. Ja tosiaan allasjumppa ja uiminen on mahdollista hyvin monissa tilanteissa.

ukkorähjä

• Jr. Member
  • **
« Vastaus #17 : Lokakuu 19, 2012, 14:27:49 »
Niinhän se on että pitäisi aina yrittää muistaa mihin vielä pystyy mutta...  :(  Usein sitä vain palaa käämit kun huomaa ettei joku aiemmin niin helppo homma olekaan sitä enää  >:(  Aiemmassa elämässä tykkäsin korjata mm. autoja ja tallista löytyykin kattava valikoima erilaisia vermeitä tuota silmälläpitäen. Nykyään johonkin pikku hommaan menee koko päivä kun kerrallaan voi käsiä käyttää minuutin, kaksi ja sitten on huilattava. Kumarat asennot ovat no, no  eikä istumaankaan pysty kuin hetken niin että aika turhauttavaa on yrittää mälvätä noiden peltilehmien kanssa  :'(

Kun liikunta kaikissa muodoissaan on joko mahdotonta tai kivuliasta, istuminen tuottaa kipua eikä kävelykykykään ole itsestäänselvyys vaaditaan toisinaan äärimmäisen hyvää mielikuvitusta löytää sellaisia asioita joiden tekeminen onnistuu ja tuottaa mielihyvää. Toistaiseksi niitä on löytynyt mutta lista lyhenee huolestuttavasti sitä mukaa kun ranka jatkaa lahoamistaan   :o  En ole pessimisti mutta tänään on vaan niin huono päivä.
-Ukkorähjä-
- Ositt. neliraajahalvaus, selkäydinvamma
- Kaularanka oper. 3 kertaa=välit c5-c7 luudutettu,
- Lanneranka oper. kerran
- Spinaalistenoosi koko rangan alueella
- Kaikkien raajojen hermojuurivauriot
- Polvien nivelrikko, migreeni
- 11 leikkausta, eikä niille loppua näy

- Pääasia että on terve

Nelli

• Klubilainen
« Vastaus #18 : Lokakuu 19, 2012, 14:48:15 »
Voi Ukkorähjä  :'( Miulla ei ole asiat noin huonossa jamassa, eikä tilanteeni ole kestänyt vasta kuin vuoden, mutta jo nyt minullakin on enemmän niitä huonoja päiviä kuin hyviä. Pelottaa että jään tähän tilaan tai vointi tästä vaan huononee, vaikea yrittää pysyä positiivisenä, vaikka lääkärit vakuuttelee, etteivät oireeni ole pysyviä.
Suuri hatunnosto teille, jotka tietävät ettei tilanne korjaannu vaan jopa pahenee ja jaksatte silti pitää pään pystyssä ja porskuttaa eteenpäin  :hoiva:

Nelli
M51.1 Prolapsus disci i.v.L4/5 centralis L23.0 Eczema allergicum L40.0 Psorasis S82.6 Status post frctura malleolis lateralis l.dx M23.3 Ruptura menisc. M54.Sacra lumbalgia   Oikoniska M54.1 Radiculopathia extremites indefieror l.dx F.45.4 Pitkäaik. kipuoire M51.3 L4-S1 MODIC 2 R29.8 Hermojärjestelm

satuo

• Global Moderator
« Vastaus #19 : Lokakuu 19, 2012, 14:50:16 »
Ukkorähjä, tekstisi kuulostaa kovin samanlaiselta kuin omakin tilanne...  :-\
Yritetään jaksaa...  :hoiva:
Kyllä se aina piristää kun lukee Anun tapaisia juttuja, kuinka joku jaksaa vain ponnistaa!

Peikko

• Klubilainen
  • :)
« Vastaus #20 : Lokakuu 19, 2012, 18:54:50 »
täällä on onneksi tilaa jakaa nämä huonot päivät ja saa päänsilitykset kaupan päälle.
kyllä näitä huonoja päiviä on meille jokaisella ja mieli silloin maassa,
silloin tämä paikka on toooosi hyvä, kun on monta muuta jakamassa tuo kaiken.
Mutta onneksi väliin mahtuu vielä näitä hyviäkin päiviä, toivottavasti kaikilla  :thumbup:,
nautitaan silloin niistä täysillä ja yritetään jakaa nekin, jospa se antaisi virikkeitä muillekin  :vrolijk_26:
rikki niskasta varpaisiin

ukkorähjä

• Jr. Member
  • **
« Vastaus #21 : Lokakuu 19, 2012, 19:45:23 »
Kiitos kaikille päänsilityksistä  :)  Olen niin pahalla päällä että tekisi mieli särkeä jotain. Sain joku päivä sitten lausunnon koko rangan magneettikuvista. Tokihan on ollut tiedossa että alaselässä ei asiat ole kunnossa mutta...  L III-IV välissä sidekudoksen, osteofyyttien ja välilevyn pullistuman aikaansaama voimakas selkäydinkanavan ahtauma eli spinaalistenoosi. Kanavan läpimitta kapeimmillaan 5 mm. Myös L IV-V tasolla ahtauma mutta lievempi. Tietää takuuvarmaa leikkausta. Siitä tuleekin sitten viides rangan leikkuu. Alan väsyä tähän leikkuusta toiseen elämiseen.

Kaksi vuotta sitten otettuihin kuviin verrattuna ahtauman eteneminen on ollut hurjan nopeaa. Vuonna 2007 selkäydinkanavaa avarrettiin suunnilleen samalta kohdalta ja nyt sitten tämmöinen torpedo  :puke:  Lisäksi kaularangassa ja rintarangassa on lausunnon mukaan kummassakin osittain revennyt välilevyn pullistuma jotka ovat kontaktissa selkäytimeen. Alaselässäkin on kaksi revennyttä välilevyä niin että alkaa vitsit vähenemään  >:(  Vaikka eläke onkin haussa niin olen silti salaa elätellyt toivetta töihin palaamisesta. Taitaa olla parasta alkaa totuttautumaan eläkeläisen rooliin. Aikanaan yksi fysiatri mulle sanoi että "tulet poika olemaan useasti leikkuupöydällä tuommoisen rangan kanssa". Oli niin oikeassa vaikka silloin teräsmiehestä seuraavana ajattelinkin tyypin puhuvan lämpimikseen  :vihellys:

Tämä palsta on niin bueno. Ketään ei vähätellä tai tuomita ja tuntojansa saa purkaa sydämensä kyllyydestä. Kiitos sekä ylläpidolle että palstalaisille.
-Ukkorähjä-

- Pääasia että on terve

ereritu

• Hero Member
« Vastaus #22 : Lokakuu 19, 2012, 20:12:04 »
No eipä ihme,jos pistää äkäiseksi. Koitahan silti vain jaksaa ukkohyvä.  :hali:

Miu

• Newbie
  • *
  • Ihminen pystyy siihen, mitä itse haluaa
« Vastaus #23 : Lokakuu 19, 2012, 22:59:09 »
Tääläkin on ollut vaikeaa luopua kaikesta, mitä on ennen sairastumista tehnyt.. Moottoripyöräily jää seuraavaan elämään käsivamaan takia, autolla ajo ei luonnista, vaikka olisi automaattilaatikko, lääkitys sen verran vahva, ettei saa/uskalla lähteä liikenteeseen.
Olen työkseni ja harrastusmielessä aina tehnyt jotain autojen ja moottoripyörien parissa, verhoilua , sisustusta ym, mutta sekin on loppu.. nyt voi fiilistellä vänkärinpaikalla ja yrittää olla onnellinen  :-\ :-\
Kodin sisustaminenkin on kummasti jäänyt, kun ei toinen käsi enää toimi.. pakko vaan kiusata itseään välillä, josko pystyisi tapettia vaihtamaan ja uutta maalia seiniin...  :'( >:( ;D hommat alkaa hyvin, mutta jää ekan tapettivuodan jälkeen kummasti kesken, kun tajuaa olevansa yksikätinen... montä ärräpäätä on tullut lasketeltua... pakko se vaan on tyytyä kohtaloonsa ja ajatella positiivisesti, ehkä olen tähän mennessä remontonut yli omien tarpeiden...
Mutta tiedän sen tunteen, sisällä vihaa, "piip","piip" ja kaikkea negatiivista... ei ihme, kun kipupotilaille tyrkytetään masennuslääkkeitä "kivunhoitoon"....
 ~:/ ~:/ ja mä vaan mietin, että mulla piti olla rutiini leikkaus, mistä tää kaikki sai alkunsa... ~:/ ~:/ tasan ei jaeta nallekarkit, vai miten se sanonta meni nuiden lasten suusta  :vihellys:
Crps2 + hermovaurio kädessä

Anu crpsII

• Newbie
  • *
« Vastaus #24 : Lokakuu 19, 2012, 23:03:39 »
Ukkorähjä, tiedätkö minkälainen operaatio sulle tehdään?
Voithan sä särkeä vaikka lautasen, pudotat sen oikein korkealta ja sit mietit, kuka korjaisi sirpaleet  ;).

Pidä kiinni siitä töihin palaamisesta. Se on sun unelma. Vaikka tulisikin se päivä, että et pääsisikään duuniin, niin unelmia pitää olla. Sitä paitsi, jos joutuu eläkkeelle, niin saahan siinäkin vielä hitusen tienata.

Minä toimin luottamustoimissa sihteerinä ja korvaus on satasen vuodessa :jeee:, ei paljon päätä huimaa mut onpahan jotain tekemistä ja pystyy omien kokemuksien kautta vaikuttamaan yhteiskunnallisiin epäkohtiin. Sitten pääsen koulutuksiin ja käyn keväisin verkkokoulutusta jaksamisen mukaan.
Pyörätuolissa olen istunut 8v. Silti näen unia, miten juoksen pitkällä askeleella naapuritalojen ohi ja ihmettelen, mitähän naapurit tuumaavat tästä muutoksesta. Herään unesta ja hymyilyttää  :thumbsup:.

Harvoin tulee ajateltua, että on leviävä crpsII tai selässä L2-S1 merkittävä osteoporoosi tai miten vammasta johtuen pissa tulee itsekseen alle. Totean silloin, että no niin pissa tuli... Tai miten kaularanka on kauttaaltaan rappeutunut ja niskaa painaa pullistuma tai L2-S1 välilevyt ovat niin rappeutuneet, että vuotavat nesteen kudoksiin, joka sitten ahtauttaa hermojuuria.
Sorry, en jaksa kirjoittaa enempää vioistani. Mutta kirjoitin siksi, että useinkaan en koe edes itseäni selkäkroonikoksi. Ajattelen vain, että no selkä on paska ja se siitä.

Ja ukkorähjä; kun sitten totuttelet eläkeläisen rooliin, niin se vasta onkin ihmeellistä aikaa. Sitähän sanotaan, että eläkeläisillä on aina kiire. Se muuten pitää paikkansa just eikä melkein  :). Kalenteri on niin täynnä menoja, että kohta pitää anoa eduskunnalta yksi ylimääräinen arkipäivä ::).

Miu:lle; samanlaiset ajatukset on mullakin, oli kyllä iso leikkaus. Miten paljon tekivätkään vahinkoa, en kävellyt vuoteen, kun aivot eivät antaneet käskyjä alaraajoille. Enkä kävele kuulema koskaan. Ou jee! Mutta mulla on pinkki pyörätuoli, aina löytyy joku joka työntää jos ei pysty itse kelaamaan.
Elämä on tässä ja nyt. Ei kannata miettiä liikaa menneitä. Niitä ei voi enää muuttaa. Nautitaan sen sijaan hyvistä hetkistä, pienistä iloista ja tästä foorumista ja kivoista ihmisistä joihin täällä tutustumme :).
v. 84, 95, 96 ja 2011 polvien avoleikkaukset (vikaa, vikaa, vikaa)+ nivelrikon höyläys ja irtopalan poistot.
v. 93 ja 94 leukanivelen oper. uuden leukanivelen asennus+kiinnikkeiden ja nesteen poisto.
v. 2001 ja 2003 selän luudutusleikkaukset, avarrettiin hermoille tilaa->hoitovirhe ja crpsII

ukkorähjä

• Jr. Member
  • **
« Vastaus #25 : Lokakuu 19, 2012, 23:39:15 »
Ihan oikeassa olette  :hali:  Eteenpäin pitää pyrkiä, vaikka sitten takaperin konttaamalla :rohonauru:  Sitä vaan joskus kyllästyy kun tulee uutta lunta tupaan. Nyt kun on jotenkin onnistunut sisäistämään sen että on selkäydinvammainen (selkäydinvaurio kaularangassa) siihen liittyvine monine oireineen niin ei jaksaisi taas aloittaa ison leikkuun jälkeistä toipumisurakkaa. Ihan pelkkä arkioleminen nykyiselläänkin vie energian niin että illalla on ihan poikki. Käyn viikottain selkäydinvamma-potilaille tarkoitetussa kuntoutuksessa jolla yritetään parantaa tai ylläpitää mm. raajojen toimintaa. Huvitti tuo "Anu crpsII":n kirjoitus pissan tulemisesta alle   ;)  Samaa tapahtuu itsellänikin eikä sille tosiaan voi kuin nauraa.

Ei musta oikeasti ole mihinkään töihin enää. Erikoislääkäreiden lausuntojen mukaan "en ole työkykyinen mihinkään työhön eikä työkykyä kuntoutuksellakaan ole saavutettavissa". Kyllä minä sen ymmärrän ja hyväksyn mutta...  Onnekseni olen hyvä keksimään itselleni vähemmän fysiikkaa vaativia harrasteita niin ettei aika tule pitkäksi.

Kävelyn suhteen olen eniten peloissani. Se on jo nyt vaikeaa enkä ilman Baklofen-lääkitystä omin jaloin kulkisi. Jos leikkuussa tapahtuu pienikin lipsahdus voi jalat lopullisesti tiltata. Toisaalta jos ei leikata niin sittenkin tilttaavat. Molempi pahempi. Sen verran leikkuusta tiedän että nikamien takakaaria joutuvat poistamaan saadakseen selkäytimelle tilaa. Titaania tulee pakettia tukemaan. Luuduttakoot vaikka koko rangan minun puolestani.
-Ukkorähjä-

- Pääasia että on terve

Anu crpsII

• Newbie
  • *
« Vastaus #26 : Lokakuu 20, 2012, 02:39:25 »
Jos ei ole ihan pakko, niin pliiiis, älä anna luuduttaa koko rankaa ???!
Lohdutukseksi voin sanoa, että luudutusleikkaukset ovat kehittyneet kymmenessäkin vuodessa paljon.
Minulla kun oli eka selkäoper. v. 01, makuutettiin sängyssä pitkiä aikoja ja istumakielto oli 4 kk. Se se vasta invalidisoi.
Sitten piti pitää sellaista rautaliiviä puoli vuotta, se kuulema edesauttoi luutumista.
Minullekin tehtiin selkäytimelle tilaa mutta vaurioitettiin sitten hermoja, joten tässä on tulos :thumbdown:.
Sanottiin leikkauksen onnistuneen teknisesti. Sitten kun istuin leikkauksesta vuoden päästä kipupkl:n aulassa, niin ihmettelin mitä mä täällä teen, kun leikkaus kerta onnistui. Myöhemmin sanottiin välilevyjen olleen niin huonossa, kunnossa ettei niistä ollut tarkoitus saadakaan priimaa. No, olishan tuo tieto ollut kiva saada jo ennen leikkaustakin. Tietoa sai niin pirun vähän.
MUTTA nyt sitä osaa kysellä. Kyselen lääkärin pyörryksiin eri asioista.

No, eipä kuitenkaan ollut tarkoitukseni pelotella sinua. Kun leikkaus on aina se viimeinen vaihtoehto, pitää pitää yllä toivoa paremmasta.
Älä ajattele sitä, että leikkauksessa voi tapahtua jotain ja kävelykyky menee. Jos se sitten menee, niin sitten on niiden asioiden aika. Älä stressaa itteäs vielä siitä. Niistäkin asioista vaan kummasti selviää. Sit voit valita ittelles hienon pyörätuolin aluvanteineen kaikkineen :laugh:. Mut oikeesti, nämä asiat tulee eteen sit jos tulee, meistä kukaan ei tiedä näitä etukäteen.
Kyllä me tuetaan sinua täällä, et jää yksin :)!

ukkorähjä

• Jr. Member
  • **
« Vastaus #27 : Lokakuu 20, 2012, 14:04:08 »
Kyllähän minä edellisten rankaleikkuiden tuomalla kokemuksella tiedän että luudutukset nykyään ovat ihan peruskauraa ortopedeille ja neurokirurgeille enkä pelkää leikkausta/toipumista/kipua. Pelkästään kaularankaan on laitettu titaania kolmeen eri kertaan ja kaikki operoinnit yhteenlaskien 9kpl ovat onnistuneet odotetusti. Ihan priimaa ei ukosta ole tullut mutta ns. nurkka-ajossa pärjää  :D  Eikä ole lääkäreiden vika jos ranka on niin sökö että yhden kohdan kun fixaa niin vierestä alkaa lahota   ???

Ulkopuolisten on välillä hankala sisäistää etten pysty lähellekään samaan mitä ennen. Näytän kuulemma niin terveeltä. Olen edelleen kohtuu timmissä kunnossa. Aiemmin tuli osallistuttua paljon mm. erilaisiin talkoisiin. On turhauttavaa selitellä nykyistä osallistumattomuuttaan. Liikuntaharrastuksista luopuminen on ollut varmaankin se kovin paikka. Hyvän fysiikan turvin olen päässyt "varikkokäyntien" jälkeen nopeasti "radalle" mutta nyt kun kunnon ylläpito on hankalaa niin tulevien operointien jälkeinen toipuminen arvatenkin hidastuu.   

En minä varsinaisesti pelkää mitään. On turhaa murehtia asioita joihin ei pysty vaikuttamaan. Joskus sitä vain tulee miettineeksi että eikö tämä jo riittäisi. En minä nyt ihan tosissani ollut sen "koko rangan luudutuksen" suhteen  ;)  Se tulee jos on tullakseen... 

Nyt olen kirjoittanut niin paljon ohi topicin että poistun hiljakseen takavasemmalle. Viime yö oli parempi kuin muutama aiempi. Nyt jaksaa taas hetken hymyillä   :happy:  Kiitos kaikille kuuntelijoille ja Anu crpsII:lle iso  :hali:  Olet optimismissäsi vailla vertaa   :thumbsup:
-Ukkorähjä-

- Pääasia että on terve

satuo

• Global Moderator
« Vastaus #28 : Lokakuu 20, 2012, 14:10:42 »
Alkaa tuo kirjoituksesikin, Ukkorähjä, näyttää vähän valoisammalta! Hyvä niin!  ;)

Kyllä nuo harrastusasiat ovat arkoja, ja tuntuu välillä ettei jaksa tehdä edes sellaista mitä pystyisi.

Esim. minä olen aina harrastanut myös musiikkia. Ja musiikin kuunteleminenkin on minulle todella tärkeää ja virkistävää. Vaikka sen tiedän ja se ei vaadi juuri mitään, en kuitenkaan JAKSA laittaa sitä musiikkia soimaan ja alkaa nauttimaan siitä....  :-\

rane

• Tekninen tuki (EVP)
  • Administrator
  • “Pain is only what you allow it to be” ― C. Clare
    • Tietoa ja vertaistukea
« Vastaus #29 : Lokakuu 20, 2012, 15:17:32 »
Kokoaikaisen eläkkeen rinnalla on myös osatyökyvyttömyyseläke. Mun piti luopua kokopäiväisestä työstä ja oon ollut osiksella nyt reilun kaksi vuotta. Kivut on olemassa, mutta työ pitää liikkeellä ja ajatukset muualla kuin sairastamisessa.

Talvisen tallirassauksen sijaan oon tehnyt nahkatöitä, laukkuja, reppuja sun muuta. Työkaluihin ja laitteisiin upposi melkoinen summa rahaa, jospa noista jonkun killingin saisi takaisinkin.

Nyt tympäsee kun pitkä talvi edessä ja pyörä makaa tallilla. Eikä pysty sitä rakentelemaan. Syyshuoltokin tehtiin liikkeessä, joten edes sitä ei ole keväällä edessä. Toisaalta; en pystyisi tekemään sitäkään.. lähinnä olemaan valon näyttäjänä ja työkalun ojentajana. Olisi mukava rakentaa jotain museoprojektia, mutta ei ole enää terveyttä eikä sen seurauksena isoa tallia ja kaikkea mitä siihen liittyi. No, se aika oli ja meni. Nyt mennään näillä ja oon onnellinen siitäkin vähästä mitä nyt pystyy. Joku ei pysty tähänkään.
M51.1 Prolapsus disci intervertebralis lumbalis residivans operata. Status post fractura columnae L II et III. (luudutusleikk. jälkitila, L2-L3 nikamien murt. jälkitila)
J45 Asthma bronchiale (astma)
I10 Hypertensio arterialis (kipuper. verenpaine)
H84 Kuulon meluvamma
H93.1 Tinnitus auris