Kirjoittaja Aihe: TOS oireyhtymä ja atlantoaksiaalinen subluksaatio  (Luettu 19499 kertaa)

geofox

• Jr. Member
  • **
  • Writing my own hymn
Vs: TOS oireyhtymä ja atlantoaksiaalinen subluksaatio
« Vastaus #15 : Lokakuu 26, 2017, 03:29:08 »
En tiedä teettekö muut ns priorisointia kipujen suhteen? Eli te, joilla on kipuja monessa kohtaa kehoa. Kaikki kivunhoidon asiantuntijat hokevat että kivun kanssa pitää oppia elämään ja että kipulääkkeillä voidaan saada vain joku 30% kivusta pois. Mä priorisoin kaikista lamaannuttavimmaksi kivuksi tämän oletetun tos-kivun vasemmassa kädessä. Voin pitää muut kivut ihan mieluusti mutta jos saisi nimenomaan tämän puukoniskukivun vaimenemaan edes sen 30% niin teen mitä vain sen eteen. Hikikarpalo nousee otsalle jo pelkästä ko kivun ajattelusta, huh. Mutta eipä näitä taida voida valikoida.
Tyypin 1 diabetes, fibromyalgia, CRPS1, dupuytrenin kontraktuura, nikama/välilevysairaus hermojuurioireistolla, TOS(?), masennus ilman psykoottisia oireita..

hiker

• Global Moderator
  • I'm Okay. My biggest lie.
« Vastaus #16 : Lokakuu 26, 2017, 10:25:48 »
Kiitos geofox ihanasta kommentista tasapainoisuudestani!  :) Totta omasta mielestänikin, että ulospäin ja järkeni sekä kokemani valossa olenkin. Ulkopuolinen ei vain näe taistelukenttää pääni sisällä mielen sairauksien temmeltäessä siellä. Minulla on kuitenkin ollut onni saada ympärilleni loistavat auttavat, joten olen enemmän kuin onnellinen tämän hetken tilanteestani! Kyllä, viime keväänä "jouduin" eläkkeelle suoraan puolikkaalta, kun lääkärini eivät enää suostuneet katsomaan touhuani yrittäessäni roikkua töissä. Nyt voin jo sanoa, että hyvä näin, mutta vaikeaa on ollut sopeutua.

Kyllä priorisoin! Juuri tällä hetkellä koen olevani kutakuinkin kivuton, kun kolme hermovauriokipuani uinuvat horroksessa.  :thumbsup: Mitä lähempänä aivoja kipu sijaitsee, sitä voimakkaampana sen kokee etenkin hermosäryissä. Kolmoishermoni huutaessa tekisin mitä vain saadakseni sen hiljaiseksi. Kaularangasta lähtevä käden hermosärky on seuraava inhokkini ja jalan kaikkein helpoin kestää. Kaiken muun kivun kanssa pärjään (polvi, lonkka jne.), jotka ovat aina läsnä, mutta pään ja kaularangan hermosärkyjen kanssa on vaikeaa!  :( Ymmärrän siis sinua!  :hoiva:

TOS on vaikea diagnosoida ja tekisin aivan samoin kuin sinä, että haluaisin varman tiedon oireiden syystä ennen kuntoutuksia. Minullakin ehti olla usean vuoden TOS dg, koska siltä se testien ja oireiden valossa näytti. Lopulta kipu räjähti sähkötykseksi sormiin asti ja voimat katosivat. MRI paljasti ongelman lavassa ja olassa olleen sittenkin kaularankaperäistä. Toivottavasti saisit pian selvyyden kipusi syystä ja sille hoitoratkaisun!  :hali:

Lanne- ja kaularangan ongelmat hermojuurivaurioiden kera
Polven artrofibroosi
Kolmoishermosärky ja -vaurio
Mieliala- ja syömishäiriö

geofox

• Jr. Member
  • **
  • Writing my own hymn
« Vastaus #17 : Lokakuu 26, 2017, 16:29:43 »
Musta taas näkee kilometrien päähän uupumuksen ja huonovointisuuden. Pyörryttää ja oksettaa, väsyttää ja ahdistaa. Mut auta armias jos erehdyn meikkaamaan niin kommentit on aina että "jee sulle taitaa kuulua vihdoin parempaa". Eipä kuulu...

Mulla on aiemmin ollut loistava hoitohenkilökunta. Mielelläni mainitsisin laitoksen ja henkilöiden nimiä, mutta säännöt  :-\ Onneksi mt-puolen hoitaja on pysynyt samana jo 1,5 vuotta. ja työterveyslääkärini. Muut vaihtelevat alituiseen. Ja niin kuin täälläkin on puhuttu on tosi työlästä aloittaa joka tyypin kanssa alusta kertaamaan sairaushistoria. Silloin mulla tapahtuu romahtaminen joka kerta kun taas tajuan miten kaukana olen kuntoutumisesta vaikka hitsin paljon huonomminkin on ollut.

Tiedän muutamia ihmisiä, joilla on tuo kolmoishermosärky, hui kamala. Aina kun olen hammaslääkärissä koitan vannottaa heitä olemaan aiheuttamasta mulle sitä. Sen on pakko olla kammottavaa. Mutta ilmeisesti senkin kanssa oppii elämään, kuten sinä? Onko kaularangan särky jatkuvaa vai kohtauksittaista? Mä haluaisin niin palavasti tietää mikä mua vaivaa, että tutkin jo MS-taudinkin oireita tässä yhtenä päivänä kun nekin oireet vaikuttivat täsmäävän omiini. Ei ollut fiksua varsinkaan kun kukaan ei ole kuvannut mun päätä kuin kerroskuvalla. Siinä oli muutoksia, mutta en ole päässyt jatkotutkimuksiin vaikka näin luvattiin. Tästä on jo yli vuosi aikaa. Täytyy muistaa ottaa puheeksi jonkun lääkärin kanssa koska tämä(kin) vaivaa mieltä. Mikä osa kehosta sulla kuvattiin MRI:llä kun tuo kaularanka-asia selvisi? Ihan kaularanka vai olkapää? En tiedä mitä kaikkea on mahdollista edes kuvata. Olis hyvä jos vois kerralla kuvata koko ihmisen niin ei jäis mitään arvailujen varaan  ;D

Tulin juuri kotiin psyk sh:n luota ja vaelsin tuolla sohjossa niin että sukatkin oli litimärät. Taidan käpertyä loppupäiväksi sohvalle peiton alle toipumaan. Ihanaa loppupäivää sinulle hiker ja kiitos paljon ajatusten vaihdosta!  :)
Tyypin 1 diabetes, fibromyalgia, CRPS1, dupuytrenin kontraktuura, nikama/välilevysairaus hermojuurioireistolla, TOS(?), masennus ilman psykoottisia oireita..

hiker

• Global Moderator
  • I'm Okay. My biggest lie.
« Vastaus #18 : Lokakuu 26, 2017, 20:58:21 »
Sinun kanssasi on mukava vaihtaa ajatuksia geofox!  :) MRI otettiin kaularangasta. Kävin aikoinaan olkapääspesialistin luona ja hän totesi oitis, ettei olkapäässäni ole vikaa vaan jossain muualla. Fysiatri totesi, että varmaankin kaularangassa. Tule takaisin, kun tavarat tippuvat käsistä. Lopulta tapasin loistofysiatrin omalääkärikseni ja hänestä vaiva tuntui ja näytti aluksi TOS:lta. Olkapää aina huutamassa ja lavassa pyöritettiin puukkoa. Olkapää oli tippunut eteen eikä lapatukea saatu millään vahvistumaan. Sitten tuli päivä, jolloin koko raaja alkoi huutaa sormiin asti ja kuvasta selvisi prolapsi ja ahtautuneet juuriaukot. Hermo oli voinut huonosti siis jo ennen prolapsia. Kaularankaepisodit kuten kolmoishermosärkykin tulevat kuin puskista ja kestävät kuukaudesta muutamaan. Ollakseen jälleen hetken hiljaa. Vaadi ihmeessä jatkotutkimukset, jos kuvissa näkyi kerran jotain häikkää!  :hoiva: Minun pääni oli tyhjää täynnä, kun kuvattiin kolmoishermosäryn yhteydessä. Kuulemma hienot, aukinaiset verisuonet!  :thumbsup: Jotain tervettäkin.  :D
Lanne- ja kaularangan ongelmat hermojuurivaurioiden kera
Polven artrofibroosi
Kolmoishermosärky ja -vaurio
Mieliala- ja syömishäiriö

geofox

• Jr. Member
  • **
  • Writing my own hymn
« Vastaus #19 : Lokakuu 27, 2017, 00:37:22 »
Mukava kuulla  :) samoin!

Toi "tule takaisin kun tavarat tippuvat kädestä" kuulostaa vähän edesvastuuttomalta sikäli että tosta voi päätellä sen olevan todennäköistä että se aika koittaa. Ja jos sen pystyy noin ennustamaan niin eikö silloin ole jo lähes varmuus diagnoosista ja voitaisiin alkaa hoitamaan heti? Onneksi olet saanut selvyyden asiaan kuitenkin. Eli mikäli mun oireiden syy on kaularangassa niin on turha odottaa tästä olkapäämagneetista käänteentekevää. Mulla kans on hyvä fysiatri. Aikoja hänelle saa vain uudella lähetteellä, mutta tosi nopeasti kun tarve on työterveyslääkärillä häntä konsultoida. Jospa hän tarvittaessa kuvauttaisi myös kaularangan.

Mulla se puukko on olkavarren takana kun vien käden taakse varsinkin ulkokierrossa (takkia päälle laittaessa, käden taskuun pistäessäkin) tai nostan jonkun tavaran kehon eteen ja kannattelen sitä (tyyliin vaihdan pussilakanan ja koitan suoristaa peiton siellä sisällä). Sit kyynärvarteen nojaaminen on ihan nounou. Kämmeneen pystyn kyllä nojaamaan jonkin aikaa. Illan viimeinen koettelemus on yölampun sammuttaminen kyynärpäähän nojaten. Saattaa päättyä itkuun se. Jos ysin/kympin kipu tulee niin se saa aikaan lisää pienempiä puukkoja kyynärtaipeeseen asti ja siitä edelleen kaikkiin sormiin asti. Koko kämmeneen tulee paine. Jos joko puristan toisella kädellä olkavartta niin lujaa kuin pystyn tai lyön siihen niin se saattaa auttaa vaientamaan kivun hiukan nopeammin kuin vain odottamalla. Oireet pahenee koko ajan ja nyt on kipu tullut myös nukkuessa kun nukun vasemmalla kyljellä. Samoin tuo sormisäteily oli aiemmin vain kolmeen keskimmäiseen sormeen. Toimintakyky on surkea. Mulla kans olkapäät kääntyy eteen. Jos ryhtiä tietoisesti oikaisee niin vasen ärtyy siitäkin. Samoin lattialla makaamisesta jumppamattorullan päällä rintarankaa avaten. Anteeksi muuten jos höpötän samoja juttuja useassa kohti mutta tää muisti...  :(

On helpottavaa kuulla että tuo kolmonen antaa edes taukoja välillä! Vaikka kuukaudet takuulla tuntuu ikuisuudelta sen kivun kanssa. Onnea hyvistä suonista!  :) Multa löytyi joku kystamainen juttu ja sit jotain ohentumaa, en muista mistä, mutta eikös se kipupotilailla ole tyypillistä että krooninen kipu saa aikaan muutoksia aivoissa? :'(

Nyt lähetän tämän äkkiä etten joudu ulosheitetyksi. Pitää tota istunnon aikaa muokata sopivammaksi  :laugh:

sepi

• Newbie
  • *
« Vastaus #20 : Helmikuu 12, 2018, 20:51:26 »
Taidetaan TOS:ia leikata tosi harvoin, miksihän niin, koska ei kait kovin suuria leikkauksia voi olla?
Ja kun leikataan, niin voi uusia. Mikähän syy lie uusiutumiseen, koska leikkauksessa saadaan varmaan tilaa sinne paljon.
Ja uli 50-vuotialilla tätä on vähemmän. Voiko oireet pysähtyä siten iän myötä jam iksi näin kävisi?