Kirjoittaja Aihe: Työttömänä ja sairaana työnhaku  (Luettu 26687 kertaa)

Peikko

• Sr. Member
  • :)
Vs: Työttömänä ja sairaana työnhaku
« Vastaus #15 : Lokakuu 08, 2014, 00:55:47 »
isoja on luvut työttömistä sairaista  ~:/
onneksi nämä asiat ei vaivaa päätä usein,
ainoastaan silloin kun uusia lausuntoja joutuu hommaamaan,
ja hyvä näin.
rikki niskasta varpaisiin

Pilvi

• Ex-member
« Vastaus #16 : Lokakuu 13, 2014, 20:44:27 »
Nelli, siis noin kauan olet siellä työkkärissä roikkunut? Mitä lääkärintodistuksia sinne sitten viet? Koskapa voisi luulla, että jos on lääkärintodistuksia, niin sitten on työkyvytön eikä pitäisi siellä työkkärin listoilla olla. Niin. Niin siitä luulisi. On tämä touhua. Eipä siellä työkkärissä enää usein tarvitse käydä, kun on toimistoja suljettu.  Sieltähän soitetaan, sitäkin harvoin. Kun olen niissä työkokeiluissa käynyt ja negatiiviset kommentit saanut työkunnostani, niin nythän sekin asia viime kerralla asioidessani työkkärin "tädin" kanssa selvisi: ei siellä ole missään ylhäällä niitä työantajien lausuntoja! Hieman ihmettelin asiaa, johon virkailija totesi, että taisihan se työnantaja tosiaan silloin soittaa sen palautteen. Mutta muistiko hän sitä? Eipä selvinnyt. Luulisi, että ne palautteet on tärkeää tietoa minusta.

Kiitos, Erin, linkistä. Tuota olen uumoillut, että paljon on vajaakuntoisia työnhakijoina.

Nelli

• Hero Member
« Vastaus #17 : Lokakuu 13, 2014, 22:52:28 »
Pilvi, mie olin työttömänä työnhakija muutaman kuukauden ennen kuin miun selkä leikattiin. Leikkauksen
jälkeen olin vuoden s.päivärahalla, sitten yritin hakea kuntoutustukea jota en saanut, joten olin
vuoden liiton päivärahoilla ja nyt olen taas vuoden s.päivärahalla.

Olen ollut koko ajan työkkärin kirjoilla työttömänä työnhakijana, kun koskaan ei voi tietää saako kelasta
sairaspäivärahaa vai ei, niin saan ainakin liiton päivärahat.
Työkkäriin kun vien nuo lääkärintodistukset, että olen työkyvytön, niin eivät yritä laittaa mihinkään kurssille
yms. kun olen päivärahoilla.

Nelli
M51.1 Prolapsus disci i.v.L4/5 centralis L23.0 Eczema allergicum L40.0 Psorasis S82.6 Status post frctura malleolis lateralis l.dx M23.3 Ruptura menisc. M54.Sacra lumbalgia   Oikoniska M54.1 Radiculopathia extremites indefieror l.dx F.45.4 Pitkäaik. kipuoire M51.3 L4-S1 MODIC 2 R29.8 Hermojärjestelm

Pilvi

• Ex-member
« Vastaus #18 : Lokakuu 14, 2014, 09:59:34 »
Niin. Juuri noin, kun on sairaslomalla. Mutta jos ei kela hyväksy sairaslomaa, niin sitten on vaan työtön ja sitten onkin jo eri jutut esim. työkkärin kanssa. Olen vain tosi turhautunut työnhakuun ja niihin pätkiin, kun olen ollut töissä enkä kuitenkaan ole oikein pärjännyt siellä näiden särkyjen kanssa. Saan sitten huonon työntekijän leiman ja alallani on kuitenkin aika pienet piirit. Alanvaihto? Siihenhän kukaan ei ole osannut vastata, mitä pystyisin tekemään. Enkä itse ymmärrä, miten jaksaisin/pystyisin opiskella.  Alkaa toi ikäkin tulemaan jo vastaan ilman sairauksiakin, siis työnhaussa.

MaKo

• Global Moderator
« Vastaus #19 : Lokakuu 14, 2014, 16:44:28 »
Pilvi, mä mietin että miten niin Kela ei hyväksy sairauslomaa  ~:/
Pakkohan sen on jos on lääkärin kirjoittama, kai ??????
Kun mun sairauspäivät Kelassa oli käytetty loppuun, eikä päätöstä kuntoutustuesta ollut vielä tullut, olin minäkin työkkärin kirjoissa jotta sain liiton päivärahat. Mulla oli kuitenkin työsuhde voimassa ja olin työkyvytön...
Kovin ihmettelin tuota, mutta kyllä noi kuviot sitten mulle selvis kun kyselin riittävästi  :thumbsup:
Suolistosyöpä 2011-2013
Hermovaurio jalkaan 2012
Työkyvyttömyyseläkkeelle 2014

Pilvi

• Ex-member
« Vastaus #20 : Lokakuu 14, 2014, 17:16:24 »
No kelasta tulee päätös, ettei sairaslomaa ole hyväksytty. Niitä päätöksiä minulla ei enää ole tallessa, mutta ne meni jotenkin tyyliin, että lääkitystä voi lisätä  ja toisessa että en voi enää olla niin sairas, että se työkykyyn vaikuttaa. Olen kerran saanut hylyn 2 viikon sairaslomasta ja kerran sitten pidemmästä, jossa oli jo b-lausunto mukana. Ja diagnoosit oli kuitenkin sellaisia, että periaatteessa niistä voi saada sairaslomaa. Ilmeisesti nämä menee siihen piikkiin, että olen työtön. Ja voihan sitä sairaana olla työtönkin, eihän se sitä haittaa yhtään  :-[ .

hiker

• Global Moderator
  • I'm Okay. My biggest lie.
« Vastaus #21 : Lokakuu 14, 2014, 21:14:47 »
Minä olen myös saanut kerran hylyn, kun en ollut paikalla lähettämässä pyydettyjä tutkimustuloksia. Muuttivat päätöksen pikaisesti saatuaan paperit. Toisen kerran ilmoittivat, mitkä asiat lääkärin tulee selvittää ennen kuin voivat tehdä myönteisen päätöksen. Molemmat olivat useiden kuukausien s-lomia.
Lanne- ja kaularangan ongelmat hermojuurivaurioiden kera
Polven artrofibroosi
Kolmoishermosärky ja -vaurio
Mieliala- ja syömishäiriö

Kaustinen

• Administrator
  • Elä elämäsi hymyillen, hymyillen läpi kyynelten!
« Vastaus #22 : Lokakuu 14, 2014, 22:00:17 »
Ikävä kyllä, ihan oman kokemuksen perusteella on aivan eri asia Kelan näkökulmasta, oletko sairaana töistä vai työttömänä  :-X
"Älä sinä tyttö koskaan katkeroidu, sillä sitten ei enää mikään auta!"
- mummu -

Psoriasiartropatia/moninkertainen sekundäärinen nivelrikko
HMS/EDS
Määrittämätön nikamasairaus
Kiertäjäkalvosinoireyhtymä
Kilpirauhasen vajaatoiminta
Uniapnea
Metabolinen oireyhtymä
Essentiaalinen verenpainetauti

goblin

• Jr. Member
  • **
« Vastaus #23 : Marraskuu 18, 2014, 20:29:46 »
Järjestelmä on tosiaan ihmeellinen jos ja kun sitä ei ymmärrä. Minä jouduin muutama vuosi sitten sairaslomalle ja tuntui siltä etten niitä töitä pysty ikinä enää tekemäänkään. Menin sitten te-toimistoon ja sain siellä erittäin hyvää palvelua ja päädyin sitten työeläkevakuutusyhtiön kuntoutukseen. Tämä on suomennettuna että opiskelin uuden ammatin. Se kyllä ihmettytti, ettei vakuutusyhtiöltä tullut minkäänlaista kyselyä miten on mennyt tai mitä tapahtuu kuntoutuksen aikana.
Olin sitten kesätöissä uudessa ammatissani joka loppui nyt syksyllä. Sekin työ piti tehdä hammasta purren ja lääkkeitä syöden. En enää keksi itselleni helpompaa työtä.

Otin yhteyttä hyvissä ajoin te-toimistoon ennen töiden loppumista ja sieltä luvattiin, että kysellään vakuutusyhtiöltä näitä työkokeiluja. En niistä tiedä yhtään mitään. Mutta nyt ymmärsin edellisistä kirjoituksista, että ne ovat ilmeisesti työtä palkatta. Eipä ole mitään kuulunut, nyt se palvelu sitten ei ollutkaan niin hyvää. Ehkä sitten nämä asiat kestävät pitkään.

Ihmettelen vaan sitä miten nyt voin edes hakea töitä, kun olen edelleen sairaslomalla. Jos joku vaikka vahingossa haluaisikin palkata minut joutuisin sanomaan, tulen mielelläni teille töihin, mutta aloitan sen kuitenkin noin puolen vuoden sairaslomalla ja sen jälkeen vielä tarkennetaan tilannetta.

Olen jo kerran käynyt kelassa kysymässä mitä pitäisi tehdä. Eivät osanneet vastata. Ihmettelen miksi niillä on yleensä niitä toimistoja kun eivät tiedä siellä mitään. Nyt olen varannut ajan kelaan ja kirjoitin viestin tilaanteestani ja sanoin haluavani sellaisen virkailijan joka osaa vastata. Saa nähdä.

Peikko

• Sr. Member
« Vastaus #24 : Marraskuu 18, 2014, 23:40:40 »
goblin, onnea uudesta ammatista  :thumbup:
jospa joskus vielä voit sitä tehdä työksesi, se olisi hyvä.
Toivotaan että saat Kelalta hyviä käytännön neuvoja asian etenemiseen,
saako kysyä? Kelan vai vakuutusyhtiön kautta saat toimeentulosi tällä hetkellä?
ovat kuitenkin hyväksyneet pitkän sairauslomasi?
Paranemista  :hoiva: ja jaksamista neuvojen viidakkoon  :thumbsup:

Pilvi

• Ex-member
« Vastaus #25 : Marraskuu 19, 2014, 10:29:01 »
Työkokeilu on kohdallani ollut sitä (kun ei ole ollut mitään vakuutusyhtiötä kuviossa mukana, niillä ehkä eri käytäntö), että olen saanut työttömyyspäivärahan ja siihen päälle 9 euron kulukorvauksen, joka kai tarkoitettu esim. matkakuluihin, mutta esim minulla eivät ole aina siihen edes riittäneet. Muistaakseni yksi työkokeilu oli sairasloman aikana. Työkokeilun työpäivän pituuden ja sen monena päivänä käy, voi sopia tilanteelleen sopivaksi. Työnantajalle tuosta ei koidu mitään kustannuksia. Itse olen pettynyt siihen, että työkkäristä ei löydykään niitä työnantajien palautteita. Olen kolme kertaa ollut ja joka kerta  palautteena, että työkykyni ei ole hyvä, eivät palkkaisi. Mutta sitä tietoa ei ole missään ylhäällä???? Eikö se olisi tosi tärkeää tietoa. Sitten aina vain todetaan, että voin tehdä sitä samaa työtä (jota en ole oikein edes työkokeilussa pystynyt kunnolla). Nyt minulla on menossa jonkinmoinen työkyvyn selvitys, saas nähdä tapahtuuko mitään eli saanko mitään avokuntotusta.

Hankalia nämä jutut ovat ja tosiaan, kun törmää eri paikoissa eri ohjeisiin ja neuvoihin ja aikaa kuluu... Mutta jos kesätyökin tuotti sinulle, Goblin, kipua ja tuskaa, niin onko työelämä vielä ajankohtaista? Olethan saanut sairaslomaakin. Itseni historia viimeisen noin 10 vuoden ajalta se, että ne vähätkin työsuhteet epäonnistuneet terveyden takia (työkokeilut mukaan lukien) ja silti vain olen virallisesti täysin työkykyinen. Kerran olen ollut vähän pitemmällä (melkein vuosi) sairaslomalla, sitten jokunen pätkä. Töitä pitäisi hakea, vaikka ei ole juuri terveyden puolesta kykyä. Vaikea niitä on nyt saadakaan, kun on täysin terveitäkin työttömiä. Nyt tosin terveyteni on pitkästä aikaa selvityksen alla. Siihen on jopa jo tehty suunnitelmaa, miten voisin kuntoutua, kunhan löytyisi maksaja.

Jaksamista Goblin, näiden  asioiden viidakossa.  :hoiva:

Peikko

• Sr. Member
« Vastaus #26 : Marraskuu 19, 2014, 11:00:04 »
Ihmeelliselle tuntuu jos niistä ei jää mitään tietoa minnekään,
kuinka työkokeilu on mennyt?
Pilvi, jäin miettimään tuota
Olen kolme kertaa ollut ja joka kerta  palautteena, että työkykyni ei ole hyvä, eivät palkkaisi. Mutta sitä tietoa ei ole missään ylhäällä???? Eikö se olisi tosi tärkeää tietoa. Sitten aina vain todetaan, että voin tehdä sitä samaa työtä (jota en ole oikein edes työkokeilussa pystynyt kunnolla).
olisiko tuollaisista työkokeiluista mahdollisuus
pyytää itselleen työnanjan palautetta työkyvystä ihan paperilla?
olisi silloin näyttää lääkärille joku dokumentti, kun tekee lausuntoa työkyvystä.

Pilvi

• Ex-member
« Vastaus #27 : Marraskuu 19, 2014, 12:37:26 »
Ekasta työkokeilusta sain pyytämättä työnantajalta myös itselleni sen palautelapun. Sitten olen luullut, että totta kai se palaute menee työkkäriin niin, että se on siellä jossain ylhäällä. Vasta tänä syksynä uuden virkailijan kanssa jutellessani selvisi, ettei niitten tiedostoissa olekaan mitään ylhäällä (kun viittasin juuri näihin kokemuksiini). Joten en ole tajunnut niitä pyytää itselleni, kun näin tietokoneaikana pitää itsestään selvänä, että työkokeilutiedot on siellä minun tiedoissani myös ylhäällä! Eikös se ole kokeilun tarkoitus, että saavat tietoa? Nämäkin on sarjassa asioita, joita oppii vain kantapään kautta.  >:(

goblin

• Jr. Member
  • **
« Vastaus #28 : Marraskuu 19, 2014, 17:58:21 »
Kiitos, kiitos. Saan tällä hetkellä peruspäivärahaa eli se kai on suomennettuna työttömyyskorvausta. Siihen tulee jopa "huima" korotusosa, johtuen pitkästä työhistoriasta. Vakuutusyhtiö maksoi sen ajan kun oli koulutusta, kesäloman ajalta eivät maksaneet. Olin siihen korvaukseen aika tyytyväinen. Olin katsovinani Te-toimiston sivuilta, että sinne voi ilmottautua sairaaksi, mutta siitä sitten seuraa korvauksen uudelleenlaskenta joka omasta mielesteni on pienempi kuin se normaali työttömyyskorvaus. En nyt löytänyt sitä uudestaan vaikka yritin etsiä. Sairaalaan ei kuitenkaan kannata joutua jos saa työttömyyskorvausta. Tämä lainaus on suoraan te-toimiston sivuilta: "Sairaalassa tapahtuvasta hoidosta on aina ilmoitettava työ- ja elinkeinotoimistoon. Sairaala- tai laitoshoito on työmarkkinoilla olon este eikä työnhakijalla ole oikeutta työttömyysetuuteen sairaala- tai laitoshoidon ajalta."

Olihan se hienoa saada uusi ammatti, mutta kun en sitäkään pysty tekemään. En ole koskaan ollut työtä vieroksuva ja nytkin tekisin jos vain olisi jotain mitä pystyy tekemään. Näyttää kuitenkin huonolta. Sekään ei yhtään helpota, että on tuota ikääkin kertynyt jo reilusti yli 50. Se vaan on niin, että tämän ikäisellä ei ole enää mitään arvoa työntajan mielestä. Nuorempiakin jo potkitaan pihalle. Näin tuossa kesällä työministeri Ihalaisen kirjoituksen, jossa kehotettiin työnantajia palkkamaan myös ikääntyneitä ihmisiä. Taisi mennä kirjoitus harakoille. Jos paikat olisivat kunnossa niin kyllä sitten jonkun työn varmasti löytäisin. Ei välttämättä olisi mieluisin mutta kyllä ne paskaduunitkin joku tekee.

Minä olen sen huomannut, että kaikista suorituksista pitää ottaa itselle dokumentit talteen ja pitää niistä kiinni kynsin hampain kunnes ne on saatu johonkin järjestelmään. Sittenkin pitää vielä säilyttää itsellä jos vaikka joku te-toimiston kovalevy poksahtaa ja tiedot lentää jonnekin bittiavaruuteen.

Sekin on minusta jotenkin ihmeellistä kun ilmoitin te-toimistoon elokuussa, että työt loppuvat syyskuussa. Soittivat minulle aika nopeasti ilmoituksen jälkeen ja kuittasivat sen vastaanotetuksi. Sitten kehottivat odottaa kutsua käymään te-toimistossa. Kysyin vielä voinko mennä sinne ilman kutsua käymään ja virkailija vastasi "et voi." Kun kutsua ei ole kuulunut ja muutenkin kävin siellä te-toimiston nettisivuilla katselemassa tietojani, niin minulla on siellä tapaaminen ensi huhtikuussa. En sitten ilmeisti kuulu enää A1-luokkaan ainakaan kiirrellisyysmielessä.

Odottelen nyt kuitenkin sitä työeläkelaitoksen työkokeilua, jos siitä tulis jotain. Käynyt sellainen asia mielessä, kun aikaisemmin asioin siellä te-toimistossa ja kaikki toimi hyvin, niin virkailija sanoi minulle silloin, että usein loppuvuodesta kaikki varat mitä on ollut käytössä mitä on myönnetty mitä mihinkin tarkoitukseen, ovat yleensä jo käytetyt. Jos sitten ensi vuonna tärppäisi.

Peikko

• Sr. Member
« Vastaus #29 : Marraskuu 19, 2014, 18:59:30 »
näin se menee,
meistä yli 50 yritetään väkisin tehdä työkykyisiä paperilla,
vaikka muut asiat kertoo toista,
tai yritetään kouluttaa/ koulutetaan uuteen ammattiin jota ei välttämättä pysty tekemään,
kunhan saadaan tilastoja kauniimmaksi.
Olen usein miettinyt,
jos tuo koulutus raha saataisin nopeisiin toimenpiteisiin sairauden alussa
ja aktiiviseen kuntoutukseen sen jälkeen,
olisiko mahdollisuus useamman toipua työkykyiseksi?