Kirjoittaja Aihe: Kynsimuutokset  (Luettu 3690 kertaa)

Marjutis

• Jr. Member
  • **
Kynsimuutokset
« : Maaliskuu 19, 2013, 10:26:36 »
Nyt kun kesä lähestyy...onko kellään kokemusta reuma- ja kynsisienilääkkeiden yhteensopivuudesta? Tuntuu vähän turhamaiselta tuijotella tota varpaan kynttä kaiken muun lisäksi, mutta ei se kyllä kauniimmaksikaan muutu ilman hoitoa. Paitsi alkaa irrota alustastaan ja ehä tippuu kohta pois.
M13.9 Määrittelemätön seropositiivinen niveltulehdus
M35.7 Hypermobiliteetisyndrooma

ereritu

• Hero Member
Vs: Kynsimuutokset
« Vastaus #1 : Maaliskuu 19, 2013, 11:53:41 »
Varmaan kannattaa ottaa sieniviljely ensin. Mulla nostanu kynsiä  irti syynä nivelpsori jaloista. Samoin ollut koko ikäni yksikynsi erlainen ja siitäkään ei sientä viljelyssä löytynyt.

Noista lääkkeistä ei käsitystä.

MaKo

• Global Moderator
« Vastaus #2 : Maaliskuu 19, 2013, 13:10:42 »
Mun ukkovarpaan kynsi rupes irtoilemaan muutama vuosi sitten, oli myös jotenkin paksu ja kellertävä. Käytin melkein vuoden kynsisienilääkettä kun diagnosoin netin ohjeilla sen sienen. Ei auttanut ja kerran lääkärillä kysyin siitä kun se kynsi oli melkein irti. Hän lupasi poistaa koko kynnen, joka sitten leikattiin viime kesänä pois ja otettiin sieniviljelmä. Ei ollut sientä, ja nyt siihen kasvaa tilalle samanlainen paksu, kellertävä kynsi,huoh...muut kynnet on ihan normaaleja.
Suolistosyöpä 2011-2013
Hermovaurio jalkaan 2012
Työkyvyttömyyseläkkeelle 2014

Marjutis

• Jr. Member
  • **
« Vastaus #3 : Maaliskuu 19, 2013, 16:56:40 »
Pitääpä seuraavalla lekurikäynnillä jos sopiva tilaisuus tulee kysellä tosta kynnestä. On sen verran ruvennut irtoamaan ett kesällä voipi olla ongelma. Muuten on vaan puoliksi tumman ruskea puoliksi normaali.
M13.9 Määrittelemätön seropositiivinen niveltulehdus
M35.7 Hypermobiliteetisyndrooma

olkikukka

• Ex-member
« Vastaus #4 : Maaliskuu 22, 2013, 15:57:18 »
HEY,

Minulta poistettiin ensin ukkovarpaan kynsi ja se kasvoi samanlaisena takas. Kun piti lopullisesti selvittää sieni vai psori niin ihotautilkr selvitti homman. Tk.n mukaan ei kasvanut tatteja, mutta sellain en siellä kasvoi. 6kk hoito ei riittänyt, 2 lisää.

Kipee

• Jr. Member
  • **
  • "Ei oo pakko jos ei taho!"
« Vastaus #5 : Toukokuu 29, 2020, 09:14:11 »
Tällaisen ikivanhan ketjun kaivoin esiin sillä kaksikin eri kynsiongelmaani taitavat sopia tähän.
Ihan aluksi kysyisin, että miten kynsi poistetaan? ~:/ Ajatuskin kauhistuttaa minua. Ei sitä varmaankaan oteta kärjestä kiinni ja riuhtaista!? Ai kamala.. :o

Sitten ongelmiini.. Ukkovarpaitteni viereisten varpaiden kynnet ovat viime vuosina paksuntuneet ja tummuneet. Nyt ne alkavat olemaan jo niin paksut ettei leikkaaminen meinaa onnistua. Ensin luulin, että kyseessä on sieni, mutta eihän se sitä ole vaan muutokset johtuvat siitä, että kyseiset varpaat ovat minulla pisimmät. Kynnet ovat osuneet monissa kengissä kenkien kärkiin ja siten vaurioituneet pikku hiljaa. Olisi varmastikin syytä näyttää niitä jalkahoitajalle. Ehkä hän voisi tehdä jotakin niille. Nyt ne ovat niin rumat etten kehtaa pitää sandaleeja ainakaan työpaikallani. :'(

Toinen ongelmani onkin mukavampi sillä se on poistunut. :jeee: Kärsin vuosia, ehkä jopa 10 vuotta erittäin heikoista ja liuskoittuvista kynsistä. Ne olivat paitsi rumat niin myös ongelmalliset. Jouduin leikkaamaan ne aina aivan juuresta, mutta ne liuskoittuivat siitäkin huolimatta tarttuen kiinni minne milloinkin. Yritin vahvistaa niitä kynnenkovettajilla, Piimaxilla, kalkkivalmisteilla ja kaikilla muilla mahdollisilla aineilla. Viimeisin kokeiluni oli viime vuodelta ja se oli pitkä kollageenikuuri yhdistettynä kynsiöljyyn. Ei auttanut mikään joten käytin aina kynsilakkaa joka sekin kului tai lohkeili parissa päivässä joten uusin sitä jatkuvasti. Helmikuussa annoin sitten periksi pitkän taistelun jälkeen tullen siihen tulokseen, että luustoni on heikko ja siitä johtuu nivelrikkoni, hampaitteni reikiintyminen, kynsien haurastuminen,.. :'( Lopetin kaikkien aineiden käytön ja puhdistin kynsilakan pois laittamatta uutta. Kynteni tai ehkä paremminkin niiden alla oleva iho oli monta päivää tuntoherkkä. Ihmettelin sitä miten kynsiin koskettaminen voi lähes tulkoon sattua. ~:/ En kuitenkaan laittanut lakkaa joka olisi vienyt oudon tunteen. Viikossa tuntu katosi. Viilasin kynnet aivan juureen saakka aina, kun ne kasvoivat vähänkin. Sitten vajaan kuukauden päästä hoksasin, että liuskoittuminen oli vähentynyt! :) Jatkoin lyhyeksi viilaamista kunnes kaikkien kärki oli ehjä. Sen jälkeen annoin kynsien kasvaa pidemmiksi.. ja pidemmiksi.. Hyvänen aika, niistähän oli tullut terveet ja todella vahvat!!! :o Kaikki hoitoyritykset lopetettuani kynnet siis paranivat. ;D Liuskoittumisen syynä oli ollut kynsilakka ja kynsilakanpoistoaine!!! Tästä lähtien ihailen vain kauniita terveitä luonnollisia kynsiäni. :thumbsup:

hiker

• Global Moderator
  • I'm Okay. My biggest lie.
« Vastaus #6 : Toukokuu 29, 2020, 23:06:34 »
Minulla on Kipee ihan samanlaiset paksut ja tummuneet. Se tumma on verta, jos leikkelet niin, että pääset tutkimaan. Minunkin kynteni ovat hankautuneet kenkien kärkiin, vaikka kaikki kenkäni ovat väljät. Käveltyä ja vaellettua on vain tullut turhan paljon. Minä leikkelen kynnet surutta suihkussa pehmenneinä sekä lyhyiksi että ohuiksi. Välillä viilaankin ohuiksi.

Pottuvarpaitteni kynnet ovat paljon pahemman näköiset paksuina ja kasvaneina reunoista syvälle ihon sisään kaventaen kynsiä. Toinen on vieläpä keskeltä halki ja tunkee kasvaessaan aina vain lisää samaa halkeamaa. Molemmat kynnet ovat vaurioituneet lukuisia kertoja pelatessani parikymmentä vuotta koripalloa. Kynnet olivat aina puoleksi irti ja veri valui niin reunoista kuin kynnen sisäänkin. Kynteen piti monesti polttaa reikä, jotta paineen aiheuttama kipu saatiin loppumaan.

Aika ronskisti hoidan noitakin kynsiä, sillä jalkahoitajan toimenpiteet eivät houkuta, jos kynnet eivät kerran ole kipeät. Rumat ne ovat kyllä kuin mitkä!
Lanne- ja kaularangan ongelmat hermojuurivaurioiden kera
Polven artrofibroosi
Kolmoishermosärky ja -vaurio
Mieliala- ja syömishäiriö

Kipee

• Jr. Member
  • **
« Vastaus #7 : Toukokuu 30, 2020, 20:07:18 »
Aijaijai.. oijoijoi.. onpas sinullakin kynsiongelmia. :'( Kirjoituksesi rohkaisemana kuritin kahta kynttäni oikein kunnolla aamulla.  ;D

MaKo

• Global Moderator
« Vastaus #8 : Toukokuu 31, 2020, 10:13:33 »
Mun ukkovarpaan kynsi kasvaa aina paksuksi. Sytohoitojen aikana se irtosi, tai lääkäri loppujen lopuksi irroitti sen kun eopäiltiin kynsisientä. Onneksi ei ollut.
Uusi kynsi kasvoi sitten niin paksuksi etten saanut sitä enää leikattua. Jalkahoitaja ohensi ja leikkasi sen, hintaan 45€ :doh:  Sie kynsi alkoi sitten irtoamaan itsekseen ja lääkäri loppujen lopuksi poisti  sen. Puudutuksessa, leikkaamalla, eikä todellakaan repimällä. Kipeä se  oli muutaman päivän, mutta helpotti kyllä nopeasti. Uusi kynsi kasvoi taas samanlaisena, ja nykyään mä itse viilailen sitä ohuemmaksi, parhaimmillaan jalkaraspilla. En kyllä moisia summia enää maksa  ::) 
Tosin tytär valmistui juuri kosmetologiksi, joten hän jatkossa hoitaa tällaiset hommat :thumbsup: 

Suolistosyöpä 2011-2013
Hermovaurio jalkaan 2012
Työkyvyttömyyseläkkeelle 2014

Kipee

• Jr. Member
  • **
« Vastaus #9 : Kesäkuu 01, 2020, 07:11:57 »
Terveyskeskuksissa pitäisi olla edullinen jalkahoitaja kaikkien ulottuvilla. Ainakin täällä meillä sinne pääsee vain erikoisryhmään kuuluvat lääkärin lähetteellä. Enpä yhtään ihmettele, että kaupoisssa myytävät paristokäyttöiset kynsien- ja jalkojenhoitolaitteet ovat niin suosittuja. Minun kynsi- ja varvasongelmani ovat alkaneet pahenemaan nyt nopeasti. Otan nyt itseäni niskasta kiinni ja alan kiinnittämäään huomiota jalkojen hyvinvointiin! Ihan aluksi tarkistan kaapit ja hävitän kaikki vähänkin liian pienet kengät!

hiker

• Global Moderator
  • I'm Okay. My biggest lie.
« Vastaus #10 : Kesäkuu 01, 2020, 16:05:50 »
Ostin eilen kunnon jalkarasvaa superkuiville ja halkeileville kantapäille. Pitäisi todellakin alkaa huolehtimaan jaloista!  :)
Lanne- ja kaularangan ongelmat hermojuurivaurioiden kera
Polven artrofibroosi
Kolmoishermosärky ja -vaurio
Mieliala- ja syömishäiriö

OP

• Hero Member
« Vastaus #11 : Kesäkuu 02, 2020, 11:35:13 »
Mie kanssa kärsin vuosia kuivista kantapäistä sekä kämmenistä. Lekurit määräili voiteita, auttoi jonkun verran mutta pihkavoide poisti "viat" viikossa parissa. Nyt helpompi olla, kun ei ole jatkuvasti rasvassa ja saa pitää avokenkiä ohuilla sukilla. :)
Selkää operoitu -96, -00 ja -05. Ei kuntoon. D2, uniapnea ym pientä. Vatsaa leikattu, kun tähystyksessä puhkaistiin suoli.

Kipee

• Jr. Member
  • **
« Vastaus #12 : Kesäkuu 29, 2020, 18:07:24 »
Tein niin kuin muutama muu täällä eli ohensin itse tummaa, paksuuntunutta ja rumaa varpaankynttä. Näytti heti paremmalta ja leikkaaminenkin onnistui seuraavalla kerralla järeillä leikkureilla. Olin jo luullut etten mahda kynnelle itse mitään. Kiitos siis neuvoistanne. :hali:

trochanter

• Global Moderator
« Vastaus #13 : Kesäkuu 30, 2020, 07:29:02 »
Mulla taas on molemmat peukalonkynnet ihan "pois" eli vaikka muissa sormissa on kauniit ja pitkätkin kynnet, peukaloissa ei ole periaatteessa mitään, ainoastaan se "hentoinen pohja" yrittää siinä kasvaa. Näin ollut jo vuosia. Kukaan lekuri ei osaa sanoa syytä moiseen.  ::) Ei mullakaan muuten ahista mutta ohan ne rumat ja toisinaan pitää laastareita pitää paikallaan vaan peittääkseen niien ulkonäkö muilta.  :-\
*seropositiivinen nivelreuma (dg 03)
*kilpirauhasen vajaatoiminta (dg 07)
*kiertäjäkalvosinoireyhtymä (dg 19)
*psori (dg 19)