Kirjoittaja Aihe: Vaihdevuodet  (Luettu 25638 kertaa)

Marle

• Ex-member
Vaihdevuodet
« : Marraskuu 12, 2006, 21:12:50 »
Niin, sairaudestahan ei ole kyse mutta kysyn että..onko mitään syytä syödä hormoneja jos vaihdevuodet eivät vaivaa? Olen nyt 53 ja kuukautiset ovat olleet poissa noin 3 v. Ainoastaan pikkuista hikoilua on ollut jolloinkin mutta sekään ei haitannut. Nyt sitten on tullut näitä selkävaivoja yms. pikku vaivaa. Joku vain sanoi mulle että 50 alkaa alamäki kun hormonitoiminta hiipuu.

olkikukka

• Ex-member
Re: Vaihdevuodet
« Vastaus #1 : Marraskuu 13, 2006, 00:15:32 »
Ei ole mitään syytä, hormooneja pitäis käyttää vain oireilun lievittämiseen. Hormooneista tulee omat riskit, kuten olet varmaan kuullut, lihottavat, verisuonitukoksia, syöpariski jne...

Liana

• Jr. Member
  • **
« Vastaus #2 : Marraskuu 13, 2006, 20:41:20 »
 :vrolijk_26: Olkikukka on aivan oikeassa, ei tarvitse hormonia syödä, jos ei ole sellaisia oireita, mihin niitä tarvitsee. Itselläni oli kovat oireet ja lukemat siinä tasossa, että todettiin olevan tarpeen saada lääkitys. Tämä lääkitys on vuoden ja sitten lopetetaan, jos arvot ja oireet jäävät siedettäväksi. Hormonitoiminta voi hiipua alle viisikymppisellä, kuten minulla. Oli jo kuukautisetkin jääneet pois 47v.
Nyt juuri olen sen 50 täyttänyt.  :-[ :P
Ystävät kuulevat mitä sanot, parhaat ystävät kuulevat mitä et sano.

Mona

• Jr. Member
  • **
« Vastaus #3 : Marraskuu 14, 2006, 11:52:10 »
Minä kyselin reumalääkäriltäni hänen mielipidettään vaihdevuosilääkityksestä. Olen 50 v. ja oireet alkamassa, hikoilua, masennusta, kuukautiset harvakseltaan monen kuukauden välein. Reumalekuri kyllä suositteli estrogeenihoitoa nimenomaan selkäsairaille ja reumaatikoille, jos oireita vaan jonkin verran on. Estrogeenihan ehkäisee myös luukatoa sekä murtumia.
Toinen asia myös mistä hän mainitsi oli mieliala, masennushan voi johtua myös vaihdevuosista. On vaikea tietää mikä masentaa, kivut vai vaihdevuodet.  Samoin unihäiriöt voi johtua kummasta vaan.

Minulla on nyt mieto lääkitys ja ainakin yöt on helpompia, vähemmän hikoilua ja yöunikin parempi.
Masis on päällä, mutta se on aina näin syksyllä, siitä en pääse mihinkään.

Tärkeetä on myös muistaa kalkki ja D-vitamiini.
Mona
M05.8 Arthritis rheumatoides seropositiva
M07.2 L40,5 Arthropathai psoriatica
M35.7 Hypermobilitas.
M51 Rhizopathia cervicalis gravis.

diisa

• Sr. Member
« Vastaus #4 : Marraskuu 14, 2006, 12:08:40 »
hei.
-Olin gynekologin luennolla aiheesta-Hormonikorvaushoito-

-Eka mulle uus juttu oli, että kun oma estrogeenin (naishormooni) tuotto loppuu, niin rasvakudos muodostaa sitä. eli naisilla tuo vihattu selluliitti onkin hyvää asiaa, ajatellen vaihdevuosia.ja muukin rasva, mitä alkaa kertyyn.

-eli, mitä laihempi, sen pahemmat v-vuosioireet. :vihellys:

-toisaalta taas lihavuus ja liiallinen rasvakertymä altistaa gynekologisilli syöville.
-että suo siellä vetelä täällä.
-hän oli sitä mieltä(tietysti)- että hormonohoito on hyvä juttu, parantaa elämälaatua, oloa, limakalvojen kuntoa, estää virstatietulehduksia ym.(kaikkee en muista)

-sitten sellainen asia, että myös naisilla on ripaus testosteronia (mieshormonia), ja nyt harmittaa kun olen unohtanut mitä hän siitä sanoi, mutt jäi sellainen tunne, että sitä asiaa ei ole tutkittu tai siitä ei kerrota, josko me tarvittais tujaus sitäki :vihellys:
-alkaisko elämä säihkymään??

-Nyt suhtautukaa suurelle varauksella, muisti on rajallinen...

t,diisa
Sitä ei tiedä kuinka syvällä pohja on, ennen kuin sinne putoaa.
- F.R. Laing

sirpa

• Ex-member
« Vastaus #5 : Marraskuu 15, 2006, 19:40:37 »
ja mähän en usko pätkääkään tohon pelotteluun että hormonikorv.hoito aiheuttaa syöpää,. se lisä on niin pieni että käytännössä mitätön, no meitähän on moneen junaan, mä ainakin alotan kohta käyttämään. en viitti enää enempää masentua enkä hikoilla. on jo tarpeeks kipuja ja vaivoja muutenkin.

Mona

• Jr. Member
  • **
« Vastaus #6 : Marraskuu 15, 2006, 22:55:34 »
Samaa mieltä, että kyllä me kipuilijat saadaan kärsiä muutenkin ihan tarpeeksi, ei tarvita enää ylimääräisiä murheita vaihdevuosista.
Ei ne hormonikorvauslääkkeet sen vaarallisempia ole kuin muutkaan lääkkeet. En usko että gynet niitä turhaan suosittelee.
Mona
M05.8 Arthritis rheumatoides seropositiva
M07.2 L40,5 Arthropathai psoriatica
M35.7 Hypermobilitas.
M51 Rhizopathia cervicalis gravis.

olkikukka

• Ex-member
« Vastaus #7 : Marraskuu 16, 2006, 08:06:38 »
Tässä oli äsken keskusteluohjelma hormoonikorvaushoidosta. Siinä oli selkeä kanta, että vain oireiden hoitoon tai lääketietteelisin perustein, ei noin vaan...

Muumi

• Jr. Member
  • **
« Vastaus #8 : Marraskuu 24, 2006, 22:12:34 »
Rintasyövän sairastaneena en saa syödä viihdevuosien oireisiin, hikoilupuuskiin hormoneita. Syöpäklinikalla
lääkärit ensin antavat reseptin sellaiseen lääkkeeseen, mitä saa vain yliopistoapteekista, jos opikein muistan nimen, bellegral tai jotain sinne päin, se sisältää belladonnauutetta, ergotamiini...jotain ja meprobamaattia ( kaikki nuo voivat ollä vähä väärin kirjoitettuja)....jotkut siitäavun saavat, mutta aika moneen se ei tehoa ollenkaan. Seroxat ja efexor ovat seuraavana listassa, jota annetaan. Minulle aikanaan ei tehonnut muut kuin efexor, ja se olikin tosi tehokasta. Siinä sivussa se tasoitti tietty mielialaakin, mikä oli ihan hyvästä - ei astiat lennelleet sen syömisen aloituksen jälkeen.

Minulla oli 90%:sti estrogeeniperäinen rintasyöpä, ja nyt jälkeenpäin kun mietin entisaikojen e-pillereiden estrogeenimääriä, niin ihan puistattaa.

Mutta apua kyllä löytyy, voihan se olla että joku peräkylän terv.keskuslääkäri ei ylläolevaa asiaa tiedä, vaikka heidän kyllä se pitäisi tietää.

Rijoka

• Full Member
« Vastaus #9 : Marraskuu 26, 2006, 11:59:49 »
Onneksi minulla meni vaihdevuodetkipujen ohessa.  Mutta en koskaan suostu syömään hormooni korvaus lääkkeitä, sillä yksi siskoni kuoli rintasyöpään 61 vuotiaana. Hän ei sietänyt hikoilua yhtään joten hänelle määrättiin hormooneja jotka poistivat nuo oireet. Rintasyöpä oli niin ärhäkkä, että hän menehtyi kahdessa vuodessa siihen.  Suvussa ei ole rintasyöpää.

Jatkan vielä vähän
Kyllä minllakin on vähän tuota korvaavaa hormoonia, mutta se on emättimeen laitettava pieni pilleri joka estää llimakalvojen kuivumisen ja samalla estää virtsatietulehduksia. Se on Vagifem. Laitan sen kaksi kertaa viikossa, enkä ole huomannut minkäänlaisia sivuoireita. Minua hoitava gynekologi ei edes ehdottanut minulle muuta hormoonikorvaushoitoa.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 30, 2006, 12:09:19 kirjoittanut Rijoka »
Niin pitkiä ovat päivät, kun odotan luokseni ystävää jonka nimi on :Kivuttomuus
Sairaus: Selkäydinkanavan ahtautuma, synnynnäinen ja periytyvä, 3 selkä- ja 1-niskaleikkaus. Krooninen neuropatia, TOS-oireyhtymä. Kilpirauhasen vajaa toiminta. 2:s tyypin diabetes.

olkikukka

• Ex-member
« Vastaus #10 : Marraskuu 27, 2006, 09:55:59 »
Diisa, me tarvitaan ripaus testosteronia sitä varten että sexi huvittaa  :laugh:

diisa

• Sr. Member
« Vastaus #11 : Marraskuu 28, 2006, 13:18:05 »
heippa!  :)

-Ohoh  8), no hyvinhän kaikki sitte on.
-mutt jos ne syöttää pelkästään sitä estrogeenia meille, niin niin ....

-se oli muuten tuosta juttua josai lehdykässä, mutta kun ei niitä laita talteen eikä muista, tai muistaa väärin=)

tsemppiä
-diisa

Sitä ei tiedä kuinka syvällä pohja on, ennen kuin sinne putoaa.
- F.R. Laing

sirpa

• Ex-member
« Vastaus #12 : Marraskuu 28, 2006, 19:16:23 »
naiskeho tuottaa itse testosteronia, ja sen määrä tuppaa nousemaan itsestäänkin vaihdevuosi-iässä, siitä todistuksena on mm. leukakarvojen lisääntyminen ja paksuuntuminen, kropan muodon muuttuminen miesmäisemmäksi, eli vatsan seutu isonee ja takapuoli ja reidet pienenee, sekä hiusten harventuminen.

olkikukka

• Ex-member
« Vastaus #13 : Marraskuu 29, 2006, 09:22:27 »
Ja miehillä alkaa nousta esiin feminiinit ominaisuudet 40-ikävuoden jälkeen, heidän hormoonitoiminnan muuttuessa. Siksi keski-ikäiset miehet ovat tunteellisempiä kuin kollit!

sirpa

• Ex-member
Vs: Vaihdevuodet
« Vastaus #14 : Tammikuu 08, 2007, 20:06:01 »
nyt tuli labratulokset joiden mukaan mulla ei ole vielä vaihtareita. vaikka kuumia aaltoja ja yöhikoilua on. höh? lekuri käski kuitenkin käyttää est.geeliä vähän.onko kellään käytössä estrena-geeliä ja millä tuloksilla?