Kirjoittaja Aihe: Tervetuloa uudet jäsenet  (Luettu 311464 kertaa)

uralrane

• Ex-member
Tervetuloa uudet jäsenet
« : Kesäkuu 17, 2006, 09:39:06 »
Tähän keräämme taustatietoa jokaisesta jäsenestä, myös vanhan foorumin jäsenten esittely on suotavaa. Pidetään tämä ketju aiheessa, eli vaikka jäsenet puhuvat tässä todennäköisesti sairauksistaan -keskustellaan niistä sitten omissa, oikeissa aihepiireissään.

Anni

• Jr. Member
  • **
Re: Tervetuloa uudet jäsenet
« Vastaus #1 : Kesäkuu 18, 2006, 13:16:42 »
Hei kaikki :)
Minun vaivani on selässä. Rinta- ja lannerangassa olevat välilevytyrät ja välilevyrappeumat sekä annulusruptuura ovat aiheuttaneet voimakkaita kipuja nyt yhtäjaksoisesti yli kaksi vuotta. Neurologi antoi diagnoosiksi pitkäaikainen kipuoireyhtymä. Myös käsissä on kipua, puutumista ym. Leikkauksesta en tule saamaan apua kipuihini. Kipulääkkeet ovat kova sana, jotta voin liikkua ja toimia ettei lihasvoima vähene tästä enempää. Syksyllä alan saada fysioterapiaa. Kävin OMT- terapeutilla muutaman kerran ja tuntuu, että se auttoikin jonkun verran. Tutkimuksia on tehty, magneettikuvat (koko ranka+pää), hermoratatutkimus sekä verikokein poissuljettiin muita syitä oireilleni. Tulevaisuuteeni kuuluu varmasti lihasvoiman kasvattaminen jotta se tukisi muuten huonoa rankaa. Neurologi kirjoitti lähetteen kuntoutukseen Ortoniin. Katsotaan, mitä KELA sanoo.
Muuten, Terveysfoorumilla käyttäjätunnukseni oli Hipuli
Parempi yksi ruuvi löysällä kuin kymmenen liian kireällä

saskia

• Jr. Member
  • **
« Vastaus #2 : Kesäkuu 20, 2006, 10:28:54 »
Hei kaikille!  :vrolijk_26:
Minä menetin 15 vuotta sitten kerralla terveen selän. Selkärankani murtui onnettomuudessa L1-tasolta, samalla sain pysyvän hermojuurivaurion samalle tasolle. Myös alaselän välilevyt vaurioituivat häntäluuhun asti. Aluksi hoidettiin konservatiivisesti kahdeksan vuotta, jonka jälkeen tehtiin luudutusleikkaus, josta ei kuitenkaan ollut muuta apua kuin ryhdin oikeneminen. Parin vuoden kuluttua asennettiin epiduraalistimulaattori. Luudutuksen seurauksena selkään on nyt alkanut muodostua yliliikkuvuutta luudutusta seuraavaan nikamaväliin. Käyn kuntosalilla ja yritän pitää lihakset kunnossa, apua saan myös puudutuksista ja fysioterapiasta. Jaksamista kaikille kipujensa kanssa kamppaileville.  :hoiva:
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 20, 2006, 17:19:32 kirjoittanut saskia »

Sonny

• Sr. Member
« Vastaus #3 : Kesäkuu 20, 2006, 15:43:18 »
Moikka!

Olen himpun päälle 40-vuotias nainen Keski- Suomesta. Perheeseeni kuuluu poika, mies ja koira. Selkäni on vaivannut minua lapsesta saakka ja luudutusleikkaukseen päädyttiin v. 2000. Leikkaus onnistui hyvin ja kuntouduin niin että opiskelin uuden ammatin. Ennätin olla töissä n. puoli vuotta kun selkä sanoi jälleen yhteistyösopimuksen irti ja jäin sairauslomalle. Vuoden kitkutin kipeän selän kanssa kotona ja viimein edellisen leikkauksen suorittanut lääkäri päätti poistaa raudat. Raudat poistettiin maaliskuussa -06 ja nyt olen sairaslomalla syyskuun loppuun ainakin.
Ettei asia olisi ollut liian yksinkertainen, sairastuin keväällä -05 outoon nivelten oireiluun ja särkyihin ympäri kehoa. Minulla annettiin fibromyalgiadiagnoosi joka kumottiin nyt keväällä - 06 ja tilaani ryhdyttiin hoitamaan lihasreumana. Nyt olen melko hyvässä kunnossa reuman osalta ja selkäkin alkaa selvästi toipua. Ongelmia aiheuttaa oikean jalan ja pakaran oireilu, siinä on liikeradoissa vajausta ja kipuja, epäilyksenä on jonkinlainen hermovaurio. Fysikaalisessa käyn viikottain, yritämme terapeuttini kanssa varovasti löytää ne kadoksissa olevat syvät lihakset, sekä parantaa oikean jalan toimintakykyä.
Selkäleikkaus 2000 , 2006 ja 2014
G55.1*M51.9 Nikamavälilevyhäiriöön liittyvä hermojuuren puristustila
M53.3 Polymyalgia rheumatica
J45.8  Asthma bronchiale
Osittainen ylähengitysteiden ahtauma (C-Pap late)

olkikukka

• Ex-member
« Vastaus #4 : Kesäkuu 20, 2006, 17:10:11 »
Perheeni koostuu puolison ja parin teinin lisäksi kolmesta kollista (2 lyhytkarvaista collieta ja kissa). Asumme maaseudulla ja mieheni rakentelee kesämökkiä meille Mäntsälään.

Murrosiästä lähtien olen kärsinyt erilaisista ja -asteisista kivuista, joista migreeni sekä hartia-, niska ja jalkakivut ovat olleet pahimmat. 5-kymmpiä huitelevana olen vasta saanut jotain apua, jos avuksi voidaan kutsua tutkimatta jättämistä, niin että varsinaiset tutkimukset ja hoito on tapahtunut tähän saakka RSS. Olen hypermobiili, elastisen sidekudoksen omaava kipuilija. Kaikki muut sairauteni palaavat tai liittyvät tähän lähtökohtaan, kuten laaja-alaiset lihas- ja nivelkivut, selän ja niskan välilevyjen tyrät ja rappeumat, kyfoosi, kaularankasyndrooma, migreeni, vaikea-astein uniapnea, palleatyrä, colon irritable sekä kaikki naistenvaivat. Tuostahan ei voi muuta kuin masentua. Odottelen pääsyä niskaleikkaukseen, sen jälkeen voi tulla muitakin leikkauksia. Tästä eteenpäin minun tulisi selvitä työterveyslääkärin ja tk-lääkärin avulla. RSS lääkäri ei unohda minua koskaan.

Lääkehoidon lisäksi minulle on aloitettu hoitona cpap-hoito

Olen ollut sairaslomalla 2/2005 lähtien, töihin paluu edellyttää ammatillista kuntoutusta ja sen ajankohta on epävarmaa ja hämärän peitossa. Tästä kaikesta kaikki tutut jo tunnistavat, että marjattas'han minä olen!

« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 26, 2006, 15:43:23 kirjoittanut olkikukka »

uralrane

• Ex-member
« Vastaus #5 : Kesäkuu 20, 2006, 17:18:17 »
Olen nelikymppinen mieshenkilö pohjoisesta. Selkävaivat alkoivat jo -80 luvulla ja onnistuinkin "väistelemään puukkoa" parikymmentä vuotta. Kiitos hierojalle ja kiropraktikolle. Lopulta päädyttiin syksyllä -04 leikkaamaan L4-5 välissä oleva prolapsi tähystysleikkauksena. Tuo auttoi vuodeksi. Tasan vuoden päästä oltiin uudelleen samalla leikkauspöydällä. Pahoin degeneroitunut välilevy leikattiin uudelleen ja niin pullistuma taas poistui. Mutta vain kahdeksi viikoksi. Kuukauden päästä tuosta toisesta leikkauksesta olin taas leikkauspöydällä. Päädyttiin poistamaan tuo pahoin rappeutunut välilevy ja tehtiin luudutus TLIF-menetelmällä. Useiden pullistumien seurauksena hermojuuri on vioittunut, joten hermosärky jatkuu. Onnekseni hieman parantumistakin on nähtävillä. Olen ollut syksystä -05 saakka sairaslomalla, tulevaisuus avoin. Lisäksi perussairautena astma. Harrastuksena tämän keskustelufoorumin ylläpito, moottoripyörät ja musiikki soittamisen muodossa.

Tuuli

• Hero Member
« Vastaus #6 : Kesäkuu 21, 2006, 00:28:52 »
Sairastan seronegatiivista spondylartropatiaa, käytännössä joko selkärankareumaa tai nivelpsoriasista/psoriasisartriittia. Se selvinnee lähivuosina. Olen nyt sairastanut muutaman vuoden ja vuoden ajan on jo hoidettukin sairautta (reuma- ja kipulääkitys). Selän lisäksi säännöllisesti (päivittäin) oireilevat polvet, päkiät ja sormet. Ja kun kyseessä on autoimmuunisairaus, niin uusia haasteita kropassa tulee ihan kiitettävällä tahdilla. Ikää on kolmekymmentä, olen työelämässä ja harrastuksina on lähinnä liikunta aina kun mahdollista sekä vapaamuotoinen unelmointi.

rikke

• Jr. Member
  • **
« Vastaus #7 : Kesäkuu 21, 2006, 09:46:03 »
Hei kaikille. Olen Rikke, 48-vuotias nainen Oulusta. Nivelvaivoja ollut "aina". Kirjoittelin aikaisemmin odottavani välilevyproteesileikkausta ja miten se olisi pitänyt jo olla... No, mihinkään ei voi enää luottaa. Pahin pettymys on jo mennyt ohi, onneksi. Oys aikoo purkaa leikkausjonot vuoden loppuun mennessä.
Mulla on kaikenlaista häikkää selässä, polvissa ja lonkissa. Selässä fasettien voimakasasteiset kulumat, L4-L5:ssa  prolapsi, S1-L5 degeneroitunut, lonkassa ja polvissa nivelrikkoa. Äitini puolelta vahva periytyvyys. Oon ilm. niin kova puhumaan, että leukanivelkin on leikattu kahdesti, samoin polvia puhdistettu useamman kerran.
Lääkkeitä syön monenlaisia, silti kipuja. Nyt uutena tullut vasemmanpuoleinen inhottava kipu yläselkään, rangan viereen. Kuntoutustukihakemus ollut käsittelyssa 2,5kk, nyt olen sairaslomalla oleva työtön.
Lihonut olen sairasloman aikana, mutta nyt South Beach-dieetillä saanut pois jo 9kg.
 Tämä palsta on tosi tarpeellinen - kiitos Rane ja kumppanit  :thumbsup:
Välilevyproteesi, polvessa tekonivel, molemmissa leukanivelissä proteesi. Osteopenia. Unettomuus. Nivelrikko selässä ja toisessakin polvessa, samoin SI-nivelessä. Lonkassa tekonivel ja neurostimulaattori iskias-hermon vaurion aiheuttaman hermovauriokivun hoitoon

diisa

• Sr. Member
« Vastaus #8 : Kesäkuu 21, 2006, 12:54:14 »
 :vrolijk_26: Hei taas. Yksi kynnys ylitetty, diisa osasi tänne. kiitos neuvojen.  :).Tulin kokeilemaan. Jatkan kunhan ehin . Olen myös kipukroonikko, Teen vielä osittain työtä, kipuni rajoissa. Lääkkeillä pärjäilen ja opettelen pitämän itsestäni huolta. Odotan että vielä olisi parempaa elämää edesssä. Piriformis/hamstringleikkaukset tehty. Jäi krooninen kipu pitkän n15- vuotta kestäneen kivun vuoksi.Osittain omaakin ymmärtämättömyyttä, kun hioitoonpääsy viivästyi. :-\. Mutta tapaillaan täällä. Kiitos uuden palstan tekij(ö)älle. Olette fiksuja.
Hyvää päivää kaikille. T.diisa
Sitä ei tiedä kuinka syvällä pohja on, ennen kuin sinne putoaa.
- F.R. Laing

Tiibet

• Sr. Member
  • Myönteinen ajattelu, rakkaus ja nauru auttavat ♡
« Vastaus #9 : Kesäkuu 21, 2006, 17:07:46 »
Terve vaan kaikki kipuilijat!

Olen maalla omakotitalossa asuva keski-ikäinen (mitähän sekin mahtaa olla  :happy:) työssäkäyvä nainen. Talouteeni kuuluu miehen lisäksi ala-aste -ikäinen poika ja koira, jotka pitävät huolen siitä, että tulee liikuttua silloinkin kun laiskottaisi.

Harrastuksista viime vuosina tärkeimmät ovat olleet lentopallo, aerobic ja tietokonejutut ja toivon kovasti kuntoutuvani nykytilanteesta niin, että niitä voisi jatkaa vielä ensi syksynäkin.

Nivelvaivoja olen sairastanut lisääntyvässä määrin kautta aikain. Alaselässä on ollut välilevynpullistuma, joka on asettunut ilman leikkausta ja nykyisin vaivaa TOS-oireisto eniten.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 22, 2006, 10:12:43 kirjoittanut Tiibet »
Fibromyalgia ja välilevyn pullistuma 2001, vähän nivelrikkoa, TOS 2006, EDS tai HMS 2008, refluksitauti ja ruokatorvitulehdus, pallea- ja napatyräleikkaukset 2015, uniapnea 2019

Rijoka

• Full Member
« Vastaus #10 : Kesäkuu 21, 2006, 19:04:53 »
Minulle käy joka kerta näin, kun yritän kertoa jotain itsestäni: Pari kolme kertaa joudun aloittamaan ennen kuin pääsen siihen saakka jolloin voin painaa nappia talleta. Lieneekö syynä se, eten tiedä miten näistä kivuistani ja selkä-niskaranka sairauksistani kertoisin lyhyesti. jossakin vaiheessa huomaan, että siitä on taas tulossa itse sääliä uhkuva kertomus ja silloin alitajuntani lipsauttaa yleensä pikkusormen niin, että se pyyhkii koko tekstin pois. :kahvee:
Siispä uusi aloitus: Olen sairastasut selkäydinkanavan ahtautumaa syntymästäni saakka. Lapsena jo jouduin kärsimään kamalista päänsäryistä jotka veivät tajun kankaalle useimmiten ja kestivät noin 12 tuntia. Selkäni petti ensimmäisen kerran 10-11 vfuotiaana ja konttasin pitkin lattioita, kun en kärsinyt ola jaloillani. Sellaista jatkui vaihtelevasti parempana ja huonompana ajoittain 31v saakka jollloin jouduin ekan kerran leikkaukseen ja olin kauhuissani. Kolmen vuoden kuluttua seuraava leikkaus josta en meinannut selvitä millään.  Sitten kului akupunktion ja kipulääkkeiden voimilla vuosia ja taas uusi pettymys, juuri kun olin uskonut kestäväni työelämää, tuli jälleen eteen vaikeat kivut ja makasin yli puolivuotta sängyssä ennen kuin pääsin edes uusiin tutkimuksiin ja ensin selkä- ja sitten niskaleikkaukseen. Jokanen leikkaus tehtiin tilanteessa, että olisin halvaantunut muuten.
Niskaleikkauksen jälkeen minut jätettiin jälleen kerran hoitamatta ja väitettiin kamalien kipujeni johtuvan fibromyalgiasta.  Julkinen terveydenhuolto ei edes yrittänyt etsiä lääkkeitä, eikä syitä kipuihin jotka painoivat minut ajoittain pieneen kippuraan ja iho oli niin kosketusarka, etten voinut edes pukea vaatteita aina päälle. Onneksi asun yksin.
Lopulta löysin yksityislääkärin joka kiinnostui  sairaudestani ja romutti ensimmääisenä fibron ja totesi kipujen johtuvan hoitamatta jääneitä kivuista ja hermovauriosta, joista oli jo ehtinyt tulla krooninen neuropatia. Kauan etsittiin minulle sopivia lääkkeitä, ennen kuin aloin jotenkin pärjätä. Hermovauriot eivät ainakaan vielä ole osoittaneet parantumisen merkkejä. Hiki virtaa ja kivut ovat jokapäiväisiä ja öisiä.
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 09, 2006, 12:36:08 kirjoittanut Rijoka »
Niin pitkiä ovat päivät, kun odotan luokseni ystävää jonka nimi on :Kivuttomuus
Sairaus: Selkäydinkanavan ahtautuma, synnynnäinen ja periytyvä, 3 selkä- ja 1-niskaleikkaus. Krooninen neuropatia, TOS-oireyhtymä. Kilpirauhasen vajaa toiminta. 2:s tyypin diabetes.

Muumi

• Jr. Member
  • **
« Vastaus #11 : Kesäkuu 24, 2006, 01:30:42 »
Olen monikremppainen alle 50:nen nainen eteläisestä suomesta, koulutukseltani sairaanhoitaja. Normaali elämäni
katkesi kertaheitolla kun selkäni nuljahti työmatkalla. Pitkään sitä pidettiin nikamalukkona, olin n.vuoden vaaka-asennossa, vessaan sentän pääsin. Moninaisten vaiheiden jälkeen löytyi myös diagnoosi, hermojuurivaurio thX:n
kohdalla. Olin saanut lääkkeet ja ajattelin palata työkokeilun kautta omaan työhöni, niin sairastuin rintasyöpään.
Hoitona leikkaus+sytostaatti+sädehoito+5 vuotta aromataasi-inhibiittorihoito.

Silloin päätin, että elämä on liian lyhyt, ja jäin työkyvyttömyyseläkkeelle. Silloin tällöin harvakseltaan teen työkeikkoja voinnin mukaan.

Riesakseni olen saanut myös erittäin harvinaisoireisen nivelpsorin tai mikä lie...joku reumaan liittyvä sidekudostauti
se on kuitenkin: Diagnoosilla ei ole niin kovin merkitystä, kun en saa reumalääkkeitä syödä sairastetun mammacan vuoksi - lääkkeet kun voi laukaista jonkun sortin syövän.

Perheessäni on ukko ja koiruus, lapsia ei ole.

Piipsu

• Full Member
  • Aina kannattaa yrittää.
« Vastaus #12 : Kesäkuu 26, 2006, 10:06:06 »
Tervehdys teille kaikille ja vihdoin tämä esittelykin.

Olen nainen Etelä-Suomesta, syntyjäni kyllä tuolta Pohjanmaan perukoilta. Lapsista nuorin on vielä kotosalla. Seuraa minulle pitävät päivittäin murkkuikäisen lisäksi mieheni ja kotieläimet. :)

Työura katkesi lähes kertaheitolla kun hiirikäteni lamaantui kivun vuoksi noin kolme vuotta sitten. Diagnosoitu on TOS, hypermobiliteetti ja fibromyalgia, atooppiset oireet ja allergiat ovat tuttuja jo nuoruudesta saakka. Hoitoonpääsyä odotan vieläkin.  >:(Tätä sairastamisen korkeakoulututkintoa saan suorittaa toistaiseksi - eli olen sairauslomalla tällä hetkellä määrättömän ajan. Asiat sekaisin ja valituskirjelmät liiankin tuttu juttu. Työelämään yritän takaisin toivottavasti se jotain kautta onnistaa. :-*
Harrastaakin haluaisin kaikenlaista, mutta tällä hetkellä tekemiset täytyy valita sen mukaan mihin kykenen juuri sillä hetkellä. ???
Eteenpäin aion edelleen ponnistaa  :thumbsup:  minulle on uskallettu hoitopuolella ennustettu mahdollisuus huomattavaan paranemiseen oikealla kuntoutuksella - tahtoo vain olla nuo maksusitoumukset todella kiven alla kun on kivusta kysymys. ;)

Aurinko paistaa aina jossakin!

Terveisin Piipsu
TOS, hypermobiliteetti, fibromyalgia, atoopikko

Eliiza

• Hero Member
« Vastaus #13 : Heinäkuu 10, 2006, 21:04:40 »
Tervetuloa kaikille uusille minunkin puolestani.  :vrolijk_26:

Eliiza
Diagnoosi - M45 Selkärankareuma, HLAB27-posit., spondylartroosi

diisa

• Sr. Member
« Vastaus #14 : Heinäkuu 10, 2006, 22:41:14 »
Mukava kun tulee uusia jäseniä. Minunkin puolestani lujasti tervetuloa.
Tapaillaan täällä, aina me jotain keksitään  :) Missähän Sirpa, olen jo kaipaillut, jäiköhän se sinne mökille uimaan ja nauttimaan kesästä.
Ilmaisehan itses jos maisemissa. tääll on ihan uudet kujeet..
Sitä ei tiedä kuinka syvällä pohja on, ennen kuin sinne putoaa.
- F.R. Laing