Kirjoittaja Aihe: TOS -oireyhtymä  (Luettu 428392 kertaa)

Strawberry

• Newbie
  • *
Vs: TOS -oireyhtymä
« Vastaus #210 : Heinäkuu 21, 2010, 10:41:04 »
Heippa,

osuin tälle keskustelupalstalle aivan sattumalta ja päätin kertoa omasta kokemuksesta TOS:n suhteen. Noin viisi vuotta kärsittyäni ja oltuani lukuisia kertoja sairaslomalla päätin haluavani leikkaukseen, vaikkakaan missään kuvissa eikä testeissä mitään varsinaista poikkeamaa ikinä todettukaan. Minulta poistettiin ylin kylkiluu kunnallisessa sairaalassa ja olin sen jälkeen noin 5 viikkoa sairaslomalla. Sairasloman jälkeen kävin fysioterapeutin luona ja treenasin ahkerasti, jotta käsi vahvistuisi. Omalla kohdalla leikkaus auttoi huomattavasti. Toki vieläkin käsi rasittuu välillä, mutta pystyn tekemään päätetyötä. Minun ei ole tarvinnut olla käden takia sairaslomalla neljään vuoteen. Harrastan myös 2 kertaa viikossa kuntonyrkkeilyä, joka on aivan ehdoton laji kaikille yläkropan vaivoista kärsiville. Myös vesijuoksu on toimiva laji. Tämän lisäksi käyn välillä vyöhyketerapiassa, jonka olen myös huomannut auttavan. Aurinkoista kesän jatkoa ja tsemppiä kaikille!

Piipsu

• Full Member
  • Aina kannattaa yrittää.
« Vastaus #211 : Heinäkuu 30, 2010, 17:20:06 »
Hei Strawberry  :vrolijk_26:
Olipa mielenkiintoinen kokemuskuvaus. Hienoa että olet kohdallasi sanut pitkäkestoisen avun ja kuntoutunut työhösi. Artikkeleista löytämäni tilastotiedot leikkausten pitkäkestoisesta vaikutuksesta ovat olleet aika surullista luettavaa prosennteina, mutta kyllä siellä ovat ne onneellisetkin lopputulokset.
TOS, hypermobiliteetti, fibromyalgia, atoopikko

Piipsu

• Full Member
« Vastaus #212 : Elokuu 15, 2010, 20:09:04 »
Tervehdys ja tuulahdus raikkaampaa kesäilmaa  :vrolijk_26:

Laitanpa tähän vinkiksi pari linkkiä kesäkuussa oppimastani uudesta itsehoitotekniikasta, joka toimii minulla uskomattoman hyvin. Ohjauksen sain fysioterapeutiltani ja loppu hoitui kotona ilman kustannuksia  ;). Hurjan näköistä ja kummallista kiemurtelua sekä täristystä, mutta toimii ja on turvallista :thumbsup:

TRE = Trauma Releasing Excercises

kehittäjä ja kouluttaja: David Berceli

http://www.mentalspa.fi/uutiset.html?2

http://traumaprevention.com/

Catwoman

• Newbie
  • *
« Vastaus #213 : Lokakuu 28, 2010, 00:01:38 »
Hei! Jospa nyt "uskallan" kirjoittaa tänne :) Olen mielenkiinnolla lukenut oireitanne ja niin tutulta tuntuu. En oikein "osaa" vielä mitään kertoa. Toissapäivänä varmistui minulle diagnoosi TOS. Koko ikäni on ollut huono ryhti, olen tehnyt toimistotyötä, kärsinyt hartia-, niska-, pää- ym säryistä. Olen jo yli 50 v. nuori ja toinen "murrosikäkin" painaa päälle. Tein muutama vuosi sitten lyhyen pätkän hoitotyötä ja innostuin siitä. Aloin ihmettelemään oik. olkapään ihmeellistä kipua kun menin makuulle. Autolla ajon jälkeen varsinkin kipeydyin. Hengästyin ihmeellisesti joskus. On tutkittu keuhkot, sydän, astma ym. Paniikkihäiriöksi ja hyperventilaatioksi sanottu. Sitten taas toisessa työssä olkapää kipeytyi pikkuhiljaa ja sitten tuli se aivan kaamea hermosärky. Yhdellä lääkärillä se oli kiertäjäkalvosin ja kortisonipiikki, toisella jäätynyt olkapää jne. Satuin sairaanhoitajan vast.otolle, joka olikin fysioterapeutti ja hän katsoi ryhdin ym. ja epäili heti tos:ia. Hän mobilisoi muutaman minuutin ja se kipu oli poissa. Pääsin sitten tk:n fysioterapeutille ja hän oli samaa mieltä ja laittoi lääkärille viestiä ja lääkäri laittoi lähetteen keskussairaalaan fysiatrille. Tähän kului aikaa puoli vuotta. En pystynyt lepäämään ja tekemään jumppa/venytysliikkeitä, koska poikani sairastui vakavasti ja oli pakko tehdä ruokaa ym. asiat hoitaa. Kipu oli siis helvetillinen usein. Olkapäällä se kaamea hermokipu, joskus kainalo kipeä, nyt viime aikoina kaula. Fysiatri sanoi jo oirekuvauksen perusteella, että tossilta vaikuttaa. Tutki kuitenkin ja totesi, että kaulassa hermo tms. (meni ohi korvien) on turvoksissa eikä kaula taivu toiselle puolen paljon ollenkaan. Ja osasi painella juuri ne kohdat, missä kipua esiintyy. Lähete on vielä hermorata (?) tutkimukseen ja samalle lääkärille uusi aika. En tiedä sanonko nyt oikeita asioita :) kun on mieli vähän sekaisin. Hän ei suositellut mitään kipulääkkeitä, siis Triptyl tms. psykoosi (?) lääkkeitä. Liekö jokainen tapaus erilainen, mutta käsitin että minulle paras hoito on fysioterapeutin neuvomana ja avustama kotona itse tehdyt lihas- ja venytysliikkeet. Ja ennusti ettei kovin äkkiä parane. Olen aika vähissä rahoissa etten voi mitään personal traineria palkata, itse kun olen aika laiska tekemään mitään  :-[. Nyt kai on pakko alkaa, jos haluaa jotenkin kuntoon. Tätäkin kirjoittaessa olkaan ja kaulaan sattuu kovasti. Taisi tulla pitkä ja sekava tervehdys teille, mutta kun tuntuu ettei ajatuskaan kulje. Nukkumaan pitäisi mennä, mutta tiedättehän miten vaikeaa sekin on. Eli tässä olen uusi TOS-tapaus joukkoonne  :) Onneksi en ole yksin ja tältä palstalta olen saanut paljon tietoa. Jospa osaisin tämän sepustukseni palstalle laittaa  :)
TOS, psoriasis

nixu

• Ex-member
« Vastaus #214 : Lokakuu 28, 2010, 09:20:19 »
Omat kokemukseni vaivasta TOS olen työskennellyt ikäni rakennusalalla mikä on fyysisesti hyvin raskasta viimeiset 10v putkiasentajana siinä työssä joutuu tekemään todella paljon töitä kädet koholla hartiatason yläpuolella usein vielä niskaa ylöspäin taittaen ,perinteinen mies kun olen en mennyt lääkäriin vaikka kärsin vuosia käsien varsinkin oikean käden puutumisesta ja säryistä lopulta kun sain mentyä lääkäriin oli tuomio erittäin agressiivinen tos eli olen onnistunu pilaamaan käpälän oikein kunnolla, Tos lisättynä todella pahoihin lannerangan/kaularangan kulumiin ja välilevyrapppeumatautiin jne tiesi minulle ammatin vaihtoa työt loppuivat ekaan lääkärikäyntiin :-\ Tos vaivaa alettiin hoitaa kohdallani niin että ensinmäiseen 8 kuukauteen en saanut tehdä käpälällä juurikaan mitään totaali lepo!! jos alkoi puutumaan niin tekeminen piti lopettaa heti( hermostoa yritettiin saada rauhoittumaan) käyn omt fysiossa 2krt/ kk lopputulos on nyt kuitenkin se että tos: vaivaa ei minun kohdallani enään pystytä parantamaan nyt on mennyt jo 18kk sairaslomalla eikä tos:parane se on kuitenkin vain osasyyy sairaslomaani lannerangan ja varsinkin kaularangan tilanne on niin huono ja löydökset vakavia/pysyviä että kaikenlainen fyysinen työ on lopulliseti kielletty!

Nykytietämyksen mukaan on todellakin niin että tos vaivaa ei enään leikata huonojen tulosten takia niinkuin tässä viestiketjussa on todettukkin...hoito on fysiovoittoista eikä vaivaan oikein muuta hoitoa ole edes olemassa tänä päivänä. Tos hoito vaatii yleensä pitkän hoitoajan mutta yleensä on kuitenkin hoidettavissa, minun kohdallani tilanne on huonompi johtuen muista kaularangan ongelmista jne: johtuen.

Piipsu

• Full Member
« Vastaus #215 : Marraskuu 01, 2010, 15:44:55 »
Hei Catwoman ja nixu!
Oli mukavaa lukea teidän kokemuksianne. Yksinäistä tämä TOS:n kanssa jaksaminen tahtoo olla ja kun vielä muita vaivoja sekoittuu siihen mukaan niin elämä onkin aika solmussa. Minä koetan elellä käteni ja kehoni ehdoilla. Pakko levätä ajoissa ja tehdä hommat pätkittäin, muuten alkaa pyörä pyöriä huonompaan suuntaan. Olen kyllä todella onnellinen, että niistä hermokivuista olen päässyt tälle puutumis -voimattomuusakselille. Yöunet on A&O ja liikkuakin pitäisi joka päivä ja vielä sopivasti itseään rasittaen. Kyllähän tämä homma toimisi, jos riittäisi että itsestään huolehtii. Toivottavasti jakselette tahoillanne ja saatte kuntoutusta eteenpäin sekä leivän pöytään kohtuullisilla ponnisteluilla.  :thumbsup:

Orkidea

• Newbie
  • *
« Vastaus #216 : Marraskuu 08, 2010, 01:53:53 »
Hei kaikille  :vrolijk_26: (kiva kun voi noin heilutella edes hymiössä, muuten ei tällä hetkellä sujukaan... ;)),

Löysin tämän palstan ihan sattumalta, kun etsin tietoa tästä viimeisimmästä seuralaisestani... Minulla siis diagnisoitiin kiistaton neurologinen TOS hiljattain lukuisien tutkimusten jälkeen. Jo ensimmäinen ortopedi arvasi heti kaularangan röntgenkuvat nähtyään mistä on kyse, mutta koska kyse on poissulkudiagoosista, sen jälkeen on otettu hermoratakokeet neurologin toimesta, magneettikuvat, verisuoniultra (myös voimakkaasti positiivinen, joten en ole ihan varma onko oikea nimitys neurologinen vai neurovaskulaarinen (?) TOS), tietokonetomografia ja uudet röntgenkuvat käsikirurgin toimesta. Vielä on tarkoitus lähiaikoina tehdä joku magneettikuvan ja verisuoniultran "risteytys", koska käsikirurgi haluaa nähdä magneettikuvassa miten verisuonet puristuvat käytännössä. Tällä hetkellä hoitona on kuitenkin fysioterapia ja käsikirurgi ei ole innokas leikkaamaan riskien vuoksi, mutta pitkäaikaisista fysioterapiahoidoista ei ole saatu mainittavaa apua ja oireeni ovat melko pahat  ???

Oireina on voimakkaat niskakivut päänsärkyineen, käsien puutuminen ja voimattomuus, pirulliset hermosäryt ja tavaroiden putoileminen käsistä jne. Tällä hetkellä lihakset ja hermot tuntuvat todella äreiltä ja viimeksi todella varovainen fysioterapia aiheutti okseltelua ja rajut säryt pariksi vuorokaudeksi... hirvittää jo valmiiksi huominen hoito, toivottavasti tällä kertaa pääsen helpommalla  :o Oireiden ollessa pahimmillaan lihasjumitus tuntuu leviävän muuallekin kroppaan niin että alaselkä ja jalatkin tuntuvat normaalia jäykemmiltä. Tällä hetkellä oireet ovat niin pahat, ettei toimistotöihin paluuta voi ajatellakaan, mutta toivottavasti oireet alkavat pian helpottamaan, kun tuskinpa ne lääkärit loputtomiin sairaslomaa kirjoittavat...  ::)

Helpottavaa kuitenkin löytää tällainen palsta missä voi huomata, että ei ole yksin kummallisten oireidensa kanssa  :) Ihan kaikkia viestejä en vielä lukenut, mutta kiinnostaisi tietää onko täällä muita, joilla on kiistaton TOS diagnoosi? Käsittääkseni aika harvinainen vaiva...

rane

• Ex-member
« Vastaus #217 : Marraskuu 08, 2010, 09:47:38 »
Ihan kaikkia viestejä en vielä lukenut, mutta kiinnostaisi tietää onko täällä muita, joilla on kiistaton TOS diagnoosi? Käsittääkseni aika harvinainen vaiva...
Tervetuloa mukaan.  :)

Lähde selaamaan tätä ketjua esim. alusta alkaen -ja kiinnitä huomiosi profiilien allekirjoituksiin. Moni liittää allekirjoitukseensa "vikalistansa" niinkuin minullakin. Kaikki kirjoittajat eivät välttämättä jaksa kirjoitella samoja asioita uudelleen, joten kannattaa lukea mitä on jo kirjoitettu. Joku uusi näkökulma tai kokemus voi saada vanhaankin ketjuun uutta eloa.

Suosittelen lukemaan myös ohjeet TÄÄLTÄ:thumbsup:

Orkidea

• Newbie
  • *
« Vastaus #218 : Marraskuu 08, 2010, 13:35:32 »
Kiitos Rane viestistä, yritän tässä opetella "talon tavoille"  ;)

Nyt on koko viestiketju luettu ja vaikka ihan samanlaista tapausta ei tainnutkaan löytyä, niin mielenkiintoista tietoa sitäkin enemmän. Enpä ollut osannut yhdistää hengenahdistuskohtauksia ja tolkutonta hikoilua tähän vaivaan, mutta kiva tietää, että niille löytyy järjellinen selitys...  ??? Tarkennetaan vielä sen verran, että minulta löydettiin siis tuo harvinainen TOS-muoto, joka on kiistattomasti todettavissa hermoratakokeilla ja verisuoniultralla, mutta hoidon kannalta sillä ei taida olla paljon merkitystä. Sairaslomalla olen ja yritän oppia rajojani... pahimpina päivinä ei voi tehdä oikein mitään kivutta, mutta määrätyt päivittäiset toimet on tehtävä siitä huolimatta kun ei ole ketään auttamassa. Rajojen opetteluahan tämä on, minulla oireet ovat pahentuneet todella nopeasti, joten tilanteeseen sopeutuminen on vielä kesken, mutta eiköhän tämä tästä  :)

Mukavaa, kivutonta päivää kaikille  :vrolijk_26:

arjaleea

• Jr. Member
  • **
  • ota mitä haluat ja maksa
« Vastaus #219 : Marraskuu 10, 2010, 22:03:25 »
Tervehdys kaikille pitkästä aikaa, on ollut ihan ikävä!

Ja heti pitää sanoa uusille TERVETULOA! Tämä on ainoa paikka mistä olen saanut asiallista ja puolueetonta tietoa TOSsista. En ole kirjoitellut, koska kesän kuumuudet puhkaisivat reumani uudestaan päälle. Samoin henk.koht. elämässäni on ollut taas uusia raskaita kuvioita.
Mutta, teillä molemmilla on TOS: Älkää masentuko, mutta olkaa valmiita pitkään taisteluun ennenkuin saatte asianmukaista hoitoa. Tämä on kuitenkin niin harvinainen vaiva ettei useimmat lääkärit (saati kela) tiedä siitä mitään. Eli joudutte taistelemaan, älkää antako periksi!!!!!!!
Minä olen nyt 10 vuoden (ilman töitä) Tos-sairastelun jälkeen tilanteessa että olen työtön työkyvytön työnhakija :laugh:. Rahaa saan markkinatuen vähennettynä mieheni tuloilla, eli 178 € / kk. Loistavaa olla miehensä loinen. >:(  Siis kaikki hakemukset hylätty.
MUTTA, älkää masentuko, jatkoin/jatkan tappelua ja ensi viikolla minulla on KASPA-työryhmä. Pääsen keskustelemaan kaikkien osapuolten kanssa, Kela, työkkäri, sossu, ylilääkäri, omat lääkärit, ym.ym. en tiedä kaikkia. Oma lääkärini järjesti tämän. He eivät voi päättää muuta kun omalta osaltaan, mutta voivat antaa lausuntoja ja ehdotuksia. :D
 Jotkut voivat saada asiat luistamaan helpomminkin ja toisilla ei suju ees näin hyvin :-\ Mutta sain taas uutta toivoa ( ja koko ajan pelkään että taas matto vedetään jalkojen alta). Eli hankalan taudin saitte.
Olen joutunut, en pelkästään TOSsin takia, syömään kesän voimakkaita masennus- ja ahdistuslääkkeitä. Aina ei vaan kestä kun ruskeeta mönjää sataa niskaan koko ajan eikä oo edes sateenvarjoa :-[
Mutta pitäkää peukkuja :thumbsup: ja pidän samoin teille :thumbsup:, ja muistakaa
ÄLKÄÄ OLKO HELPPOJA JA KILTTEJÄ POTILAITA, VAATIKAA ;)

Kerron sitten miten maanantaina meni.....  :hali: :hali: :hali:

Orkidea

• Newbie
  • *
« Vastaus #220 : Marraskuu 11, 2010, 01:28:57 »
Hei Arjaleea ja kiitos viestistäsi ja neuvoistasi  :) Itse asiassa sinun toivoinkin kirjoittavan tänne, koska taisit olla ainoa, jolla TOS on aiheuttanut hankalia ongelmia jalkoihinkin... Minulla on viime päivien aikana ollut useita kivuliaita kramppeja jaloissa ja kerran lähti jalat kokonaan alta, mutta en onneksi loukannut itseäni, mitä nyt ranne hieman aristi kaatumisen jälkeen. Lääkärini oli sitä mieltä, että TOS ei voi aiheuttaa jalkaoireita, mutta sinun lääkärisi on ilmeisesti toista mieltä? Mietin vain, että pitääkö näitä jalkaoireita alkaa erikseen selvittämään, uusi diagnoosi tästä vielä puuttuisikin...  :( Ymmärrän täysin tuon masennuksesi, juuri puhuimme fysioterapeuttini kanssa kuinka vaikeaa on olla masentumatta, kun on jatkuvasti kipeä ja "saa" uusia diagnooseja. Minun tämän vuoden saldoni on vakava astma ja nyt tämä kiistaton TOS ja kun noita ongelmia on ollut jo ennestään, niin nyt alkaisi kyllä riittämään  ::)

Minulla on onnekseni hyvä, vakituinen työpaikka ja sen verran hyvät työehdot, että paljon täytyy tapahtua ennekuin voin työpaikkani menettää. Sen vuoksi olenkin nyt päättänyt keskittyä itseni hoitamiseen niin kauan kuin on tarpeen, eli pahimmat oireet helpottavat. Olen tosin jatkuvasti ajatellut, että kyllä tämä hoituu kuntoon suhteellisen nopeasti, mutta tätä palstaa luettuani alan pikku hiljaa käsittämään, kuinka hankalasta ja pitkäaikaisesta vaivasta on kyse  :'( Minun käteni ovat tällä hetkellä jokseenkin käyttökelvottomat, vähänkin voimaa vaativissa tehtävissä kädet kramppaavat alta puolen minuutin ja mitään tarkkuutta vaativaa on turha yrittääkään tehdä huonona päivänä ja tietokoneella kirjoittaminen aiheuttaa käsien särkyä lähes välittömästi. Pelkkä ajatuskin, että tämä voi jatkua vuosikausia suoraan sanottuna hirvittää, mutta täytyy yrittää elää päivä kerrallaan. Tähän mennessä olen onneksi saanut kaiken haluamani hoidon, mutta toisaalta olen hoidattanut itseäni yksityisellä, joten rahaa on palanut "ihan kivasti"...   >:(

Minä ainakin pidän peukkuja  :thumbsup: sinulle tapaamiseen ja odottelen mielenkiinnolla uutisia jälkikäteen  :) Jaksuja sinulle myös reuman ja muiden ongelmien kanssa  :hali:

Piipsu

• Full Member
« Vastaus #221 : Marraskuu 11, 2010, 21:01:48 »
Lääkärini oli sitä mieltä, että TOS ei voi aiheuttaa jalkaoireita, mutta sinun lääkärisi on ilmeisesti toista mieltä? Mietin vain, että pitääkö näitä jalkaoireita alkaa erikseen selvittämään, uusi diagnoosi tästä vielä puuttuisikin...
... Minun käteni ovat tällä hetkellä jokseenkin käyttökelvottomat, vähänkin voimaa vaativissa tehtävissä kädet kramppaavat alta puolen minuutin ja mitään tarkkuutta vaativaa on turha yrittääkään tehdä huonona päivänä ja tietokoneella kirjoittaminen aiheuttaa käsien särkyä lähes välittömästi. ...

Tie on pitkä, mutta mahdollinen. Pahimmillaan kykenin kirjoittamaan kolme sanaa pölkkäreillä ja piirtämään ympyrän. Allekirjoitus kassakuittiin oli jo tuskaa. Nyt kirjoittaminen sujuu ja piirroksia syntyy. Pitää vaan muistaa lopettaa ajoissa. Tietokoneella näyttöpääteergonomia on A&O. Moottoroitu pöytä, kolme hiirtä yhtäaikaa käytössä ja kunnon tuoli. Asentoa vaihdettava, istuen ja seisten vuoroteltava työskentelyä. Työ tauotettava kehon mukaan. Käytän käsiäni nykyisin sillä periaatteella, että laatu on tärkeää ei määrä. Monotooninen toisto ja käsien kannattelu mahdollisimman vähäiseksi  :thumbsup:

Minulla on ollut myös jalkaoireita, joille on vaikea yhtä selvää syytä löytää. Pitkään uskoin, että kyllä kaikki johtuu TOS:sta, mutta vuosien kuluessa tämä minun sipulinkuorintani on tuottanut aivan aiheellisia lisädiagnooseja. Kaikki ei näy profiilissa. Tällä hetkellä alan kallistua sille kannalle, että TOS on oma juttunsa yläkropassa ja jalat selittyvät muilla. Aika näyttää millainen selitysrepertuaari kasaantuu. Tärkeintä on että tehoava hoito ja kuntoutus löytyy elämää hidastaviin oireisiin. Turha jäädä murehtimaan diagnoosien runsastumista jos ovat aiheellisia. Hoitamaton ja diagnosoimaton vaiva voi olla myös TOS:a pahentamassa tai uusimassa.  :hoitoon:
Sinnikkyyttä ja sitkeyttä tämän kanssa eläminen vaatii. Arjaleealle onnea työryhmän kokoukseen  :thumbsup:

Catwoman

• Newbie
  • *
« Vastaus #222 : Marraskuu 12, 2010, 01:26:48 »
Kiitos minunkin puolesta, miten ystävällisesti täällä uudet vastaanotetaan.  :hali: Minut tossin lisäksi on pitänyt koneelta pois aivan karmea flunssa. Minulle tuli kutsu siihen hermotutkimukseen tammikuulle. On kuulemma ilkeää, mitä sanotte ja saako siitä mitään selville? Fysiatri kyllä sanoi, että ei tähän mitään tutkimuksia tartteis, niin selvä oli diagnoosi. Olen vähän kärsimätön, että kaikki pitäisi tapahtua heti. Siis tossinki "pitäisi" parantua noin vaan  :) Täytyy tässä nyt orientoitua pitkään hoitoon ja taisteluun enkä ole kiltti potilas niinkuin arjaleea kehoitti. Ja hyvin tuttua ettei kynä joskus pysy kädessä, saati käsialasta saa mitään selvää. Nyt askarruttaa, että mistähän sitä rahaa saa. En ole ollut vakitöissä vuosiin, tehnyt vain päiväraha (työmarkkinatuki)+ylläpitokorvaustöitä. Nyt olen ollut sairaslomalla tossin takia keväästä ja Kela jo laittoi kirjeitä, että maaliskuussa tulee täyteen aika, jolloin pitää hakea eläkettä/kuntoutustukea(?), mitä varmasti ei myönnetä. Arjaleea kirjoitit, että olet työtön työkyvytön työnhakija  :laugh: Mitähän minä sitten keväällä olen. Mutta kyllä nämäkin asiat varmaan sitten selviää aikanaan. Ei minusta töihin kyllä ole aikoihin. Olen yksinhuoltaja, lasketaanko meille eri tavalla...Ja sossu on myös tuttu paikka  ;D  Hyvää talven alkua ja tsemppiä kaikille!  :vrolijk_26:
TOS, psoriasis

rane

• Ex-member
« Vastaus #223 : Marraskuu 12, 2010, 07:08:29 »
Jos tutkimusmenetelmä on ENMG, on siitä juttua täällä: http://terveyskeskus.net/forum/index.php?topic=320.0

Omista oikeuksistaan pitää tietty huolehtia, mutta noinkohan turha akrobatia kantaa (varsinkaan julkisella puolella) minkään valtakunnan hedelmää?  ???

Orkidea

• Newbie
  • *
« Vastaus #224 : Marraskuu 14, 2010, 22:36:05 »
Tie on pitkä, mutta mahdollinen. Pahimmillaan kykenin kirjoittamaan kolme sanaa pölkkäreillä ja piirtämään ympyrän. Allekirjoitus kassakuittiin oli jo tuskaa. Nyt kirjoittaminen sujuu ja piirroksia syntyy. Pitää vaan muistaa lopettaa ajoissa. Tietokoneella näyttöpääteergonomia on A&O. Moottoroitu pöytä, kolme hiirtä yhtäaikaa käytössä ja kunnon tuoli. Asentoa vaihdettava, istuen ja seisten vuoroteltava työskentelyä. Työ tauotettava kehon mukaan. Käytän käsiäni nykyisin sillä periaatteella, että laatu on tärkeää ei määrä. Monotooninen toisto ja käsien kannattelu mahdollisimman vähäiseksi  :thumbsup:
Kiva kuulla, että olet toipunut noin hyvin!  :) Antaa toivoa meille tuoreillekin tapauksille... Tällä hetkellä tilanne tuntuu vaan turhauttavalta, kun fysioterapia ei tunnu auttavan, mutta toisaalta fyssarini sanoo joka kerta, että tässä on edettävä tosi pienin askelin, joten kaipa sitä edistystäkin alkaa jossakin vaiheessa tulemaan  :thumbup: Minulle on jo vaihdettu kaikki ergonomiset työvälineet joita työnantajallani on tarjota, mutta en saanut niistä mainittavaa apua, koska oireet olivat jo melko pahat ne saadessani.

Minulla on ollut myös jalkaoireita, joille on vaikea yhtä selvää syytä löytää. Pitkään uskoin, että kyllä kaikki johtuu TOS:sta, mutta vuosien kuluessa tämä minun sipulinkuorintani on tuottanut aivan aiheellisia lisädiagnooseja.
Itse asiassa olen nyt itsekin perehtynyt aiheeseen hieman enemmän ja minulla on teoria mistä nuo jalkaoireet voisivat johtua, mutta antaa nyt lääkärin sana mielipiteensä asiaan ensin  ;) Se on kyllä totta, että jos muutakin vikaa on, niin on parempi saada diagnoosi, mutta tietysti toivoisin, ettei enempää ongelmia ilmenisi.

Sitä kärsivällisyyttä tässä nyt opetellaan, mutta se ei ole koskaan ollut vahvin alani...  ;) :vihellys: