Kirjoittaja Aihe: Leukaluun kipu  (Luettu 71462 kertaa)

Elviira

• Jr. Member
  • **
Vs: Leukaluun kipu
« Vastaus #30 : Marraskuu 11, 2013, 10:03:32 »
Minulla kanssa yökisko ollut jo vuosia. Narskuttelu/yhteen pureminen todettiin alunperin hampaiden kulumisesta eli muita oireita ei minulla siitä tullut, joten tuskin nykyinen leukakipukaan siitä on etenkään kun ei ole välttämättä kipeä aamuisin. Minulla kipua on koko leukaluussa. On ihan kosketusarka. Röntgen otettu nyt syksyllä eikä siinä näkynyt mitään. Eikö tulehdus näykään röntgenissä?

Iines

• Full Member
« Vastaus #31 : Marraskuu 11, 2013, 10:39:47 »
Luulisin, ettei tulehdus näy rtg:ssa... Itse epäilen kovasti tuota hampaiden narskuttelua, sillä minullakaan ei näkynyt mitään purupinnoissa ja oma hml on aiemmin pari kertaa kuvauttanut hampaat ja silloinkin oli kaikki ok. Voisin kuvitella ennemminkin nukkuvani suu auki, koska aamuisin suuni on kuin korppu ja välillä herään öisinkin suun kuivuuteen.

Pitäisi kai seur. hml-käynnillä pyytää lausnto tuosta kuvasta, niin voisi viedä sen joulukuussa omalle hml:lle. Nyt kävin tosiaan julkisella, soitin päivystykseen ja pääsinkin samana päivänä. Oma erikoishammaslääkärini on niin tyyris, että mielummin hoidatan tuon ylim. leukaongelman julkisella, kerran ajankin näyttää saavan noin nopeasti. Toisaalta nuo yökiskothan eivät kai julkisellakaan ole erityisen edulliset.

akilleija

• Full Member
    • Akilleijan tupa
« Vastaus #32 : Marraskuu 11, 2013, 11:29:45 »
Kyllä pitäisi tulehduksen näkyä rtg-kuvissa.

Ainakin, kun minulta on kuvattu leukaluita/hammasseutua niin mainittiin tulehduksesta jossain kohtaa ja sitähän hammaslääkäritkin katsovat yhtenä asiana, onko tulehdusta, kun ne kuvaa hampaita.

Itselläni on myös yliliikkuvat leukanivelet, jotka tuottaa hankaluuksia hammaslääkärikäynneillä, kun ei pysty pitämään suuta auki ja se jäykistyy, jos ei pääse välillä lepuuttamaan. Onneksi minulla on nyt oikein hyvä hammaslääkäri, joka on huomioinut ongelmani.

Minulla on myös leuka-alueella oireita, ei varsinaisesti kipuja, mutta siinä on jatkuvasti hilseilevää ihottumaa ja sellaista "kutinaa", että sitä joutuu hinkkaamaan. Olen miettinyt, pitäisikö jossain vaiheessa puhua asiasta lääkärille ja pyytää taas kuvaamaan.

Kaustinen

• Administrator
  • Elä elämäsi hymyillen, hymyillen läpi kyynelten!
« Vastaus #33 : Marraskuu 11, 2013, 14:21:13 »
Itselläni on myös yliliikkuvat leukanivelet, jotka tuottaa hankaluuksia hammaslääkärikäynneillä, kun ei pysty pitämään suuta auki ja se jäykistyy, jos ei pääse välillä lepuuttamaan.

Itse asiassa kävi nyt vasta mielessäni itselläkin, että tuo yliliikkuvuus (kesällä sain EDS-diagnoosin) on saattanut aikanaan ärsyttää leukaluuhun tuon reumaattisen tulehduksen eikä minulla ollut reumalääkitys sillloin kohdallaan. Edelleen lääkityksestä huolimatta leuat klonksuvat ja narisevat sekä jäykistyvät/kipeytyvät mm. hammaslääkärissä, mutta tuolloin päivittäinen tulehduskipu, joka ärtyi rasituksesta, jäi reumatologin pistämällä kortisonilla kerrasta pois.
"Älä sinä tyttö koskaan katkeroidu, sillä sitten ei enää mikään auta!"
- mummu -

Psoriasiartropatia/moninkertainen sekundäärinen nivelrikko
HMS/EDS
Määrittämätön nikamasairaus
Kiertäjäkalvosinoireyhtymä
Kilpirauhasen vajaatoiminta
Uniapnea
Metabolinen oireyhtymä
Essentiaalinen verenpainetauti

Kaustinen

• Administrator
  • Elä elämäsi hymyillen, hymyillen läpi kyynelten!
« Vastaus #34 : Marraskuu 11, 2013, 14:28:46 »
............Nivelrikkona niitä enempi pidetään...... Joku muukin otsikko tälle nivelkivulle tällä palstalla on...........

Olet oikeassa ereritu, nivelrikosta löytyy paljon lisää keskustelua täältä http://terveyskeskus.net/forum/index.php?topic=432.0
"Älä sinä tyttö koskaan katkeroidu, sillä sitten ei enää mikään auta!"
- mummu -

Psoriasiartropatia/moninkertainen sekundäärinen nivelrikko
HMS/EDS
Määrittämätön nikamasairaus
Kiertäjäkalvosinoireyhtymä
Kilpirauhasen vajaatoiminta
Uniapnea
Metabolinen oireyhtymä
Essentiaalinen verenpainetauti

Iines

• Full Member
« Vastaus #35 : Marraskuu 23, 2013, 11:58:09 »
Jatkan nyt tätä leukaluu asiaa... Kyselen ihan täällä, että pitäisikö tuon leuan kanssa nyt mennä uudestaan hammaslääkäriin? Leuka ei siis aukea kuin tiettyyn pisteeseen asti, sitten ikään kuin nappaa kiinni ja sattuu. Purra voin ihan hyvin, mutta syömisen jälkeen en saa ilman kipua hampaita yhteen. Kestää n. 15 min - puoli tuntia. Pahin kipu on, kun liikuttaa leukaa sivusuunnassa.

Olen niin väsynyt ja kyllästynyt käymään enää minkään sortin lääkärillä, kun nivelongelmiin ei saa mitään tolkkua ja tuntuu, ettei ketään kiinnosta. Harmittaa, että piti tuon leuankin nyt kipeytyä. Jotenkin tekisi mieli vaan taas kerran sopeutua uuteen kipuun, kun pelkään, ettei kukaan kuitenkaan auta ja kivulle viitataan jälleen kerran kintaalla  :-\ .

Peikko

• Sr. Member
  • :)
« Vastaus #36 : Marraskuu 23, 2013, 12:06:40 »
minun tilanne selkeni sen verran,
että sain tosiaan tuon diagnoosin kolmoishermosärky eli trigeminusneuralgia
ja sain siihen lääkkeen Neurotol.
jo nyt  pienellä annostuksella tuntuu ettei niin usein tule tuo kipu
saa nähdä pidemmällä aikavälillä miten auttaa,
vielä on vara nostaa hitaasti annostusta 8 kertaiseksi,
varovainen aloitus että näkee muiden lääkkeiden yhteisvaikutuksen.
Toivottavasti sinullekin löytyy joku apu kipu asiaan.
rikki niskasta varpaisiin

Iines

• Full Member
« Vastaus #37 : Marraskuu 23, 2013, 13:04:21 »
Hienoa Peikko, että sait syyn kivullesi, vaikkei tuo kivalta kuulostakaan. Olen googletellut tuota leukakipua ja omani viittaisi ennemminkin itse niveleen kuin purentaongelmiin. Tosiaan tympääntyneenä turhauttaviin lääkärinkäynteihin olen yrittänyt hakea itse tietoa ja, tämä vertaistuki täällä on ollut minulle parasta hoitoa, vaikkei se nyt kipuja vähennä, mutta vaikuttaa mielialaan positiivisesti ja jaksaa taas kahlata eteenpäin  :) .

Hortensia

• Hero Member
« Vastaus #38 : Marraskuu 23, 2013, 14:21:54 »
Ikävä kuulla Iines, että suun kivut eivät ota hellittääkseen. Mulla aikoinaan epäiltiin, että olisi leukanivel ollut tulehtunut. Oireita oli vaan toisella puolella leukaa ja ilmeni sillä tavalla, etten saanut suuta kunnolla auki. Oli ihan oma hommansa saada ruokaa suuhun. Ikävästi elettiin joulun aikaa tuolloin ja jäi jouluruoat vähiin. Itse ruoan pureskelukin taisi olla hankalaa. En enää muista, oliko lepokipua, muttei varmaan mitään erityisen kovaa ainakaan, koska ei ole jäänyt mieleen. Kipu hävisi, kun jätin kiskot pois käytöstä eli kun purentaongelma korjaantui. Tulehdusta ei lähdetty sen enempää etsimään, kun vaiva korjaantui niin helposti.

Voimia Iines avun hakemiseen  :hali: ! Tosi kurjalta kuulostaa tilanteesi, kun ei lääkäreiltä saa minkäänlaista apua  :(. Mutta eihän sitä tarvita kuin yksi välittävä lääkäri niin koko ongelmavyyhti lähtee purkautumaan. Yritä olla menettämättä toivoasi.

Voimia myös Peikolle uuden diagnoosin kanssa  :hali: !
M46.9 Spondyloarthropathia (selkärankareuma)
M51.8 Degeneratio disci IV lumbalis et dysfunctio dorsi
Migreeni

Peikko

• Sr. Member
« Vastaus #39 : Marraskuu 23, 2013, 22:24:46 »
Kiitos Iines ja Hortensia tuesta  :hali:
voi Iines sinua   :hoiva:
harmittaa puolestasi ettei mistään tunnu apua löytyvän,
kannattaisiko kuitenkin vielä hakeutua vaikka yksityispuolen yleislääkärille
tai kysyä sieltä vastaanotosta kenelle lääkärille tuollaisen kanssa kannattaisi aikaa tilata :hoitoon:
ja kokeilla sieltä kautta löytyykö apua.
ei sitä kuitenkaan kovin kauan jaksa tuollaista kipua jos se ei ala yhtään helpottaa  :doh:

Minulla oli kyllä nyt onnea kun lääkäri otti asiaan hyvin kantaa
ja halusi aloittaa siihen hoidon,
jospa se siitä paranisi  eikä jäisi pitemmäksi aikaa riesaksi  :thumbsup:

hiker

• Global Moderator
  • I'm Okay. My biggest lie.
« Vastaus #40 : Marraskuu 24, 2013, 01:00:11 »
Voisin varmaan pian tehdä aiheesta jonkinmoisen tutkielman, kun olen joutunut siihen juurta jaksain viimeiset neljä kuukautta tutustumaan. Valitettavasti tuntuu olevan yksi vaikeimmista kipualueista selvitettäviksä nuo kasvot. Luovuttaa ei kuitenkaan kannata ennen kuin on saanut avun tai kaikki mahdollinen on poissuljettu. Nivelen tai purentalihasten ongelmalta sinun vaivasi vaikuttaa, joten vaadi asian tutkimista. Monesti on vielä usea ongelma päällekkäin. Jos ei vielä, niin pian kuitenkin ilman kunnollista kivunhoitoa. Itse yritän sopeutua omaan hermoperäiseen kasvokipuuni, johon liittyy kipeä kasvusto leukaluun sisäpuolella, kasvopuoliskon turvotus sekä hampaiden kosketus- ja purentaarkuus. Poissulkemisten jälkeen asia jäi mysteeriksi ja hoito tähtää vain kivun lievittämiseen ja kasvopuoliskon rauhoittamiseen. Älä luovuta!  :hali:

Peikolle  :jeee:, että ottivat todesta ja ryhtyivät lääkitsemään. Minulla vielä lääkitysasia auki, koska leukakirurgi toivoi fysiatrini hoitavan lääkekokeilut ja miettivän mysteeriin vielä omalta kantiltaan vastausta. Olen varsin tyytyväinen, sillä fysiatrillani on kokonaiskuva kaikista sairauksistani ja niiden lääkitsemisistä jo vuosien ajalta.
Lanne- ja kaularangan ongelmat hermojuurivaurioiden kera
Polven artrofibroosi
Kolmoishermosärky ja -vaurio
Mieliala- ja syömishäiriö

Iines

• Full Member
« Vastaus #41 : Marraskuu 24, 2013, 08:45:16 »
Kiitos Hortensia, Hiker ja Peikko  :) . Lokakuun lopussahan kävin tuota leukaa näyttämässä ja purentalihasten ongelmaksi totesi hml sen. Söin määrätyn 5 vrk:n Burana-kuurin, joka ei juurikaan auttanut. Kehoitti menemään takaisin, jos ei lääke auta. Sanoi, että mahd. kokeillaan tuota purentakiskoa.

Välillä leuka olikin siedettävä, ja siksi en mennyt uudelleen hammaslääkäriin. Nyt kipu on muuttunut pahemmaksi ja erilaiseksi. Uskon toki, että saisinkin apua. Syy, etten ole mennyt on se, etten kestä taas yhtä soppaa kivun selvittämiseksi ja pois saamiseksi, kun aiemmin on ollut niin huonoja kokemuksia. Että suurelta osalta on oma vika tämä tilanne. Sitä vaan väsyy noihin lääkärin reissuihin  :haukoitus: .

Jotenkin epäilen, että nuo kaikki nivelongelmat liittyvät toisiinsa. En voi uskoa, että ihan tuosta vain jokainen nivel prakaa ilman jotain yhdistävää tekijää.

Kiitos valtavasti myöätunnosta ja tsemppauksesta  :vrolijk_26: . Hiker, on jotenkin niin ankeaa, että pitää sopeutua kipuun. Toivon sydämestäni, että sinulle löytyisi oikea lääkitys ja mielellään tietysti syykin  :thumbsup: .

Elviira

• Jr. Member
  • **
« Vastaus #42 : Marraskuu 24, 2013, 11:57:23 »
Tsemppiä kaikille näiden ongelmien kanssa painiville! Itselläni tuo alaleuka on hellänä jatkuvasti. Jälleen on herännyt lääkäreillä epäily jostain sisätaudista, reumasta tai jostain muusta. Tässä sitä ootellaan jatkotukimuksia, joita on lupailtu ja toivottavsti niitä tulee.

Iines

• Full Member
« Vastaus #43 : Marraskuu 24, 2013, 13:10:42 »
Hienoa Elviira, jos olet saanut lähetteen jatkotutkimuksiin! Minä olen jopa  :) päässyt reumalääkärillekin, mutta aina tutkitaan selkärankareumaa, vaikka yritän toitottaa, että suvussani on paljon nivelreumaa. Enää en viitsi mennä millekään lääkärille kuin pakon edessä (ja silloinkin saa vain lisää kipulääkettä), sillä joko olen lääkäreiden mielestä liian vanha sairastumaan tai kuvittelen kaiken, joten olen nyt yrittänyt sopeutua kuten työterveydessä käskettiin. Tiedän, että olen kymmenen vuoden päästä umpikatkeroitunut vanhahko akka, joka lentelee luudallaan ees taas ja kylvää sappea ympärilleen.

Mutta sitä odotellessa...  :kahvee: .

Peikko

• Sr. Member
« Vastaus #44 : Marraskuu 24, 2013, 20:12:06 »
kiitos hiker  :hali:
nyt sitten vain odottelen,
että uskallan pikkuhiljaa nostaa tuota lääkeannostusta,
se pitäisi nostaa aika korkealle ja sitten pikkuhiljaa alkaa pudottaa tasolle jossa kipu pysyy poissa,
tällätavoin sen voi sitten taltuttaa.
Aluksi en nyt uskalla kyllä tuota nostaa,
on niin väsyttävä lääke että en meinaa jaksaa herätä ollenkaan,
toivottavasti sen vaikutus  pikkuhiljaa tasoittuu.

toivottavasti sinulle, kuten Iinekselle ja Elviirallekin,
löytyy jokin selvä syy joka aiheuttaa tuon kasvokivun,
muutoinhan sitä ei voi lääkitä kunnolla.
hiker, sinulla onneksi on jo paljon tutkitttu,
vaan se mikä sen kasvuston leukaluun sisäpuolelle aiheuttaa olisi hyvä saada selville,
silloin voisi hoitokin alkaa  :thumbup:

Toivotaan että kaikki jossain vaiheessa voisimme sanoa että ohi on  :thumbsup:

Äläkä sinä Iines lennä liian korkealle luutasi kanssa,
jospa se apu sinullekin löytyisi  ::)