Kirjoittaja Aihe: Patjat ja tyynyt  (Luettu 16481 kertaa)

YIT

• Jr. Member
  • **
Vs: Patjat ja tyynyt
« Vastaus #30 : Elokuu 11, 2020, 02:03:03 »
Kai se on nyt uskottava, että ei kannata nukkua millä tahansa patjalla, kun löysin tällaisenkin: "Huono patja voi aiheuttaa katkonaista unta, yöllistä heräilyä tai selkä-, hartia- ja olkapääkipua, sanoo fysioterapeutti Maria Sihvola Selkäliitosta. Patjan huonouden huomaa yleensä siitä, että heräilee monta kertaa yössä. Lihakset voivat tuntua jäykiltä, ja asentoa joutuu vaihtamaan monta kertaa. Kehoon voi kohdistua ikävää painetta, ja raajat voivat puutua. Tärkeintä Sihvolan mukaan on, että patja on riittävän tukeva, tarpeeksi joustava ja paksu. Terveelle ihmiselle sopii 10–15 sentin paksuinen hyvälaatuinen patja." (Siis terveelle eikä välttämättä selkävaivaiselle.)  :-\

Jutussa haastateltiin myös vuodekauppiaita: Toinen väitti, että eniten myyty patjatyyppi on jenkkisänky hintaluokassa 600–800 euroa, toisen mukaan runkosängyt ovat ylivoimaisesti eniten myytyjä ja niistä ostetuimman hinta on noin 4 000 euroa. Siis neljätuhatta euroa????? Siis tuhatta eikä sataa!!! Voiko sängyt todellakin maksaa tuhansia euroja??? Miten kellään voi olla noin paljon rahaa????

Minä olen jo lähes 60-vuotias eikä minulla ole ollut edes sataa euroa tavallisen vaahtomuovipatjan ostamiseen. Oikeesti, tää on todella väärin, tää on ihan perseestä että hyvinvointisuomi sysää vammaiset tällaiseen paskaan samalla kun terveet ihmiset ostelee kerran kymmenessä vuodessa monta sataa euroa maksavia patjoja. Kiitos Kela taas kerran tuhannesti.  :-[ :-[

Kipee

• Jr. Member
  • **
  • "Ei oo pakko jos ei taho!"
« Vastaus #31 : Elokuu 11, 2020, 07:55:16 »
Hyvät patjat ovat arvokkaita eikä hinnoissa tunnu olevan ylärajaa - niin kuin ei minkään muidenkaan tuotteiden kohdalla nykyään. Tässä minun henkilökohtainen mielipiteeni patja-asiaa:

Jenkkisängyt ovat turhia. Ne ovat suuria ja näyttäviä. On korkeutta ja leveyttä aivan tolkuttomasti. Jenkkisängyssähän on alla yksi tai kaksi runkosänkyä jotka ovat periaatteessa sellaisenaankin nukuttavia petaupatjan kanssa. Niiden päälle on laitettu leveä patja joka kävisi sellaisenaankin tavalliseen sänkyyn. Halvimmat ovat todella huonoja nukkua ja pilaavat selän tai eivät ainakaan sitä paranna! Kaikista kalleimmat ovat varmasti hyviä.

Kun ei voi laittaa rahaa tuhansia euroja patjaan ja sänkyyn niin kannattaa unohtaa jenkkisänky. Kannattaa valita tavalliseen sänkyyn hyvä patja ja petauspatja tai omilla jaloillaan seisova runkopatja ja petauspatja.

Itse pidän pussijousitetusta patjasta joka myötäilee vartaloani eikä paina mihinkään kohtaan. Itse maksoin hieman yli 200 euroa hyvälaatuisesta patjasta. Joskus sellaisia saattaa saada 150 eurolla, mutta tuskin halvemmalla. Miehelläni on omalla puolellaan sänkyä jokin ikivanha patja jolle eksyessäni kauhistun sitä miten selkäni menee mutkalle. Hän tekee oman patjaostoksensa sitten, kun hän kokee sen olevan ajankohtainen. Meillä on patjojen päällä kokoleveä petauspatja. Toimiva systeemi!

Mitä patjojen käyttöikään tulee niin sitä on vaikea sanoa. Siihen vaikuttaa patjan laatu ja nukkujan paino. Itse uskoisin nukkuvani keskivertoa kovemmalla patjallani jopa 10v sillä olen suhteellisen kevyt. Mikäli olisin valinnut pehmeämmän pussijousituksen niin se olisi löystynyt nopeammin jolloin käyttöikä olisi lyhentynyt.

Joku tykkää vaahtomuovi- ja toinen taas geelipatjasta. Minä tykkään pussijousitetusta. Petauspatjat ovat oma maailmansa joiden hinnoissa ei myöskään ole ylärajaa. Rahalla saa ja hevosella pääsee! Irrotettava ja pestävä päällinen on mielestäni hyvä juttu!

Kannattaa kertoa patjaostoksilla ollessaan myyjälle toiveensa ja ihan suoraan sen minkä verran on mahdollista käyttää rahaa. Tärkeintä on testata patjoja ihan makuullaan kaikissa asennoissa! Valitseminen on vaikeata. Luottakaa myyjiin. He tekevät varmasti parhaansa löytääkseen hyvän vaihtoehdon.

Mitä käytettyihin patjoihin tulee niin välillä voi käydä tuuria. Minä esim. jouduin luopumaan pari vuotta vanhasta erittäin hyvälaatuisesta runkosängystäni muuton vuoksi. Uudessa kodissani sille ei ollut käyttöä eikä tilaa säilyttääkään. Myin sen netissä pilkkahinnalla.

YIT

• Jr. Member
  • **
« Vastaus #32 : Elokuu 11, 2020, 16:33:59 »
Kiitos neuvoista.  :) Minä olen yrittänyt löytää patjan paksuuden kaavaa, mutta sellaista ei anneta missään, vaikka fysiikan lait puoltavat mielestäni näkemystäni, että patjalta vaadittu paksuu riippuu ihmisen kurvikkuudesta.

Jos hartioiden ja vyötärön leveyden erotus on esim. 14 cm, ja jos oletetaan yksinkertaisuuden vuoksi että ihminen nukkuisi kyljellään suorana kuin paperinukke, niin esim. 7 sentin patja ei silloin riitä. Koska jos patja on riittävän pehmeä, jotta vyötärön kapeinkin kohta koskettaa patjaa, silloin hartioiden uloin kohta on jo litistänyt patjan 0,1 mm:n paksuiseksi eli hartiat ovat jo kiinni vuoteen pohjassa, mikä heikentää verekiertoa. (Ja sama lonkan tai vaihtoehtoisesti lantion kohdalla.) Ilmankos käteni ovat aina puutuneet nukkuessa ja nukkumispuolen reidessäni on aineenvaihduntahäiriö ja hermovaurio... :(

Nyt pitäisi tietää vielä, kuinka paksu kerros 30 kiloista vaahtomuovia tarvitaan, jotta myös hartiat ja lonkka/lantio lepäävät riittävän pehmustemäärän päällä. (En tosin osaa arvioida sitäkään, olisiko se 30-kiloinen minulle upottavuudeltaan sopivaa, mutta se olisi ainakin sillä lailla turvallinen valinta, että 30 kg/neliö edustaa keskimääräistä kovuutta. Lähes kaikkien lähteiden mukaan selkäkipupotilaan patja ei siis saa olla liian kova eikä liian pehmeä. Ja patjan kovuus määräytyy ainakin kivuttomilla painon mukaan, joka on minulla kai keskimääräinen eli n. 62 kg.)

Ja HUOM: älkää antako F-alkuisten vaahtomuovipatjojakoodien hämätä! F-alkuisten koodien perässä oleva numerosarja EI kerro vaahtomuovin ominaispainoa toisin kuin E-alkuisten koodien numerosarja: F30-vaahtomuovipatjan ominaispaino on vain 25 kg/neliö samalla kuin E30-patjan painoluokka on 30kg/neliö.

Jos patja olisi 14 cm paksu, paperinukkeasennossa olevien hartioiden alle jäisi ehkä puoleen (=7 cm) alkuperäisestä paksuudestaan (=14 cm) litistynyt vaahtomuovikerros olettaen ettei vyötärön kapein kohta uppoaisi lainkaan patjan sisään. Intuitioni sanoo, että mitä vähemmän vaahtomuovi joutuu litistymään ihmisen alla, sitä pidempään sen rakenne säilyy joustavana. Eli paksumpi patja olisi siten aina ohuempaa kantavampi ja kestävämpi. Jos intuitioni on oikeassa, niin miksi oppaissa puhutaan lähinnä vaahtomuovin painon kanssa korreloivasta kovuudesta eikä vaahtomuovikerroksen paksuudesta?

YIT

• Jr. Member
  • **
« Vastaus #33 : Elokuu 11, 2020, 20:15:52 »
Korjaus edelliseen: en tiedä sittenkään, onko 30-kiloinen vaahtomuovi keskimääräisen kovaa/pehmeää mutta sekä Etola että kotimaiset valmistajat suosittelevat, ettei aikuinen nukkuisi sitä kevyemmän vaahtomuovin päällä.

MaKo

• Global Moderator
« Vastaus #34 : Elokuu 12, 2020, 22:55:33 »
Patjoissa kannattaa myös huolehtia siitä, että kääntää sen tarpeeksi usein ettei se painu samasta kohtaa Meillä on niin, että JOKA kerta lakanoita vaihtaessa koko sängyn levyinen memory foam petauspatja käännetään nurinpäin ja pääpuolet jalkopäähän. Patja on jo vuosia vanha, mutta edelleenkin kuin uusi.
Suolistosyöpä 2011-2013
Hermovaurio jalkaan 2012
Työkyvyttömyyseläkkeelle 2014

YIT

• Jr. Member
  • **
« Vastaus #35 : Elokuu 12, 2020, 23:00:01 »
Eikös memoryfoam paina kamalan paljon. Kahdestaanko te sitä kääntelette?

MaKo

• Global Moderator
« Vastaus #36 : Elokuu 13, 2020, 22:54:03 »
Juu, painaa paljon  ::)   Yhdessä käännetään, tai sitten mies on jo yksinään kääntänyt kun alan apuja kyselemään  :vihellys:
Suolistosyöpä 2011-2013
Hermovaurio jalkaan 2012
Työkyvyttömyyseläkkeelle 2014

Kipee

• Jr. Member
  • **
« Vastaus #37 : Elokuu 15, 2020, 09:54:21 »
Patjojen kääntely on tosiaan hyväksi patjoille.

Mitä vaahtomuovipatjojen paksuuteen tulee niin aikuisen patjan tulisi olla vähintään 10-15cm paksu. Tarvittava paksuus riippuu vaahtomuovin laadusta, nukkujan painosta ja mieltymyksestä. Minä ja mieheni teetimme aikoinaan vaahtomuovipatjan mieheni toiveesta. Se oli yli 20cm paksu.
Vaahtomuovipatjaa käyttäessä kannattaa olla erityisen tarkka alustasta! Sängyssä tulee olla ehdottomasti sälepohja!!!

YIT

• Jr. Member
  • **
« Vastaus #38 : Elokuu 15, 2020, 17:11:19 »
(Se 10-15 cm:n vähimmäissuositus koskee terveitä.)

Osaatko kertoa, mitä etua miehellesi oli 20 cm:n paksuudesta?

Kipee

• Jr. Member
  • **
« Vastaus #39 : Elokuu 16, 2020, 07:37:45 »
Nyt en osaa sanoa olisiko ohuempi ollut yhtä hyvä. Patja oli laadukas ja pitkäikäinen. Se ostettiin vaahtomuovia myyvästä erikoisliikkeestä. Myyjä valitsi meille sopivan laadun.Kannattaa luottaa erikoisliikkeen myyjään mikäli haluaa hyvän ja pitkäikäisen patjan. Tavallisissa huonekaluliikkeissä myytävät vaahtomuovipatjat ovat pääosin lapsille ja tilapäiskäyttöön tarkoitettuja. Jatkuvassa aikuisten käytössä ne eivät kestä kauan.

YIT

• Jr. Member
  • **
« Vastaus #40 : Elokuu 19, 2020, 00:09:37 »
Minä kritisoisin sitä, että jos ei halua ostaa tavallista nopeammin lässähtävää profiloitua vaahtomuovia, normaalipainoisen ihmisen on pakko valita vaahtomuvia tai vaahtomuovipatjaa ostaessaan joko 25-kiloinen vaahtomuovi (=E25), joka soveltuu parhaiten 45-kiloiselle lapselle (painohaarukka 30-60 kg) taikka 30-kiloinen (E30), joka soveltuu parhaiten lähteestä riippuen joko 70- tai 75-kiloiselle (painohaarukka 60-80/90 kg). Laskin tuosta että 60-kiloa ja rapiat painavalle sopisi parhaiten 28-kiloinen vaahtomuovi, mutta sellaista ei myydä missään. Todella hassua, että 61-kiloisen ja 90-kiloisen oletetaan nukkuvan  samanlaisella patjalla.  :o

hiker

• Global Moderator
  • I'm Okay. My biggest lie.
« Vastaus #41 : Elokuu 19, 2020, 17:28:19 »
Kuten oletkin huomannut se, mikä sopii toiselle ei välttämättä sovi toiselle, vaikka olisivat täysin saman painoisia. Ruumiinrakenne voi olla täysin erilainen tai vaikkapa toisella on ongelmia selässä ja toisella lonkassa. Nuo vaahtomuovipatjoihin liitetyt kilomäärät ovat vain suuntaa antavia. Parasta olisi, jos pääsisit kokeilemaan erilaisia patjoja.

Minun ratkaisuni on ollut jo vuosikaudet ostaa ikivanhojen runkopatjojen päälle uudet petauspatjat ja itselleni lisäksi vielä pienen kehoni kokoinen pala memory foamia. Systeemi on toiminut hyvin jo vuosikaudet eikä ole tullut kalliiksikaan.
Lanne- ja kaularangan ongelmat hermojuurivaurioiden kera
Polven artrofibroosi
Kolmoishermosärky ja -vaurio
Mieliala- ja syömishäiriö

YIT

• Jr. Member
  • **
« Vastaus #42 : Elokuu 20, 2020, 00:20:28 »
Mitä tarkoitat tarkkaan ottaen petauspatjalla?  :)

Kun petauspatjat tulivat markkinoille, ne olivat alle sentin paksuisia ja niiden täytteenä oli tekokuituvanua. Tänään joku saattaa kutsua jopa  7 sentin paksuista vaahtomuovipatjaa - joita siis myytiin ainakin ennen ihan vain patjan nimikkeellä - petauspatjaksi.  ::)

Kaikkein ihmeellisin asia on  mielestäni "patjansuojus". Kyllähän sellaisia on ollut aina, mutta niitä kutsuttiin aikaisemmin lakanoiksi.  ;D

YIT

• Jr. Member
  • **
« Vastaus #43 : Elokuu 20, 2020, 00:24:39 »
Korjaus: petarit olivat noin sentin pakuisia.

YIT

• Jr. Member
  • **
« Vastaus #44 : Elokuu 20, 2020, 05:38:58 »
Korjaus aiempaan postaukseeni: nyt näyttäisi siltä, että jos ei halua hengittää palonestoaineita 8-10/24 h, jos patjan pitäisi olla vähintään 10  cm paksu, ja jos sen pitää olla täysmuovia eikä profiloitua, valittavana on enää kaksi vaahtomuovilaatua: joko 23-kiloinen, jota ei siis suositella jatkuvaan käyttöön yli 60-kiloisille tai sitten 30-kiloinen.

Leikkasin saksilla viillon lässähtäneeseen patjaani ja sieltä paljastui vaaleansininen leikkauspinta. Ko. väri tarkoittaa, että kyseessä on juurikin tuo kevyempi ja halvempi eli 23-kiloinen. (Ainakin jos patjan muovi on valmistettu Suomessa, koska kyseessä on ilmeisesti kansallinen värikoodi.) Kyseisenen patja oli kyllä ihmeen jämäkän tuntuinen ehkä tuollaiset neljä ensimmäistä käyttövuotta. Ostin sen siis käytettynä, ja tarkistin vaahtomuovin kunnon patjan hankittuani. Eli voipi olla, että jos ostaisin tuon kevyemmän patjan, se saattaisi palvella hyvinkin esim. 6 vuotta. Muistan, että ko. patja tuntui "uutena" samaan aikaan sekä jämäkältä että pehmeältä. Ainakin se minimoisi varmaankin puutumisongelman, kunnes menettäisi kimmoisuutensa, mutta eihän mikään ole muutenkaan ikuista. Kevyt patja on siitäkin hyvä, että se on helpompi kääntää ja jos patjaa kääntelee tiuhaan, se palvelee käsittääkseni tupla-ajan. Eli jos patja kestää kääntelemättä jopa 6 vuotta, niin ehkä se kestää viikoittain käännellen jopa 12 vuotta?