Kirjoittaja Aihe: Patjat ja tyynyt  (Luettu 15134 kertaa)

uralrane

• Ex-member
Patjat ja tyynyt
« : Tammikuu 02, 2007, 18:06:27 »
Edellisellä foorumilla oli hyvä ketju koskien patjoja. Varmaan sille käyttöä on täälläkin; patja merkitsee paljon.

Minulla on kilojen mukaan ostetut joustinpatjat ja paksu erittäin tiivis petari. Tyyny taas on aika matala ja pehmeä. Paksulla tyynyllä on tullut niskat kipeiksi ja pehmeillä patjoilla selkä kipeäksi.

rikke

• Jr. Member
  • **
Vs: Patjat ja tyynyt
« Vastaus #1 : Tammikuu 02, 2007, 18:33:15 »
Minä ostin vuosi sitten jenkkisängyn, josta pääsen reippaasti pois. Entinen sänky oli niin matala, että piti melkein vinssi olla, että pääsi ylös. Selkä on kyllä kipeä, muttei ainakaan tarvitse pyytää miestä auttamaan ylöspääsyssä. Tyynyjä on kaksi. Matala pään alla ja toinen "halityyny", jolla saan itteni tuettua puolik si kylki-puoliksi vatsa-asentoon. Kokonaan mahallaan ei voi olla ja lonkkaa alkaa pakottamaan, jos oon kokonaan kylellään. Toki nyt kun on taas Lyricat kehissä, nukahan nopeasti.
Välilevyproteesi, polvessa tekonivel, molemmissa leukanivelissä proteesi. Osteopenia. Unettomuus. Nivelrikko selässä ja toisessakin polvessa, samoin SI-nivelessä. Lonkassa tekonivel ja neurostimulaattori iskias-hermon vaurion aiheuttaman hermovauriokivun hoitoon

amalia

• Newbie
  • *
  • maan korvessa kulkevi
« Vastaus #2 : Tammikuu 09, 2007, 18:36:15 »
Minulla myös uusi hyvä jenkkisänky, mutta sen kanssa on ongelma. Kun siinä on ensin kaksi erillistä runkopatjaa, niiden päällä paksu pussijousitettu patja ja sitten yhtenäinen petari, niin jousipatjat ja petari seilaavat laidalta toiselle. Yleensä minun puolelle kertyy tyhjän päälle kymmenisen senttiä niitä kahta ylimmäistä ja miehen puolella taas saman verran puuttuu patjoista. Se on sikäli paha, että patjojen painopiste muuttuu, eli mies mukeltaa koko ajan minua kohti ja minä taas sinne tyhjän päälle... Joskus olen meinannut tipahtaa, kun ne patjat sujuvat ja kippaavat nukkujan alas.

Olisiko teillä jotain konstia, millä patjat saisi asettumaan aloilleen? Lakanoilla kiinnittäminen ei riitä.

uralrane

• Ex-member
« Vastaus #3 : Tammikuu 09, 2007, 19:05:14 »
Olisiko teillä jotain konstia, millä patjat saisi asettumaan aloilleen? Lakanoilla kiinnittäminen ei riitä.
Tätä en ole testannut, mutta kuullut että toimii: mattojen alle myydään sellaisia pehmeitä kumisia liukuesteitä. Verkkomainen ja pehmeä. Pitää kuulemma hyvin patjatkin paikoillaan.

Liukulakana helpottaa selkävaivaisen liikkumista.

Tiibet

• Sr. Member
  • Myönteinen ajattelu, rakkaus ja nauru auttavat ♡
« Vastaus #4 : Tammikuu 09, 2007, 19:17:57 »
Meillä tämänhetkinen tilanne on se, että yhtenäisen runkopatjan päällä on erilliset paksut patjat, joiden korkeuseroa on tasattu yhdellä kapealla petarilla ja päällimmäisenä on vielä tuplapetari. Näin sänky on miellyttävän korkea ja kuitenkin eri jäykkyys on eri puolilla. Välipatjat ja se yksi petari on sidottu naruilla läheltä ylä- ja alapäätä. Niiden päälle kun heittää helmalakanan niin esteettisyys on hoidettu ja kun narut ovat suht likellä päätyosia niin niitä ei myöskään tunne sen päällimmäisen petarin alta.

Amalia, sinun sänkysysteemisi on erilainen, mutta ehkä siinäkin voisi käyttää ihan sitomista ainakin sen rungon ja paksunpatjan osalta. Jospa se pelkkä petari ei sitten niin luisuisikaan kun paksu patja ei pääsisi itse liikkuessaan sillai hetkuttamaan sitä.
Tämä on tämmöinen halpa ensiapu  :laugh: Uralranen vinkki taitaa olla fiksumpi.
Fibromyalgia ja välilevyn pullistuma 2001, vähän nivelrikkoa, TOS 2006, EDS tai HMS 2008, refluksitauti ja ruokatorvitulehdus, pallea- ja napatyräleikkaukset 2015, uniapnea 2019

sirpa

• Ex-member
« Vastaus #5 : Tammikuu 10, 2007, 17:12:14 »
mulla on tempur-sijauspatja, mukautuu kropan mukaiseksi. tosi hyvä.mutta kallis. ja kun hain siihen osakorvausta terv.virastolta, ei tullut mitään, vaan vastaus että koskapa kuuluu tavanomaisiin vuodevaatteisiin (!?) ei korvata. ja sehän juuri EI ole tavallinen, vaan erikoispatja.

mariamilla

• Jr. Member
  • **
  • Selkäpotilas v:sta 1967
« Vastaus #6 : Tammikuu 10, 2007, 22:27:39 »
Minulla on ollut 15 vuotta sellainen ns.selkäpatja, niitä käytetään estämään makuuhaavoja. Se muotoutuu myös selän mukaan ja täytteenä siinä on sellaista pallokuitua en muista nimeä, mutta hyvä on selälle ollut.
En pysty nukkumaan vaahtomuovi patjoilla, enkä ihan pelkästään bonnelpatjan, ja petauspatjan kanssa, siinä täytyy olla se  "selkäpatja" kanssa. Jos joudun johonkin yökylään useammaksi yksi, otan sen patjan mukaan,samoin tyynyn
 Se maksoi kanssa "maltaita" silloin kun sen hankin. Markka aikaan yli 300 mk. Patja oli myös kallis, mutta se kaveri joka niitä möi sairaaloihin ja vanhainkoteihin oli tuttu,ja tehtiin vähän niin kuin oravannahka kauppaa, Kudoin hänen lapsilleen villavaatteita ja lapsenlikkana olin usein, niin sain vaihtokauppana sen.

Tuttavani joka on vanhainkodissa sairaanhoitajana ja on myös selästään toisinaan kipeänä, osti sellaisen itselleen ja on sen jälkeen päässyt sängystä suoraan ylös, eikä ole tarvinnut lattian kautta kontata pystyyn.

Sellainen "vika" siitä on,että kesähelteillä se on vähän lämmin, kun se kuitu johtaa lämpöä kehosta takaisin.

Pesulassa olen sen pesettänyt, kun ei sitä kotikonstein saa pestyä eikä kovin helposti kuivaksi.

Imuroin sitä ennen tuuletukseen vientiä koska en pysty piiskaamaan siitä pölyjä pois.
Kipu ainainen ystäväni ja viholliseni :(

Anni

• Jr. Member
  • **
« Vastaus #7 : Tammikuu 12, 2007, 19:50:47 »
Tämä patjahomma on minulle mahdoton tehtävä. Ostimme viime kesänä Ikean runkopatjan korkeilla jaloilla. Korkeus on hyvä. Patja on vaan alkanut jo syksyllä "kitisemään" kun siinä liikku, etenkin istuma-asennossa. Pitää soittaa Ikeaan ja kysellä..

Mutta. Sekään patja ei ole niin hyvä kuin toivoin. Heräilen selän, käsien ja jalkojen kipuun ja puutuneisuuteen. Olen kokeillut nukkua pojan sängyssä, jossa on kova patja, alkuun se tuntuu loistavan tukevalta. Mutta kun heräilen taas samoihin ongelmiin, tämä aamukin oli ihan kauhea kun jalat ja kädet ovat järkyn pisteleväiset ja kipeät. Eli pehmeä ihan hirveä, keskipehmeä vähän vähemmän hirveä, kovakin tekee kipuja.

Minulla oli joskus vesisänky ja se oli kipeän selän pahin paikka. Minulla olikin tavalliset patjat lattialla sängyn vieressä ja nukuin siinä silloin, kun selkä oli kipeämpi kunnes luovuin siitä sängystä. Vaan eipä vesisänkyjä taida olla ollut kenelläkään vuosiin.

Taitaisi olla paras se makuuhaavoja estävä patja. Mutta niitä ei juuri taida olla kuin laitoksissa niinkuin mariamilla sanoi. 

Parempi yksi ruuvi löysällä kuin kymmenen liian kireällä

Tiibet

• Sr. Member
« Vastaus #8 : Tammikuu 12, 2007, 21:40:57 »
Annin kirjoitus patjojen pehmeydestä herätti muistoja; ennen minä rakastin vesisänkyä - siihen asti, että tulin raskaaksi ja heräsin olevinaan sata kertaa yössä kun kylkeä piti kääntää siten, että ensin vääntäytyy istumaan... Eikä siitä niin älyttömän pitkä aika ole, yllätys yllätys  8) Vielä se tuolta varastosta löytyy...
Sitäpaitsi, eikö ne tee uutta tulemistaan taas?
Sen jälkeen on sänkyjä ja patjoja sitten vaihdeltu useamman kerran ja nyt on se ihana tilanne, että voin vaihtaa puolta sängyssä silloin kun keho kaipaa toisenlaista alustaa ja sitten on eri huoneessa vielä moottoroitu hieronnalla varustettu sänky, jota käytän "hätätapauksissa".

Mutta patjojen pehmeydestä jatkaakseni; en voi sietää kovia alustoja, niissä tulee kipeäksi eikä ikänä voi kyljellään nukkua kun lonkkiin sattuu yms.  Olin tässä etelässä ja siellä oli kovat, joustamattomat patjat. Ekat yöt olin kuin selkääni saannut aamuisin, mutta ihme kyllä, niihin tottui ja poistullessani olin jo melkein kuin uudesti syntynyt. Tietysti kipujen vähenemiseen vaikutti lomailu, aurinko, meri, rentoutuminen ja kaikki muukin, mutta ehkei se ole poissuljettu, että ne aluksi kamalan kovilta tuntuvat patjatkin sitten olisivat hyväksi.
Tiedä häntä, mutta silti unelmamateriaali patjoissa, petareissa ja tyynissä on latex, joka joustaa...  ::)
Fibromyalgia ja välilevyn pullistuma 2001, vähän nivelrikkoa, TOS 2006, EDS tai HMS 2008, refluksitauti ja ruokatorvitulehdus, pallea- ja napatyräleikkaukset 2015, uniapnea 2019

Tiibet

• Sr. Member
« Vastaus #9 : Tammikuu 13, 2007, 15:40:15 »
Piti tässä vielä jatkaa kirjoitustani.
Nykyinen tyynyni on tosiaan tuota eilen kehumaani Latexia, mutta paras tyyny, joka minulla on koskaan ollut, oli muotoiltu tyyny jotain "superlonimaista" ainetta. Se oli kuitenkin rakenteltaan hienompaa, se muotoutui pään painon mukaan, tuuletettaessa pakkasessa jähmettyi kivenkovaksi. En vain tiedä tuolle aineelle nimeä  :vihellys:
Minä pilasin kyseisen tyynyn kun pesin sen. Ensin varovainen pesu käsin väljässä vedessä, puristelin enimmän veden pois, mutta sitten se hölmö vaihe; asetin sen saunan kaiteelle valumaan. Kun seuraavan kerran kävin katsomassa, se oli katkennut keskeltä, kappaleet asetin uudelleen valumaan (kuvittelin vielä saavani siitä jotenkin yhdistettyä sen) niin seuraavalla tarkistuksella nämä puoliskot olivat taas jakaantuneet kahtia. Nyt sitten en enää uneksinutkaan sitä entisöitävän  ::) Olisimpa kuivannut sen tasolla!

Tietääkö joku nimen tuollaiselle materiaalille?

sirpa

• Ex-member
« Vastaus #10 : Tammikuu 13, 2007, 18:26:30 »
tiibet: onko se moottorisänky hyvä, millainen se hieronta siinä on? oon aina haaveillu sellasesta, ei oo ollu vaan rahaa ostaa. (mielummin tuhlaan etelänmatkoihin... ;D) oliko kallis?

liukulakanat on mainio keksintö jos on vaikee kääntää kylkeä. kokeilin kankaanpään kuntout.laitoksessa. mistähän niitä vois ostaa itselleen?

Tiibet

• Sr. Member
« Vastaus #11 : Tammikuu 13, 2007, 19:49:50 »
Hei Sirpa!

Onhan se moottorisänky mahtava, Unikulman petejä, eli kallishan se aikoinaan toki oli, mutta sen kustannuksenhan toiset kunnat hyväksyvät joksikin (sana on hukassa) vammaisvälineeksi ja antavat siihen tukea. Sen saa eri asentoihin kaukosäätimellä ja hieronnassa voi säätää voimakkuutta, värähtelyn taajuutta tai sitten voi valita ns. rentoutushieronnan, jolloin se huruttelee aikansa 3 jaksoa, joiden välissä se pitää taukoa. Muuten tuo rentoutus on kivaa, mutta jesta jos rentoutuu niin, että meinaa nukahtaa just sen paussin aikana, niin sitä suorastaan säikähtää kun se uudelleen hurahtaa käyntiin  ;D
Liukulakanoiksi voi käyttää ainakin tuon em. liikkeen silkkilakanoita, jotka nekään eivät sitten mitään halpoja ole. Mahtaa niitä muuallakin olla myynnissä. Ne ovat kyllä näppäriä tuon kääntymisen suhteen ja varsinkin, jos toisen pitää kääntää liikuntakyvytöntä henkilöä. Tosin ainakin tuohon toisen kääntämiseen riittää sellainen osalakanakin, joka on keskivartalon kohdalla, eli taloudellisesti ajatteleva voi pätkiä yhden lakanan kolmeen osaan ja käyttää niitä poikkilakanoina. Se missä nuo lakanat eivät saa minulta pisteitä on se, miten niihin takertuu kuivankarheat ja halkeilevat kantapäät kiinni.

Jykä

• Jr. Member
  • **
« Vastaus #12 : Tammikuu 14, 2007, 13:49:35 »
Moikka!

mä kyselin aikanaan itelle sitä liukulakanaa eri liikkeistä ja laitoksista, mut ei niitä saanu mistään ostaa. jokaine paikka sanoi et he on tehny ite, tai teettäny.

-mulla käytös kompressori käyttöinen patja joka tyhjenee ja täyttyy koko ajan eri osiltaan. se on siks ettei tul makuhaavoja.

-patja on varmaan hyvä siihen ettei tul makuhaavoja, mut ei mitenkään muuten mukava.

-mulla oli sellanen tempur patja et se muotoutuu ruumiinlämmön mukaan eri asentoon, mut en tykänny yhtään kun oli ihan liian kova. messuilla juttelin edustajan kanssa ja hän epäili syyksi sitä kun mulla on makuuhuoneessa tosi viileetä et hyvä nukkuu, mut tää patja vaatii lämpimän tilan toimiakseen. messuilla koitin siinä osastolla ja se oli mielettömän mukava. sillä erolla et messuilla oli lisäksi sijauspatja, jossa päällä 2,5 cm ihan vetelä kerros.

-mulla nykyään sängyssä lämmitys, et nyt se patja vois hyvin toimia. heippa kaikil ja jaksuja! -jykä-

termo

• Ex-member
« Vastaus #13 : Tammikuu 15, 2007, 02:58:59 »
Mulla on semmoiset halvemmat versiot Tempurista. Ostin Jyskistä tarjouksesta moottorisängyn, johon kuului Sensus-patja. Tuntui vähän kovalta semmoisenaan ja hain myöhemmin siihen kuuluvan Sensus-petarin ja sitten ostin anatomisen Sensus-tyynynkin. Mukava siinä on ollut köllötellä, kun muotoutuu lämmöstä vartalon mukaisesti. Kyljin makuukin luonnistuu oikeassa asennossa, se oli tuossa joulun maissa vähiten kivulias asento. Silloin hikoilin lakanan läpi patjanpäälliseenkin. Torstaina pesin hien mukana imeytyneet lääkkeenhajut pois päällisestä, helppo vetoketjuirrotus, kuivui vuorokaudessa ja säilytti mittansa, oli helppo laittaa takaisinkin. Näitä patjoja, tyynyjä ei tarvitse hakata mattopiiskalla, ovat allergiaystävällisistä materiaalia eikä niitä saa laittaa pakkaseen tuulettumaan.

YIT

• Jr. Member
  • **
« Vastaus #14 : Heinäkuu 15, 2020, 01:24:55 »
Onko kellään kokemusta HR42 vaahtomuovipatjasta? Kyseessä on  kimmovaahtomuovi, jota mainostetaan selkäkipuisille.

https://www.muovijalelu.fi/vaahtomuovin-valintaopas/