Kirjoittaja Aihe: Ihovaivoja ja apua niihin  (Luettu 47899 kertaa)

Nelli

• Hero Member
Ihovaivoja ja apua niihin
« : Marraskuu 11, 2012, 20:20:54 »
Tuli mieleen vähän kirjoitella omia kokemuksia kaikenmoisista ihovaivoista, jospa jollekulle löytyisi apua muiden kokemuksista. Olen sairastanut psoria 3-vuotiaasta ja taitaa jonkinverran olla myös tuota atopiaakin, aika lievänä tällähetkellä molemmat. Sitten on nuo metalleista tulevat kosketusallergiat, nekin hyvässä kuosissa nykyjään.

Tässä olisi muutama itse hyväksi kokemani hoitovinkki kuivaan ja kutisevaan ihoon. Paras on locobasen valmistama repair-niminen rasva, oranssin värinen tuubi, täysin säilöntäaineeton, erittäin hyvin imeytyvä. Sitä valitettavasti ei saa reseptillä, muttei oo ihan hirmu kallis, ja on superriitoisaa.
Toinen minkä olen todennut itselläni hyvin toimivaksi kaikenmoisiin kutiseviin ihottumiin on sinkkivoide.
Sinkki korjaa ihon nopsaan ja vähentää tulehdusta ja kutinaa. Useamman käyttöpäivän jälkeen saattaa kylläkin tulla karvatupen tulehduksia, tukkii huokoset niin tehokkaasti. Sinkin pitäisi auttaa myös sisäisesti nautittuna, tuosta en niin tiedä.
Rasvat tulisi levittää mieluiten suihkun ym. jälkeen, huokoset ovat avoinna joten rasva imeytyy paremmin. Kun tavan rasvaus perusvoiteella ei tunnu auttavan, voi imeytymistä tehostaa tuorekelmulla. Rasvaa levitetään näkyvä määrä iholle, päälle pari kerrosta kelmua tiivisti, ja päälle esim. lämpimiä pyyhkeitä. Käsiin voi laittaa rasvan yöksi ja puuvillakäsineet päälle. Tätä voi sitten tehostaa kortisonilla, ei levitetä näkyvää määrää.
Jos tuntuu että suihkusaippua aiheuttaa ihon kuivumista, voi pesuaineena käyttää perusvoidetta. Kuullostaa kyllä kieltämättä oudolta, mutta toimii hyvin.
Päänahkaan toimii myös tuo perusvoide, on vaan aika sottasta puuhaa. Itse olen hieronut kunnon kerroksen rasvaa yöksi päähän, siihen hiusverkko, ja pyyhe ympärille. Annetaan vaikuttaa yön yli, irtoaa kyllä kuumassa suihkussa.
Ja sitten tietysti pitää muistaa kosteuttaa ihoa sisältäpäin, litra par litraa vetta päivässä.

Nelli
M51.1 Prolapsus disci i.v.L4/5 centralis L23.0 Eczema allergicum L40.0 Psorasis S82.6 Status post frctura malleolis lateralis l.dx M23.3 Ruptura menisc. M54.Sacra lumbalgia   Oikoniska M54.1 Radiculopathia extremites indefieror l.dx F.45.4 Pitkäaik. kipuoire M51.3 L4-S1 MODIC 2 R29.8 Hermojärjestelm

elektra

• Ex-member
Vs: Ihovaivoja ja apua niihin
« Vastaus #1 : Marraskuu 12, 2012, 11:09:46 »
Miula on sekaiho, kuivahko semmone. Tuntuu et noista rohtoloista iho ei tykkee. Tullee semmosta pattia naamaan, ei ne finnejä oo kuitenka. Pittääpä ostoo tuota repair-voidetta. Ja oon kuullunna et iha se marketista saatava vauvoille tarkotettu sinkkivoide ois hyvä.

Peikko

• Sr. Member
  • :)
« Vastaus #2 : Marraskuu 12, 2012, 12:23:17 »
ensinnäkin taas tämä lukivirhe joka tulee tuolta lääkityksen puolelta,
luin ensi että, ilmavaivoja ja apua niihin  ;D, eikä oo eka kerta, kun luen mitä sattuu  :rohonauru:

testattu on moneen kertaan, kantapäihin yöksi tosi paksu rasvakerros,
ja kelmua/tai myovipussi teipillä kiinni että ei ilmaa pääse,
aamulla on sitten posken pehmeät kantapäät
(sama toimii käsiin, en vain hankala laittaa, onko kukaan testannut kumihanskoilla?)
rikki niskasta varpaisiin

satuo

• Global Moderator
  • Aina jossain paistaa aurinko.
« Vastaus #3 : Marraskuu 12, 2012, 12:33:14 »
Mulla kyllä harvemmin on iho ongelmia. Lähinnä sormenpäähalkiot näin syksyn-talven aikoina. Niihin helpottaa rasvaus. Bepanteeni tai joku muu...

MaKo

• Global Moderator
« Vastaus #4 : Marraskuu 12, 2012, 12:45:16 »
Mun syöpälääkityksen sivuoireena voi tulla jalkaongelmia, siis ihosellaiaia ja hoito ja rasvaus on tosi tärkeää. Jostain meidän "syöpäläisten" sivuilta netistä sain vinkin, apteekista saa ostaa semmosia geelisukkia :happy:
Vähän rasvaa alle, sitäkään ei välttis tarvitse ja sukat jalkaan, muistaakseni suositus on minimissään kolme tuntia, ja niin on pehmeät jalat ja kantapäät!!!!Ne toimii tietenkin kaikille joilla on kuivat ja karheat kantapäät ja jalat, ja kokemuksesta kerron että on aika hyvä lahjavinkki  :thumbup:
Suolistosyöpä 2011-2013
Hermovaurio jalkaan 2012
Työkyvyttömyyseläkkeelle 2014

Nelli

• Hero Member
« Vastaus #5 : Marraskuu 12, 2012, 12:51:06 »
luin ensi että, ilmavaivoja ja apua niihin  ;D,
Varmaan tuommonenkin keskustelu sais paljon kommentteja  :rohonauru:
Miulla on samanmoinen sekaiho naamassa, ku siulla Elektra, leuassa rasvaa ja muhkuroita..Nenänpielet, silmät ja otsa taas kuivaa ja kerää karstaa..Kesällä ei mitään ongelmaa, aurinko selvästi auttaa, talvella naamasta rapisee ihoa varmaan kilotolkulla.. Oon yrittäny kuoria tuota karstaa semmosella kasvovedellä jossa on vähän salisyylihappoa seassa, ja sitten paksu rasvakerros päälle.
Peikko, mie oon ollu onnekas sen suhteen, että kädet on aina kestäny hyvässä kunnossa. Ei oo tarvinnu sen kummemmi rasvata tai muutenkaan hoitaa..Sukulaisetkii käyttää vaan noita puuvillahanskoja.
Meijän äiti sanoo aina noita sormenpäihin tulevia syviä haavoja, jotka ei meinaa millään parantua, pakohaavoiksi..

Nelli
M51.1 Prolapsus disci i.v.L4/5 centralis L23.0 Eczema allergicum L40.0 Psorasis S82.6 Status post frctura malleolis lateralis l.dx M23.3 Ruptura menisc. M54.Sacra lumbalgia   Oikoniska M54.1 Radiculopathia extremites indefieror l.dx F.45.4 Pitkäaik. kipuoire M51.3 L4-S1 MODIC 2 R29.8 Hermojärjestelm

diisa

• Sr. Member
« Vastaus #6 : Marraskuu 12, 2012, 17:07:43 »
Muistuu mieleen usean ihonhoidon konstisivuilta se että iho ei kaipaa rasvaa vaan kosteutta. Tiedä sitten. Niimpä lopetin kaiken missä on rasvaa, ainoataan kosteuttavaa, mutta mitä se sitten on. Uskoakko tuoteselostukseen.
Jos mainostaa voi, apteekki myy erästä jalkavoidetta jossa on hiukan kamferia ja kasviöljyjä. alkaa B-kirjaimella  :vihellys:
Se oli sellainen tuote joka piti minkä lupasi  :vrolijk_26:
Kantapäät pysyy ilman halkeamia ja jalat oikeasti virkistyy. Tulis vain laitettua  ::)
Sitä ei tiedä kuinka syvällä pohja on, ennen kuin sinne putoaa.
- F.R. Laing

Peikko

• Sr. Member
  • :)
« Vastaus #7 : Marraskuu 12, 2012, 19:08:52 »
Käytän myös näitä "hienosteluhanskoja" öisin, koska sormenpäissä minulla on juuri näitä "pakohaavoja".
Haavat tulee ihan äkisti, iho ikäänkuin repeää ja tulee sellainen kuin olisi viilletty paperilla,
syviä, tosi kipeitä ja ne ei meinaa mennä umpeen millään,
ennenkuin siitä leikkaa kynsileikkurilla reunat pois (auts se sattuu), sitten rasvaa ja teipit päälle.
Olis vaan joku konsti jolla estää nämä!?
rikki niskasta varpaisiin

satuo

• Global Moderator
  • Aina jossain paistaa aurinko.
« Vastaus #8 : Marraskuu 12, 2012, 19:12:16 »
Kun söin yhden koko talven multivita plussaa, ei silloin ollut noita halkeamia minulla. Muistaakseni olen jostain lukenutkin, että joku vitamiini (tai hivenaine) -puutos voisi aiheuttaa/pahentaa tuollaista. Apteekissa on sellaisia "toppeloita" sormepäähän laitettavaksi. Minusta vaan aika kalliita ja saman asian ajaa tuo omatekoinen teippi-toppelo.

tyttönen

• Jr. Member
  • **
  • Pieni mutta pippurinen!
« Vastaus #9 : Marraskuu 18, 2012, 14:25:50 »
Kakkien kuivaihoisten eritoten atopikkojen kannattaa kokeilla marjojen syöntiä. Mustaherukka on paras. JA tärkeää on muistaa pureskella siemenet rikki. Mustaherkan siemenöljy on tutkitusti hyvä iholle. Apteekissa myydää ihan kapselina sitä, mutta kuulemma ( lähteenä: henkilö joka on ko asiaa tutkinut paljon työkseen) marjana nautittuna se on vieläkin tehokkaampaa.

Aqualan l on taas hyvä pesuaine ja siitä saa loistavan hiusnaamion aina kun jaksaa läträtä. Jos tekee perusrasvasta hiusnaamion tai käyttää sitä peseytymiseen niin kannattaa olla tarkkana, että rasva on vesiliukoista....

Sasu

• Hero Member
« Vastaus #10 : Tammikuu 28, 2013, 14:19:55 »
Hyviä ihonhoitovinkkejä, kiitos niistä   :)
Mulla talvella varsinkin iho kuivaa. Atooppista oirehdintaa jonkin verran on elämän varrella ollu. Kokeilin  ihan vaan omaksi ilokseni   :D oliiviöljyä kasvojen iholle kun aattelin et kun kerta on hyväksi sisäisesti niin ei voi olla haittaa ulkoisestikaan. Ei sitä paljoa kannata hölvätä kun todellakin on öljyä ja kannattaa laittaa iltasella kun ei oo enää minnekään menoa, muuten kiiltää kasvot öljystä.  Enkä tiedä oisko kauheen hyvä iholle lähteä öljyiholle tuonne pakkaseen esim. Samalla hoitoa tehdessä tulee hyvä kasvohieronta kun yrittää saada öljyn imeytymään  ;) Yllättävän pehmee iho on seuraavana päivänä, ei tietoakaan kuivuudesta ja kireydestä. Oon tuon oliiviöljyhoidon tehny muutaman kerran eikä ainakaan mulla ole ihoa millään tavalla ärsyttänyt, päinvastoin.
Viime yön oli Bepanthen rasvaa ja tuppelo peukalossa kun on pykimä jälleen kerran sormessa. Oli aamulla tosi hyvä,vaan nyt sitten on ihan yhtä ärhäkkä kun on käsiä pitäny välillä pestä. Pitäs tuo rasvatuppelo olla useamman pv:n peräkkäin, jos siitä mulle ois hyötyä.
selkärankareuma, lannerangan osittain pitkälle edennyt rappeuma, Raynaud´n oireyhtymä, migreeni, gastriitti, SAD

MaKo

• Global Moderator
« Vastaus #11 : Tammikuu 28, 2013, 16:14:57 »
Mulla halkeilee sormien ja peukalon iho ja muutenkin kädet ja jalkapohjat kuivuu kamalasti, johtuu syöpälääkkeestä. Noi sormien pykimät on tosi kipeitä, varsinkin peukalon pää, se kun halkeaa heti jos ottaa vähänkään kovasti joistain kiinni. Mä olen nyt käyttänyt sitä suihkutettavaa laastaria ja olen sen kokenut hyväksi. Laastarit ja kaikenmaailman tupot ei pysy paikallaan ja koko ajan saa olla vaihtamassa kun käsiä pesee. Se suojaa vedeltä ja lialta ja estää uudestaan halkeilemasta.
Suolistosyöpä 2011-2013
Hermovaurio jalkaan 2012

Sasu

• Hero Member
« Vastaus #12 : Tammikuu 28, 2013, 20:09:29 »
Kiitti vinkistä MaKo  :)  Eipä oo tuo suihkutettava laastari tullut mieleen pykimien hoidossa. Sain vaihdettua keskiviikolle jalkahoitajan ajan (ois ollu vasta ens kuussa ja päällekkäin toisen menon kanssa) saas nähdä mitä vinkkejä saan kantapäitten halkeamiin ja jalkojen ihon kuivuuteen hältä  :)  Ei nää ennen oo tässä kunnossa ollu. Vaikuttaako tuo reuma tähänkin  ~:/
selkärankareuma, lannerangan osittain pitkälle edennyt rappeuma, Raynaud´n oireyhtymä, migreeni, gastriitti, SAD

MaKo

• Global Moderator
« Vastaus #13 : Tammikuu 28, 2013, 20:33:26 »
Sasu, lisää vinkkejä: osta apteekista geelisukat, kirjoittelin niistä aiemminkin. Kokemuksesta taas puhun, rasvaa alle, ei tarvitse edes paljoa ja sukat ainakin kolmeksi tunniksi jalkaan ja onpas pehmeetä ja mukavan tuntuista kantapäissä  ;) Toimii aika hyvin jopa ilman rasvaakin.
Suolistosyöpä 2011-2013
Hermovaurio jalkaan 2012

slow life

• Ex-member
« Vastaus #14 : Tammikuu 28, 2013, 21:10:59 »
Atooppista on iho talvella menee aika huonoksi pahinmillaan on rauhoiteetava lyhyillä kortisoonikuureilla vaan paras hoitokeinoni on kesä :)
Ilmakylpyä,uintia meressä,sopivasti aurinkoa kaikki naturell NAKED ::)
Ihoni paranee keväällä parissa viikossa virheettömäksi kestäen joulu-tammikuulle asti :)