Kirjoittaja Aihe: Hammaslääkäripelko  (Luettu 16613 kertaa)

hiker

• Global Moderator
  • I'm Okay. My biggest lie.
Vs: Hammaslääkäripelko
« Vastaus #45 : Lokakuu 19, 2019, 14:36:49 »
Huvittavinta minulla on, etten minä sitä kipua pelkää. Kun kysytään, että puudutetaanko, sanon yleensä ei. Silloin kolmoishermosäryn aikaan täysin terveeseen hampaaseen tehdessä juurihoitoa, olin valmis ottamaan ihan mitä tahansa. Itse toimenpide vielä sujui, mutta saatuani suuni jälleen kiinni ja noustessani ylös, olisin voinut huutaa suoraa huutoa. No, ei siitä jäänyt mitään traumoja. Ei minun hampaille ole edes koskaan tehty mitään ihmeellistä.

Muuyenkin tuo hml- pelko tai -inho on kumma, sillä poskionteloni punktoidaan ilman puudutusta, haluan katsoa, kun minua leikellään tai kursitaan kokoon ja sitten hiki valuu, kun edes odotan pääsyä hml:n huoneeseen!  :D

Lanne- ja kaularangan ongelmat hermojuurivaurioiden kera
Polven artrofibroosi
Kolmoishermosärky ja -vaurio
Mieliala- ja syömishäiriö

Kipee

• Jr. Member
  • **
  • "Ei oo pakko jos ei taho!"
« Vastaus #46 : Lokakuu 20, 2019, 09:26:58 »
Minä taas pelkään juuri sitä kipua. Odotin nytkin odotushuoneessa täysin rauhallisena selaillen lehtiä ja juttelin niitä näitä vielä hoitohuoneessa hoitajan kanssa. Siinä vaiheessa, kun silmilleni laitetaan suojalasit ja hammaslääkäri sanoo että "katsotaanpas sitten..." haluaisin hypätä ylös ja juosta karkuun.

Kipee

• Jr. Member
  • **
« Vastaus #47 : Lokakuu 23, 2019, 10:18:14 »
Tässä sitä ollaan taas matkalla hammaslääkäriin. Tällä kertaa on ollut pelko päällä jo kotoa lähtiessä.Mietin sitä miten kipukohtaus saattaa iskeä, kun lääkäri iskee piikkinsä hampaisiin. Täytyy toivoa, että kohdalleni osuu lääkäri kuuntelee, kun kerron mihin kohtaan sattuu eniten. Ellei siltä alueelta löydy vikaa niin minun on paras menmä jonkin eri alan lääkärille..

satuo

• Global Moderator
  • Aina jossain paistaa aurinko.
« Vastaus #48 : Lokakuu 23, 2019, 15:23:11 »
Toivottavasti oli hyvä käynti!  :hoiva:

Kipee

• Jr. Member
  • **
« Vastaus #49 : Lokakuu 23, 2019, 20:27:32 »
No jaa.. Nyt revittiin eri hampaan paikka irti. Ehkä syyllinen kipuun. Lääkäri sanoi: Tämä on nyt vähän tällaista lottoarvontaa...  :doh:

hiker

• Global Moderator
« Vastaus #50 : Lokakuu 23, 2019, 22:09:38 »
Lottoarvonta on juuri sitä, mitä ei saa tehdä näissä kasvojen alueen ja suun kivuissa!  >:( Mihinkään ei tule hampaistossa kajota ilman varmaa tietoa viasta! Lottoarvonnalla kipu saattaa vain räjähtää käsiin 24/7 hermosäryksi!  :hoiva:
Polven artrofibroosi

akilleija

• Full Member
    • Akilleijan tupa
« Vastaus #51 : Lokakuu 24, 2019, 09:57:14 »
Olen Hikerin kanssa samaa mieltä. Itse suosittelen, että tilaat ajan yleislääkärille ja  pyydät niin sanotun ortopantomografian eli koko hampaiston ja leuan rtg-kuvauksen, siihen voisi saada lähetteen hammaslääkäriltäkin, kannattaa ainakin kysyä. Ei kannata kovinkaan pitkään jatkaa tätä "hammaslottoa". Ja mahdollisesti voisit ottaa puheeksi tuon kolmoishermosärynkin mahdollisuuden.

Kipee

• Jr. Member
  • **
« Vastaus #52 : Lokakuu 24, 2019, 10:41:28 »
Kiitos neuvoista ja tuestanne! :hali: Olen aika epätoivoinen tilanteeni takia. :'( Tämä ketju on nyt vähän väärä asiani puimiseen. Pomppaan jonnekin muualle kunhan löytyy aikaa ja voimia.

satuo

• Global Moderator
  • Aina jossain paistaa aurinko.
« Vastaus #53 : Lokakuu 24, 2019, 12:46:55 »
Tämä ketju kyllä käy ihan hyvin. Älä siitä ota paineita!  :hoiva:

Kuvaus tulisi kyllä tarpeeseen, niin näkisi kunnolla tilanteen. Meillä kyllä hammaslääkärit laittaa kohtu helposti koko suun röntgenkuvaukseen.
Kannatta kysyä sitä!  :thumbsup:

Kipee

• Jr. Member
  • **
« Vastaus #54 : Huhtikuu 03, 2020, 07:36:28 »
Eilen kävin taas vaihteeksi hammaslääkärissä. Oli ihan kamala pelko päällä taas sinne mennessä siksi, kun en tiennyt millainen lääkäri minua on hoitamassa. Alkuvuodesta sain vakkarilääkärin hoitamaan mystistä kipuani, mutta sitten hän jäi pois töistä kuukausiksi. :'( Pelkäsin, että kerran minua hoitanut "lottotyttö" olisi minua odottamassa. Ei ollut onneksi. Eilinen lääkäri paneutui tarkasti minulla yli puotta olleisiin jatkuviin kipuihin ja niiden poistamiseksi tehtyihin hoitoin. Pelkoani hän ei vähätellyt ja antoi pyynnöstäni kunnon puudutuksen ennen kuin aloitti muut toimenpiteet. Puolitoista tuntia olin suu auki!!! :o Nyt taas odotellaan tepsivätkö uudet konstit...

hiker

• Global Moderator
« Vastaus #55 : Huhtikuu 03, 2020, 22:27:08 »
Onko hampaasi kuvattu kunnolla ja mielellään useamman kerran ortopantomogafialla ja sen lisäksi ennen toimenpidettä, josta ei olla aivan varmoja, pienellä paikallisella parin hampaan röngenillä? Ennen kuin lähdetään tekemään mitään toimenpiteitä, on nähtävä silmin tai todettava jollakin kuvantamisella, että toimenpidettä tarvitaan. Kuten jo aikaisemmin olen sanonut , arvuuttelulla aiheutetaan vain turhia toimenpiteitä, kivut voivat räjähtää ja ainakin tuhotaan vielä ehjää hammasluuta.  :hoiva:

Minulle on tehty yksi ainoa juurihoito ja sekin terveeseen hampaaseen, kun kolmoishermosärkyä kuviteltiin hammasperäiseksi. Vajaa kuukausi sitten tämä hammas halkesi kuten juurihoidetuille usein tapahtuu ennemmin tai myöhemmin. Sitä ei kannattanut enää korjata vaan päätettiin ottaa pois. Onnekseni menin minua jo moneen otteeseen hoitaneelle suu- ja leukakirurgille, jolla on tieto kolmoishermosärystäni ja hermovauriostani juuri tuolla puolella kasvojani. Piti olla ihan normipoisto, mutta hommasta kehkeytyi lääkärille todellinen urakka. Hän teki hikipäässä töitä tunnin saadakseen jokaisen leukaluuhun tiukasti luutuneen juuren porattua ja vääntämällä väännettyä irti. Onneksi en tajunnut, ettei hän porannut hammasjuuria vaan leukaluutani!  :D

Selvisin ilman mitään jälkiseuraamuksia, vaikka lääkärikin oli varma, että toipumisesta tulee tuskallista. Halusi määrätä jopa lääkkeen  läpilyöntikipuihin! Nyt ei ole muuta ongelmaa kuin, kuinka purra toisella puolella. Alaseiska oli muuten terve, mutta halkesi pystysuunnassa kahtia ja yläkutonen otettiin pois nyt. Molemmilta takahampailta puuttuu siis vastapari!  ~:/
Polven artrofibroosi

Kipee

• Jr. Member
  • **
« Vastaus #56 : Huhtikuu 05, 2020, 08:12:52 »
Kiitos taas vastauksestasi hiker. :) Hampaistani on otettu pieniä parin hampaan röntgenkuvia ja niiden lisäksi myös kartiokeilatietokonetomografia. Ensimmäiset minua hoitaneet lääkärit hutkivat ja repivät innolla paikkoja ja sanoivat juurihoitojen olevan edessä. Minä sanoin ei! Kaksi viimeistä minua hoitanutta lääkäriä ovat sanoneet ettei juurihoitoihin lähdetä ilman perusteita. Hoidossa ollaan edistytty. Karmeimmat kivut ovat ohi. Nyt ollaan hiottu kiskoa ja paikkoja joita minulla on suu täynnä. Kipu on paikallistunut yhden hampaan alueelle aikaisemman laajan säteilevän kivun sijaan. Sen hampaan paikka uusittiin. Lupaavalta näyttää. Nyt tarkkaillaan tilannetta ja joku päivä sitten taas marssin puntit tutisten hammashoitolaan toivoen saavani minua ķuuntelevan ja fiksuja ratkaisuja tekevän hammaslääkärin....

trochanter

• Global Moderator
« Vastaus #57 : Huhtikuu 11, 2020, 04:56:19 »
Voi ei Kipee, voimia!!  :hoiva:
Itekin aina PALJON mieluummin olisin missä tahansa muualla vastaanotolla kuin hammaslääkärissä...
*seropositiivinen nivelreuma (dg 03)
*kilpirauhasen vajaatoiminta (dg 07)
*kiertäjäkalvosinoireyhtymä (dg 19)
*psori (dg 19)