Kirjoittaja Aihe: Vaihdevuodet  (Luettu 25791 kertaa)

on kestämistä

• Klubilainen
Vs: Vaihdevuodet
« Vastaus #15 : Toukokuu 03, 2019, 15:21:53 »
Minulla ollut hormoonikorvaushoito 2vuotta ja nyt pelottaa, kun ystäväni sairastui rintasyöpään. Otin korvaushoidon kun kuumat aallot herättei tunnin välein ja olen muutenkin huono nukkumaan. Ajattelin juuri noin kuin joku tuolla sanoi, että en kyllä kestä enää kuumia alltoja kaikkien muiden vaivojen lisäksi :doh:
Lanneranganpullistumasta koko kroppa sököksi.

Kipee

• Jr. Member
  • **
  • "Ei oo pakko jos ei taho!"
« Vastaus #16 : Syyskuu 27, 2019, 07:02:30 »
Minulla vaihdevuosioireet iskivät päälle aivan yks kaks niin voimalla ettei pää kestänyt. Otin tällä viikolla käyttöön hormonikorvaushoidon laastareiden muodossa. Tiedostan riskit, mutta en pelkää. Nyt vain odottelen saanko avun...

on kestämistä

• Klubilainen
« Vastaus #17 : Syyskuu 27, 2019, 09:35:15 »
Minulla kesti viikon ennenkuin laastari alkoi toimia, mutta edelleen minulle tulee kuumia aaltoja, muttei alkuunkaan niin pahoja kuin ennen.
Sen verran juuri että herään ja se minua raivostuttaa, kun muutekin unet on aivan peestä.
Nytkin olen herännyt kello 4.00 kun ihana kuumotus taas tuli, en siis enää hikoile vaan tulee kuumotus ja sitten herään ja heitän peiton pois. Mutta siis kun herään niin se on minulle katastrofi. :doh:

hiker

• Global Moderator
  • I'm Okay. My biggest lie.
« Vastaus #18 : Syyskuu 29, 2019, 05:50:29 »
Et ole Kipee ainokaisia, jolle tämä vaihe naisen elämää ei tosiaankaan istu kaiken muun sairastelun kanssa!  :hoiva: Eipä se paljon sinua lohduta omassa olossasi, mutta minä ainakin kärvistelen samaisen kiusan kanssa. Omani tosin alkoi vasta vajaa vuosi sitten ollessani jo 59v., mutta kertarysäyksellä myös. Olen ollut aina se, jolla on kylmä ja kädet esim. rankan jumpankin jälkeen jääkylmät, joten jo pelkät kuumat aallot ovat täysin ihmeellinen ja inhottava asia. Aamuyöt ovat pelkkää peitto päälle, peitto pois.  >:(

Mielialaoireista en osaa sanoa mitään, muuta kuin että kaksisuuntaiseni on seikkaillut sekamuotoisena ilman taukoa jo pitkään. Mielialani ei siis pysy tasaisena hetkeä pidempään. Lääkäreiden on mahdotonta erotella, onko mukana vaihdevuosioireita. Hormonikorvaushoito voi kuitenkin sotkea muun lääkitykseni vaikutukset, joten toivon, että pärjäisin ilman sitä. Aika näyttää. Toivottavasti sinä saat siitä pikaisen avun!  :hoiva:
Lanne- ja kaularangan ongelmat hermojuurivaurioiden kera
Polven artrofibroosi
Kolmoishermosärky ja -vaurio
Mieliala- ja syömishäiriö

Kipee

• Jr. Member
  • **
« Vastaus #19 : Lokakuu 02, 2019, 06:29:45 »
Minulla on ollut aina hyvin vilkas aineenvaihdunta ja hyvä ääreisverenkierto. Kroppani on sopeutunut hyvin talveen ja kesähelteet ovat olleet minulle aina erittäin vaikeita. Tänä kesänä yöni olivat poikkeuksellisen vaikeita kuumuuden takia. Oli mahdotonta tietää johtuiko normaaliakin rajumpi hikoilu helteestä vai mahdollisesti alkaneista vaihdevuosista. Elokuussa kuitenkin tajusin, että mielialani oli heitellyt normaalia enemmän koko kesän ja tilanne paheni viikko viikolta. Itku ja raivo vuorottelivat polkien jalkoihinsa ilon...

Yöllliset hikoilut ovat vähentyneet, mutta kuumuuskin on poissa. Siitäkään huolimatta en nuku aamuöitäni rauhallisesti vaan sinnittelen usein päivät muutaman tunnin yöunilla. Pirteämpänä olisi helpompaa ajatella positiivisesti. Ellen saa apua laastareista niin sitten on alettava miettimään muita konsteja mielialan nostamiseksi..

on kestämistä

• Klubilainen
« Vastaus #20 : Lokakuu 02, 2019, 10:00:47 »
Kipee jos sinulla on 50mg laastari niin se ei välttämättä auta muuhun kuin hikoiluun. Seuraappa tilannetta ja jos se ei parane niin ota uudelleen yhteys lääkäriin, niin he voivat kokeilla sinulle 75mg laastaria ja ehkä se tuo avun mielialaasi.
Minulla on nyt 75mg laastari, mutta öisin tulee kuumotuksia ja siihen aina herään ja sitten onkin kaikki jo pielessä, kun olen tällainen univammainen.
Kokeilivat minulle myös 100mg laastaria, mutta ihan sama kuumotukset tuli. Minä epäilen, että laastarit ei imeydy minulle kunnolla, kun aineenvaihdunta on mennyt niin sekaiseksi unilääkkeiden takia joita joudun syömään jatkuvalla soitolla. Ja minun unilääkekierre-unettomuusputki alkoi noin 4 vuotta sitten hirveiden vaihdevuosioireiden takia ja tässä sitä siis edelleen ollaan.
Olisimpa tajunnut 4 vuotta sitten hakea heti laastarit. Sitä kun en tajunnut niin siitä tullut kammo koko nukkumista ja pelkkä makuuhuonekkin jo ahdistaa. Että ei ole todellakaan helppoa vanheta. :doh:Vaihdevuodet on kirous.

Kipee

• Jr. Member
  • **
« Vastaus #21 : Lokakuu 02, 2019, 17:44:39 »
Kiitos neuvoista.  :) Gyneni sanoi, että kahdessa viikossa pitäisi tulla helpotusta, mutta ellei niin tapahdu niin minun pitää soittaa ja nostetaan tehoa. Gyne on erikoistunut vaihdevuosien hoitoon ja kirjoittanut aiheesta kirjankin. Olen siis hyvissä käsissä, mutta on kyllä syytäkin sillä halpaa lystiä vastaanotolla käynti ei ole!

Pakostikin käy kateeksi ikäiseni miehet joilla ikä ei tee tällaisia temppuja kuin meillä naisilla. No, onhan heilläkin omat ongelmansa....

MaKo

• Global Moderator
« Vastaus #22 : Lokakuu 02, 2019, 19:13:24 »
Mä olen ollut onnekas viihdevuosien (  :rohonauru: ) suhteen  :innocent:  Yöhikoilu oli ainoa oire, ja sekin pysyi kurissa kasviestrogeenilla   :thumbsup:  En koskaan kokenut niistä mitään haittaa tai vaivaa  :vihellys:
Suolistosyöpä 2011-2013
Hermovaurio jalkaan 2012
Työkyvyttömyyseläkkeelle 2014

Kipee

• Jr. Member
  • **
« Vastaus #23 : Lokakuu 04, 2019, 17:52:19 »
MaKo, hienoa ettet ole kärsinyt pahoista ongelmista. Ja että ihan viihdevuosiksi voit nimittää.  :rohonauru:

Minä olen nukkunut nyt peräti kolme yötä peräkkäin ilman heräilyä tai hikoilua.  :jeee: Ihan eri olo on nyt.  :)

hiker

• Global Moderator
« Vastaus #24 : Lokakuu 04, 2019, 21:20:03 »
Hienoa Kipee!  :jeee: Kirjoittelepa jatkoakin tuntemuksistasi tässä viikkojen varrella, niin saan minäkin jotain pohdintojeni tueksi. Aloittaako vai ei?  ~:/
Polven artrofibroosi

Kipee

• Jr. Member
  • **
« Vastaus #25 : Lokakuu 05, 2019, 06:20:44 »
Varmasti tulen kertomaan kokemuksiani. Tämä hyvä olo juuri hoidon aloitettuanihan voi hyvinkin olla vain sattumaa, mutta toiveikas olen.  :)

Olen lukenut hyvinkin paljon hormonikorvaushoidon haitoista ja hyödyistä. Tutkimustulokset ovat ristiriitaisia, mutta uusimmat tutkimukset osoittavat ettei hormonikorvaushoidon aloittaminen lisää rintasyöpään sairastumisen riskiä. Toisaalta estrogeenin pitkäaikainen käyttö useilla naisilla vähentää sydänsairauksia, valtimonkovettumistautia ja luunmurtumia. Noita asioita kannattaa itse kunkin miettiä itsekseen ja hoitavan gynen kanssa.

on kestämistä

• Klubilainen
« Vastaus #26 : Lokakuu 05, 2019, 09:38:40 »
Kipee minulla alkoi vaikuttamaan ne laastarit jo eka viikolla, uskon kyllä että juuri estrogeeni on auttanut oloosi.
Minulla ei olisi tullut ilman laastareita yhtään mitään. Suoraan sanottuna se ei olisi ollut enää elämisen arvoista elämää. Muutenkin minulla unettomuus painaa ja jos tässä olisin vielä kamppaillut vaihdevuosien kanssa niin metsään olisi mennyt.
Tarkkaile painoasi, minulla se estrogeni nosti painoa, mutta se on pieni lieveilmiö, kun vertaa niihin kamaliin oireisiin joita ennen laastareita oli.

Kipee

• Jr. Member
  • **
« Vastaus #27 : Lokakuu 22, 2019, 07:25:19 »
Nyt on kuukausi takana laastareiden käyttöä. Lupasin kertoa täällä kokemuksiani niistä. Kyllä kannatti aloittaa! :) Kuumista aalloista ei ole enää tietoakaan. Yöni nukun hyvin. Noiden lisäksi mielialani on tasoittunut. Ennen aloittamista olin todella ahdistunut ja itkuinen monta kuukautta. Kaikki elämässäni tuntui olevan pielessä. Täytyy sanoa, että olen todella yllättynyt positiivisista vaikutuksista. :)

MaKo

• Global Moderator
« Vastaus #28 : Lokakuu 22, 2019, 09:02:25 »
Hienoa Kipee  :jeee: 
Noi viihdevuodet on vaan ikävä kyllä semmosia, että yks juttu auttaa yhdelle, ja toinen toiselle. Onneksi sulle löytyi helposti sopiva hoito, nyt sitten vaan nauttimaan elämästä :hali:
Suolistosyöpä 2011-2013
Hermovaurio jalkaan 2012
Työkyvyttömyyseläkkeelle 2014

hiker

• Global Moderator
« Vastaus #29 : Lokakuu 22, 2019, 23:31:10 »
Minulla alkaa pähkäily varmaan jo ensi viikolla palattuani kotiin. Ongelmia saattaa syntyä lääkkeiden yhteisvaikutuksesta. Lisäksi olen superherkkä lääkkeiden vaikutuksille eli tarvitsen noin 1/4 määrän normiannoksista. Täytynee siis ottaa selvää, voiko niin miniannosta saada mitään korvaushoitoa.

Hienoa, että sinä olet saanut avun!  :jeee:
Polven artrofibroosi