Kirjoittaja Aihe: Punajäkälä  (Luettu 30781 kertaa)

Kipee

• Full Member
  • "Ei oo pakko jos ei taho!"
Vs: Punajäkälä
« Vastaus #15 : Tammikuu 24, 2018, 07:45:55 »
Huonosti tunnettu sairaus on eikä onneksi aiheuta suuremmin oireitakaan monella, toivottavasti ei sinullakaan koskaan!
Minulla ei ole ollut mitään oireita kielessä, poskissa tai suùnpohjassa niin kuin punajäkälässä yleensä. Minulla ongelmia on ollut vain kitalaessa. Se on nyt täynnä arpia jotka tuntuvat selvästi kielellä tunnusteltaessakin.

Kipee

• Full Member
« Vastaus #16 : Joulukuu 20, 2020, 19:12:24 »
Viime viikolla sain sitten yhden uuden diagnoosin: suun limakalvon punajäkälä.  :-[

satuo

• Global Moderator
  • Aina jossain paistaa aurinko.
« Vastaus #17 : Joulukuu 20, 2020, 21:34:55 »
Voimia!  :hoiva:
En tunne sairautta, mutta toivottavasti löydät tietoa ja hoitoa!  :hali:

Kipee

• Full Member
« Vastaus #18 : Joulukuu 21, 2020, 06:02:48 »
Mikäli pysyy lievänä niin ei hätää. :)  Normaalit hampaidenhoitorutiinit ovat tärkeitä niin kuin muulloinkin ja voimakkaiden ruokien välttäminen olisi hyvästä. Sairaudesta löytyy paljon tietoa. En stressaa asiasta enempää ettei ainakaan stressin takia pahene. :thumbsup:

Suun punajäkälää kerrotaan olevan noin 2%:lla suomalaisista. Jotenkin tuntuu uskomattomalta, että juuri minä olen siihenkin porukkaan itseni tunkenut! :doh: Mitäs seuraavaksi....

satuo

• Global Moderator
  • Aina jossain paistaa aurinko.
« Vastaus #19 : Joulukuu 25, 2020, 13:55:55 »
Okei!
Hyvä, jos hoidolla voi vähentää oireita!  :thumbsup:

hiker

• Global Moderator
  • I'm Okay. My biggest lie.
« Vastaus #20 : Joulukuu 26, 2020, 03:27:50 »
Minullakin on diagnosoitu moinen! Meinasi mennä minulta täysin ohi, sillä hml kertoi sen lähinmä hammashoitajalle kirjattavaksi. En siis ole ajatellut koko juttua. Pitäisiköhän lukaista jotain tietoa.  ~:/ Ei viitsitä murehtia Kipee vielä tästäkin, kun on ihan tarpeeksi murehdittavaa muutenkin.  :)
Lanne- ja kaularangan ongelmat hermojuurivaurioiden kera
Polven artrofibroosi
Kolmoishermosärky ja -vaurio
Mieliala- ja syömishäiriö

hiker

• Global Moderator
« Vastaus #21 : Joulukuu 26, 2020, 16:51:53 »
Käväisin kuitenkin Kannassa lukaisemassa hml:n kirjaukset. Siellähän se diagnoosi komeili ensimmäisenä. Kahdessa paikasta paikasta löytyy suussani. Enpä kyllä ole huomannut minkäälaisia oireita. Ainoa, mikä vähän herätti ajattelemaan, kun luin punajäkälästä enemmän, on se, että se on autoimmuunisairaus.  ~:/ Pitänee tutustua paremmin aiheeseen autoimmuunisairauksista.
Polven artrofibroosi

hiker

• Global Moderator
« Vastaus #22 : Joulukuu 26, 2020, 17:01:16 »
Luin vasta äsken koko tämän ketjun ja huomasin kirjoittaneeni jo 2018, että hml totesi kieleni alla punajäkälää. Nyt sitä on ihan muualla, mutta huvitti, etten ollut noteerannut koko asiaa silloin 2018 kuten en nytkään ennen Kipee viestiäsi.  :D Toivotaan, että molemmilla tauti pysyy hiljakseen!  :thumbup:
Polven artrofibroosi

Kipee

• Full Member
« Vastaus #23 : Joulukuu 27, 2020, 06:56:32 »
Juu, ei stressata tämän takia enempää. Minä nimittäin uskon, että minulla oireet puhkeavat limakalvoilla stressin yhteydessä. Gynegologi epäili vahvasti punajäkälää jo yli 10 vuotta sitten. Nyt tuli sitten toisesta päästä selkeä diagnoosi ilman koepalaakin. Nyt vasta hoksasin, että oireet ovat päällä yhtä aikaa molemmissa päissä.

Punajäkälästä kirjoitettu tieto on hieman ristiriitaista mikä johtuu siitä ettei sitä tunneta kovin hyvin. Sen syntyperä on ilmeisesti vielä tuntematon, mutta sen oletetaan olevan autoimmuuniperäinen.

hiker

• Global Moderator
« Vastaus #24 : Joulukuu 27, 2020, 17:11:15 »
Luin kaikenlaista netistä löytyvää ja pahimmillaan oireet ovat hurjia. Tuo autoimmuunisairaus ei kuulosta mukavalta. Niitähän on lukematon määrä selkeitä ja tutkittuja, mutta myös näitä tuntemattomampia. Ehkä hammaslääkärit eivät kerro ihmeemmin koko sairaudesta, jos ei ole oireita. Olisi turhaa pelottelua, sillä oireita ei välttämättä tule koskaan. Minua alkoi kiinnostaa omani syyt. Lääkkeet ja jatkuva stressi  sekä uupumus ovat  listalla ykkösenä. Toisaalta minulla on kasvojeni oikealla puolella ollut kolmoishermosärky, kaksi eri ihosyöpää leikkauksineen, kolmoishermon vaurio muun leikkauksen tulehduskomplikaation seurauksena. Siitä oli lisäksi fisteli suoraan auki suuhuni kaikkine bakteereineen jne. Tällä hetkellä totaalisesti haljenneen hampaan paikalle on laitettu luusiirteen kera implantin juuri luutumaan. Olisikohan noistakin joku mahdollinen syy?  :D Mitähän punajäkälä tykkää itse implantista? Ai niin, onhan minulla vielä traumaattinen syväpurenta.  ;D

Tuo sinun gynepuoli on kyllä aika karmaisevaa.   :hoiva: Pitänee kysyä ensi kerralla paremmin hammaslääkäriltä . Huomenna yritän muistaa kysäistä omalääkäriltäni.

Polven artrofibroosi

Kipee

• Full Member
« Vastaus #25 : Maaliskuu 08, 2021, 06:02:25 »
Jäkäläkuulumisia vaihteeksi. :D Huomasin viikonloppuna, että kielellä poskea tunnustellessa siellä oli jokin pitkulainen kohouma. Sitten huomasin, että toisessa poskessa samassa kohtaa oli samanlainen. Ei muuta kuin lukulasit päähän, peili käteen ja lampun alle katsomaan.. Kappas vaan, siellähän oli aivan ilmiselvää punajäkäläkuviota. Liekö nyt sitten stressi saanut oireet pintaan. ~:/

hiker

• Global Moderator
« Vastaus #26 : Maaliskuu 08, 2021, 15:45:52 »
Olen unohtanut kurkkia omaan suuhuni. Ehkä pitäisi, sillä kitalaki on ollut "rikki" jo pitkään. Stressiä minullakin riittää ihan tarpeeksi.
Polven artrofibroosi

hiker

• Global Moderator
« Vastaus #27 : Maaliskuu 08, 2021, 15:48:30 »
Voihan olla, että olet yöllä purrut poskiasi ja punajäkälä ei ole tykännyt siitä. Minulla on kunnon arpikohoumat molemmissa poskissa puremisen jäljiltä.
Polven artrofibroosi

Kipee

• Full Member
« Vastaus #28 : Maaliskuu 08, 2021, 16:15:50 »
Minäkin mietin ensimmäisenä, että olen purrut molempiin poskiin yöllä. Yritin sitten purra ihan testimielessä kiskojen kanssa poskia. :D En sitten millään onnistunut.

hiker

• Global Moderator
« Vastaus #29 : Maaliskuu 09, 2021, 14:29:49 »
Ai niin, sinulla on kiskot!  :D
Polven artrofibroosi