Kirjoittaja Aihe: Hammaslääkäripelko  (Luettu 18481 kertaa)

elektra

• Ex-member
Hammaslääkäripelko
« : Marraskuu 13, 2012, 12:22:07 »
Enpä tämmöstä topikki löytänä..joten tehhäänpä uus.

Sain sen verran itestäni voimaa, et soitin kunnallisen hampilekurin ajanvaraukseen. Huomiseks sitte sainki peruutusajan. Alako sydän hakkaamaan heti ja tuntuu et itku jo tullee. Mut urheasti meinaan sinne tarkastukseen mennä, pittää hakea Diapamit aputeekista. Tää lekuri sitte päättää, pääsenkö anestesiassa tehtävään hoitoon. Ja hoitamista riittäis..

Mut oli aivan mahtava immeine puhelimessa siellä ajanvarauksessa, lohdutteli ja tsemppas minnuu.

Yksityisellä puolella tuppaa tuo anestesia olemaan iha hemmetin kallista, eikä Kelan korvaus oo juuri mittään.

satuo

• Global Moderator
  • Aina jossain paistaa aurinko.
Vs: Hammaslääkäripelko
« Vastaus #1 : Marraskuu 13, 2012, 12:55:23 »
Mulla on hyvä ja mukava hammaslääkäri sekä hoitaja. Vaikka minäkin kammoan (en voisi kutsua sitä tunnetta peloksi) hammaslääkäriä, helpottaa tuo henkilökunta vähän asiaa.
Toisaalta tieto siitä, että kipuja on tiedossa, ei helpota asiaa. Olen kyllä viimeaikoina ottanut herkästi puudutuksen, ja kunnollisen sellaisen.

Oletko puhunut kenenkään ammatti-ihmisen kanssa pelostasi?
Nimittäin sinun pelkosi kuulostaa melkoisen pahalta!
Voisitko saada apua siihen?
Niin ja tarkistusko sinulla huomenna?
Eihän siinä tehdä mitään ikävää?!

elektra

• Ex-member
« Vastaus #2 : Marraskuu 13, 2012, 13:01:35 »
Ammatti-ihmisten kanssa on puhuttu vaikka ja mistä. Tää pelko juontaa juurensa ihan ala-asteelle, silloin oli aivan kamala mies hammaslekurina. Ei puuduttanut vaikka pyysi, sormet haisivat sikarille ja olivat vielä aivan kamalan isot! Iuu. Ja näitä huonoja lekurikokemuksia on sitten ollut pitkin ikää. Muutama ihan jees lekuri sattunut väliin, mutta eipä sitte heille ole oikeen päässytkään.

Viimeks ko kävin yksityisellä ni hää oli aivan ihana lekuri. Nukutuksessa tehtiin suurin osa, "selevistäpäin" oli pakko tehdä juurihoito. Johon meinasin kuolla. Pienikin hammaskipu saa miut itkemään ja huutamaan. Muuta kipua kyllä sitte kestää enemmän.

Tarkistushan se huomenna on, pitää kuitenki otattaa useampi hammas pois. Sen tiedän.

satuo

• Global Moderator
« Vastaus #3 : Marraskuu 13, 2012, 13:36:11 »
Kyllä nuo lapsuusajan tapahtumat vaikuttavat voimakkaasti. Ja vaikka olet tiedostanutkin syyn, ei se ole muuttanut tilannetta...  :hoiva:
Onneksi olet saanut tuon nukutuksen avuksesti!

Mun piikki-kammo juontanee juurensa siihen kun sairastelin 6-vuotianaa monet korvatulehdukset. Sitten keskussairaalassa en olisi antanut ottaa verikoetta. Puoli tusinaa MIES-hoitajaa oli pitelemässä mua 6-vuotiasta TYTTÖÄ, jotta saatiin hassut verikokeet otettua!!! Että näin. En pelkää piikkejä, enkä osaa etukäteen varoa. Sitten vaan ko. tilanteessa alan voida pahoin, lähes pyörryn jne.

elektra

• Ex-member
« Vastaus #4 : Marraskuu 13, 2012, 13:41:43 »
Kamalaa! Miulla ei onneks tuota piikkipelekoa ole, mut voin vain kuvitella mite kauheelta siusta tuntuu!  :hoiva:

Tämäkin muute auttaa ko saapi puhua tämmösistä asioista. Eikä tuu sitte normivastausta et "ei se kauaa kestä, kyllähä sie nyt pystyt siihe". Argh. Pelot kun on juurtuneet, ni eipä niitte juuria kiskota iha hevillä pois!

satuo

• Global Moderator
« Vastaus #5 : Marraskuu 13, 2012, 13:53:24 »
Joo. ei vähättelyt auta.  ???
Kerran tuon saman huimauksen koin hammaslääkärissäkin. Tais olla joku sitkeä juurihoito, joka puudutuksesta huolimatta tuntui jotenkin ikävältä. Siinä makuulla ollessa mihin sitä olis muka päässyt vaikka olisin pyörtynyt? Keskeyttivät homman, kun näytin kovin kalpealta. Ikkunasta raitista ilmaa, niin se meni ohi.
Ei se muuten ole hammaslääkärissä haitannu.
Akupunktiota en pysty ottamaan.
Ja verikokeita otettaessa ja piikkiä pistettäessa pitää vähintäänkin istua. Ensiavussa oli kerran laittamassa kipupiikiä seisaaltaan. Piti äkkiä kyllä päästä makuulleen. Olis mennyt jalat alta. :D
En onneksi etukäteen hermoile noita tilanteita. Se on joku "fyysinen"- juttu.  ~:/

elektra

• Ex-member
« Vastaus #6 : Marraskuu 13, 2012, 16:34:42 »
Taijanpa kävästä hakemassa ne rauhottavat aputeekista..ottais vaik illalla yhen. Muute voip jäähä uni tulematta!

satuo

• Global Moderator
« Vastaus #7 : Marraskuu 13, 2012, 16:40:50 »
Näin varmasti kannattaa tehdä!  :thumbup:
Ja kannattaa pyytää uusimaan resepti valmiiksi seuraavaakin kertaa varten!

Se pitää tosiaan mainita hammaslääkärissä, jos on ottanu rauhottavia etukäteen. Varsinkin jos anestesia on tiedossa. Ettei tule sitten liian syvä uni.

Mintsi

• Administrator
  • "When nothing goes right, go left!"
« Vastaus #8 : Marraskuu 13, 2012, 20:18:06 »
En tiedä onko hammaslääkärien asenne esimerkiksi kipuun muuttunut vai onko minulle sattunut ensin ne, jotka eivät juuri välitä. Muistan, ettei lapsuudessa paljon välitetty, vaikka poraaminen vähän sattuikin. Puudutetta usein laitettiin, mutta joko siinä kitsasteltiin tai se ei tehonnut. Olen monesti ihmetellyt, miten en niistä hammashoitokerroista saanut ikuista hammaslääkärikammoa.

Muutama edellinen hammaslääkärini on sitten ottanut hampaiden paikkaamiseen liittyvän vihlonnan tosissaan. Minun käsitykseni, että sen kuuluukin tuntua, on ilmeisen väärä ja hammaslääkärit ovat reagoineet pieneenkin vihlaisuun. Viimeisen kymmenen vuoden aikana hammaslääkäri ei ole ikinä jättänyt reagoimatta siihen pieneen liikkeeseen, jonka vihlaisu saa aikaan. Joskus on odotettu puudutteen lisätehoa, joskus lisätty puudutetta.

Viimeksi tosin päädyttiin kolmannen lisäyksen jälkeen tekemään poraus loppuun, vaikka vihloikin, koska jäljellä ei ollut enää paljoa ja puudutetta oli pistelty enemmän kuin viisurin poistossa paria viikkoa aikaisemmin. Tässäkin tilanteessa hammaslääkäri erikseen neuvoi rentoutuskeinoja kuten rauhallista hengittämistä ja mielikuvaharjoituksia. En ole ennen ajatellutkaan, että moisella voisi helpottaa hampaan vihlontaa. Eikä muuten tämän jälkeen enää yhtään vihlaissut, en tosin tiedä muuttiko hammaslääkäri toimintaansa.

Minä olen muutenkin "huono" kehittämään pelkoja tai kammoja. Verinäytteenotto minulta on vaikeaa, koska suonta ei tahdo löytyä millään. Silti en pelkää sitäkään hysteerisesti. Enemmän pelkään sitä tilannetta, jossa näytteenottaja toteaa, että minulla on vaikeat suonet. Siis se keskustelu on ahdistava kokemus, ei missään nimessä ne piikit tai näytteenotto. Pahimmillaan minua on pistetty toistakymmentä kertaa ennen kuin on luovutettu ja haettu anestesialääkäri, joka joutui pistämään vielä pari kertaa. En oikeasti ymmärrä, miten pääni näitä asioita käsittelee.
M35.7 Hypermobiliteettisyndrooma
M79.7 Sekundaarinen fibromyalgia
F45.4 Pitkäaikainen kipuoireyhtymä
F33.20 Vaikea masennus
ja liuta muita vähemmän tärkeitä diagnooseja.

satuo

• Global Moderator
« Vastaus #9 : Marraskuu 13, 2012, 21:52:12 »
Melkein tähän topikkiin liittyy vielä tämä...
Mulla on korjattu yhtä hammasta aina parin vuoden välein. Uudestaan ja uudestaan. Viimes laitettiin ruuvit ja niillä ankkuroitiin paikka kii. Kyllä se paikka nyt usean vuoden kesti. Vaan ensin tuossa syksyllä se halkes, sitten paikka irtos, ja nyt on siinä kaksi ruuvia pystyssä hammasjämän päällä...  ::)
Itseasiassa ei haittaa eikä tunnu ollenkaan. On vaan hurjan näköinen. Varsinainen rautahammas!  :o
Mutta eipä huvita mennä sitä taaaaas korjuuttamaan... poiskaan ei viittis ottaa, kun on tarpeellinen puruhammas...  ~:/
Kaipa sekin jotain kammoa on, kun en halua varata aikaa hammaslääkäriin.

rane

• Ex-member
« Vastaus #10 : Marraskuu 13, 2012, 21:58:41 »
Mintsi; puudutteisiin voi tulla toleranssi. Mulla ne ei tahdo tehota, lienee peruja siitä kun mennyt opiaattia vuosikausia.

elektra

• Ex-member
« Vastaus #11 : Marraskuu 14, 2012, 12:10:44 »
Masussa möyrii, heikottaa, tupakkia pitäs polttoo koko ajan..Alakaa olleen jo pala kurkussa. Ei ois ennee ko puoltoist tuntia siihe hampilekurin aikaan! Mut kyl tää tästä..taistellaan pelekoa vastaan hitto soikoon!!!

ereritu

• Hero Member
« Vastaus #12 : Marraskuu 14, 2012, 12:28:58 »
Ruuvit etuhampaassa miekin joskus oli,kun etuhammas onnistu katkeemaan. No se kyl ajoi aika nopiasti ettimään apua.Ol sen näkönen  ;D ;D

Itelle on sattunu tuota samaa kehtuutust ollessa tilanne ,että tulee kalliimaksi ja vaikeammaksi ynm. kun venyttää asiaa.

elektra

• Ex-member
« Vastaus #13 : Marraskuu 14, 2012, 14:48:18 »
Elossa ollaan! Eikä tarttenu ees sitä diapamiakaa ottoo...Kyllä mie siinä lappuja täytellessä itkin ja olo oli aivan kamala. Mut lekuri oli todella mahtava. Puudutti eka ikenen, sitte pari piikkiä puudutetta ikeneen ja etuhampi alhaalta pois. Jee. Meen sinne uuvestaan, eikä tarvi kyl näin paljoo pelätä.

Onneks en todellakaa oo piikkikammoinen, muute en menis koska se kipu on niin karmeeta ko olla ja voi.

Kiitokset immeiset tsemppauksesta, uskon et siitä oli iso apu miulle!  :)

satuo

• Global Moderator
« Vastaus #14 : Marraskuu 14, 2012, 15:04:28 »
Hienos meni! Hyvä!!  :vrolijk_26:
...Toivottavasti ei tarvi pian käydä uudestaan...  ;)