Kirjoittaja Aihe: Käsien (ja jalkojen) nivelrikko  (Luettu 58051 kertaa)

Peikko

• Sr. Member
  • :)
Vs: Käsien (ja jalkojen) nivelrikko
« Vastaus #60 : Lokakuu 24, 2016, 01:15:23 »
onnea matkaan ja päätöksen tekoon :thumbsup:
rikki niskasta varpaisiin

trochanter

• Global Moderator
« Vastaus #61 : Lokakuu 24, 2016, 02:27:55 »
Kiitos Peikko! Sitä tarvithaan.. ja on tässä tullu usiamman kerran puntaroitua asiaa eri kantilta. Hullua hurskaammaks tulematta!  :D
*seropositiivinen nivelreuma (dg 03)
*kilpirauhasen vajaatoiminta (dg 07)
*kiertäjäkalvosinoireyhtymä (dg 19)
*psori (dg 19)

MaKo

• Global Moderator
« Vastaus #62 : Lokakuu 24, 2016, 11:16:15 »
Onhan sulla Trochaneter isoja asioita mietittävänä  :hoiva:
 Kuinka helppoa se olisikaan, jos kaikilla leikkauksilla, luudutuksilla sun muilla olisi takuu....että tilanne, oli se mikä tahansa, varmasti paranee toimenpiteen jälkeen  :o
Mun nivelrikkoni sormissa on jotain kummallista sorttia. Vaikka se on "vaivannut" jo monta, monta vuotta, ja kai jotenkin edennytkin...ainakin sormet on vääntynyt vähän vinoihin asentoihin ja nivelet paksuuntuneet, niin sellaisa kipuja ei ole koskaan ollut, että lääkettä olisin tarvinnut.
Joskus sormet ovat jäykät ja "koppurat", mutta kun niitä koukistelen ja jumppailen, tilanne helpottaa  :vihellys:
Taitaa olla samaa lajia kuin mun migreeni, jotain oireita on, muttei särkyä  :rohonauru:
Suolistosyöpä 2011-2013
Hermovaurio jalkaan 2012
Työkyvyttömyyseläkkeelle 2014

trochanter

• Global Moderator
« Vastaus #63 : Lokakuu 26, 2016, 18:04:07 »
MaKo, siullekin  :hali: kuulostaa ihan äidin sormilta siun sormesi. Äiti toivoi tässä pääsevänsä jo eläkkeelle kun kivut ovat välillä ihan hillittömät, mutta kortisonipiikkiä oli tuupattu ja käsketty takas töihin vaan.
Joo ja sanoppa se! Oliskin takuu.. sillon tää eläminenki olis helepompaa!
*psori (dg 19)

Wilder

• Jr. Member
  • **
  • If you're going through hell, keep going
« Vastaus #64 : Heinäkuu 16, 2017, 17:12:44 »
Miten ihmisillä on oireillu polvien nivelrikko? Multahan tosiaan varmaks diagnosoitu ainakin selän fasettiniveles oleva nivelrikko, mutta nyt tässä joku noin 3-4 viikkoa taaksepäin alkanu tuntuu polvien sisäsyrjissä kipua. Lähinnä jos kävelen pitkään, tai kun nousen ylös istumasta. Ja tietyssä kohtaa on molemmat polvet arat, jos niitä painaa. Miettiny eka iha lihaskipua, mutta ei kai sen pitäs näin pitkään jatkua.  ~:/

Soittelen huomenna tk:ooseen, jos sattuis järkevä lekuri kohdalle kun oma lääkäri yksityiseltä on lomalla vielä useemman viikon.
M51.1 Välilevyn pullistuma L5-S1 välissä(leikattu 2013 & 2017)

Dream as if you'll live forever
Live as if you only have today

trochanter

• Global Moderator
« Vastaus #65 : Heinäkuu 16, 2017, 20:29:35 »
Omakohtaista tuntua polveen tuossa tilassa ei ole, mutta äidillä oireilu ja kivut tuntuivat samanlaisina kuin kuvaat. Jos pötkötteli vaikka sohvalla pitkään tai oli pitkään jalkojen päällä töissä, askel ikäänku "lyheni", meni töpöttävämmäksi ja mm. polven takaosa kipuili. Turvotti ja oli ajetuksissa. Joten tuo kuulostaa hyvinkin mahd kulumalta tai nivelrikon alulta.. näin maallikkona. Hyvä että alat tutkituttaa asiaa! :)
*psori (dg 19)

MaKo

• Global Moderator
« Vastaus #66 : Heinäkuu 16, 2017, 22:44:11 »
Mulla polven nivelrikko aiheuttaa Bakerin kystan, joka on polvitaipeessa, siis takana, kivikova, pienen nyrkin kokoinen patti, joka kipeytyy ja vaivaa, joskus paljonkin....ja nimenomaan vaurioitunut nivel kasvattaa sen kystan juuri siihen paikkaan.
Hoitona on....... :doh: ei mitään  :sadattelu:
Suolistosyöpä 2011-2013
Hermovaurio jalkaan 2012
Työkyvyttömyyseläkkeelle 2014

Wilder

• Jr. Member
  • **
« Vastaus #67 : Heinäkuu 17, 2017, 00:42:54 »
Mulla ei oo turvotusta kummassakaan polvessa, jonka takia en eka niinkää ajatellu et ois rikkoa. Mut ehkä tuo on hyvä tsekata et onks siel mitään. Ja luulis saavan röntgenii lähetteen kun diagnosoitu jo ihan varmaks ainaki yhes kohtaa nivelrikkoa.

Onneks näyttää tulehduskipulääke auttavan parhaiten tohon polvikipuun, oon testaillu  mikä tehoo parhaite ja täl  hetkel  arcoxia tai mobic tehoo hyvin. Ei se nyt kipuna sellain hirvee rajottava oo kun hermosärkyyn tottunu nii tää kipu  ei veä vertoja millään tavalla sille, mutta sen verran se häirihtee et siihe kiinnittää huomiota ettei oo normia.

Peikko

• Sr. Member
« Vastaus #68 : Heinäkuu 17, 2017, 00:52:37 »
Minulla on valitettavasti omakohtaista kokemusta asiasta,
molemmissa polvissa on nivelrikko.
Polven nivelrikko tulee pikkuhiljaa ei äkillisesti,
parhaiten sen saa selville magneettikuvasta tai rtg kuvasta.
Selkäoireet myös tekee monesti polveen tai lonkkaan kipua.
Etkös sinä ollutkin vasta selkäoperaatiossa,
on mahdollista että kävelyasentosi on sen myötä muuttunut sen verran,
että polvesi rasittuu erikohdasta kuin aiemmin ja se aiheuttaa kivun.
Mikäli kipu jatkuu pidempään silloin kannattaa ottaa ensin rtg, sinne pääsee lähetteellä.
Toivottavasti kipu on vaan rasituskipua ja menee ohi, kunhan kävelyasentosi tasoittuu  :thumbsup:

Wilder

• Jr. Member
  • **
« Vastaus #69 : Heinäkuu 17, 2017, 07:13:25 »
Ei tuo oo tullu siinä mielessä äkillisesti, että mun polvet ois ollu totaali  oireettomat tähän asti.  Toinen noista on naksunu pitkään ja joskus harvoin kipuilleet, mutta en  oo sillon niin kiinnittäny huomiota kun oon lähinnä  pistäny hermovaurion piikkii.

Ja ne on  pitkää kipeytyneet hetkellisesti, jos  oon istunu liian kauan nojatuolissa nii et mun jalat on  normisti koukus. Mut jos  oon ollu vaiks sohval jalat suorin ni ei mitää ja se kipu  menny ohi  ku oikassu jalkansa suoriks. Mut lähinnä tälläsiä yksittäisiä  oireita  joita en  oo  oikein mihinkää osannu yhdistää  sen tarkemmin.

Mun kävelyasento  on  nykyään  huomattavan parempi  ollu  leikkauksen  jäljiltä kun tuo hermosärky on nyt ollu tosi vähänen. Selkäoireet on ollu pahat tosin ennen triptylin alottamista.

Enkä oikein keksi  mitään mistä ne ois rasittuneet kun en oo liikkunu tavanomasta enemmän. Jos ois alkanu nyt heti töiden  alotuksen jälkeen niin sit pistäisin pelkän rasituksen piikkiin, mutta alko jo aiemmin.

trochanter

• Global Moderator
« Vastaus #70 : Heinäkuu 17, 2017, 07:38:44 »
Mulla polven nivelrikko aiheuttaa Bakerin kystan, joka on polvitaipeessa, siis takana, kivikova, pienen nyrkin kokoinen patti, joka kipeytyy ja vaivaa, joskus paljonkin....ja nimenomaan vaurioitunut nivel kasvattaa sen kystan juuri siihen paikkaan.
Hoitona on....... :doh: ei mitään  :sadattelu:
Tämäkin on muuten äitillä, unohtu mainita. Bakerin kystan todettua polvi tutkittiin paremmin.

*psori (dg 19)

Peikko

• Sr. Member
« Vastaus #71 : Heinäkuu 18, 2017, 02:33:12 »
toisessa polvessa  myös minulla

trochanter

• Global Moderator
« Vastaus #72 : Heinäkuu 18, 2017, 15:16:40 »
Itellä (joo, tympii vetää tää minäminä-jutuksi :( ) vasen päkiä kipuillu vlopusta alkaen. Tainnu jäädä lääkityskin noudattamatta täs parit viimiset vkot. Häätyy kattella tarviiko kortisonipistos hakia; viimeks menin "liian myöhään" - lääkärin mukaan. No ja lopputulemanhan muistamme, päkiä operoitiin.
Eli oikeestaan aasinsiltana kaikille; mitä pikemmin tutkituttaa vaivansa, sen parempi  :thumbsup: myös Wilder!
*psori (dg 19)

Peikko

• Sr. Member
« Vastaus #73 : Heinäkuu 19, 2017, 12:03:29 »
 :thumbsup:

Kipee

• Full Member
  • "Ei oo pakko jos ei taho!"
« Vastaus #74 : Elokuu 23, 2017, 15:08:04 »
Täällä myös yksi jolla on nivelrikko sormissa.

Kivut iskivät kymmenisen vuotta sitten voimakkaasti sormia rasittavan työn seurauksena. Jouduin nostelemaan painavia tuotteita joita ei voinut kannatella muuten kuin sormivoimin. Sormia särki päivä päivältä enemmän. Olin juuri aloittanut siinä työpaikassa ja halusin pitää siitä kynsin hampain kiinni. Jatkoin työntekoa hampaat irvessä kunnes en meinannut saada sormia enää aamuisin suoriksi. Hakeuduin lääkärille joka teki lähetteen reumalääkärille. Tutkimuksissa selvisi, että minulla oli napsusormi ja nivelrikko. Luulin saavani lääkkeet ja palaavani töihin. Lääkäri teki kuitenkin varsin selväksi sen, että minun oli PAKKO jäädä pitkälle sairaslomalle tai huonosti kävisi... No, huonostihan siinä kävi, kun ilmoitin työnantajalleni pitkästä sairauslomasta. Työpaikka meni.  :(

Tuon jälkeen sormeni olivat kuukausia hyvin kipeät. Nivelet olivat kosketusarat ja pienikin kolhaisu sai vedet silmiin. Puolen vuoden jälkeen kivut olivat ajoittaisia joten uskalsin lähteä etsimään uutta työpaikkaa.

Ensimmäiset vuodet söin apteekista ostamaani glukosamiinia. Kivut pysyivät ajoittaisina ja uskoin sen olevan glukosamiinin ansiota. Kerran sitten minulla ei ollut varaa ostaa uutta pilleripurkkia ja totuin olemaan ilman sitä. Sitten huomasin, että olin ollut melko kivuton ilman sitäkin kuukausia. Mitään "korjaavaa" en ole sen jälkeen ottanut. Tai no, kerran lääkäri määräsi jotakin jauhepussilääkettä joka oli niin hirvittävän pahaa etten saanut juotua vaikka kuinka yritin. Lääke ei mennyt onneksi hukkaan, sillä ystäväni vanhalla nivelrikkoisella koiralla oli sama lääke.  ;D Annoin sen sille ja hyvin kuulemma maistui.  :thumbsup:

Tuosta puolen vuoden vaikeasta kipujaksosta jäi muistoksi kaksi vääntynyttä sormea ja ajoittaiset kivut joita hillitsen tavallisilla särkylääkkeillä.

Nivelrikkoa on todistetusti myös toisessa polvessa, mutta mitä todennäköisesti vähän joka kohdassa sillä onhan tässä kyseessä jo melkoisen iäkäs neitonen.  ;)

Tällä hetkellä nautin tällaisesta rauhallisesta jaksosta jolloin kipuja ei ole ja pystyn tekemään käsitöitäkin.  :)