Kirjoittaja Aihe: Napapiikki Klexane/enoksapariininatrium  (Luettu 36884 kertaa)

Kielo

• Newbie
  • *
Napapiikki Klexane/enoksapariininatrium
« : Lokakuu 17, 2012, 18:05:58 »
Mulla todettiin viikko sitten maanantaina syvä laskimotukos pohkeessa. Sain lääkkeeksi klexane -napapiikin ja marevanin. Klexanea olen pistänyt kahdesti päivässä. Nyt koko pistoalue on ihan kellertävä ja osa alueesta ihan siniliilan mustelman peitossa ja luonnollisesti julmetun kipeä. Tänään tuossa suurimman mustelman kohdalla on alkanut tuntua kuumotusta, mitä ennen ei ole ollut. Osaako kukaan sanoa onko tuo normaalia vai pitääkö siitä huolestua?  ~:/
Olen muutenkin ihan hermoraunio tilanteen kanssa, kun tuota INR-arvoa ei millään saada nousemaan. Syön kaksi (5mg) marevania päivässä + 2 klexanepiikkiä ja silti arvo ei nouse juurikaan  :-\
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 12, 2017, 21:32:01 kirjoittanut hiker »

Iines

• Full Member
Vs: Napapiikki Klexane
« Vastaus #1 : Lokakuu 17, 2012, 18:10:25 »
Itse kävin saman rumban läpi alkuvuodesta. Klexanesta tulee kyllä vatsanahka täyteen mustelmia.  Jos ei kohta ala punoittaa, ei pitäisi olla hätää.

Itselläni ei tuo INR-arvo noussut millään, vaan Marevan-annos sen kun nousi. Luultavasti syöt Marevania sen 3 kk ja kävi inreille miten vain, Marevan loppuu. Klexanea jouduin pistämään melkein kaksi paketillista, ennen kuin INR oli hoitotasolla, joten saattaa kestää sinullakin.

Kielo

• Newbie
  • *
« Vastaus #2 : Lokakuu 17, 2012, 18:23:42 »
Lääkärin suunnitelma oli, että marevania söisin 6 kk. Klexanea on nyt mennyt kolmea piikkiä vaille kaksi pakettia (+ yksi päivystyksessä) ja edelleen eilinen INR oli vain 1.4 (alkujaan tasan 1), joten todella hitaasti tuo nousee.

Pistokohta ei punota, mutta tosiaan mustelmat on julmetun kokoiset ja alue todella kosketusarka jo. Pelottaa jo ajatuskin, että parin tunnin päästä siitä täytyisi löytää pistokohta...  :'(

satuo

• Global Moderator
  • Aina jossain paistaa aurinko.
« Vastaus #3 : Joulukuu 19, 2012, 22:28:39 »
Tästä ihanaisesta piikistä olen saanut nauttia nyt ja edellisen kerran sairaalassa ollessani.
Nytpä sitten kirjoitettiin resepti mukaan kotiinkin (Onneksi on lääkekatto täynnä) ja itse piti extemporee opetella piikittämään!!  :o
Kaksi viikkoa tätä kivaa...
No eipä se niin kauheaa ollutkaan. Otti vaan ja teki!! Ja tänään uudestaan...  :thumbsup:
Ehkä vähän liioteltua ennaltaehkäisyä, mutta enpä viitsi lääkäriäkään uhmata. Kyllä tässä leikkauksen jälkeen tulee enemmän makoiltua ja riski on olemassa.
Pistokohta aristaa muutamia minuutteja, mutta ei mitään muuta oiretta ole ollut. Pistopaikkaahan pitäisi vaihdella mahan alueella jatkuvasti.

rikke

• Jr. Member
  • **
« Vastaus #4 : Joulukuu 20, 2012, 04:42:41 »
polviproteesileikkauksen jälkeen klexanea piti pistää, varmaan pari viikkoo mullaki. mulla se hoiti mieheni. itse en halunnut ja kun toinen mielissään pisti, mikäs siinä. joskus ei tuntunu miltään, kun taas joskus osu ämäkästi :)
Välilevyproteesi, polvessa tekonivel, molemmissa leukanivelissä proteesi. Osteopenia. Unettomuus. Nivelrikko selässä ja toisessakin polvessa, samoin SI-nivelessä. Lonkassa tekonivel ja neurostimulaattori iskias-hermon vaurion aiheuttaman hermovauriokivun hoitoon

MaKo

• Global Moderator
« Vastaus #5 : Joulukuu 20, 2012, 11:35:28 »
Pistämään minunkin piti opetella, sanoivat että ei pääse kotiin ennenkuin on sen oppinut. Sairaalassa pidin piikkiä kädessä ja sanoin että aika kummallista, mä olen hypännyt laskuvarjollakin eikä se pelottanut yhtään, nyt mokoma pieni piikki pelottaa. No, pistin sitten kun oli pakko ja ihmettelin jälkeenpäin että mikä se mokomassa niin pelottavaa oli :rohonauru: Luulin että ihmisen nahka on jotenkin sitkeää että joutuu oikeen painamaan sen neulan läpi, höpö höpö, eihän se niin ollutkaan ;)
Suolistosyöpä 2011-2013
Hermovaurio jalkaan 2012
Työkyvyttömyyseläkkeelle 2014

hiker

• Global Moderator
  • I'm Okay. My biggest lie.
« Vastaus #6 : Joulukuu 20, 2012, 14:49:31 »
Hoitakaa vain kunnolla. Miehelleni tuli aivan yllättäen pohkeen laskimotukos ja vaikka hoidettiin kaikkien taiteen sääntöjen mukaan, uusi vuoden kuluttua. Mitään syytä tai edes riskitekijöitä ei ole vieläkään löytynyt, mutta Marevan tuli kaveriksi ilmeisesti koko loppuelämän ajaksi.
Lanne- ja kaularangan ongelmat hermojuurivaurioiden kera
Polven artrofibroosi
Kolmoishermosärky ja -vaurio
Mieliala- ja syömishäiriö

satuo

• Global Moderator
« Vastaus #7 : Joulukuu 20, 2012, 15:02:07 »
... No, pistin sitten kun oli pakko ja ihmettelin jälkeenpäin että mikä se mokomassa niin pelottavaa oli :rohonauru: Luulin että ihmisen nahka on jotenkin sitkeää että joutuu oikeen painamaan sen neulan läpi, höpö höpö, eihän se niin ollutkaan ;)

Samat sanat! :D

Ja hiker, hyvä tietää, että lääke on todella tarpeen! Ilmeisesti asian näin todettu parhaaksi hoitaa etukäteen! Tsemppiä teille Marevanin kanssa!!

MaKo

• Global Moderator
« Vastaus #8 : Joulukuu 20, 2012, 17:03:42 »
Mulla on vajaa kaks vuotta edellisestä leikkauksesta ja silloin napapiikin sai vaan sairaalassaoloajan. Kun kysyin miksi nyt täytyy jatkaa kotona niin hoitaja sanoi että aivan uusien tutkimusten mukaan hyytymien ja veritulpan riski, varsinkin syöpäleikkauksissa, jatkuu vielä parin viikon ajan kotiuttamisesta. Hyvä huomata että koko ajan tehdään tutkimuksia tavoitteena ennaltaehkäistä mahdollisia komplikaatioita.
Suolistosyöpä 2011-2013
Hermovaurio jalkaan 2012
Työkyvyttömyyseläkkeelle 2014

satuo

• Global Moderator
« Vastaus #9 : Joulukuu 28, 2012, 21:18:27 »
Kohta on kuuri ohi!  :thumbup:
Pistäminen ok. Kaikken tottuu, kun on pakko!  ???
Paras tehdä niinkuin lääkäri määrää...  ;)

satuo

• Global Moderator
« Vastaus #10 : Toukokuu 08, 2016, 18:26:30 »
Nyt taas sairaalassa leikkauksen jälkeen ja klexane pistetään iltaisin. Itse se on helpompi kuin hoitajan pistämänä... :vihellys:
Tällä kertaa lääkettä tarvitaankin vain sairaalassa olon ajan eikä siis enää kotiin.
Pistokohtaan kyllä usein tulee mustelma!

Sellainen vaan alkoi askarruttamaan:
Hb näytti eilen tosi alhaista. Eli onko tuo veren ohennus yhtä kuin hb:n alennus??  ~:/
Pitää neuvotella iltalääkkeen kohtalosta!

Mintsi

• Administrator
  • "When nothing goes right, go left!"
« Vastaus #11 : Toukokuu 08, 2016, 19:12:25 »
Satuo, ei ole. 

Verenohennuslääkkeet vaikuttavat veren hyytymiseen ja siinä on oleellisessa osassa verihiutaleet (ja fibriinit yms tukirakenteet). Hemoglobiini taas kertoo punasolujen määrästä tai tarkemmin niiden kyvystä kuljettaa happea (se sitoutuu hemoglobiiniin). Hb ei kerro juuri mitään veren hyytymisestä. Hb voi olla yli viitteiden ja hyytyä silti huonosti tai hb voi olla hyvinkin matala  ja silti veri hyytyy liian tehokkaasti.

Kansanomaisesti kyllä puhutaan että veri on paksua, kun hb on korkealla (eli punasoluja on paljon).
M35.7 Hypermobiliteettisyndrooma
M79.7 Sekundaarinen fibromyalgia
F45.4 Pitkäaikainen kipuoireyhtymä
F33.20 Vaikea masennus
ja liuta muita vähemmän tärkeitä diagnooseja.

satuo

• Global Moderator
« Vastaus #12 : Toukokuu 08, 2016, 19:20:32 »
Kiitos Mintsi erittäin selventävästä vastauksestasi!   :hali: :thumbsup:

satuo

• Global Moderator
Vs: Napapiikki Klexane/enoksapariininatrium
« Vastaus #13 : Huhtikuu 09, 2019, 19:03:02 »
Jaahas, taas klexane kuuri...  :-\
Ruiskut muuttuneet. Neulaan on tullut joku suojamekanismi, jota en kyllä osaa käyttää...  ~:/
Neulan suojuskin on tosi tiukassa!
Mitähän vikaa niissä entisissä oli...  ~:/

satuo

• Global Moderator
« Vastaus #14 : Huhtikuu 18, 2019, 13:09:19 »
Lähenee loppuaan tämä kuuri.  :thumbsup:
Eilisestä pistoksesta sain mustelman. Niitä aina välillä tulee...  :-\
Helppoa tuo pistäminen, kun sen kerran on opetellut.
Tosiaan nuo uudet ruiskut ovat vaan huonompia kuin edellliset...

hiker

• Global Moderator
  • I'm Okay. My biggest lie.
« Vastaus #15 : Huhtikuu 18, 2019, 23:58:33 »
Yksi vaihe toipumista jälleen vähemmän!  :hoiva:
Lanne- ja kaularangan ongelmat hermojuurivaurioiden kera
Polven artrofibroosi
Kolmoishermosärky ja -vaurio
Mieliala- ja syömishäiriö

satuo

• Global Moderator
« Vastaus #16 : Huhtikuu 22, 2019, 12:45:51 »
onneksi on ohi !

tosiaan toiseksi viimeisestä jäi kauhea mustelma, joka kestää...  ::)

satuo

• Global Moderator
« Vastaus #17 : Lokakuu 02, 2019, 10:40:11 »
Nyt oli leikkaus ja ei tarvittu ollenkaan napapiikkiä. Edes sairaalassa!  :thumbsup:
Niin ne vaihtelee!  ~:/