Kirjoittaja Aihe: Nivelpsori  (Luettu 59418 kertaa)

rane

• Ex-member
Vs: Nivelpsori
« Vastaus #15 : Tammikuu 26, 2013, 16:19:04 »
[OT] Vinkki; paina ctrl ja + samaan aikaan niin teksti selaimessasi muuttuu isommaksi. Vastaavasti ctrl + - pienentää tekstiä. Toimii kutakuinkin kaikissa selaimissa.[/OT]

Maria81

• Newbie
  • *
« Vastaus #16 : Maaliskuu 26, 2013, 01:04:13 »
Olen ruvennut miettimään, että mitä jos tämä mun fibro onkin psoria. Enollani on psori, en tosin tiedä miten vaikea se hänellä on. Pitääkin kysyä kun taas seuraavan kerran häntä kesällä näen.

Minulla on vasemman käden keskisormen keskimmäinen nivel kipeä aina tietyssä kosketuksessa tai asennossa. Saman jalan varpaissa tuntuu myös välillä särkyä kävellessä ja ihan levossa ollessakin. Myös oikean käden sormet ja varpaat meinaavat oireilla, mutta eivät lähellekään vasemman tavoin eikä jatkuvasti kuten vasemmassa kädessä. Mitään nivelturvotusta minulla ei ole, mutta kihlasormuksestani huomaan, että päivän päälle sormet turpoavat muuten niin, ettei se lähde enää illalla yhtä helposti pois kuin aamulla. Ihottumaa minulla ei ole, mutta iho on tosi kuiva ympäri vuoden.

Maria81

• Newbie
  • *
« Vastaus #17 : Maaliskuu 30, 2013, 22:02:12 »
Onko kellään muuten psori alkanu päänahasta tai oikutellut siellä? Mulla on ihan yhtäkkiä tullu finnin näkösiä juttuja päähän ja nyt kun mietin niin ajotan niiden tulemisen melkolailla tän mun nivelkivun pahenemisen kans samoihin aikoihin. voikohan niillä olla yhteyttä... hmm... lääkäriin se on mentävä, ihan oikiasti.

Kaustinen

• Administrator
  • Elä elämäsi hymyillen, hymyillen läpi kyynelten!
« Vastaus #18 : Maaliskuu 31, 2013, 18:16:39 »
Hei Maria81!

Minulla ei ole varsinaisesti omakohtaista kokemusta psori-ihottumasta, vaikka iho on hyvin kuiva.. mutta tietojeni mukaan kuitenkin ihon psori hyvin yleisesti on/alkaa päänahasta.. alan lääkäri tuon tilanteesi osannee arvioida  :thumbup: Jos lähisuvussa on psoria, se saattaa vahvistaa epäilyä. Jos oireesi ovat nivelpsoria, niin ne ovat kuitenkin vielä ilmeisesti aika alkuvaiheessa, joten älä pelästy, jos ei lääkäri ihan vielä tunnista oireiluasi niin, että diagnoosi olisi selvä.

Duodecimin Reuma-kirjassa mainitaan kyllä nivelpsorin kohdalla, että alkuvaiheessa sen oireet sekoitetaan hyvin usein fibroon. Minulla kävi näin. Tulehduskierteen alettua pitkään jäi fibro taka-alalle, mutta tällä hetkellä on määriteltynä molemmat  :o Kysyin reumalääkäriltä juuri tällä viikolla, että mihin hän perustaa arvionsa.. ja hän vastasi, että kyseessä on minun kohdallani unihäiriö.

"Älä sinä tyttö koskaan katkeroidu, sillä sitten ei enää mikään auta!"
- mummu -

Psoriasiartropatia/moninkertainen sekundäärinen nivelrikko
HMS/EDS
Määrittämätön nikamasairaus
Kiertäjäkalvosinoireyhtymä
Kilpirauhasen vajaatoiminta
Uniapnea
Metabolinen oireyhtymä
Essentiaalinen verenpainetauti

Kaustinen

• Administrator
« Vastaus #19 : Huhtikuu 09, 2013, 16:56:36 »
Hei! Suosittelen lämpimästi  :thumbsup:

Ohessa linkki reumatautien ylilääkärin Riitta Luosujärven erittäin hyvään haastatteluun, joka löytyy uusimmasta 2/2013 Psoriasisliiton "Ihonaika"-lehdestä:

Tuntematon nivelpsoriasis tutuksi lääkäreille ja potilaille

Kyseisessä lehdessä mainitaan myös seuraavaa:

"Lampun pitäisi syttyä, kun tyyppioireet ja psoriasistausta kohtaavat
- Reumatautien erikoislääkäri Riitta Luosujärvi on talven aikana kiertänyt kouluttamassa lääkäreitä sairaaloissa yhdessä Käypä hoito -suositusta kirjoittaneiden ihotautilääkäreiden kanssa. Hän pitää tärkeänä, että nivelpsoriasis tunnistetaan mahdollisimman varhain, sillä taudin hoito pitää aloittaa jo ennen kuin tauti näkyy röntgenkuvissa"
- mummu -

HMS/EDS
Uniapnea
Metabolinen oireyhtymä

Maria81

• Newbie
  • *
« Vastaus #20 : Huhtikuu 10, 2013, 11:55:27 »
Sain lääkäriajan ens viikon keskiviikolle, jei!  :thumbsup: Tää sormikipu on nyt pahentunu oikeassa kädessä. Esim vessassa vessapaperirullan kiinnipitäminen yhtä aikaa kun katkasee paperia ei tahdo onnistua "normaalisti", koska sormeen sattuu niin hirveästi. Kahvikupin ja lautasen piteleminen käy kipeää myös. Kirjoittamaan ei pysty normaalisti vaan pitää pitää kiinni kuin puutikusta, ärsyttävää.

Mutta, toivon että lääkärissä selviää edes jotain!

Mintsi

• Administrator
  • "When nothing goes right, go left!"
« Vastaus #21 : Huhtikuu 10, 2013, 12:21:42 »
Olipa hyvä artikkeli. Vahvisti minun epäilystäni oman vaivan taustasta. Tosin diagnoosia saanee odottaa pitkään. Onneksi on kuitenkin hoito.

Onko täällä jollakulla havaintoa HLA-B27-antigeenin yhteydestä nivelpsoriin? En ainakaan muista törmänneeni tietoon moisesta. Toisaalta nivelpsori luokitellaan tuonne SPA-ryhmään, jossa ainakin selkärankareuma ja reaktiivisen artriitin kroonistuminen yhtyvät tuohon antigeeniin. Pitääpä etsiä tietoa.
M35.7 Hypermobiliteettisyndrooma
M79.7 Sekundaarinen fibromyalgia
F45.4 Pitkäaikainen kipuoireyhtymä
F33.20 Vaikea masennus
ja liuta muita vähemmän tärkeitä diagnooseja.

ereritu

• Hero Member
« Vastaus #22 : Huhtikuu 10, 2013, 14:27:32 »
Ei kai tässä vaivassa mikään välttämättä ilmaise tautii. Oma käsitys.

Kyllä itse pidän just tästä johtuvana tuota lonkan bursiitin tyyliin oireillutta turpoamista. Nyt jälellä joku tosi terävä rustoliitostuntuinen kipukaari lonkkanivelessä. Samoin leukanivelen seutu kerta turpookin kivun kanssa ja sit palaa tavallaan siedettävämpään välillä. Toi turpoonti ilman erirasittamista ei ihan nivelrikkoon minusta viittaa.

Liikakasvuuhan se hampaiden ikeniin tuleva touruskin on ja sitäkin puskee taas, kerran jo poiskin louhittu. Tuntuu niin väärältä ettei saa juurenkanssa hampaita vaan pitäs vaan normaalisti omin maksuin pärjätä tekareilla. Niitä ei kärsi edes pitää, kun ärtyyy nystyrät. Kipeenä säilyykin pääkoppa ja niskat. Hermokipuilu kasvoaluelle ihan helvettii.

Maria81

• Newbie
  • *
« Vastaus #23 : Huhtikuu 17, 2013, 21:57:11 »
Ei ollu nivelpsoria, onneksi! Sormissa ei ollu nestettä eikä muutakaan vastetta nivelpsorille. Jollain  laitteellakin se "ultras" tms katto nuo nivelet eikä onneks näkyny mitään. :) jei!  :jeee:

Mintsi

• Administrator
« Vastaus #24 : Syyskuu 06, 2013, 16:14:37 »
Nostelenpa vanhaa ketjua. Tässä olen aikani kuluksi taas googletellut nivelpsoria enkä tullut hullua hurskaammaksi. Viimeaikoina takaraivossa on kolkutellut reumalääkärin sivulauseessa toteama kohonnut veren uraattipitoisuus (siis sama kuin kihdissä). Lääkäri vaan kysyi, että onko edellisessä hoitopaikassa mainittu asiasta mitään ja mutisi jotain, että voi liittyä psoriin.

Onko joku törmännyt vastaavaan tai löytänyt asiasta jotain tietoa? Etsin silloin jotain, kun lääkäri asiasta mainitsi, mutten löytänyt tarkempaa tietoa. Sittemmin on vastaanotolla ollut muita asioita, niin en ole muistanut lääkäriltä tarkemmin kysellä.
F33.20 Vaikea masennus

Kaustinen

• Administrator
« Vastaus #25 : Syyskuu 06, 2013, 20:25:31 »
No, enpä ole kuullut.. hmmm... mielenkiintoista  ~:/
- mummu -

HMS/EDS
Uniapnea
Metabolinen oireyhtymä

salosa

• Full Member
« Vastaus #26 : Syyskuu 06, 2013, 21:34:37 »
En tiedä uraattipitoisuudesta mitään, mutta reumalääkäri käski noudattamaan kihdin ruokavaliota, silloin kun hän totesi nivelspsorin. Nyt jälkeepäin ajatellen tiedän, että ainakin herneet ja olut ovat lisänneet särkyjä.

ereritu

• Hero Member
« Vastaus #27 : Syyskuu 07, 2013, 10:09:35 »
No aina viisastuu, muuta ei voi todeta. Kokeillahan voin täänkin.
Ihmetelly taas tätä nivelpuolen kipuiluu, välillä tuskaista.On nivelpsorikin. Kilpparin, eli tyroksiinilääkityksen mulla, epätasapaino voi lisätä oireilua.

Kilpi-lehdessä toisten oireilusta ja taistoista olotilansa eteen.Tällä iällä enää oikein voi edes tietää minkamoinen olisin  voinut edes olla, jos ois kaikki asiat tasapainossa.  ;D  :vihellys:
 Tämmöisellä monisairaalla ja täysin tyroksinin varassa olevalla ei ihme, jos heitelee elimistö parka. Haluisi silti tehdä itte kaikkensa vähentääkseen kipuu ja tuhoutumista. Kokeilemaan siis tämäkin.

Mintsi

• Administrator
« Vastaus #28 : Syyskuu 08, 2013, 19:46:04 »
Tuota kihtiruokavaliota en ole ajatellutkaan. Tai siis silloin kun reumaoireilu alkoi, lääkäri diagnosoi tämän mahdollisesti kihdistä johtuvaksi ja kehotti silloin kokeilemaan kihtiruokavaliota. Kokeilin sitä silloin ja jalkaoireet palasivat, kun söin raveissa pikkumuikkuja ja sitten vielä hoidin kipua aspiriinilla. Sittemmin kihtidiagnoosi on kumottu. Pitääkin alkaa seurata, onko kihtiruoka-aineilla vaikutusta oireisiin ylipäätään  ~:/
F33.20 Vaikea masennus

Crixus

• Newbie
  • *
« Vastaus #29 : Lokakuu 24, 2013, 17:26:26 »
Minulla todettiin viikko sitten nivelpsoriasis ja samalla myös lievä psoriasis.

Iho-ongelmia minulla on ollut aina mm. atooppinen iho, mutta psorin typpistä lähinnä vain päänahassa n. 10 vuotta. Kynsimuutoksia myöskin suunnilleen saman aikaa kaikissa kynsissä, välillä huonompana välillä parempana. Nivelkivuista kerkesin kärsiä 3 vuotta ennen diagnoosia. Aika moni lääkäri totesi "epämääräinen niveltulehdus", kunnes viimein reumapolilla tunnistivat nivelpsoriksi.

Kivut alkoivat peukalon tyvinivelistä ja kärkinivelistä. Vähän myöhemmin kipeytyi/turposi myös oikean käden keskisormen rystynen ja lähes kaikkien varpaiden nivelet. Viimeaikoina pahimpina päivinä on kipuilleet myös vasen polvi, selkä ja oikea olkapää. Kipuihin liittyy myös nivelen turpoaminen, mutta selkeää punoitusta ei näy kuin varpaiden nivelissä.

Verikokeissa kaikki arvot on olleet aina normaalit, samoin röntgenit on olleet puhtaat. Vaikutti siltä, että kun muut vaihtoehdot on suljettu pois, voitiin nivelpsori todeta. Tosin omalla kohdalla asiaa selventi varmasti myös kynsimuutokset ja tietysti nuo ihovaivat.

Ruokavalion muuttamisesta on tuntunut olevan apua. Punaisen lihan ja gluteenin vähentäminen/pois jättäminen on vaikuttanut suotuisasti, esim. kynnet on siistiytyneet lähes kokonaan ja kipuja on vähemmän, mutta asiaan tuntuisi liittyvän myös muuta. Myöskin luontaiset paremmat jaksot huomioon ottaen ruokavalion vaikutuksien selvittely vaatii reilusti kärsivällisyyttä.

Tsemppiä kaikille kipujen kanssa kamppaleville! :)