Kirjoittaja Aihe: ulkomaille  (Luettu 1765 kertaa)

sirpa

  • Ex-member
ulkomaille
« : Marraskuu 19, 2006, 20:06:19 »
onko kellään kokemuksia miten selvitä yksin lentokentällä lähtöselvitysjonossa seisomisesta (ei jaksa seistä) ja laukun nostosta (ei pysty nostamaan). onkohan mahdollista saada jotain kenttählökuntaa avuksi, tai miten pitäis toimia. muuten pärjään yksin mutta e.m. toimitukset on mahdottomia. pitäiskö olla joku lääk.todistus mukana että sais apua? kertokaa jotka tiedätte!

olkikukka

  • Ex-member
Re: ulkomaille
« Vastaus #1 : Marraskuu 19, 2006, 20:19:41 »
Olen monasti nähnyt kun lentokentillä on autettu apua tarvitsevia. Ota kentälle yhteyttä ja kerro tilanteesia, samoin ne voivat ottaa huomioon sen  minkä paikan antavat. En tiedä että onko näillä ihmisillä ollut omat vai kentän pyörätuolit käytössä. Siitä vaan soittamaan... tai onhan Finskillä kyselysivu netissä

Tuuli

  • Administrator
  • ******
  • Viestejä: 833
Re: ulkomaille
« Vastaus #2 : Marraskuu 19, 2006, 20:38:11 »
Finnairin sivuilta (www.finnair.fi -> Palveluinfo -> Erikoispalvelut):

Lainaus
Matkaa varattaessa on syytä kertoa mikäli tarvitsee apua lentoasemalla liikkumiseen, koneeseen siirtymisessä, koneenvaihdon yhteydessä tai määränpäässä, jotta varauksen tekevä virkailija lisää tiedot esim. liikuntarajoitteista tai muista istumapaikan valintaan vaikuttavista tekijöistä jo varausvaiheessa.

Lainaus
Kotimaanlennoille esim. liikuntarajoitteisen matkustajan avustaja saa alennusta lentohinnasta. Saattaja voi varata meno-paluulipun joko samoille lennoille avustettavan kanssa, tai hän voi palata seuraavalla mahdollisella koneella, tai ostaa yhdensuuntaisen matkan.

Lainaus
Lentoasemalla liikkumista voi helpottaa esim. tilaamalla etukäteen pyörätuoli käyttöön. Helsinki-Vantaan lentoasemalla on myös käytettävissä rollaattoreita sekä sähköautoja, joilla matkustajia voi kuljettaa lähtöportille. Lähtöportille kannattaa siirtyä hyvissä ajoin. Helsinki-Vantaan lentoasemalla saattaja voi viedä matkustajan lähtöportille asti hankkimalla saattoluvan lähtöselvityksestä. Tällöin hän voi avustaa esim. myymälöissä, ravintoloissa ja wc-käyntien yhteydessä.

Lainaus
Finnair kuljettaa kaikki liikuntarajoitteisen matkustajan liikkumiseen tarvittavat apuvälineet rajoituksetta ja ilman eri veloitusta, edellyttäen että niistä ilmoitetaan varauksen yhteydessä ja että voimme vahvistaa niille olevan tilaa koneen ruumassa. Varausjärjestelmän kautta voimme kertoa lentoyhtiöiden ja lentoasemien henkilökunnalle asiakkaan matkan aikana tarvitsemasta avusta. Jotkut lentoyhtiöt edellyttävät, että saavat tiedon erityisavun tarpeesta viimeistään 48 t ennen lennon lähtöä, jotta voivat vahvistaa avun saannin.


Jykä

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 197
Re: ulkomaille
« Vastaus #3 : Marraskuu 19, 2006, 22:51:21 »
Moikka!

menin joskus Finnairin koneella espanjaan, ja oli sovittu ja ilmoitettu eteenpäin et mulla piti olla pyörätuolikuljetus eri lentokentillä odottamassa.

belgias vaidettiin konetta ja siihen vaihtoon oli vaan vähän aikaa. siks oli etukäteen sovittu et kun ei tie miten pitkä siirto kentällä, ja vain vähän aikaa. ei kukaan puhunu eikä tienny mistään pyörätuolista siellä, eikä myöskään espanjan päässä. sitten kun oli paluumatka, ni espanjan virkailija sanoi et nii, sul piti olla kuljetus varattuna?!?!

-suomen kentällä oli pyörätuoli odottamassa niinkuin piti. finnairi oli hoitanut kaikki asiat niinkuin piti, mut ei se sit kuitenkaan toiminut siellä muualla.

-se espanjan plussaksi on sanottava et munt on melkein jokakerta kuljetettu sellaisella niinkuin golffikentillä olevalla autolla, mut se on ihanvaan ollu sattumaa et on kaveri ollut lähellä ja huomannut. heippa kaikil! -jykä-