Kirjoittaja Aihe: Lääkekatto.  (Luettu 21542 kertaa)

diisa

• Sr. Member
Lääkekatto.
« : Syyskuu 25, 2012, 12:45:13 »
Kela on antanut tällaisen huojennuksen paljon lääkkeitä käyttävälle. Usein monisairaita, jo ehkä eläkkeellä. Tulot on usein pienet.
Olen seurannut asiaa vuosia. Katto on  korkealla, ei sinne moni yllä. Suomessa, verraten Ruotsiin on hurja ero. Lisäksi meillä  on tosi pieni prosentti joka tuohon 709 euroon/ vuosi yltää. olikohan peräti 2 % !! Puhun omavastuusta, eli lääkemenothan on käytännössä paljon suuremmat! 
Viime vuoden alussa oli uutinen jossa kerrottiin että katto nostetaan noin 100 eurolla, eli n.650;stä n.750 euroon!
Muutaman kuukauden kuluttua isoilla otsikoilla toisinpäin .Lääkekattoa lasketaan 50 euroa.  Ei kai tarvi olla matematiikkanero että huomaa mitä tuossa tapahtui. :o
Tuohon liittyi joku sellainen asia että vähän lääkkeitä ostaville poistuisi kelakorvaus kokonaan, muistaakseni sellainen luku oli kun 50 euroa/ vuosi.Kela olisi sillä kai jotain säästöjä saanut. Olisko auttanut meitä joilla on suuret lääkemenot että saisi sen katon alemmaksi?
Kukin miettiköön sitä miten meitä pidetään hölmöinä. :-[
Kun se on täyttynyt itselläni noin heinäkuussa, loput lääkkeet saa sitten 1.50 e resepti.poislukien kuitenkin muutamia lääkkeitä jotka ei siihen kuulu, Esim Triptyl, Duakt, ym.
Lääkärin pitäisi ajatella asiakkaan etua aina, oma apteekkini sen huomioi, ehdottaa aina jotain niksiä. siitä heille plussaa.
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 25, 2012, 13:39:05 kirjoittanut diisa »
Sitä ei tiedä kuinka syvällä pohja on, ennen kuin sinne putoaa.
- F.R. Laing

satuo

• Global Moderator
  • Aina jossain paistaa aurinko.
Vs: Lääkekatto.
« Vastaus #1 : Syyskuu 25, 2012, 14:24:43 »
Kyllä tuo katto on melko korkealla. Kerran olen siitä  vain päässyt nauttimaan.
On se vaan hyvä, että jokin tuollainen on, jos ja kun joutuu jatkuvasti käyttämään paljon ja kalliita lääkkeitä.

salosa

• Full Member
« Vastaus #2 : Syyskuu 25, 2012, 14:39:32 »
Mulla tulee kyllä vuosittain katto vastaan. Aikanaan käytin Panacodia vuosia niin, ettei sitä otettu huomioon edet kattoa laskettaessa. Vieläkään se ei ole kela kovattavia, mutta sillä ei ole tavallaan minulla merkitystä, koska tulee tämä katto täyteen vuosittain. Sais tietenkin olla myös korvattavissa, koska se on monella kipulääkkeenä.

Kuten Diisa kirjoittikin tämä Kelan touhu on kyllä aivan uskomatonta.

Nelli

• Hero Member
« Vastaus #3 : Syyskuu 25, 2012, 18:30:10 »
Ihan kuin muuten sairaana ollessa ei olisi huolia ja murheita riittämiin, sitten joutuu tosissaan miettimään ostaako ne lääkkeet vai ruokaa.. Minulla laskujeni perusteella tulee tuo maaginen "katto" täyteen tuossa joulukuun lopussa, joten ompa sitten paljon iloa siitäkin. Kalenterivuosi vaihtuu ja hups, laskuri meni nollille. Lääkekatto on erinomainen asia olemassa, mutta raja saisi todellakin olla hivenen matalampi. Jos jatkan samalla lääkityksellä ensi vuoden puolellakin, saan sijoittaa lääkkeisiini 1400€. Ymmärrän kyllä, että jossain rajan on mentävä, ja systeemin yhtenäinen ja tasapuolinen kaikille käyttäjille, muttei se juurikaan tässä kohtaa lohduta, kun kalliit lääkkeet aloittaa loppuvuodesta.
Pitäisi vissiin osata ajoittaa lääketarpeet alkuvuoteen  :vihellys:

Nelli
M51.1 Prolapsus disci i.v.L4/5 centralis L23.0 Eczema allergicum L40.0 Psorasis S82.6 Status post frctura malleolis lateralis l.dx M23.3 Ruptura menisc. M54.Sacra lumbalgia   Oikoniska M54.1 Radiculopathia extremites indefieror l.dx F.45.4 Pitkäaik. kipuoire M51.3 L4-S1 MODIC 2 R29.8 Hermojärjestelm

Peikko

• Sr. Member
  • :)
« Vastaus #4 : Syyskuu 25, 2012, 20:33:51 »
uusi kaikki tarvitsemiesi lääkkeiden reseptit silloin joulukuulle jos silloin tulee katto täyteen, ja ostat niitä sen kolmen kk satsin mitä saa kerralla, näin pääsee ainakin alkuvuoden halvemmalla.
rikki niskasta varpaisiin

tyttönen

• Jr. Member
  • **
  • Pieni mutta pippurinen!
« Vastaus #5 : Lokakuu 01, 2012, 18:57:05 »
Katto on tänä vuonna 700,90€, eli ei ihan tuota 709€

Itsellä tuli katto täyteen tuossa syyskuussa. Vitsi tulin "onnelliseksi", nyt pystyn syömään lyricaa sillä annoksella mihin se on minulla määrätty. Aikaisemmin ei oo rahat riittäneet. Kun sain kattokirjeen painuin apteekkiin ja ostin ihan hirmuisen määrän silmätippoja, perusrasvoja ja tietty kipulääkkeitä. Hurjaa oli se, että kuitissa oli summana 450€ ja minä maksoin noista 9€ :) Hymyilytti kyllä kovasti. Parasta on se, että nyt sain myös kunnon migreenilääkkeet, aikaisemmin tuohon imigranin nenäsuihkeeseen ei ole ollut varaa kun on pitänyt tuota lyricaa ja norspania ostaa.

Itseä helpotti suuresti tuo kun katto tuli täyteen. Onhan se ihan kamalaa, että sv-korvattaviin on mennyt se 700,90€. Ihan älytöntä, melkein 2kk vuokran verran... Näin opiskelijalle se on kamala raha, on se tietenkin muillekin ihan kamala raha. Sillä saa jo ihan kivan äkkilähdön etelään ja humputtelu rahaakin siitä jää.

Olen myös miettinyt sitä, että miksi esim. lyricasta ei saa kipupotilaat erityiskorvausta. Vaikka neuropaattinen kipu on ehkä suurin käyttöaihen ko. lääkkeelle. Samoin ihmettelen sitä, että miksi vaan syöpäpotilaat saa kipulaastareista ja vahvemmista opioideista sen ylemmän korvauksen. Tosin omamielipide on se, että syöpäpotilaiden pitäis saada kaikki lääkkeet ilmaiseksi!

satuo

• Global Moderator
« Vastaus #6 : Lokakuu 01, 2012, 19:53:59 »
Hienoa, että joku hyötyy lääkekatosta!!  :)
Varmasti tulee tarpeeseen!
Ja sehän todellakin koskee vain korvattavia, reseptilääkkeitä...  ;)

Mintsi

• Administrator
  • "When nothing goes right, go left!"
« Vastaus #7 : Lokakuu 01, 2012, 21:42:59 »
Eikös jossain kohti ollut keskustelua siitä, että tuota lääkekattoa oikeasti laskettaisiin. Siis luokkaan 650 e vuodessa tms. Ja ainakin reumaliitto lienee ehdottanut, että lääkekatto ja sairaalamaksukatto (mikä sen virallinen nimi nyt onkaan) yhdistettäisiin. Nyt kun se sairas vähätuloinen joutuu maksamaan lääkkeistään 700 e vuodessa ja sairaanhoidostaankin 650 e vuodessa. Niitä ihmisiä, joilla tuo sairaalakatto tulee täyteen lienee vielä vähemmän kuin lääkekattolaisia.

Minulla on huomenna neuvottelu reumalääkärin kanssa biologisten lääkkeiden aloittamisesta. Osaan arvata, ettei kelan byrokratia pysty tekemään päätöksiä kovin nopeasti (reuman peruskorvattavuuteen meni 1 kk), niin päädymme varmasti pohtimaan ajatusta aloittaa lääkitys vasta vuoden vaihteessa. Nimittäin huonolla tuurilla saan päätöksen korvattavuudesta esim. marraskuun puolessa välissä ja silloin ei kamalasti houkuta maksaa lääkekattoa täyteen (n. 500 e) vaan, jotta sen voi täyttää uudelleen kuukauden kuluttua.
M35.7 Hypermobiliteettisyndrooma
M79.7 Sekundaarinen fibromyalgia
F45.4 Pitkäaikainen kipuoireyhtymä
F33.20 Vaikea masennus
ja liuta muita vähemmän tärkeitä diagnooseja.

Marikki

• Jr. Member
  • **
« Vastaus #8 : Marraskuu 02, 2012, 05:52:33 »
Minulla keikahtaa tuo Kelan lääkekatto nurin jo ensimmäisestä vuosiostosta,syynä tuhottoman hintaiset biologiset lääkkeet.Kuten arvata saattaa,loppuvuoden 1.50 euron maksuista ja muutamasta lääkkeestä joihin ei Kela korvausta saa,on vuosittaiset lääkekulut olleet n 1100-1300 euroa.
Ja tietenkin muut sairauskulut päälle,olenkin laskenut,että minulla menee n.3-4 kk eläke pelkkiin sairausmenoihin,jos aina riittääkään.

rane

• Ex-member
« Vastaus #9 : Marraskuu 02, 2012, 15:27:06 »
Katto on korkealla ja lisäksi et saa varsinkaan kovempia lääkkeitä ulos kovin pitkäksi ajaksi. Eli ei voi loppuvuonna paljon ostaa varastoonkaan alkuvuotta varten. Vuodenvaihteessa on aina muutenkin niin paljon kaikenlaisia kuluja.  ~:/

virkopo

• Newbie
  • *
  • Hännätön ja hermokipuinen
« Vastaus #10 : Marraskuu 02, 2012, 19:42:59 »
Hei
Mulla tulee lääkekatto täyteen kesäkuussa ja tässä läkityksessä ja samassa kattosummassa myös vuosiksi eteenpäin.
Saishan tota laskea siitä 700 €. Hollantilainen naapurini kun kertoi heillä maksettavan korkeampaa "terveysvakuutusta" mutta sitten lääkärikäynnit ja reseptilääkkeet ovat ilmaisia. Kumpi sitten parempi, mene ja tiedä
G54.4 Neuralgia regio plexus sacralis gravis cum dysfunctio

Jussi

• Ex-member
« Vastaus #11 : Marraskuu 02, 2012, 22:08:30 »
Mulla pompssahti 19€ yli lääkekaton eli nyt loppu vuosi mennään omavastuulla noissa lääkärin määräämissä lääkkeissä (vai kunka se on?)ja mulle tämä on ihan uutta koska koskaan aiemmin ei ole näin käynyt.

satuo

• Global Moderator
« Vastaus #12 : Marraskuu 02, 2012, 22:12:39 »
Niin. Eli se 1,5 euroa/ lääke. Ja kaikki vuoden loppuun mennessä ostetut.
Mullakin alkaa katto häämöttää. Vaikka se on korkealla, niin on se hyvä että on olemassa joku tuollainen. En tosiaan minäkään tiennyt tuosta ennen, kun aloin selkää sairastamaan.

Mintsi

• Administrator
  • "When nothing goes right, go left!"
« Vastaus #13 : Marraskuu 03, 2012, 13:21:59 »
Tän kuun lopussa meikäläisen lääkityksen suhteen päätetään lähdetäänkö kalliisiin lääkkeisiin vai ei. Jos lähdetään, niin toivottavasti vasta ensivuonna - ei kauheasti houkuta maksaa maksukattoa täyteen joulukuussa (puuttuu joku 400 e) ja heti perään tammikuussa. Eli sen aikaa saa kyllä lääkityksen odotella. Ei ole itsensä hoitaminen liian edullista, etenkin kun on erikoissairaanhoidon huomassa, eli jokainen lääkärikäynti maksaa erikseen. No halvemmaksi se silti tulee kuin yksityisellä käyminen.
M35.7 Hypermobiliteettisyndrooma
M79.7 Sekundaarinen fibromyalgia
F45.4 Pitkäaikainen kipuoireyhtymä
F33.20 Vaikea masennus
ja liuta muita vähemmän tärkeitä diagnooseja.

tyttönen

• Jr. Member
  • **
  • Pieni mutta pippurinen!
« Vastaus #14 : Marraskuu 03, 2012, 20:41:47 »
"Niin. Eli se 1,5 euroa/ lääke. Ja kaikki vuoden loppuun mennessä ostetut. "

Saanko korjata lausetta?!? Anteeksi mutta on pakko.

Eli se on 1,5€/sv-korvattavalause/3kk. Ja avataan tuota lausetta vielä vähän lisää. Eli tuolla 1,5eurolla saa 3kk lääkkeet. Mutta tuo koskee vain ja ainoastaan kela korvattavia lääkkeitä, eli EI kaikkia lääkärin määräämiä lääkkeitä.

Itse ainakin vähän pelailen nyt, ostin juuri tuolla 1,5eurolla lyricaa, se riittää tapaninpäivään asti. Menen sitten 27 päivä apteekkiin ja ostan 1,5€ lyricaa 3kk lääkkeet. Apteekissa farmaseutti yritti ensin kaupata 3kk lääkkeitä, sanoin että en huoli niitä nyt. Otan vain tuo 56kpl paketin.