Kirjoittaja Aihe: Ihovaivoja ja apua niihin  (Luettu 48059 kertaa)

Sasu

• Hero Member
Vs: Ihovaivoja ja apua niihin
« Vastaus #15 : Tammikuu 29, 2013, 16:41:31 »
Taas kiitokset MaKolle  :) Täältä saan niin hyvät ohjeet   :jeee: etten enää  tiedä  miks meen  huomenna jalkahoitajalle  :D
selkärankareuma, lannerangan osittain pitkälle edennyt rappeuma, Raynaud´n oireyhtymä, migreeni, gastriitti, SAD

Sasu

• Hero Member
« Vastaus #16 : Tammikuu 29, 2013, 16:47:09 »
Piti äskeiseen kirjottaa vielä et Slow life, aurinko todellakin on hyvä  ihonhoitoapu, sen oon itsekin todennut. Kesällä iho voi paljon paremmin. KUnhan vaan muistetaan nauttia siitä varovaisuudella ettei polteta itseämme  :) Voi, nyt tuli kesää ikävä, vaan kohtahan se on jo ovella  :D
selkärankareuma, lannerangan osittain pitkälle edennyt rappeuma, Raynaud´n oireyhtymä, migreeni, gastriitti, SAD

olkikukka

• Ex-member
« Vastaus #17 : Helmikuu 26, 2013, 22:31:52 »
Mulla on seborroinen ihottuma ja atopia sekä psoriasis uhka. Olen todella laiska rasvaamaan ihoa. Mikäli meillä olisi amme niin  ottaisin öljykylpyjä, se olisi helpointa. Nyt minä sitten laitan suihkun jälkeen pintaan ceridalöljyn pesukintaalla vedellen. Ainakin mulla se riittää tässä tilanteessa. En käytä suihkepulloa kun sen kanssa öljyä on joka paikassa.

trochanter

• Global Moderator
« Vastaus #18 : Maaliskuu 25, 2014, 17:18:39 »
Ihan vastikään olen havainnut oikean jalan pohkeessa psorin kaltaisia ihottumaläiskiä. Sanottakoon, että pikkusiskoistani kahdella on ihopsori eli jonkunsorttinen alttius varmaan perintötekijöistäkin löytyy. Se pisti pohdituttamaan sit mahdollisen nivelpsorin olemassaoloa. Että voisko sittenkin olla? No, hydrokortisonia hain apteekista ja kattelhan, mille nuo läiskät alkavat. Pikkuhiljaa niitä on tullut enemmän nimittäin tonne jalkaan, ainoostaan siis oikeeseen pohkeeseen.

Voiko NVR ja K.vajis edesauttaa vielä psorin puhkeamista??
*seropositiivinen nivelreuma (dg 03)
*kilpirauhasen vajaatoiminta (dg 07)
*kiertäjäkalvosinoireyhtymä (dg 19)
*psori (dg 19)

Nelli

• Hero Member
« Vastaus #19 : Maaliskuu 25, 2014, 18:32:46 »
En ole Trochanter ihan varma noista kilpparijutuista, mutta esim. raju infektio, stressi ym. voi kyllä puhkaista psorin.
Meijän suvussa kaikilla on ollut ensin psori ja sitten kilpparivaivat..
Vain yhdellä tädeistäni on sekä iho-että nivelpsori. Miulta ei ole edes epäilty, että ois psoria nivelissä.
Se vaatii muistaakseni myös muutoksia kynsissä?

Nelli
M51.1 Prolapsus disci i.v.L4/5 centralis L23.0 Eczema allergicum L40.0 Psorasis S82.6 Status post frctura malleolis lateralis l.dx M23.3 Ruptura menisc. M54.Sacra lumbalgia   Oikoniska M54.1 Radiculopathia extremites indefieror l.dx F.45.4 Pitkäaik. kipuoire M51.3 L4-S1 MODIC 2 R29.8 Hermojärjestelm

Kaustinen

• Administrator
  • Elä elämäsi hymyillen, hymyillen läpi kyynelten!
« Vastaus #20 : Maaliskuu 25, 2014, 18:52:25 »
Yksi positiivinen kriteeri nivelpsoridiagnoosiin on, että suvussa on joko psori-ihottumaa tai nivelpsoria. Minulle lääkäri sanoi joskus aikoinaan, että psoria voi olla myös nivelreuma- tai selkäreumatyyppisesti eli alkaa vähän samoin tavoin ja oireilee myös. Eikä ymmärtääkseni myöskään mikään toinen reumadiagnoosi estä toista. Kurkkaapa oheista linkkiä.. siinä eroteltu se, miten nivel- ja psorireuma erotetaan toisistaan yms.

http://www.reumaliitto.fi/reuma-aapinen/reumataudit/nivelpsoriaasi/

Nelli, nivelpsori ei vaadi muutoksia kynsissä.. joillain nivelpsoriaatikoilla se vaan voi olla ainoa muutos, ilman mitään iho-oireita.
"Älä sinä tyttö koskaan katkeroidu, sillä sitten ei enää mikään auta!"
- mummu -

Psoriasiartropatia/moninkertainen sekundäärinen nivelrikko
HMS/EDS
Määrittämätön nikamasairaus
Kiertäjäkalvosinoireyhtymä
Kilpirauhasen vajaatoiminta
Uniapnea
Metabolinen oireyhtymä
Essentiaalinen verenpainetauti

hiker

• Global Moderator
  • I'm Okay. My biggest lie.
« Vastaus #21 : Maaliskuu 25, 2014, 19:26:59 »
Katselin trochanter juuri oman poikani jalkojen ihoa. Ellen tietäisi, mikä häntä vaivaa, voisin hyvin ehdottaa psoria. Ei onneksi ole se vaan ns. kolikko-ihottuma, joka vaivaa pahiten juuri keväisin tekemällä kolikkomaisia ihottumaläiskiä. Kannattaa käydä ihotautilääkärillä varmistamassa, ettet turhaan pohdi kurjinta vaihtoehtoa!  :hoiva:
Lanne- ja kaularangan ongelmat hermojuurivaurioiden kera
Polven artrofibroosi
Kolmoishermosärky ja -vaurio
Mieliala- ja syömishäiriö

trochanter

• Global Moderator
« Vastaus #22 : Maaliskuu 25, 2014, 21:24:41 »
"Tietysti samanaikainen nivelreuman ja nivelpsoriaasin sairastaminen on mahdollista."

Kiitti Kaustinen linkkivinkityksestä. Tuossapa otinkin sieltä yhden lainauksen. Ja samaten kiitokset hiker sullekin, täytyy kyllä tsekkauttaa mikä tilanne koivissa on, ellei toi ihottuma tuosta rauhotu. Ensin luulin yhestä läiskästä että se on lätkässä tullu joku hiertymä, mutta nyt on tosiaan toi pohje täynnänsä ihan psori-ihottumalta näyttäviä läiskiä (vertailin vloppuna niitä siskon iholla oleviin läiskiin kun keskusteltiin asiasta).

Nellille samoten kiitokset, hyviä ajatuksia taas heräsi sinunkin kokemuksista!
*psori (dg 19)

olkikukka

• Ex-member
« Vastaus #23 : Maaliskuu 30, 2014, 18:41:39 »
Hei,

Kerrompa minäkin voidehoitokokemukseni.

Olen kokeillut laittaa ceridalöljyä iholle, mutta se aiheutti minulle märkäpäitä. En huomannut heti sitä seikkaa ajatella, että se on 100% rasvaa, eikä sopinut siksi ihon hoitoon. Kosteuttava ihovoidekin on helppo laamaista suihkussa ihoon. Olen alkanut kosteusvoiteella pestä hiukseni, 3kk meni että hiukset mukautuivat siihen. Hiukset eivät ole kuten ennen, ne näyttävät hieman rasvasilta. Minulla on erittäin kuivat hiukset ja päänahka, en palaa enää shampoisiin. En ole päässyt kokonaan irti seborroisesta exeemasta, mutta nyt voin pestä hiukset surutta vaikka joka päivä. Annan voiteen olla hiuksissa jonkun aikaa. Psoripotilaita neuvottiin joku aika sitten pesemään hiukset Bernerin vehnänalkioöljyllä.

Kuulin radiosta, että hiukset saa puhtaaksi pelkällä vesipesulla. Kertojalla oli mennyt muutokseen 7 viikkoa. Hän oli oppinut sen jonkin reissun aikana. Pesuaineena voi käyttää myös soodaa tai sitruunanmehua. Kuinkahan paljon sitä voisikaan keventää kemikaalien käyttöä vaihtoehtoisilla tavoilla. En harrasta enää hiusten värjäystä, vaan yritän vahvistaa hiuksiani rikki-c-vit.-yhdistelmällä. Ainakin kynsissä on jo tapahtunut positiivista muutosta

Ceridal geelivoide on myös 100% rasvaa, joten se pitää ihon kuivana ja muodostaa kosteudelta suojaavan kerroksen. Siksi se toimii vaseliinin tapaan kuivalla iholla tai jalkapohjissa. Yleensä neuvotaan, että kuiviin jalkapohjiin tulee hieroa kosteuttavaa voidetta kerralla niin paljon kuin se imee. Minulla se ei toiminut, kuten toimi ceridalgeeli. Kaikissa muissa voiteissa on vettä, olkoon vaikka 60% rasvaa. Ne sitovat ihon pintaan kosteutta, siksi tiukat varvasvälit pitää kuivata voiteesta tai laittaa jotain väliin ettei ne haudu kosteuden takia. 2 ulointa varvasta menee aina alle, ymmärsin monen erehdyksen jälkeen jujut, eron eri voiteiden käytössä. Enää ei tarvi laittaa villalakaa varpaan ympärille.

trochanter

• Global Moderator
« Vastaus #24 : Huhtikuu 03, 2014, 07:48:56 »
Juu, käsittääkseni iho/hiukset/kroppa alkaa jollain konstilla huoltaa itteään, tai ne kropan omat rasvat hoitavat nahkaa etc. Muistan jostain lukeneeni asiasta nimenomaan tuohon hiusten pelkkään vesipesuun liittyen ja kuinka tää shampoista luopunut sanoi, että tukka peseytyy nyt ite :) en tiiä, luovunko ihan kokonaan shampoista, kun mutta olen pidentänyt pesuväliä eikä päänahkaa tule joka päivä pestyä aineilla, vaikka reenaisikin joka päivä.
*psori (dg 19)

salosa

• Full Member
« Vastaus #25 : Huhtikuu 06, 2014, 12:40:15 »
Kananmunan ruskuainen on hyvä hiusten pesuaine. Kannattaa antaa vähän aikaa vaikuttaa ennenkuin pesee sen pois.
Mulla on atooppinen iho ja peseytymiseen en käytä, kuin pelkkää vettä. Enkä ole enää rasvannut suihkun jälkeen ja ihoni on paremmassa kunnossa kuin aikaisemmin. Välillä laitan kosteusvoidetta tarpeen mukaan.

olkikukka

• Ex-member
« Vastaus #26 : Huhtikuu 06, 2014, 14:34:09 »
Tyttäreni teki yhteen aikaan hoitavan hiusnaamion kylmäpuristetusta oliiviöljystä ja keltuaisesta. Aikansa kutakin innostusta.

En palaa shamppoisin. Tuntuu, että seb. exeema alkaa rauhoittua viiveellä. Tosin olen alkanut käyttää MSN+C -valmistetta. Hoitaa hiuksia ja kynsiä

MaKo

• Global Moderator
« Vastaus #27 : Huhtikuu 06, 2014, 19:17:04 »
Mä olen joskus teininä pessyt hiukseni kananmunalla, piti tuleman kiiltävät ja kauniit hiukset.
Huuhtelin sitten hiukseni liian kuumalla vedellä ja pääni oli täynnä munakokkelia..... :rohonauru:
En kokeillut toista kertaa  :vihellys:
Suolistosyöpä 2011-2013
Hermovaurio jalkaan 2012
Työkyvyttömyyseläkkeelle 2014

Kaustinen

• Administrator
  • Elä elämäsi hymyillen, hymyillen läpi kyynelten!
« Vastaus #28 : Huhtikuu 06, 2014, 23:51:21 »
Voi ei, Mako.. nyt kyllä naurattaa, sillä nään silmissäni, miten minulle kävisi varmaan ihan samoin  :rohonauru:
"Älä sinä tyttö koskaan katkeroidu, sillä sitten ei enää mikään auta!"
- mummu -

Psoriasiartropatia/moninkertainen sekundäärinen nivelrikko
HMS/EDS
Määrittämätön nikamasairaus
Kiertäjäkalvosinoireyhtymä
Kilpirauhasen vajaatoiminta
Uniapnea
Metabolinen oireyhtymä
Essentiaalinen verenpainetauti

erin56

• Jr. Member
  • **
« Vastaus #29 : Huhtikuu 07, 2014, 07:35:15 »
Mulla on luonnonkihara hius, joka tosin nyt vanhemmiten ja lyhyenä on lähinnä taipuisa. Tukka on ollut aina kuiva eikä ole koskaan vaatinut pesua kuin max kerran viikossa. Sopii hyvin tällaiselle laiskan sorttiselle ihmiselle  ;)...

Vesipesua en ole kokeillut mutta shampoopesun teen nykyisellään max kerran kuussa tai harvemminkin. Suihkussa käydessä en kastele hiuksia ja pesujen yhteydessä en käytä hoitoaineita. Helppoa ja halpaa. Pesua ei hiuksissa huomaa kuin korkeintaan vähän suurempana sähköisyytenä, jos hiuspohja ja hiukset ravoittuisivat ei tämä tyyli onnistuisi. Parturoinnin yhteydessä on pakko uhrautua ja antaa ammattilaisen pestä hiukset ja sen pesun jäljiltä pää on " oudon" tuntuinen viikkoja vaikka kieltäytyisinkin hoitoaineesta :)...