Kirjoittaja Aihe: Tervetuloa uudet jäsenet  (Luettu 311874 kertaa)

mariamilla

• Jr. Member
  • **
  • Selkäpotilas v:sta 1967
Re: Tervetuloa uudet jäsenet
« Vastaus #30 : Lokakuu 15, 2006, 14:44:06 »
 Hei vain kaikille :vrolijk_26: Sain vinkin tästä palstasta ja päätin oitis tulla joukkoon mukaan. Olen elämästäni ollut  ollut kohta 40 v. selkävammainen. Lapsena selkä jo oirehti, mutta silloin ei lääkäriin menty kuin "pää kainalossa" :-[ Haaveeni oli päästä hoitoalalle, ja se koitui kohtalokkaaksi. Työskennellessäni Keskisuomessa eräässä pitäjässä vanhainkodissa, selkäni meni lopullisesti siihen jamaan,että sairaalavuosia tuli useita. Kaksi selkäleikkausta ja vasemman jalan tukileikkaus nilkkaan. Selkääni tehtiin -70 tukileikkaus, suoliluusta otettiin pala ja laitettiin neljännen ja viidennen nikaman tueksi ja samalla se väli jäykistettiin. Siihen aikaan makuutettiin mahallaan useita kuukausia, ja se ei ollut mitenkään mieltä ylentävää :'(

Tukiliiviä joka oli raudoitettu selästä jouduin useita vuosia pitämään, mutta lipulta niiden pitäminen aiheutti kipua enemmän kuin ilman, jätin liivit. Luudutus ei oikein hyvin onnistunut ja siitä jäi pysyvä invaliditeetti. Särkyjä olisi vaikka muille jakaa,ja nyt kolme vuotta sitten todettiin perinnöllinen osteoropoosi selässä jaloissa ja käsissä. Viime talvi meni melkein sisätiloissa ja kaikkinainen puuhastelu kotona on ylivoimaista, tarvitsen apua päivittäin.

Joskus on mieli niin maassa,ettei jaksaisi sängystä ylös nousta ja muutenkin se on vaikeaa, särkylääkkeiden vaikuttaessa saan vaatteet päälleni. Tänään oli osteoropoosilääke päivä ja se on hankala, kun ei saa mennä pitkäkseen tuntiin ja muita lääkkeitä ei myöskään saa ottaa tuntiin :-\ Aamulla kun herää,tulee tunne että miten tästä taas iltaan selviää? Mutta niin se on mennyt viikosta toiseen ja vuodesta toiseen. Huoookaus

Tässä minun tarinaani selkävaivojen keskellä.
Kipu ainainen ystäväni ja viholliseni :(

diisa

• Sr. Member
« Vastaus #31 : Lokakuu 16, 2006, 15:23:34 »
Hei mariamilla  :vrolijk_26:

-Tervetuloa mukaan.
Kyllä hoitoalalla ja muuallakin täytyy olla täysterve että jaksaa paiskia töitä.
-Itsekkin olen samalla alalla ja nyt täällä ihmettelen, miten huonosti olen itseni" hoitanut"
-tsemppiä sinulle..
t.diisa
Sitä ei tiedä kuinka syvällä pohja on, ennen kuin sinne putoaa.
- F.R. Laing

salosa

• Full Member
« Vastaus #32 : Lokakuu 16, 2006, 17:14:49 »
Moi kaikille!

Minä olen kohta 58 vuotias. Olen sairastanuta fibroa ja kaikenlaisia tukielin vaivoja  n. 25 vuotta. Diaknoosi fibrosta tehtii 1996. Sitä ennenhän se oli vain vika korvien välissä. Työnantajani (tai lähinnä esimieheni) ei koskaan ymmärtänyt vaivojani, eikä alkuun lääkäritkään.
1999-2000 olin siinä tilanteessä, että olin n. 2 vuotta sairaslomalla työuupumuksen vuoksi. Silloin hain osa-aikaista työkyvyttömyyseläkettä pariin otteeseen, mutta aina tuli hylkynä. Viimeisen vein valituksineen loppuun saakka,mutta ei auttanut mitään. Silloin kun toista eläkehakemusta tehtiin,niin ensimmäisenä diaknoosina oli keskivaikea masennus sitten fibro ja kaikenlaista muuta,mutta eläkettä en saanut. Tilanne meni siihen, että työnantaja uhkasi lopputilillä ja entiseen työhöni en pystynyt.
Kokeilin sitten Eläkevakuutuksen tuella koulunkäyntiavustajan työtä ja sitä olen tehnyt tämän vuoden maaliskuuhun saakka. Silloin menin oikean jalan jalkapöydän jäykistysleikkaukseen. Minulla on ongelmana yliliikkuvuus joka paikassa. Jalkaan laitettiin vähän liikaa nauloja ja yksi naula aiheuttaa nikaman murtuman, jos kävelen ja siksi olen vielä sairaslomalla. Nyt odottelen leikkaukseen, jossa otetaan yksi naula pois oikeasta jalasta ja jäykistetään samalla vasenta jalkaa.
Leikkausten jälkeen odottelen, että nilkka,polvi ja selkäsärkyni vähän helpottaisi, kun jalkapöytä tulee oikeaan asentoon.
Minulla todettiin pari vuotta takaperin myös nivelpsori.
Nyt on taas tarkoitus laittaa jossain vaiheessa eläkepapereita vetään, koska tunnen, että työelämään en jaksa enää mennä. Katsotaan miten tässä käy!

Tilanteeni on nyt kuitenkin hyvä, koska olen sairaslomalla ja asennoitunut siihen, että työni on tehty (40 työvuotta). Käytän energiani siihen mikä minua eniten kiinnostaa. ..    :nukkuu:     :hali:   :beer:  (vaikka näihin)

t. salosa

Tiibet

• Sr. Member
  • Myönteinen ajattelu, rakkaus ja nauru auttavat ♡
« Vastaus #33 : Lokakuu 16, 2006, 18:01:44 »
Salosa, ei hassumpi asenne  :thumbsup:
Fibromyalgia ja välilevyn pullistuma 2001, vähän nivelrikkoa, TOS 2006, EDS tai HMS 2008, refluksitauti ja ruokatorvitulehdus, pallea- ja napatyräleikkaukset 2015, uniapnea 2019

Rijoka

• Full Member
« Vastaus #34 : Lokakuu 29, 2006, 11:45:54 »
Tervetuloa kaiki uudet jäsenet. Olen kipristellyt niin paljon omissa kivuissani etten ole jaksanut lukea tätäkään palstaa kunnolla. On siellä rankkoja kertomuksia sairauksista joita olette jo kokeneet.
Toivottavasti tältä vertaistukilinjalta saatte tukea niin sairastamiseen kuin siitä toipumiseen ja elämän ja opiskelun uudelleen aloittamiseen.
Olen itse sairastanut koko ikäni ja viimeiset 20 vuotta jatkuvaa kipua ja niistäkin vielä viimeiset 12 vuotta todella kamalaa kipua johon ei meinannut löytyä minkäänlaisia lääkkeitä. Kroonistunut neuropaattinen kipu on todella yhtä h******ä. :'(
Parempia  ja kivuttomia päiviä kaikille. :thumbsup:
Niin pitkiä ovat päivät, kun odotan luokseni ystävää jonka nimi on :Kivuttomuus
Sairaus: Selkäydinkanavan ahtautuma, synnynnäinen ja periytyvä, 3 selkä- ja 1-niskaleikkaus. Krooninen neuropatia, TOS-oireyhtymä. Kilpirauhasen vajaa toiminta. 2:s tyypin diabetes.

eero58

• Jr. Member
  • **
« Vastaus #35 : Marraskuu 12, 2006, 05:27:56 »
olen eero ikä 49 minulle kävi huonosti 2001 minulta löyty hyvän laatuinen kasvain selästä ja se joudutin poistamaan niin siloni minulta lähti jalat alta ja nyt joudun kulkeman pyörätuolilla ja nyt minulla on kivut ja spastisuus riesana ja kova lääket oli miten oli niin elämä jatkuu :thumbup:oli ammatiltan olin merimies ammati josta pidin paljon minulla on neljä lasta kolme poika yksi tyttö asun helsingissä
elämä jatkuu silti

Eliiza

• Hero Member
« Vastaus #36 : Marraskuu 12, 2006, 08:14:09 »

Hei.  :)

Tervetuloa kaikille Teille uusille kirjoittajille.  :vrolijk_26:

Eliiza

Diagnoosi - M45 Selkärankareuma, HLAB27-posit., spondylartroosi

diisa

• Sr. Member
« Vastaus #37 : Marraskuu 12, 2006, 11:58:49 »
 Hei.

Tervetuloa eero58, kovaa tarinaa sulla  :hoiva:
-kyllä elämässä joskun sattuu kovia juttuja.
-voimia ja jaksamisia sinulle

t.diisa
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 12, 2006, 12:18:22 kirjoittanut diisa »
Sitä ei tiedä kuinka syvällä pohja on, ennen kuin sinne putoaa.
- F.R. Laing

Rijoka

• Full Member
« Vastaus #38 : Marraskuu 15, 2006, 22:39:45 »
Eero58, Niin se joskus käy, että vain silmänräpäys ja koko elämä on siitä ettenpäin kipua ja sairastamista.

ValittajaNainen, kyllä meitä mummuja täällä riittää vahinko vain, että meitä kaikkia yhdistää kipu ja useimmilla selkäsairaus. Nämä sivut ovat onneksi olemassa ja täältä löytyy vertaistukea jota voimme toinen toisillemme antaa.

Tervetuloa molemmat joukkoon  mukaan. :beer:
Niin pitkiä ovat päivät, kun odotan luokseni ystävää jonka nimi on :Kivuttomuus
Sairaus: Selkäydinkanavan ahtautuma, synnynnäinen ja periytyvä, 3 selkä- ja 1-niskaleikkaus. Krooninen neuropatia, TOS-oireyhtymä. Kilpirauhasen vajaa toiminta. 2:s tyypin diabetes.

Liana

• Jr. Member
  • **
« Vastaus #39 : Marraskuu 18, 2006, 07:48:20 »
 :vrolijk_26:Hei vaan
Täältä myös yksi mummi ilmottautuu rinkiin mukaan ja toivottaa kaikki uudet tervetulleiksi mukaan. :thumbsup:
Ystävät kuulevat mitä sanot, parhaat ystävät kuulevat mitä et sano.

Ninhau

• Jr. Member
  • **
« Vastaus #40 : Marraskuu 22, 2006, 13:15:13 »
Hei kaikille!

Olen 28 vuotias nainen jolla selkävaivoja ollut vuoden verran. Selkäni kipeytyi syystä tai toisesta vuosi sitten ja nikamat alkoivat jumiutua. Tilanne meni siihen että helmikuussa eräänä aamuna jalat lähtivät alta ja päivystyksessä todettiin L1 nikaman murtuma joka hoidettiin levolla sekä kipulääkityksellä.
Selästä tuli kumman kankea ja kipuja oli välillä mutta ne pysyivät suht siedettävinä. Lääkärissä juoksin tuon tuostakin jolloin määräilivät kipuun tramalia ja käskivät koirien kanssa lenkkeilyn vaihtaa rullaluisteluun sekä kielsivät kotona imuroimisen :-\  Muutoin kukaan lääkäreistä eivät ottaneet asiaa vakavasti sekä epäilivät hyvin syvästi sairaalan kuvissa näkynyttä murtumaa.

Kesä meni suht hyvin pienen kankeuden kanssa ja syksyllä aloitin hoitovapaan jälkeen työt jolloin selässä oli välillä lievää kipua sekä lihakset väsyivät iltapäivästä seisomatyötä kun tein. Työpaikka lääkäri määräsi uusiin kuviin ja kuvissa näkyi nikaman lievä väärään asentoon luutuminen.

Parisen viikkoa sitten eräänä aamuna tunsin että pissaaminen vaikeutui kummallisesti  mitään kipuja ei ollut kuitenkaan missään. Lopulta en saanut pissattua enään ollenkaan ja menin päivystykseen. Minusta otettiin mageettikuvat ja selästä paljastui erittäin suuri välilevyn pullistuma joka aiheutti virtsarakon halvauksen. Nyt sitten ollaan toipilaana ja katsellaan miten toipuminen lähtee etenemään.

Tässäpä oli lyhykäisyydessään minun tarinani  ::)

Saukki

• Newbie
  • *
« Vastaus #41 : Joulukuu 05, 2006, 14:34:50 »
Jeps!
Olen 45 v mies pohjoisesta.  Takana lähes 30 vuotta työelämää. Nyt vuosi sairauslomalla selkävaivojen takia. Selkä vaivannut vuosia.  Selässä rappeumaa,proplaseja,olisteesia,spinaalistenoosia ja kaikkea kivaa hermovaurioita ja ahtaumia. Pitkä löydöskertomus.  30.11. kuluvaa vuotta  loppui sairauspäiväraha ja odottelen kuntoutustukea tai ansiosidonnaista. B-lausunnossa 30.11.2006 todetaan:työkyvytön toistaiseksi! Eli parempaa on vissiin tulossa.  Kävinpä kuitenkin eka kertaa elämässäni työvoimatoimistossa ilmoittautumassa työnhakijaksi!  Joulua odotellassa.
Tsemppiä kaikille! Tv Saukki
Monipuoliset ja perusteelliset selkävaivat!

Marko F

• Newbie
  • *
    • Hiljaisten polkujen varrelta - friikkisirkuksen perunkirjoitus
Vs: Tervetuloa uudet jäsenet
« Vastaus #42 : Tammikuu 01, 2007, 16:26:41 »
Liityn joukkoon  :vrolijk_26:
Keskeisimmät taudit minulla, mt-ongelmia ( rajoittaneet koko ikäni normaalielämää ), psoriasis ja fibromyalgia. Ensin mainittuja ollut nuoresta asti, kaksi jälkimmäistä todettiin vähän yli kymmenen vuotta sitten. Lääkkeinä juuri tällä hetkellä triptyl, oxamin, somadril comp, kortisonivoiteita ym.  Vaikeita kipuja ollut niin kauan kuin muistan. Selkä, jalat, niska ja hartia-alueet jne. jne. Kaikki mahdolliset paikat. Liikkuminen hidasta ja vaikeaa useinpina päivinä. Elämäntilanne onneksi ok. Ihana vaimo -viisivuotishääpäivä muutaman viikon päästä - ja asutaan mukavalla paikalla meren lähellä Naantalissa. Muutettiin tänne kesän lopussa. Hyvään hoitoon pääsin heti. Käyn terveyskeskuksessa ja mtt-toimistossa säännöllisesti. Sairasraha asioita selvitetään parhaillaan.
Vointeja ja hyvää Uutta vuotta kaikille  :) :vrolijk_26:
Marko
mt-kuntoutuja, työkyvyttömyyseläkkeellä, kaksisuuntainen mielialahäiriö, psoriasis, päivittäisiä reumaattisia kipuja.

Tiibet

• Sr. Member
  • Myönteinen ajattelu, rakkaus ja nauru auttavat ♡
« Vastaus #43 : Tammikuu 03, 2007, 01:00:11 »
Tervetuloa joukkoon ValittajaNainen ; ), Liana, Ninhau, Oscar41, milena, Riga, Saukki, termo, Marko F ja samoin kuin muut aiemmin mukaan liittyneet. Se on hienoa kun kirjoittajajoukkomme kasvaa  :beer:

Ps. Marko, sinulla on upeita kuvia  :thumbsup:
Fibromyalgia ja välilevyn pullistuma 2001, vähän nivelrikkoa, TOS 2006, EDS tai HMS 2008, refluksitauti ja ruokatorvitulehdus, pallea- ja napatyräleikkaukset 2015, uniapnea 2019

Riituli

• Newbie
  • *
« Vastaus #44 : Helmikuu 08, 2007, 22:44:10 »
Hei!
Päätinpä minäkin sitten rekisteröityä. Olen seurannut keskustelua jo useita kuukausia ja kyllä täältä on lohtua löytynyt paljonkin..en ole ainoa todellakaan, joka on jatkuvasti kipeä.
Olen 41-vuotias naimisissa oleva neljän lapsen äiti ja yhden ihanan 2,5 vee pojan  ikionnellinen isoäiti. Selkääni olen sairastanut reilut 20 vuotta, lukioikäisenä tuli kesätöissä ensimmäisen kerran iskiasoireet. Oireet olivat poissa pitkiä aikoja, mitä nyt jotain pientä vaivaa oli silloin tällöin, varsinkin raskausaikoina. Selkäkivut palasivat aloittaessani opiskelun uuteen ammattiin aikuisiällä eli selkä ei kestänyt jatkuvaa istumista ja autolla ajoa. Tällöin fysiatri käski vaan sopeuttaa rasituksen selän kestämään määrään sekä lopettamaan opiskelut, kun selkä ei kerta istumista kestä. En muuten lopettanut vaan jatkoin sisukkaasti opinnot loppuun. Kivut palasivat kun olin päässyt vihdoinkiin vakituisiin ammattia vastaaviin töihin. Nyt selkä on ollut kipeä jo reilun vuoden, saikulla olen ollut 8 kuukautta. Selästä löytyi yliliikkuvuutta, 2 protruusiota, väilevyn rappeutumaa, skolioosia sekä juurikanavan ahtaumaa. Lisäksi nivelkivut ovat vaivanneet viime syksystä lähtien. Onneksi pääsen vihdoinkin reumalääkärille sekä kuntoutustutkimusjaksolle. Hoitona minulla on ollut fysioterapiaa, joka oikeestaan pahensi tilannetta sekä kipulääkkeitä monenlaisia. Nyt menee Tradolan retard 150, Arcoxia sekä Anafranil iltaisin kipukynnystä nostamaan. Niillä pärjään jotenkuten.. Lisäksi yritän liikkua aina kun kivuilta pystyn.
Hyviä vointeja kaikille
M51.1 Syndroma ischiadicum, G54 Syndroma TOS,
M79.0 Fibromyalgia, migreeni jne...