Kirjoittaja Aihe: Hammaslääkäripelko  (Luettu 18770 kertaa)

elektra

• Ex-member
Vs: Hammaslääkäripelko
« Vastaus #15 : Marraskuu 14, 2012, 16:40:36 »
5.12. aika ja revitään sillo yks taikka kaks hampia veks. Mut ei tuo ennee nii kauheesti pelota..katotaan sit ko on se päivä! Mut ihanasti suhtautuu tää lekuri pelkopotilaisiin, ja hammashoitajaki oli tosi mukava! Mie sanoinki heille et teijän asenne tekkee paljon.

Mintsi

• Administrator
  • "When nothing goes right, go left!"
« Vastaus #16 : Marraskuu 14, 2012, 18:09:47 »
Rane: minä luulen, että puutumattomuuden syy on ennemminkin HMS. Tohon tottumiseen en usko, koska opiaatteja en juuri käytä ja samalla reissulla 2/3 puudutuksesta onnistui täysin ongelmitta. Tuo yksi hermo on ollut ennenkin hankala puudutettava.
M35.7 Hypermobiliteettisyndrooma
M79.7 Sekundaarinen fibromyalgia
F45.4 Pitkäaikainen kipuoireyhtymä
F33.20 Vaikea masennus
ja liuta muita vähemmän tärkeitä diagnooseja.

Päky68

• Newbie
  • *
« Vastaus #17 : Marraskuu 14, 2012, 18:32:05 »
elektra;  :hali:

Minulla on myös kauhea hammaslääkärikammo. Onneksi hl:ni tietää asian ja osaa hoitaa minut "hellävaroen". Minulle pitää selittää joka ainoa asia mitä hän tekee...
seropositiivinen nivelreuma

satuo

• Global Moderator
  • Aina jossain paistaa aurinko.
« Vastaus #18 : Marraskuu 27, 2012, 10:18:51 »
Mulla on huomenna hammaslääkäri...
Ei oo kiva!  :-\
Ja varmaan pitää vielä jotain porailla. Joko kesken olevaa juurihoitoa tai lohjennutta paikkaa...
En pelkää-En vaan tykkää!

VilleJuhani

• Hero Member
« Vastaus #19 : Marraskuu 28, 2012, 10:23:08 »
Mulla piti tänään olla hammaslääkäri, paikattavaakin kuulemma on. Olin jo ehtinyt orientoitua asiaan, niin tuli puhelu, että lääkäri on sairas.  Tragikoomista, vai miten se menee ...  ~:/

Nelli

• Hero Member
« Vastaus #20 : Marraskuu 28, 2012, 10:27:12 »
Ehkä ennemin turhauttavaa..Justiinsa kun on kerenny tsempata itsensä epämiellyttävään kokemukseen, niin sitten perutaan ja sama homma kohta uuvestaan. Minulla toimii parhaiten semmonen nopea toiminta. Mahdollisimman lyhyt aikaväli, jos tarviaa useampaan kertaan käydä.

Nelli
M51.1 Prolapsus disci i.v.L4/5 centralis L23.0 Eczema allergicum L40.0 Psorasis S82.6 Status post frctura malleolis lateralis l.dx M23.3 Ruptura menisc. M54.Sacra lumbalgia   Oikoniska M54.1 Radiculopathia extremites indefieror l.dx F.45.4 Pitkäaik. kipuoire M51.3 L4-S1 MODIC 2 R29.8 Hermojärjestelm

satuo

• Global Moderator
« Vastaus #21 : Marraskuu 28, 2012, 10:30:50 »
Mun pitää läppävian takia ottaa antibiootit tuntia ennen toiminpidettä. Sekin pitää muistaa. Ja tyhjä on maha, joten syödä pitäis jotain samalla.

tyttönen

• Jr. Member
  • **
  • Pieni mutta pippurinen!
« Vastaus #22 : Marraskuu 28, 2012, 21:03:48 »
Hyi olkoon hammaslääkäri, miten tärkeää siellä on käydä, mutta miten vastenmieliestä. Mielummin menen gynelle...

Kamalinta hammaslääkärissä on se, kun kitalaessa rusahtaa puudutuspiikkiä pistettäessä.

Itse olen pelännyt hammaslääkäriä kakarasta asti, ala-asteella alueeni lapsia hoiti kamala täti. Hän repi suupielet aina auki. Hän ei viitsinyt porata koska se vie aikaa, noin sanoi. Hän ei voinut käsittää sitä, että sattuu. Hän myös valitti jatkuvasti siitä miten huonosti hampaitani hoidan, reikiä oli kaksi ennen kuin täytin 20, että tosi huonosti niitä hoidin. No jossain vaiheessa häneltä lähti luvat hoitaa lapsia. Tais tk:n ylilääkäri reagoida kun valituksia epäasiallisesta hoidosta tuli jatkuvasti. Karvat nousee pystyy kun tuota tätiä ajattelen.

Kesällä rohkaistuin ja kävin hammaslääkärissä. Olisin tahtonut anestesiassa tehtävän hoidon, mutta siihen ei suostuttu. Rahoittavia tarjottiin kyllä, kerran otin, ei auttanut. Kesän mittaa kävin varmasti 10 kertaa hammaslääkärissä. Lääkäri oli ihana pieni intialainen mies, ensin ajattelin, että apuva. Mutta lääkäri oli oikein mukava vaikkei suomea pahemmin puhunut. Englannilla pärjättiin hyvin

elektra

• Ex-member
« Vastaus #23 : Tammikuu 04, 2013, 15:44:25 »
Nyt kyllä pääs itku hampilekurissa mennentullen..Piti kolome hampia ottoo pois edestä alhaalta. Lekuri oli siis niin ihana, puudutti geelillä ikenet ennenkuin laittoi muuta puudutusta. Ja osas kyl viel laittoo ne piikitki nii hyvin ettei ees koskena.

Se oli parasta ko kertoi koko ajan mitä tekkee, ja heti ko pikkasenkaa huomas et sattuu ni eiku lissää puudutusta. Kyl mie sanon et ihanata oli. Mie jopa nauroin siinä tuolissa!!!

Nyt vaan tosi veemäine kipu tossa yhessä, siinä oli nimittäi tulehusta. (onneks oli viel tradolania, sitä piti ottoo)

Menkää ihmiset rohkeasti sinne lekuriin, kyl pelko on nykysi nii yleinen asia että se hoituu tavalla tai toisella. Mie onnekseni pääsin nyt käymään yksityisellä, kunnallisella oisin viel saanu ootela vaik kui.

-elektra

MaKo

• Global Moderator
« Vastaus #24 : Tammikuu 04, 2013, 15:52:20 »
Mulla on lähipiirissä hammaslääkäripelkoisia kaksi kappaletta, toisella hoidettiin viisaudenhampaiden poistoleikkaukset (4kpl +yksi paikkaus) yhdellä kertaa nukutuksessa, toinen sai semmoset  lääkitykset ennakkoon että oli ihan tillin tallin vielä kotonakin, molemmat kunnallisessa. Kyllä hampaiden säännöllinen hoito ja tarkastukset on tärkeitä, ei pääse tulemaan ylläreitä, ainakaan pahoja :thumbsup:
Suolistosyöpä 2011-2013
Hermovaurio jalkaan 2012
Työkyvyttömyyseläkkeelle 2014

Wilder

• Jr. Member
  • **
  • If you're going through hell, keep going
« Vastaus #25 : Maaliskuu 16, 2013, 10:22:40 »
Itse pitkitin hammaslääkäriin menoa, kun inhoan siellä käymistä, hrr.. Mutta piti sitten varata yhtäkkiä aika joitakin päiviä sitten ja onneksi sain samalle päivälle. Viisaudenhampaan ien oli tulehtunut pahasti ja sain antibiootit ja nyt alkaa olemaan pikkuhiljaa tulehdus rauhoittunut. Tiistaina olisi hammasröntgen jonka jälkeen lähetettä tuon viisurin poistoon. Kyllähän se pelottaa, varsinkin kun ei hoidu pelkällä irtivetämisellä tää reissu kun hammas on kokonaan ikenen alla. Se on vaan avannu yhestä sivusta sitä ientä, jonka takia se oli tulehtunutkin. Mutta mielummin mä kestän sen leikkauksen kun sitä kipua mikä siitä tulehtuneesta ikenestä tulee, ei helpottanu edes vahvoilla särkylääkkeillä.
M51.1 Välilevyn pullistuma L5-S1 välissä(leikattu 2013 & 2017)

Dream as if you'll live forever
Live as if you only have today

diisa

• Sr. Member
« Vastaus #26 : Maaliskuu 16, 2013, 11:37:02 »
Minä pelkään niitä laskuja enempi kuin kipua hampaiden hoidossa  :o

Ei sentään, tiedän et se on oikeaa pelkoa ja vaikea mennä jos pelkoa on  :hoiva: . Riippuu entisistä kokemuksistakin paljon. Itselläni on ihana lääkäri. Kun laitettiin implantteja takahampaiden tilalle aikonaan, se oli raju kokemus, mutta hammaslääkärin hyvä ammattitaito ja luottamus vähensi puoleen kivun ja pelon.
Sitä ei tiedä kuinka syvällä pohja on, ennen kuin sinne putoaa.
- F.R. Laing

satuo

• Global Moderator
« Vastaus #27 : Elokuu 07, 2019, 18:02:44 »
Laskuja minäkin pelkään...  :vihellys:

No mutta nyt kyllä ihan tosiaan kauhistuttaa huominen hammaslääkäri!  :-[
Hammas poistetaan. Itselle siitä ei ole mitään harmia. Ei arista tai mitään. Mutta röntgen kuvassa juuren kärjessä näkyi iso tulehduspesäke. Se on este tulevalle selän luudutusleikkauksella ja hammas on pakko poistaa.  ::)
Poisto on rankka operaatio ja suu on sen jälkeen kauan arkana...  :-\
huh-huh!  :doh:

MaKo

• Global Moderator
« Vastaus #28 : Elokuu 07, 2019, 20:00:45 »
Älä huoli Satuo, yleensä suu paranee nopeasti  :thumbsup:  Mulla ei ole edes kauaa ollut kipeäkään, vähän joutunut vaan varomaan, ettei pureskele sillä kohtaa  mistä hammas poistettiin.  Ja buranat auttaa siihen kipuun.....
Suolistosyöpä 2011-2013
Hermovaurio jalkaan 2012
Työkyvyttömyyseläkkeelle 2014

satuo

• Global Moderator
« Vastaus #29 : Elokuu 07, 2019, 20:09:38 »
Juu, toivotaan niin! Kiitos!  :hali:
Onneksi Suomessa on hyvällä tasolla tuo yleinen hammashoito!  :thumbsup: