Kirjoittaja Aihe: Hermosärkyä, missä vika?  (Luettu 68059 kertaa)

Sonny

• Sr. Member
Re: Hermosärkyä, missä vika?
« Vastaus #30 : Lokakuu 14, 2006, 01:33:53 »

Tiibet, onko sun selkää kuvattu? Mulla on oireita oikeassa jalassa ja se johtuu siitä että lukossa olevat fasetit ottaa jotenkin hermoon. Tuli vaan mieleen että ei kaikki aina fibrosta johdu, sen alle lakaistaan paljon muita sairauksia.
Selkäleikkaus 2000 , 2006 ja 2014
G55.1*M51.9 Nikamavälilevyhäiriöön liittyvä hermojuuren puristustila
M53.3 Polymyalgia rheumatica
J45.8  Asthma bronchiale
Osittainen ylähengitysteiden ahtauma (C-Pap late)

Tiibet

• Sr. Member
  • Myönteinen ajattelu, rakkaus ja nauru auttavat ♡
« Vastaus #31 : Lokakuu 14, 2006, 21:16:11 »
Juu selkää kuvattiin jo 5 vuotta sitten. Siellä oli jonkinlainen prolapsi, mutta kivut rauhoittuivat sitten.
Lieneekö tullut takaisin, tiedä häntä. Yritin tässä kerran lääkärille ehdottaa, että jos sitäkin voisi kuvata, vaan ei halunnut kuulema säteilyttää enempää. Mitenkähän tuokin olisi otettava? Silloin otettiin kyllä olkapäästä/lavasta ja sormista kuvat. Olin tyytyväinen kun edes jotain kohtaa tutkittiin.  Silloin oli lapasärky mahtavimmillaan.
Olen samaa mieltä, että fibron kanssa tällä ei varmastikaan ole mitään tekoa.  ???
Fibromyalgia ja välilevyn pullistuma 2001, vähän nivelrikkoa, TOS 2006, EDS tai HMS 2008, refluksitauti ja ruokatorvitulehdus, pallea- ja napatyräleikkaukset 2015

Sonny

• Sr. Member
« Vastaus #32 : Lokakuu 14, 2006, 23:34:21 »

No voi hyvät hyssykät, eihän tuo nyt ole mitään kamalaa jos joskus kuvataan, mullakin on ollut monta kuvausta muutaman päivän sisällä ja vuodessa useita, taitaa olla aika hysteerinen tapaus tuo sun lekuri  :o Koita saada uudet kuvat jos vaan mahdollista, mullekkin oli vuodessa tullut kaksi uutta pullistumaa ja madaltuma, kaikkea voi siis sattua.
Selkäleikkaus 2000 , 2006 ja 2014
G55.1*M51.9 Nikamavälilevyhäiriöön liittyvä hermojuuren puristustila
M53.3 Polymyalgia rheumatica
J45.8  Asthma bronchiale
Osittainen ylähengitysteiden ahtauma (C-Pap late)

Nanna

• Newbie
  • *
Vs: Hermosärkyä, missä vika?
« Vastaus #33 : Helmikuu 28, 2009, 08:54:01 »
Minulla T1 ja T5 välillä pullistuma joka painaa hermoon. Kipu säteilee oikeaan käteen, sormiin sekä oikea jalka on tunnoton(pistelevää). Oireet jatkuneet jo puoli vuotta ja kohta menee leikkausjonoon jos ei yhtään helpota.

Partsu 64

• Newbie
  • *
« Vastaus #34 : Helmikuu 15, 2010, 15:56:47 »
Hei!
Minulla vaivaa issias oikeassa pakarassa ja reidessä. Kipu säteilee kantapäähän ja jalkapohjaan ja on niin voimakasta, että tuskan hiki pukkaa naamalle istuessa, kävellessä ja seisoessa. Ei ole auttaneet kortisonipuudutepiikit, ei Lyrica, ei akupunktio... Minua ovat tutkineet työterveyslääkäri, fysiatri ja viimeksi ortopedi. Nyt olen menossa tapaamaan ortopediä, joka leikkaa myös huippu-urheilijoita. Itse olen ihan tavallinen rankan jumpan uhri. Onkohan tällä foorumilla ketään, jolta olisi pakaraa ja piriformista leikattu ja siten vapautettu issiashermo? Millainen leikkaus on kyseessä? En vielä edes uskalla ajatella, paljonko tuollainen leikkaus maksaa ja miten siitä toipuu. Auttaako se?

Edit: poistin hoitavan lääkärin nimen -> kts. ohjeita kirjoittajille. Rane
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 15, 2010, 18:06:55 kirjoittanut rane »

satuo

• Global Moderator
  • Aina jossain paistaa aurinko.
« Vastaus #35 : Marraskuu 29, 2015, 11:45:33 »
Tuota kuvaa yrittelen tulkita...
Eli kun puutuu nimetön ja pikkurilli, vika paikallistuisi nikamaan C8...

hiker

• Global Moderator
  • I'm Okay. My biggest lie.
« Vastaus #36 : Marraskuu 29, 2015, 16:44:29 »
Kun C6-hermojuuressa oli minulla ongelmaa, oireet päättyivät etusormeen. Siitä laskiessa eteenpäin C8-hermo hermottaa juuri mainitsemiasi sormia. Sitten vain pitäisi tulkita kuvista, näkyykö ongelman aiheuttajaa!  :thumbup:
Lanne- ja kaularangan ongelmat hermojuurivaurioiden kera
Polven artrofibroosi
Kolmoishermosärky ja -vaurio
Mieliala- ja syömishäiriö

satuo

• Global Moderator
  • Aina jossain paistaa aurinko.
« Vastaus #37 : Marraskuu 29, 2015, 18:32:44 »
Magneettikuvaa (tai mitään muutakaan kuvaa) ei ole niskastani koskaan otettu.
Noille samoille seuduille fysioterapeuttikin paikallisti ongelmia...
Ongelmien kanssa vielä toistaiseksi pärjään, joten nyt vain odotellaan...

Levi

• Newbie
  • *
« Vastaus #38 : Maaliskuu 21, 2016, 17:59:57 »
Hei !
Olen uusi tällä foorumila ja lueskellut keskusteluja aktiivisesti. Asia tuntevaa porukkaa täällä näytää olevan  :)
Itselläni ongelmia sekä lannerangassa, että kaularangassa.  Molemmat röngtenkuvattu ja lannerankasta magneettikuvat. Nyt menossa lääkäriin ja aikomuksena saada magneetti myös kaulaan. Välilevyt surkastuneet, nivelrikkoa, modic 1-2 muutoksia jne.
Hermokipuja, puutumisia ja tulehduskipua löytyy.
Kaularangan hermokivut ja puutumiset tuntuvat kallossa. Korvasärkyä monta päivää peräkkäin, korvien yläpuolella 'palkit' , joissa kova särky.
Mitkään kipulääkkeet eivät juurikaan auta.
Olen syönyt vuoden verran LDN:ää ja nyt kolmisen kuukautta isoja annoksia B-vitamiineja.
Benfotiamiinia 500mg, B-2 100mg, B-3 500mg ja muita b-vit vaihtelevia annoksia.
Nämä tuntuvat auttavan paremmin kuin mitkään lääkkeet. Olen ollut melko kivuton noin pari viikkoa. Jaksan paremmin touhuta ja liikkua.
Ajattelin kertoa tänne josko olisi apua kohtalotovereille. Onko kukaan kokeillut ? LDN on hyvin auttanut kipuun ja jaksamiseen, sairastan myös Systeemistä Sklreoosia. Lääke poistaa tulehduksia, lisää endorfiinin määrää kropassa yms.

Kipee

• Jr. Member
  • **
« Vastaus #39 : Elokuu 07, 2017, 19:12:53 »
Mahtava kartta!  :jeee:

Olen vasta viime viikolla saanut puhelimessa tulkinnan lanneranka -magneettikuvauksen tuloksesta. Lääkäri kertoi, että minulla on kysta 4 ja 5 nivelten välissä. Hän tarkoitti ilmeisesti L4-L5 väliä. Hänen arvionsa oli, että leikkaus on mitä todennäköisimmin edessä.  :'(

Ennen tuota tietoa yleislääkärit olivat sitä mieltä, että minulla on "vain" välilevynpullistuma joka menee kyllä ohi. Kuvailin heille aivan täydellisesti kivun ja puutumisen olevan jalassa kartan L5-alueella. Kukaan ei silti epäillyt muuta kuin pullistumaa.

Kartan näkeminen toi minulle pienen helpotuksen. Olen nimittäin kaiken lukemani perusteella pelännyt oireiden laajenevan hyvinkin suurelle alueelle. Olen ollut peloissani kesäkuun lopusta asti, kun en ole tiennyt mikä minua vaivaa. Nyt kun tiedän niin en ole enää peloissani. Olen kauhuissani.  :-[

Kipuava

• Full Member
« Vastaus #40 : Tammikuu 03, 2018, 10:59:02 »
Vaihteeksi taas fyssarilla käyty. Oikeaa kättä ei pysty olkapään tasoa korkeammalle sivulta nostamaan kun rupeaa keskisormeen ja peukaloon säteilemään kipua. Tuohon sain jumppaohjeita, joilla olisi tarkoitus rassata hermolle lisää tilaa. Edellisen leikkauksen tehnyt kirurgi jo suunnitteli, että leikataan uudestaan kun oikea käsi rupeaa enempi särkemään. Ei tässä nyt olisi moiselle operaatiolle aikaa, niin koitetaan jumpata.

Selän ongelma on sitten kolminainen. Madaltumat, alaselkä menee ylinotkolle ja lonkankoukistaja totaali jumissa. Nuo yhdessä aiheuttavat L5 hermojuureen ärsytystä, joka korostuu kiertoliikkeen aikana. Ohjeeksi sain syvien lihasten jumppaa ja päivittäin venyttelyä. Ortopedilläkin kuulemma kannattaisi käydä.

Taekwondossa aloitan nyt rennomman jakson. Käyn ottamassa hyvän alkulämmön, kiertoliikkeet pois ja venyttelen vielä enemmän. Fyssari sanoi, että joku saattaisi taekwondon kokonaan minulta kieltää, mutta jos se saa minut liikkumaan ja venyttelemään kivun rajoissa, niin antoi luvan.
M50.1 Kaularangan välilevysairaus ja hermojuuren sairaus
M47.82 Lanne-ristirangan spondyloosi ilman selkäytimen tai hermojuurten sairautta
G50.0 Kolmoishermosärky
J45.0 Allerginen astma
Q79.6 Ehlers-Danlosin oireyhtymä (hEDS)

hiker

• Global Moderator
« Vastaus #41 : Tammikuu 03, 2018, 23:13:05 »
Eipä kuulosta Kipuava kovin hyvältä alulta uudelle vuodelle!  :hoiva:  Onko sinulla hoitokontaktia asiansa osaavaan fysiatriin? Minusta kuulostaa siltä, että hyötyisit sellaisesta. He ovat kuitenkin niitä, jotka yrittävät välttää leikkauksia, jos vain muita kuntoutumisvaihtoehtoja on. Sinulle voisi tehdä hyvää jokin enemmän kehonhuollollinen laji taekwondon rinnalle. Saisit erilaista liikkuvuutta, voimaa, venyvyyttä jne. pehmeämmin keinoin. Minunkin kunnon rankkaa urheilua aina harrastanut mieheni ymmärsi lopulta kokeilla ja innostui niin urheilijoille suunnitellusta joogasta kuin bodybalancestakin. Nykyään hän vannoo niiden nimiin ja myöntää esim. kiipeilyn sujuvan paremmin kuin ennen ja erilaiset jumit ja kivut ovat vähentyneet.

En yhtään ihmettele, ettei fyssari katsonut suopeasti taekwondoa noine ongelminesi! Toivon, että löydät sopivat keinot kuntoutumiseen!  :hali:
Polven artrofibroosi

Kipuava

• Full Member
« Vastaus #42 : Tammikuu 03, 2018, 23:41:44 »
Kiitos Hiker! Fyssari oli vielä yhteydessä ja epäilee hypermobiliteettia. Kovasti tutkin asiaa siltä kantilta ja hiukka kylmäsi lukea perimästä ja oireista. Tulee hiukka liian monta rastia kohtiin, ettei voi oikein sivuuttaakkaan: suku tulee isän puolelta Laatokan Karjalasta, isällä oli oireita/ongelmia rangan kanssa ja lonkkien nivelrikkoa, isoveljelläni on selkärankareuma ja selittäisiä myös omat rankaongelmat sekä mystiseksi jääneen kolmoishermosärkyni  ~:/ 

Rupean tuota nyt ensin selvittämään/pois sulkemaan ennen kuin rupean isommin jumppaamaan. Pitkillä venyttelyillä kun voin tehdä vain enemman hallaa. Tosin lihaskuntoa pitäisi silti kokonaisvaltaisesti parantaa, niin ei tässä sängyn pohjalle tarvitse jäädä.

Veistä aion juosta niin pitkään karkuu kuin vain on mahdollista  :hoitoon: En aio tämän antaa masentaa, sillä se veisi vain syvempiin vesiin. Näillä mennään mitä on saatu  ;)
M47.82 Lanne-ristirangan spondyloosi ilman selkäytimen tai hermojuurten sairautta
G50.0 Kolmoishermosärky
J45.0 Allerginen astma

hiker

• Global Moderator
« Vastaus #43 : Tammikuu 04, 2018, 00:04:11 »
Oikeilla linjoilla olet Kipuava!  :hoiva: Ensin kannattaa ottaa niin paljon asioista selvää kuin vain mahdollista ja vaatia selityksiä oireilleen, jotka sinullakin ovat aivan riittävän elämää hallitsevia. Ei kannata ryhtyä tekemään mitään radikaalia kuntoutusta ennen kuin syyt oireille ovat varmistuneet.

Noinhan se on, että sängyn pohjalla tai itsesäälissä asiat eivät ainakaan parane!  :thumbsup:
Polven artrofibroosi

Kipuava

• Full Member
« Vastaus #44 : Tammikuu 04, 2018, 00:12:25 »
 :thumbsup:  :thumbsup:
G50.0 Kolmoishermosärky
J45.0 Allerginen astma