Kirjoittaja Aihe: Nivelpsori  (Luettu 59339 kertaa)

Ruusu

• Newbie
  • *
Vs: Nivelpsori
« Vastaus #30 : Elokuu 10, 2014, 10:14:00 »
Kirjoitan nyt tähän ketjuun, vaikka täällä on aika hiljaista ollutkin  :)

Minullahan on nyt vuoden tutkittu reumatyyppisiä kipuja varsinkin selässä ja käsissä/sormien nivelissä. Välillä on lääkärin kanssa reumapolilla puhuttu nivelpsorin mahdollisuudesta, koska ilmeisesti muuten oireeni ovat epätyypilliset esim. selkärankareumalle, vaikka se on ollut aluksi mielessä. Viimeksikin lääkäri sanoi, että nivelpsori voisi olla mahdollinen, kun epäilin äidillänikin olleen kynsissä psorimuutoksia ja isällä+veljellä päänahan oireita. Tosin yleislääkäri ei pitänyt äidin kynsimuutoksia psorina ja miespuoliset sukulaiset ovat väittäneet, että ei ole psoria, mutta itse silti epäilen vähän  ~:/ Sopiikin tuo hymiö aiheeseen, sillä viime aikoina oma päänahkani on alkanut kummasti oireilla: on ilmestynyt osaan päänahasta kutisevia rupia! Päänahkani on aina ollut kutiseva ja välillä on nyt ollut hilsettä, mutta olen aina laittanut väärän shampoon piikkiin. Mutta aluksi hyttysenpuremiksi tai finneiksi luulemani kohdat ovat nyt vain sitkeästi paikallaan hiuspohjassa, kutisevat ja ruvet eivät parane. Voisikohan tämä olla psoria?! Itselleni tulisi helpotukseksi, sillä sitten voisi alkaa diagnoosi häämöttää ja tilanne selkeytyä  :thumbsup:

Muuten selkäni on nykyään koko ajan kipeä. Ristiluu on rauhoittunut mielestäni Salazopyriinin ansiosta mutta kipu on siirtynyt ylemmäs rankaan kylkiluiden alareunan kohdalle. Inhottavaa "syvää" kipua, johon ei ainakaan panadol+miranax tunnu kunnolla auttavan. Liekö vain tavallisia niska-hartiaoireita, mutta niska on todella jumissa ja ilmeisesti siitä johtuen käsivarret tosi puuduksissa koko ajan. Jostain luin (muistaakseni Reuma-lehdestä) että niska-hartiavaivat ovat yleisiä reumaatikoilla ja puutuminen myös. Ihan tuskaa, kun kädet ihan vihlovat puutumisesta. Jopa lusikan kannattelu saa puutumisen aikaiseksi. Venyttelyä pitäisi tietenkin harrastaa ja se on kaiken kiireen keskellä jäänyt. Mutta kun sekin on niin tuskallista ja sattuu hirmuisesti koko selkärankaan.

Kuullostaako tutulta kenelläkään? Toisessa ketjussa joskus kirjoittelin näistä oireista ja joku kertoi myös puutumisesta, en nyt muista kuka se oli.
Kilpirauhasen vajaatoiminta, M79.0 Määrittämätön reumasairaus, M46.1 Muualla luokittamaton risti-suoliluunivelen tulehdus

Sasu

• Hero Member
« Vastaus #31 : Elokuu 10, 2014, 18:19:54 »
Niska- hartiaoireita puutumisineen on ollu mulla pitemmän aikaa. Kaularangasta perusrtg:ssä löyty kulumaa ja madaltumaa, mut ei hermojuuriaukkojen ahtaumaa. Fys.terapeutti ohjas kaularangan ja lavan vahvistavia liikkeitä ja kyllä ne jonkin verran on helpotusta tuonu. Mullahan on siis selkärankareuma. Ootko Ruusu käyny fys.ter:n luona? Ehkä tällä ois helpottavia konsteja sullekin. Eihän Se toki poista tulehduksia eikä kulumamuutoksia, mut kyllä lihaksisto meillä reumaatikoilla ois hyvä olla hyvässä kunnossa.
selkärankareuma, lannerangan osittain pitkälle edennyt rappeuma, Raynaud´n oireyhtymä, migreeni, gastriitti, SAD

Kaustinen

• Administrator
  • Elä elämäsi hymyillen, hymyillen läpi kyynelten!
« Vastaus #32 : Elokuu 10, 2014, 20:17:15 »
Suosittelisin asiantuntevaa ihotautilääkäriä noiden pään alueen "rupien" selvittämiseen.. Tänä päivänä mielestäni ainakin pitäisi kaikkien ihotautilääkärienkin ymmärtää nivelpsorin mahdollisuus.. ja varsinkin, jos iho-oireita alkaa esiintyä.
"Älä sinä tyttö koskaan katkeroidu, sillä sitten ei enää mikään auta!"
- mummu -

Psoriasiartropatia/moninkertainen sekundäärinen nivelrikko
HMS/EDS
Määrittämätön nikamasairaus
Kiertäjäkalvosinoireyhtymä
Kilpirauhasen vajaatoiminta
Uniapnea
Metabolinen oireyhtymä
Essentiaalinen verenpainetauti

Ruusu

• Newbie
  • *
« Vastaus #33 : Marraskuu 01, 2014, 00:15:52 »
Kiitos Kaustinen ja Sasu  :) Reumapolilta käskivät ihan yleislääkärille, mutta siellä käydessäni oli jo ihottuma kadonnut. Ehkei se ole psoria.

Fysioterpeutilla olen viime vuonna käynyt säännöllisesti, mutta täällä pikkupaikkakunnalla vaikutti olevan aika kapea-alainen hoitaja, joka vain hieroi ja siitä ei tuntunut olevan apua paljoakaan  :( Ja tuli vähän kalliiksi.

Sovimme reumahoitajan kanssa, että käyn siellä jo ennen varsinaista kontrolliaikaa ja katsotaan kipuja riippumatta ihottumatuloksista. Onneksi yrittävät auttaa  :thumbsup:
Kilpirauhasen vajaatoiminta, M79.0 Määrittämätön reumasairaus, M46.1 Muualla luokittamaton risti-suoliluunivelen tulehdus

Mintsi

• Administrator
  • "When nothing goes right, go left!"
« Vastaus #34 : Marraskuu 01, 2014, 15:03:35 »
Ruusu, tsemppiä ihottuman selvityksiin  :thumbsup: Usein se yleislääkäri on reumalääkäriä parempi noiden ihottumien kanssa. Minä nostan hattua reumalääkärille, jolla oli pokkaa sanoa, ettei tiedä ja kehottaa menemään yleislääkärille. Oma reumalääkärini tuppaa noissa asioissa lähettämään toiselle erikoislääkärille ja toisinaan se on resurssien haaskausta, jos tk-lääkäri tietäisi ihotaudeista saman.

Minun osaltani tämä (aksiaalinen) nivelpsoripolku näyttää taas vähän vahvemmalta. Kuulin, että minulla on sukurasite psoriin. Viimeksi käydessäni lääkäri halusi välttämättä nähdä sen vähän, mikä minulla oli jäljellä antibiootti-ihottumasta ja oli tekstiin kirjoittanut jotain psoriformisesta ihottumasta. Sanoi kyllä, että voi olla lääkkeiden yhteisvaikutus tai sitten tuo nykyinen biologinen lääke aiheuttaa moisen.

Toisaalta onko sillä väliä, mikä taudin nimi on, kun sitä kuitenkin hoidetaan kokoajan.
M35.7 Hypermobiliteettisyndrooma
M79.7 Sekundaarinen fibromyalgia
F45.4 Pitkäaikainen kipuoireyhtymä
F33.20 Vaikea masennus
ja liuta muita vähemmän tärkeitä diagnooseja.

Siru

• Jr. Member
  • **
« Vastaus #35 : Marraskuu 25, 2014, 17:11:08 »
Onko teillä nivelpsoria sairastavilla yhteyttä ihottumapaikalla ja nivelkivulla? Olen tähän yrittänyt löytää vastausta tuloksetta.

Itselläni diagnoosi on hakusessa, en oikein sovi mihinkään reumaan. Oireet sopisivat vähän kaikkeen, muttei kuitenkaan mihinkään sitten lopulta.

Käsissäni on ollut noin 10 vuoden ajan ajoittain ihottumaa, välillä parikin vuotta yhtäjaksoisesti. Ihottuma on yleensä pahimmillaan 1-2 sormessa. Oikein ärtyisänä ollessa on kipeyttänyt myös sormen nivelen. Toki itse iho on kipeä, mutta on tuntunut sille, kuin tulehdus olisi nimenomaan nivelessä, tehnyt sormen taivuttamisesta jäykkää ja kivuliasta.

Jossain vaiheessa todettiin säilöntäaineallergioita, mutta niidenkään aineiden välttäminen ei täysin ole ihottumaa poissa pitänyt.

Pikkuvarpaan kynsi on jo nuoruudesta ollut muodoton röpöliäinen, lääkärin mukaan sientä se ei ole. Jalan ulkosyrjällä on myös ihottumaa säännöllisen epäsäännöllisesti.

Voisiko tämä siis liittyä nivelpsoriin?

Kaustinen

• Administrator
  • Elä elämäsi hymyillen, hymyillen läpi kyynelten!
« Vastaus #36 : Marraskuu 26, 2014, 01:39:49 »
Minulla ei ole ollut vielä ihottumaa kuin pieni läiskä jalkapohjassa, mutta tulehduksia on ollut jänneluuliitoksissa oikealla puolella kymmenessä kohtaa ja osittain samoja kohtia myös vasemmalla. Tänään pistettiin jalan ulkoreunaan. Pieni kohta, mutta hitsin kipeä ollut kesästä saakka. Tuli kai käveltyä liikaa ilman pohjallisia  ::) Eli siis joo.. Vastaus.. Psori nivelissä ei mene samaan tahtiin ihottuman kanssa, mutta jos on ihopsori, voi se olla yksi selkeä oire, joka johdattaa diagnoosin jäljille. Muutkaan reumat ei silti ole pois suljettu, vaikka onkin ihopsori.
"Älä sinä tyttö koskaan katkeroidu, sillä sitten ei enää mikään auta!"
- mummu -

Psoriasiartropatia/moninkertainen sekundäärinen nivelrikko
HMS/EDS
Määrittämätön nikamasairaus
Kiertäjäkalvosinoireyhtymä
Kilpirauhasen vajaatoiminta
Uniapnea
Metabolinen oireyhtymä
Essentiaalinen verenpainetauti

ereritu

• Hero Member
« Vastaus #37 : Kesäkuu 15, 2015, 19:26:51 »
Pitkästä aikaa palstalle tekstiä. Reumalla käväisty ja piikkejä tupsahteli. Kuusi kipaletta kortisonia ja eniten yllärii, et vettä molemmissa polvissa. Kipee oon ollut ja olen, mut silti tiedä itkiskö vai iloitsis, kun asia vahvistui. Diagnoosi siis myös reumalääkäriltä. Salan lisäksi kuulostella Trexanin vaikutuksia.  :puke: tuleeko vai ei. Tehoaako selvii vasta kuukausien päästä.   Eikä aina ole kortisoninkaan jälkeen nivelen olo tykästyny. Kerran polvi paisui kunnolla piikin päälle.  Saa nähdä kuin nyt käy.

Oikeeta kesää odotellen.  se auttais, ei tämä 13 astetta tuulineen.

Nelli

• Hero Member
« Vastaus #38 : Kesäkuu 15, 2015, 20:44:52 »
Ikävä kuulla uudesta diagnoosista Ereritu  :doh:
Toivottavasti lääkitys ja piikit auttaisivat. Kiva kuulla siusta pitkästä aikaa  :hali:
M51.1 Prolapsus disci i.v.L4/5 centralis L23.0 Eczema allergicum L40.0 Psorasis S82.6 Status post frctura malleolis lateralis l.dx M23.3 Ruptura menisc. M54.Sacra lumbalgia   Oikoniska M54.1 Radiculopathia extremites indefieror l.dx F.45.4 Pitkäaik. kipuoire M51.3 L4-S1 MODIC 2 R29.8 Hermojärjestelm

satuo

• Global Moderator
  • Aina jossain paistaa aurinko.
« Vastaus #39 : Kesäkuu 15, 2015, 21:39:23 »
Joo. Pitkästä aikaa!  :hali:
Toivotaan parasta!  :thumbsup:

MaKo

• Global Moderator
« Vastaus #40 : Kesäkuu 15, 2015, 22:19:13 »
Ereritu,
komppaan Nelliä ja Satuota  :hali:
Suolistosyöpä 2011-2013
Hermovaurio jalkaan 2012
Työkyvyttömyyseläkkeelle 2014

ereritu

• Hero Member
« Vastaus #41 : Kesäkuu 16, 2015, 09:48:08 »
Kiitos kaukohaleista, kaikki empatia tulee tarpeeseen.

En ole yökkinyt lääkkeestä, sormissa ja varpaissa ei ollut rustomuutoksia. Uutiset joista iloitsen. Rintarangassa muutoksia niin et itsekin näin kuvassa. Alaselkä nyt täysin toispuoli. Olin nääs 2 panacodin loppuvaikutuksilla lääkärissä eli voi arvailla montako piikkiä ois tullu jos ei olis ollut kipulääkettä. Kun ei vaan muuten ois tuonne asti ajettu. Si nivel ilmeisesti molemminpuolin tulehduksessa. Tuntee nyt mihin pistetty ja mikä jäi ilman. Rintarankaan ei voi pistää eli kipu joka henkäisyllä on tallessa ennen lääkepöpperöön asti nautiskelua.
Potutus on kova ja edellinen saikku olikin ahdistukseen. Ei tuo hoitoalalla pistäytyminen tee muuta kuin sairaaksi koittu jälleen kunnolla. :'( Iholääkärin diagnoosi edellisten hoitotyö paineiden päälle. Kuukausi yli innokkaana ( fyysinen rasitus) opiskeluni näyttö läpi haluin piipahtaneena kehitysvamma yksikössä. Tulos ropassa niin tulinen ettei rajaa. Siihen erittäin huonot säät ....
Thyroksiini kilpparin takia ei pysy balanssissa. Taitaa joku stressihormoni senkin sotkea, koska parilla mittauksella paineiden alaisena arvot sekas. Alan uskoo enempi jonkun muun sotkemiseen kuin lyhyen lisätyn lääkemäärän. .... Vaivalista taitas olla loputon ,tunne nyt. Vaan arki kutsuu. Nappia naamaan ja ihailemaan uutta tulokasta tontille. Iso se ainakin lienee, toivottavasti kilttikin.   

Crixus

• Newbie
  • *
« Vastaus #42 : Heinäkuu 22, 2015, 10:12:48 »
Tuohon Sarin aikaisempaan kysymykseen voin vastata, että ihottumapaikat ei minun kohdalla vastaa ollenkaan kipeitä niveliä. On aivan eri paikoissa.

Minulle tuli Trexanista joka viikko n. 4 päivää kestävää pahoinvointia ja muutenkin olo oli lääkityksen aikana masentunut ja väsynyt. Jätin sen tauolle n .3kk sitten ja se vaikuttaa olleen hyvä ratkaisu.  Ruokavaliosta karsimalla on löytynyt pahimmat tulehduksen aiheuttajat ja nivelet on paremmassa kunnossa kuin aikoihin. Kokeilin myös 1kk mittaista clean gut -puhdistusdieettiä, mikä oli etenkin nivelien kannalta todella hyvä. Samalla jäi pois myös antihistamiinit, joita käytin yli 20 vuotta, enkä ole niitä sen jälkeen tarvinnut. Särkylääkkeitäkään ei nykyisin tarvitse. On tämä ihmeellistä.

linnsi

• Newbie
  • *
« Vastaus #43 : Marraskuu 09, 2015, 05:44:34 »
 :jeee: Heippa  :jeee:
Olin tosi iloinen löytäessäni tämän foorumin. Minulla on repussani sekä iho että nivelpsori. Iho on jaloissa ja käsissä, ja nivel si-nivelissä ja sormissa. Myös varpaiden kynnet on vaurioituneet, sormien kynnet on menossa.
Nivelpsoridiagnoosin sain v 2012, sairastettuani niveloireita 17 vuotta. Lääkityksen sain v2012. Trexan tuli silloin kuvioihin. Olen joutunut lopettamaan sen sivuoireiden takia (pahoinvointi ja aftat). Nyt olisi tarkoitus testata Metojectiä. Kyselenkin teiltä, että onko kokemusta em. lääkkeestä. Olisin tosi kiitollinen, jos saisin vähän käyttäjäkokemuksia. kiitos etukäteen  :)
tää on niin tätä

hiker

• Global Moderator
  • I'm Okay. My biggest lie.
« Vastaus #44 : Marraskuu 09, 2015, 11:49:20 »
Tervetuloa joukkoon!  :) Toivottavasti saat tätä kautta kuulla kokemuksia lääkityksestä sekä kaikesta muustakin nivelsporiin liittyvästä.  :thumbsup: Tämä foorumi on oiva paikka saada vertaistukea!
Lanne- ja kaularangan ongelmat hermojuurivaurioiden kera
Polven artrofibroosi
Kolmoishermosärky ja -vaurio
Mieliala- ja syömishäiriö