Kirjoittaja Aihe: Eläkkeensaajan hoitotuki  (Luettu 50662 kertaa)

olkikukka

• Ex-member
Vs: Eläkkeensaajan hoitotuki
« Vastaus #15 : Toukokuu 13, 2014, 08:20:07 »
Kiitos, niin se pitää tehdä!

Olen oppinut sen, että laitan mitä en voi tehdä. Eka kerralla laitoin mitä voin tehdä juttuja sekaan. 

diisa

• Sr. Member
« Vastaus #16 : Toukokuu 13, 2014, 10:26:24 »
Luin kelan sivuilta hoitotuesta. Tiukkaa tekstiä on. Onko se niin että pitää olla tietty rahasumma kuukaudelta näyttää toteen että sen alimmankaan saa?
Eli vaikka ihan raatona makaa eikä selviä monista asioista mutta ei ole kuitteja/näyttöä että kuluja olis mistään apuvälineestä, lääkekuluista, muusta avuntarpeesta niin ei myönnetä?
Niin sen minä ymmärsin. Jotenkin outoa jos säännöllisiä kuluja olisi yli 60  euroa/kk niin voisi saada senverran hoitotukea. Plus miinus nolla  :o
Tuloilla ei olisi mitään vaikutusta. Vaikka olisi tuloja 2500 euroa/kk mutta menoja sairaudesta tuo yli 60 euroa, se olisi silloin myönnettävä. Lääkekatto on tänä vuuonna hiukan yli 600 euroa, eli lasketaanko sekin hoitotukea haettaessa.

-"Hoitotukeen eivät vaikuta eläkkeensaajan ja hänen perheensä tulot eikä omaisuus"

Kunhan ihmettelin kun luin perusteista. Mielestäni se pitäisi myöntää automaattisesti vaikkapa 80 vuotiaille.
Kirjoittakaa ja korjatkaa jos väärin ymmärsin ( toivottavasti).
Sitä ei tiedä kuinka syvällä pohja on, ennen kuin sinne putoaa.
- F.R. Laing

Jykä

• Jr. Member
  • **
« Vastaus #17 : Toukokuu 13, 2014, 10:58:54 »
Ainakin mun kohdalla se meni/menee just noin. Lopulta sain sen alimman.
Kerran sain jollain konstilla nostettua sen ylöspäin seuraavaan maksuun. Sit katoin, et siihen korotettuun kuului automaattisesti jotain kuntoutuksia ja menin niitä pyytämään ni täti sanoi mulle, et mitä luulet siit hyötyväs ja pudotti munt takas alimpaan korvausluokkaan....

Sit laitoin sinne kirjeen, et kun on paljon lääkkeitä ja ne kuivattaa suuta ni sen vuoks olen jatkuvas hammaslääkärikiertees mut ei se kiinnostanu heit hiukkaakaan.

Samassa kysyin lasketaanko se, et kun lääkekatto tulee täyteen ni sanoi, et se huomioidaan kyl heillä.
Mut ei se asia ainakaan mitään mua auttanu.

olkikukka

• Ex-member
« Vastaus #18 : Toukokuu 13, 2014, 14:00:47 »
Hei,

Kun tukea haetaan, niin siihen kuuluu
-lääkekekulut kokonaan, siis lääkekattosumman ohella myös Ei-kela-korvattavat reseptilääkkeet ja käsiakauppavalmisteet; lääkärin pitää mainita kaikki tarpeelliseksi lääkkeiksi C-lausunnossa ja mainita kukin välttämättömäksi
- julkisen terveydenhuollon sairaanhoito- ja kuntoutuskulut
- yksityislääkärin kulut
- matkakulujen kattosumma
- lainassa olevien lääkinnällisten laitteiden sähkökulut esim. cpap

En tiedä onko viime vuonna ollut jo, mutta nyt on hakemuksessa kohta, jossa kysytään lääkärin määräämien ei-kela-korvattavien lääkkeiden kulutietoja. 

Olen aina yrittänyt saada vesijumppa ja joogakulut mukaan, en ole onnistunut, vaikka tk.n fysioterapia tai jumppa 45 min on minulle liian vaativa,vaikka hoitava lääkäri ja fysioterapeutti katsovat ne sopivimmiksi  harjotteiksi.

Avun tarve tyydyttyy perheenjäsenten avulla. Seuraava aste olisi kotiapu tai avustaja, mutta....

Hakemuksessa mainitsen vain toimintakyvyn heikkouden ja käytän kaikkien lääkäreiden tekstejä ns. todisteina/tulevat sitten liitteiksi, Ei mitään valitusta, että kaikki eläkerahat menee hoitokuluihin, vain pelkkää faktaa. Liitän myös aina mukaan oman selostuksen toiminkyvystäni, kuluvan ja edellisen vuoden sairaanhoitolaskut ja apteekista pyytämäni kuluvan vuoden sekä edellisen vuoden lääkekululistan, sillä Kela ei tiedä mistään käsikauppavalmisteiden kulutustietoja. Päätöksessä aina vedotaan siihen ettei ole sairaanhoitokuluja niin ja niin paljon, heti tuo kertoo, että pitää taas valittaa.

Tällä tavaalla olen saanut Kelan I ja Somlavalituksen avulla se muuttuu II aina pariksi vuodeksi kerrallaan. On pakko tehdä paperitöiitä. Valitukseessa käyn läpi toimintakyvyn hyvin tarkkaa sen mukaan miten se mainitaan hoitotukikuvauksessa. Kerron mitä kukin sairaus vaikuttaa minun toimintakykyyn. Somlapäätöksessä ruoditaan yleensä tarkkaa sairaudet ja niiden vaikutus toimintakykyyn.

Kun saa II, niin kuntoutuspalvelut eivät tule automaattisesti, vain tarpeen mukaan, kuten tähänkin asti.

Mikäli saa III, niin saa oman Kela neuvojan palvelut. Eläkkeesaajana haen el.saajan tukea, muutoin hakee vammaistukea.Se, että saisi vammaislain mukaisia palveluja, ei täyty minun kohdalla. Mm. vammaiskyydin saa kun ei pysty liikkumaan ilman apuvälineitä. Niin kauan kun pystyn ajamaan autoa, olen ulkona palveluista.   

Kerron hakemuksessa kaikki tiedot, mutta en kuvaa mikä merkitys jollakin asialla. Ne ovat niitä pommeja Somlavalitukseen. Varaudun jo hengessä siihen, että valitus pitää taas tehdä.

Edellisestä hakukerrasta on 2 vuotta, en tiedä onko kuinka kiristynyt II-tuen saanti. Joka krta pitää valittaa päätöksestä, mikäli lääkekulut oikeuttavat II.n. Somlaan valittaminen on kaiken A ja O. Tässä vaiheessa tippuvat pois monet suurempaan tukeen oikeutetut, se on aina pakko tehdä. Onko tuo myös keino karsia Kelan hoitotukikuluja.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 13, 2014, 14:32:13 kirjoittanut olkikukka »

Peikko

• Sr. Member
  • :)
« Vastaus #19 : Helmikuu 21, 2015, 02:03:03 »
pitkään vei päätöksen tekeminen,
joulukuun alkupuolelta tänne asti, enti juuri ennen kuin haettu jakso umpeutui,
oli onneksi myöteinen päätös,
eli takautuvasti on rahaa tulossa ensi viikolla  :thumbup: rahaa tulossa edes jostain..
Laitoin sitten samantein uuden hakemuksen sisään,
alkaen ensi kuun alusta.. saa nähdä kuin kauan tuo vie.
rikki niskasta varpaisiin

MaKo

• Global Moderator
« Vastaus #20 : Helmikuu 21, 2015, 10:40:31 »
Mulle myönnettiin kanssa eläkkeensaajan hoitotuki, ja säännöllisesti se napsahtaa tilille.
Mun päätöksessä luki, että mikäli tilanne sairauden suhten muuttuu, niin sitten ilmoitetaan Kelaan, eli ei tarvitse uusia hakemuksia tehdä.
Miksi sun, Peikko, tarvitsee uusia hakemus???
Onnea kuitenkin, ja käytä taannehtiva tuki hyvin, itsesi hemmotteluun  :vihellys:
Suolistosyöpä 2011-2013
Hermovaurio jalkaan 2012
Työkyvyttömyyseläkkeelle 2014

tina

• Ex-member
« Vastaus #21 : Helmikuu 21, 2015, 11:29:56 »
Omakohtanen kokemus kautta tieto.
Jos ollaan kuntoustuella, hoitotukea myönnetään vaan samanpituseks aikaa, kun kuntotustuki.
Sitte uus hakemus.
Kelan täti  ties kertoo sillon aikoinaan, että uutta hakemusta ie välttis tarvii, jos kt jatkuu.
Aina se kuitenki piti hakee again :doh:

Peikko

• Sr. Member
« Vastaus #22 : Helmikuu 22, 2015, 12:41:54 »
juu näin se menee,
eli kuntoutustuen myöntämisen ajaksi myönnetään tuo hoitotuki,
ja koska ne sen myöntää aina vain muutamalle kk niin joudun tekemää aina uuden hakemuksen.
Sillähän minua niin kypsyttää tämä jatkuva papereiden täyttö  :sadattelu:  :sadattelu:

MaKo

• Global Moderator
« Vastaus #23 : Helmikuu 22, 2015, 13:07:00 »
Mun ei ole tarvinnut tehdä kertaakaan uutta hakemusta, vaikka ensin olin kuntoutustuella, ja sen jälkeen myönnettiin eläke  ~:/
Onkohan paikkakunnittain jotain eroja  ~:/
Suolistosyöpä 2011-2013
Hermovaurio jalkaan 2012
Työkyvyttömyyseläkkeelle 2014

Peikko

• Sr. Member
« Vastaus #24 : Helmikuu 22, 2015, 22:41:07 »
näin sen on oltava,
minulle on tullut joka katkon jälkeen postissa kelalta uusi tyhjä hakemus,
ja viesti mukana,
"tietojemme mukaan sinulla voi olla oikeus hoitotuen jatkoon,
ole hyvä,täytä ja palauta lomake tai tee se netissä."

Se helpottaisikin suuresti jos yhdellä kerralla saisi nuo kuntoon,
nyt varmaan ymmärrät paremmin tuota minun tuskastumista,
kun neljättä vuotta täyttelen noita papereita muutaman kk välein...

OP

• Hero Member
« Vastaus #25 : Huhtikuu 02, 2015, 12:17:44 »
Tuli haettua ylenpää hoitotukea hammasrempan jälkeen. Siis väliaikaisesti, alenpi on jatkuva. Proteeseineen kustansi n. 1500e. Käskivät laittaa hakemuksen, jolla "hyvät" mahdollisuudet mennä läpi. Ei o tullut päätöstä, n. 2kk ollut jo hakemus sisällä? :thumbsup: 8)
Selkää operoitu -96, -00 ja -05. Ei kuntoon. D2, uniapnea ym pientä. Vatsaa leikattu, kun tähystyksessä puhkaistiin suoli.

Peikko

• Sr. Member
« Vastaus #26 : Huhtikuu 03, 2015, 03:22:58 »
olisihan tuo hyvä jos ottaisivat huomioon myös tuollaiset kulut,
toivotaan että saat sen  :thumbsup:

akilleija

• Full Member
    • Akilleijan tupa
« Vastaus #27 : Huhtikuu 03, 2015, 10:54:40 »
Minulla oli toissa vuonna hammmaskulut mittavat ja muutenkin terveysmenoja huomattavasti, niin hain eläkkeensaajan hoitotukea ja sainkin. Myös nuo hammasmenot huomioitiin, koska minun perussairauteen kuuluu lisääntyneet hammasonglemat.

Viime vuonna hakiessani en saanut eläkkeensaajan hoitotukea, koska terveydelliset kokonaismenoni eivät olleet riittävät.

KELA siis myöntäessään sanoi, että hammaskuluja ei yleensä korvata.

diisa

• Sr. Member
« Vastaus #28 : Joulukuu 14, 2015, 11:29:21 »
Kela ilmoitti marraskuun lopussa että hoitotukihakemukseni hylätään. Muutama vuosi sitä on tullut mutta määräaikaisena. Entinen päättyy 2015.
Hakemuksessa perusteena  isot hoitokulut ja alentunut toimintakyky. Joka myös päätöksessä mainittiin.

Syyksi ilmoitettiin että päätös perustuu vammaislakiin joka on tullut voimaan1.6 2015.
Sen mukaan hylkäys tuli. Siis Vammaislaki pudotti minut pois eläkkeensaajan hoitotuesta.
Vaikea ymmärtää miksi vammaislaki siihen tuli perusteeksi, en ole vammainen, sairas kyllä ja toimintakyvyn aleneminen perustuu sairauksiin.

Kävin kyseleen virkailijalta, hän sanoi että perushoitotuki joka suurten sairauskulujen vuoksi oli myönnetty , niin sitä ei enään saa.
Vaikka eläke menisi sairastamiseen, hoitotukea kulujen perusteella ei sitten saa. Olkoon että toimintakyky on todettu alentuneeksi. Itselläni oli.
Tankkasin tuon lauseen niin moneen kertaan että virkailija ei siitä pitänyt. Sovussa erosimme, minä itkien, ei sille mitään  voinut.

Kumma kun tuollainen päätös järkyttää niin paljon. Sehän on vain rahaa, mutta syvälle sattuu. Tulee outoja tunteita että jätän kaikki lääkkeet hakematta, siitähän jää monta satasta elämiseen.ym hullua tunnetta.  :doh: :doh:
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 14, 2015, 12:51:45 kirjoittanut diisa »
Sitä ei tiedä kuinka syvällä pohja on, ennen kuin sinne putoaa.
- F.R. Laing

satuo

• Global Moderator
  • Aina jossain paistaa aurinko.
« Vastaus #29 : Joulukuu 14, 2015, 12:32:08 »
No voi ei!!  :hoiva: :hoiva:
Taas köyhiä ja kipeitä sorretaan!  :sadattelu:
Itsekin tuota tukea sain, kun olin kokonaisella kuntoutustuella...
Tuosta asiasta ei ole kyllä tiedoitettu.
Ehdottomasti sinuakin olisi pitänyt hyvvissä ajoin informoida perusteluin.