Kirjoittaja Aihe: Käsien (ja jalkojen) nivelrikko  (Luettu 54085 kertaa)

trochanter

• Global Moderator
Vs: Käsien (ja jalkojen) nivelrikko
« Vastaus #75 : Elokuu 27, 2017, 08:50:31 »
 :thumbsup: Kipeelle, hyvistä hetkistä yläpeukku, toivotaan tilanteen pysyvänkin rauhallisena! :)

Itellä sama juttu. Kortisonipistos laitettiin vasempaan päkiään heinäkuussa ja nyt on ollut ihan rauhallista nivelissä sen jälkeen. :)
*seropositiivinen nivelreuma (dg 03)
*kilpirauhasen vajaatoiminta (dg 07)
*kiertäjäkalvosinoireyhtymä (dg 19)
*psori (dg 19)

MaKo

• Global Moderator
« Vastaus #76 : Elokuu 27, 2017, 14:11:23 »
Mulla on sormissa nivelrikkoa, ollut jo kohta varmaan 20v. mutta ei ole juurikaan vaivannut. Nivelet ovat turvonneet ja pari sormea on jo vääntynyt vinoon. Sormuksista luovuin jo aikaa sitten, ja kun sain lahjakortin aikoinaan tatuointiliikkeeseen, otin "vihkisormuksen" vasempaan nimettömään.
Nyt olen kyllä huomannut, että nivelet kipuilee enemmän, ovat jäykkiä ja menevät lukkoon aika ajoin. Kipulääkettä en ole vielä koskaan joutunut sormiini syömään :thumbsup: Saan niihin "toimintakyvyn" jumppaamalla ja taivuttelemalla, välillä vähän väkisinkin, ja hieromalla niveliä, ja kummasti ne aina vetreytyvät :vihellys: Ainoa haitta toistaiseksi on kynän käyttö, joudun välillä oikein asettelemaan kynän käteeni niin että se myös pysyy siinä  :rohonauru:
Polvien nivelrikko on vähän samanmoisessa jamassa, kipuilee, vaivaa, särkee, mutta vain ajoittain, joten enpä niitäkään mitenkään erituyisemmin hoida. Hevosbalsami toimii mulla hyvin, illalla levitettynä antaaa melko rauhaisan unen  :vihellys: 

*edit* poistettu roppakaupalla tyhjää lopusta...

« Viimeksi muokattu: Elokuu 27, 2017, 14:27:25 kirjoittanut satuo »
Suolistosyöpä 2011-2013
Hermovaurio jalkaan 2012
Työkyvyttömyyseläkkeelle 2014

Kipee

• Jr. Member
  • **
  • "Ei oo pakko jos ei taho!"
« Vastaus #77 : Elokuu 28, 2017, 07:23:07 »
Että muuten voi olla huonoa tuuria, että tällainen muutenkin romuluinen akka sattuu olemaan vielä varsin tapaturma-altis. Olen nimittäin kompastellut milloin missäkin. Nelisen vuotta sitten kompastuin pitkässä heinikossa olleeseen rappurallin. Juu, en tiedä miksi se oli siellä!  :sadattelu: Siinä nyrjähti oikeankäden peukalo ja jouduin pitämään tukea monta kuukautta. Pikkuhiljaa sormi kuntoutui onneksi lähes normaaliksi. Alkuvuodesta kompastuin työpaikalla ja silloin murtui nimetön.  :doh: Sormi ei mene vieläkään täysin koukkuun. Sen viereinen sormi taas murtui kymmenisen vuotta sitten, kun leikin koiran kanssa ja kompastuin pihalaattaan....  :laugh:

Enpäs muuten ole tullut kokeilleeksi hevosvoidetta. Paljon olen kuullut siitä kehuja mutten ole tiennyt ostaako lämmittävää vai viilentävää.

hiker

• Global Moderator
  • I'm Okay. My biggest lie.
« Vastaus #78 : Elokuu 28, 2017, 23:35:00 »
Täällä toinen, joka on murtanut kolme kertaa sormensa! Onhan se vaikea ymmärtää, kuinka sormen voi murtaa jumppatunnilla pyörähtäessään ja osuessaan naapuriin. Hän ei edes huomannut, että kroppamme olivat ihmeemmin kohdanneet. Muistona on nivelrikkoiset pahkurat. Muita syitä ei ole keksitty kuin täysin joustamattomat ykkösnivelet.
Lanne- ja kaularangan ongelmat hermojuurivaurioiden kera
Polven artrofibroosi
Kolmoishermosärky ja -vaurio
Mieliala- ja syömishäiriö

Kipee

• Jr. Member
  • **
« Vastaus #79 : Elokuu 29, 2017, 07:32:48 »
Täällä toinen, joka on murtanut kolme kertaa sormensa! Onhan se vaikea ymmärtää, kuinka sormen voi murtaa jumppatunnilla pyörähtäessään ja osuessaan naapuriin. Hän ei edes huomannut, että kroppamme olivat ihmeemmin kohdanneet. Muistona on nivelrikkoiset pahkurat. Muita syitä ei ole keksitty kuin täysin joustamattomat ykkösnivelet.

Ikävää mutta samalla mielenkiintoista mitä kerroit. Minullakin oli ongelmia sorminivelten kanssa jo kouluaikoina. Muistan kuinka ainakin lentopallon pelaaminen oli mahdotonta sillä sormien kärkiniveliin sattui niin paljon. Minulle neuvottiin miten sormet kannattaa pitää jäykkinä muttei se auttanut mitään. Jouduin pitämään käteni aina nyrkissä. Eipä ole koskaan tullut mieleen, että tuo olisi voinut kieliä jostakin nivelviasta. Ajattelin aina, että mä en vaan osaa...  :(

MaKo

• Global Moderator
« Vastaus #80 : Elokuu 29, 2017, 23:25:49 »
Mulla on sekä viilentävää että lämmittävää, vaihtelen niitä aika ajoin. En osaa sanoa kumpi on parempaa, mutta eivät ne kylläkalliitakaan ole, muutaman euron purkki  :vihellys:
Suolistosyöpä 2011-2013
Hermovaurio jalkaan 2012
Työkyvyttömyyseläkkeelle 2014

trochanter

• Global Moderator
« Vastaus #81 : Syyskuu 30, 2017, 08:49:54 »
Suosittelen kans hevoslinimenttiä. On edullista ja löytyy melkeen mistä tahansa marketista. Ja toimii. :) Jos ei itte osaa bongata, niin kassalta kysymään, taatusti tietävät mistä aineesta on kyse jo kun mainittee hevoslinimentin. :)
*psori (dg 19)

trochanter

• Global Moderator
« Vastaus #82 : Lokakuu 20, 2017, 16:08:20 »
Päivitystä omaan tilanteeseen. Oikean putsatun päkiän kipuilu on taas välillä alkanut. :( Eli sillon tällön paineen tunnetta, kipua, levossakin; kävellessä molemmissa päkiöissä - ja varsinkin aamuisin! - kankeutta, vasemman jalan alla tuntuu olevan se kuuluisa golfpallo. Vertyy siinä aamun aikana kyllä, kummatkin, aika nopeastikin.
Tulee fiilis, että näinköhän joudutaan jossain vaiheessa varpaita luuduttamaan.. kuitenkin. :( Mutta en vielä heitä kirvestä kaivoon. Turvotusta siinä ei ole näkynyt lainkaan, jotain positiivista. :) :thumbsup:
*psori (dg 19)

Kipee

• Jr. Member
  • **
« Vastaus #83 : Heinäkuu 06, 2020, 07:22:38 »
On tässä taas tullut etsittyä tietoa sormien nivelrikosta.. En kuitenkaan saanut selvyyttä siitä voiko ns. napsusormi aiheutua ihan vaan nivelrikosta. ~:/  Sormien lukkiutumisen syynä kerrotaan yleisesti olevan rasitus ja jännetuppitulehdus. Minun pikkusormeni ei joudu koskaan mitenkään erityiseen rasitukseen, mutta se on jumittanut jo useamman vuoden. Viime kuukausina tilanne on vain pahentunut ilman mitään näennäistä syytä. Etenkin aamuisin sormi jumittuu ihan jo hammasharjaa tai kahvikuppia kädessä pitäessä. Pitäisiköhän mokomaa pikkuvaivaa käydä valittamassa lääkärillä....  :-\

akilleija

• Full Member
    • Akilleijan tupa
« Vastaus #84 : Heinäkuu 07, 2020, 08:19:12 »
Mielestäni, jos oireesta on olennaista haittaa niin sitä voisi yrittää selvittää.