Kirjoittaja Aihe: kirjakerho  (Luettu 77247 kertaa)

trochanter

• Global Moderator
Vs: kirjakerho
« Vastaus #300 : Maaliskuu 08, 2018, 21:13:44 »
Minä haluaisin lähtiä kans lenkille ja kuunnella kirjaa!! Täytyy tutustua tuohon Celiaan, vaatiiko se mitä kaikkee, maksaako..?  ~:/
seropositiivinen nivelreuma (dg 03), kilpirauhasen vajaatoiminta (dg 07)

satuo

• Global Moderator
  • Aina jossain paistaa aurinko.
« Vastaus #301 : Maaliskuu 08, 2018, 22:22:52 »
Celia on ilmainen ja sen saa yleensä omasta kirjastosta.
Se vaatii jonkin sairauden, esim. reuma. Oma kertomus riitti ainakin meillä.
Sieltä saa tunnukset, sovellus ladataan kännykkään. Ja sitten vain kuuntelemaan!  :thumbsup:

hiker

• Global Moderator
  • I'm Okay. My biggest lie.
« Vastaus #302 : Maaliskuu 08, 2018, 22:58:06 »
Ei tuota ongelmia trochanter, sillä oma selitys riittää ja sinullahan on muistaakseni rannekin luudutettu, joten hankaloittaa kirjan pitelyä (lätkää voi tosin pelata  ;D).
Lanne- ja kaularangan ongelmat hermojuurivaurioiden kera
Polven artrofibroosi
Kolmoishermosärky ja -vaurio
Mieliala- ja syömishäiriö

MaKo

• Klubilainen
« Vastaus #303 : Maaliskuu 09, 2018, 12:18:05 »
Juu, ei tarvitse lääkärintodistuksia esitellä, kyllä minäkin vähän huijasin, kun sanoin sormien nivelrikon hankaloittavan kirjan pitelemistä  :-[
Suolistosyöpä 2011-2013
Hermovaurio jalkaan 2012
Työkyvyttömyyseläkkeelle 2014

satuo

• Global Moderator
« Vastaus #304 : Maaliskuu 12, 2018, 20:18:00 »
Minä olen jo saanut aikaiseksi ladattua kirjan Celiasta, mutta kuuntelu on vieläkin jäänyt...
Jotenkin en osaa sulkeutua kokonaan ulkopuolisesta maailmasta...  :vihellys:

Nyt tökkiin uutuus, Sheena Kamalin Kadonneet sielut. Harrastelija-etsivä, jolla on alkoholiongelma.... Joskin naispuoleinen...
Seuraavana listallla jo lupaavampaa: Christina Larssonen toinen teos...  :kahvee:

trochanter

• Global Moderator
« Vastaus #305 : Maaliskuu 13, 2018, 13:43:29 »
Ei tuota ongelmia trochanter, sillä oma selitys riittää ja sinullahan on muistaakseni rannekin luudutettu, joten hankaloittaa kirjan pitelyä (lätkää voi tosin pelata  ;D).
:rohonauru: ;D Sinäpäs sen sanoit. Ja ainahan sen voin jättää kertomatta :D miettinyt televisiossakin mainostettua book--? jotain juttua, mutta en mie haluais kovin alkaa maksamaan tuollaisesta..  ~:/

Mintsi

• Administrator
  • "When nothing goes right, go left!"
« Vastaus #306 : Maaliskuu 13, 2018, 14:55:29 »
Hae vaan lähikirjastosta ne celia-tunnukset. Käytännössä kaikki maksullisten palveluiden kirjat ovat saatavilla myös Celiasta. Siis suomeksi julkaistut. Kuuntelusovellus on varsin pätevä ja halutessaan kirjat saa myös mp3-tiedostoina.

Kun minä hain tunnuksia, tunnukset oli jo tehty, kun virkailija kysyi, että onko mulla joku syy niiden saamiseen. Totesin vaan "reuma" ja homma oli sillä selvä. Samaa sanoi täkäläisen kirjaston työntekijä, että melkein mikä vaan sairaus kelpaa syyksi, jos sen osaa vakuuttavasti esittää. Ei ole heidän tehtävänsä osata määrittää, aiheuttaako sairaus lukemisesteen. Vanhoissa ohjeissa (kun tunnusta ei saanut joka kirjastosta) oli mahdollista hakea tunnuksia myös celialta suoraan ja siihen tarvitsi todistuksen lukemisesteestä. Jossain niissä mainittiin erikseen esimerkkinä reumasairaudet, joten jo diagnoosin pitäisi riittää.

Minä käyn muuten vieläkin taistelua itseni kanssa, pitäisikö mun palauttaa tunnukset, kun mulla ei ole enää reumaa. Joku tällä foorumilla (satuo?) sanoi hyvin, että ei ne oireet ja vaivat hävinneet, vaikka reumadiagnoosi poistettiin. Silti pohdin asiaa tasaisin välein, vaikka kuuntelen Celiasta useita kirjoja viikossa.
M35.7 Hypermobiliteettisyndrooma
M79.7 Sekundaarinen fibromyalgia
F45.4 Pitkäaikainen kipuoireyhtymä
F33.20 Vaikea masennus
ja liuta muita vähemmän tärkeitä diagnooseja.

MaKo

• Klubilainen
« Vastaus #307 : Maaliskuu 13, 2018, 16:27:49 »
No voi sua Mintsi, älä turhaan vaivaa mieltäsi tolla asialla. Eihän se ole keneltäkään pois, et sinä kenenkään muun oikeutta kuunnella niitä kirjoja vie. Kaikille tarvitsijoille riittää kyllä tunnuksia  :laugh:
Suolistosyöpä 2011-2013
Hermovaurio jalkaan 2012
Työkyvyttömyyseläkkeelle 2014

trochanter

• Global Moderator
« Vastaus #308 : Maaliskuu 13, 2018, 22:10:57 »
Mintsi, anna olla kuulolla vaan!! Ei ole väärin ollenkaan vaikkei dg oiskaan nyt ns varma. Kipuja ja oireita sulla on ja ihan saat minunkin luvalla hyvillä mielin jatkaa Celia-kuuntelua. MaKoa komppaan!!  :thumbsup:

hiker

• Global Moderator
  • I'm Okay. My biggest lie.
« Vastaus #309 : Maaliskuu 13, 2018, 23:30:22 »
En minäkään edes muista, mitä lääkärini kirjoitti aikoinaan selitykseksi. Sanoin juuri miniälleni, että hakisi tunnukset. Kahden pikkulapsen äidillä on varmasti keskittymisvaikeuksia ihan riittävästi, ettei kirjan lukeminen onnistu. Auttaa myös krooniseen väsymykseen, jos laittaa isomman lapsen nauttimaan välillä kirjojen kuuntelemisesta ja saa hoitaa vauvaa rauhassa tai ottaa vauvan kanssa päikkärit. Perimmäinen tarkoitushan on luoda kaikille mahdollisuus nauttia kirjoista!  :)
Lanne- ja kaularangan ongelmat hermojuurivaurioiden kera
Polven artrofibroosi
Kolmoishermosärky ja -vaurio
Mieliala- ja syömishäiriö

trochanter

• Global Moderator
« Vastaus #310 : Maaliskuu 14, 2018, 14:43:58 »
En minäkään edes muista, mitä lääkärini kirjoitti aikoinaan selitykseksi. Sanoin juuri miniälleni, että hakisi tunnukset. Kahden pikkulapsen äidillä on varmasti keskittymisvaikeuksia ihan riittävästi, ettei kirjan lukeminen onnistu. Auttaa myös krooniseen väsymykseen, jos laittaa isomman lapsen nauttimaan välillä kirjojen kuuntelemisesta ja saa hoitaa vauvaa rauhassa tai ottaa vauvan kanssa päikkärit. Perimmäinen tarkoitushan on luoda kaikille mahdollisuus nauttia kirjoista!  :)
:thumbsup: :thumbsup: isosti peukkua tälle. Just näin!

satuo

• Global Moderator
« Vastaus #311 : Maaliskuu 16, 2018, 17:43:18 »
Tänään kuuntelin elämäni ensimmäistä romaania Celiasta!  :kahvee:
Ajelin yksin autolla ja siinähän tuo matka vierähti. Oli kyllä vaikea tottua "kuuntelemaan", kun yleensä autossa kuuntelen taustalla musiikkia ja olen muuten omissa ajatuksissani. En kaupungissa tohtinut kuunnella, ettei liikaa häiritse keskittymistä.

Ei nyt mikään hinku jäänyt tuohon kuuntelemiseen ja voipi olla, että luen tuon kirjan loppuun paperisena. Ehkä noin yksin autossa voisi jatkossakin kuunnella. Onhan se kokeilemisen arvoista.  :thumbsup:

trochanter

• Global Moderator
« Vastaus #312 : Maaliskuu 19, 2018, 12:21:07 »
Satuo, kiva kuulla! :)

satuo

• Global Moderator
« Vastaus #313 : Maaliskuu 20, 2018, 13:04:40 »
No nyt on tilanne se, että kuunneltu kirja jäi kesken ja varasin sen paperisena omasta kirjastosta. Odottelen, että saan sen hyppysiini...  :kahvee:
Kyseessä siis Fiona Bartonin Leski.

Nyt menossa Claire Mackintoshin Minä näen sinut. Sama kirjailija, kuin Annoin sinun mennä. Alku vähän hidasta, mutta eiköhän tuo tuosta sitten kaappaa mukaansa. Ainakin se ensimmäinen oli sitten puolesta välistä eteenpäin todella jännittävää.

Ostinkin pitkästä aikaa huutiksesta pokkarin. Sellainen Harper Collinsin kirja, jota ei löynyt kirjastoista. Olen kaukolainannut muutaman sellaisen. Nytkin lainoja Tampereelta ja Turusta...  :vihellys:

Kipee

• Jr. Member
  • **
« Vastaus #314 : Maaliskuu 23, 2018, 08:30:17 »
Tämä on ollut hyvin aktiivinen ketju. Ihanan innokkaita lukijoita täällä! :) Olen ajatellut ettei minun kuulu tunkea tähän keskusteluun, mutta tungenpa sittenkin, mutta vain yhden kerran. ;)

Minä en ole mikään lukijatyyppi - en aikoinaan koulussa enkä myöhemminkään. Ala-asteella olin todella ahkera kirjastossa kävijä. Istuin usein kirjastossa koulun jälkeen. Ensin lainasin kaikki Rasmus Nallet, Asterixit yms. Sitten luin kaikki Neiti Etsivät, Viisikot ja muut jännittävät tarinat. Niiden jälkeen muutamat Kaari Utriot. Yläasteella en käynyt enää kirjastossa. Aloin lukemaan vain nuortenlehtiä ja innostuin niissä olevista lukijoiden kirjoittamista runoista ja mietelauseista. Kirjoittelin niitä ylös vihkoon. Kävin tunteitani läpi niitä lukien.. piirtelin ja luin... Sain myös runo/aforismikirjoja lahjaksi. Kaivan ne yhä silloin tällöin esille ja uppoudun syviin mietteisiin.. :)

Kirjoja luen enää vain "pakotettuna". :-[ Kolmekymppisenä parikin ystävääni yritti saada minut lukemaan ihan väkisin. Sain heiltä heidän mielestään loistavia romaaneja lainaksi. En jaksanut keskittyä niihin. Ylpeys ja ennakkoluulo -kirjan sain luettua kokonaan, mutta se ei saanut lukuinnostusta heräämään.

On kuitenkin olemassa kaksi kirjaa jotka ovat olleet elämässäni Hyvin merkityksellisiä! Ne ovat saaneet aikaan suuren prosessin aivoissani!

Kolmekymppisenä koin hyvin raskaan avioeron ja samalla pitkäaikaisen työpaikan menetyksen. Elämältä putosi täysin pohja. Sain Jari Sarasvuon Sisäinen sankari -kirjan. Se oli paljon parjattu kirja, mutta minulle se oli hyvin tärkeä. Luin siinä olleita ajatuksia yhä uudestaan ja uudestaan,.. Eräs ystäväni sanoi hieman ivalliseen sävyyn: "kas kun et rakenna sille alttaria!!!". Ensin loukkaannuin. Sitten asetin kirjan keskelle kirjahyllyä ja kynttilät molemmille puolille! ;D Minun elämänohjekirjani, raamattuni silloin. Kiitos Jari, autoit minua suuresti! : :hali:

Kymmenisen vuotta sitten psykoterapeuttini tajusi, että yksi syy masennukseeni ja työuupumukseenikin on suhde narsistiin. Minä en sitä tajunnut. Hän antoi minulle luettavaksi Sata tapaa tappaa sielu -kirjan. Luin ja itkin,.. tajusin, että olen todellakin suhteessa narsistin kanssa. Terapeuttini pakotti minut lopettamaan suhteen. Siitä alkoi tervehtymiseni joka olikin sitten yllättävän nopeata. Kiitos terapeutilleni ja kiitos kirjan kirjoittaneille naisille!!! :hali:

Lukeminen on hieno harrastus! Olen jotenkin kade teille jotka jaksatte keskittyä lukemiseen. Ehkä minäkin luen vielä joskus elämänkertoja tms runojen lisäksi... :)