Kirjoittaja Aihe: Työttömänä ja sairaana työnhaku  (Luettu 26623 kertaa)

Pilvi

• Ex-member
Vs: Työttömänä ja sairaana työnhaku
« Vastaus #30 : Marraskuu 19, 2014, 19:56:48 »
Mitenhän se meni. Ei se sairauspäiväraha loppujen lopuksi aikoinaan ollut huonompi kuin työttömyyskorvaus koko kuun ajalta. Sitä kun ainakin silloin sai 6 päivältä viikossa, vaikka oli euroissa vähemmän per päivä. Voi olla, että tänä päivänä käytäntö on toinen. Eiköhän sitten saa sairaslomaa ja sairauspäivärahaa, jos sairaalaan joutuisi. Silloinkin kannattaa kyllä työnhaku pitää voimassa, vaikka ei työttömyyskorvausta saisi.

Vanha kaverini (myös reilu 50) ei pystynyt jatkamaan entisessä ammatissaan pahentuneen pitkäaikaissairauden vuoksi, käsittääkseni vielä ammatista johtuva. Häntä hoitaneet erikoislääkärit olivat sitä mieltä, että enää ei kannata kouluttaa, tuskin pystyy mitään työtä käytännössä tekemään. Vak.yhtiön lääkäri kuitenkin päätti, että koulutukseen vaan. Aika näyttää, onnistuuko opiskelemaan tutkintoon asti ja saako töitä ja pystyykö sitä työtä tekemään kauaa.

Toisaalta sen ymmärrän, että koulutetaan ja periaatteena hyvä, että kaikki olisivat hyväksyttyjä työmarkkinoilla, mutta kun ei se vaan oikeassa elämässä mene niin. Paperilla ja juhlapuheissa ehkä näyttää hyvältä. Omalla kohdallani varmaan olisi moni asia toisin, jos sen pahan sairauden jälkeen olisin saanut suunniteltua, pidempiaikaista avokuntoutusta. Mutta ei. Katellaan monta vuotta ja ihmetellään, kun ei ihan ittekseen toivu.   :doh:

Kyllä sitä tosiaan jotain tekisi, kun joku keksisi mitä ihan realistisesti voisi tehdä. Niin ja onnistuisi vielä saamaankin sellaista työtä näin yli viisikymppisenä.

Peikko

• Sr. Member
  • :)
« Vastaus #31 : Marraskuu 20, 2014, 01:41:05 »
tuskin monikaan vaihtaisi kunnon työntekoa sairastamiseen tai työttömyyteen,
jos olisi itse mahdollisuus vaikuttaa oikeasti asiaan  :(
rikki niskasta varpaisiin

Mintsi

• Administrator
  • "When nothing goes right, go left!"
« Vastaus #32 : Marraskuu 20, 2014, 12:07:43 »
Siis kyllähän työtön voi olla sairauslomalla ja saada sairauspäivärahaa. Jos ei ole kykeneväinen työhön, niin se ensisijainen tulonlähde on se sairauspäiväraha. Sairauspäivärahassa toki on alussa se karenssi, joten ihan pienellä flunssalla ei kannata sinne lähteä. Mutta toisaalta sairauspäivärahapäivät säästävät sitten ansiosidonnaisen päiviä, sairastamisen jälkeiseen aikaan (tai sinne eläkkeen/kuntoutustuen hakuun). we

Rahasummana minun kohdallani sairauspäiväraha kuukaudelta oli reilun 20 euroa pienempi kuin ansiosidonnainen työttömyyskorvaus. En tiedä, miten tilanne menee, jos sairauspäiväraha määritellään työtulojen perusteella. Minulla sairauspäivärahan suuruus määriteltiin työttömyyskorvauksen perusteella (x % siitä, olikohan 81 tjsp).

Sitten toiseen asiaan. minä olen ollut kahteen otteeseen tilanteessa, jossa minut on todettu sopivaksi työtehtävään ja minut siihen haluttaisiin palkata. Molemmat ovat olleet minua kiinnostavia oman alan työtehtäviä. Väliin on tullut vain työterveyslääkäri, joka on joko tyystin evännyt työhön pääsyn tai kirjoittanut ehdollisen lausunnon. Ja näillä molemmilla kerroilla olen ollut työkykyinen, mutta perussairauden hoito ja muut kesken eräiset hoitodot ovat olleet syynä. Hae siinä sitten töitä.
M35.7 Hypermobiliteettisyndrooma
M79.7 Sekundaarinen fibromyalgia
F45.4 Pitkäaikainen kipuoireyhtymä
F33.20 Vaikea masennus
ja liuta muita vähemmän tärkeitä diagnooseja.

Pilvi

• Ex-member
« Vastaus #33 : Marraskuu 20, 2014, 13:51:51 »
Löysin kelan sivuilta maininnan:

Jos olet työtön, saat työttömyyspäivärahaa sairauspäivärahan omavastuuajalta joko työttömyyskassasta tai Kelasta.

Mietin vain kun joskus olen ollut työttömänä ollessani sairaslomalla, että eihän minulla mitään karenssipäiviä ole siinä mielessä ollut etten olisi mistään mitään päivärahaa saanut.

Mintsi, en tiedä oletko lukenut aikaisempia kirjoituksiani. Ongelmana on työttömänä edes ns. päästä sairaslomalle. Aina se ei onnistu. Riippuu sairaudesta ja varmaan paljon lääkärin lausunnostakin. Vaikka lääkäri kirjoittaisikin sairaslomaa, niin se ei välttämättä mene kelassa läpi. Kun on työtön, niin sitä katsotaan vähän eri tavalla. Sillä ikinä työssä olessani mitään lyhyempää tai pidempää sairaslomaa ei ole evätty. Sehän se onkin se kurjin juttu, että jos käytännössä on työkyvytön ja pitäisi olla sairaslomalla ja ei saakaan sitten sairauspäivärahaa, niin tosiasialliset sairaspäivät kuluttavat niitä ansiosidonnaisia päiviä.

Mintsi, kirjoitit "Väliin on tullut vain työterveyslääkäri, joka on joko tyystin evännyt työhön pääsyn tai kirjoittanut ehdollisen lausunnon."  Siis onko tämä tullut eteen uuden työpaikan terveystarkastuksessa? Mitä ehdollinen lausunto tarkoittaa?

Mintsi

• Administrator
  • "When nothing goes right, go left!"
« Vastaus #34 : Marraskuu 20, 2014, 14:32:14 »
Pilvi, en ole valitettavasti kovin tarkasti lukenut kaikkia kommenttejasi. Minulla on kokemus puolentoista vuoden takaa. Ainakin nilkkansa murtamalla pääsee työtönkin sairauspäivärahoille ja sen jälkeen syitä sairausloman jatkumiseen on ollut aika kasa. Jalasta olin sairauslomalla noin 3 kuukautta. Sen jälkeen syynä on ollut perussairaus ja masennus.

Noista omavastuupäivistä en tarkkaan tiedä, koska jäin sairauslomalle työtapaturman perusteella ja sain siitä ansionmenetyskorvausta vakuutusyhtiöltä ja vasta sairausloman syyn muuttessa perussairaudeksi siirryin sairauspäivärahoille. (Sinällään vakuutusyhtiökuvio on tarina sinäänsä ja olin välissä sairauspäivärahallakin, koska vakuutusyhtiöllä vähän kesti)

Työterveyslääkärihän voi kirjoittaa työhön tulotarkastuksesta kolmenlaisen lausunnon. A) Soveltuu työhön. B) Soveltuu työhön seuraavin varauksin tai tarvitsee jatkotutkimuksia ja C) ei sovellu työhön. Minä olen saanut tuon kohdan B siten, että työterveyslääkäri totesi, että haluaa uusintatarkastuksen puolen vuoden kuluttua. Tämä sen takia, että halusi varmistaa, että perussairauteni hoito on edennyt ja että polvi on kunnossa tapaturman jäljiltä. Tämän jälkeen ei sitten työnantaja enää palkannut, koska pitivät riskiä liian suurena. Toiseen työpaikkaan tuli sitten lausunto C (koska olin telonut itseni sielä jo kahdesti  ;D )
M35.7 Hypermobiliteettisyndrooma
M79.7 Sekundaarinen fibromyalgia
F45.4 Pitkäaikainen kipuoireyhtymä
F33.20 Vaikea masennus
ja liuta muita vähemmän tärkeitä diagnooseja.

Nelli

• Hero Member
« Vastaus #35 : Marraskuu 20, 2014, 18:15:16 »
Löysin kelan sivuilta maininnan:
Jos olet työtön, saat työttömyyspäivärahaa sairauspäivärahan omavastuuajalta joko työttömyyskassasta tai Kelasta.[
Tässä kohdassa pitää olla tarkkana, että on ollut työttömänä työnhakijana ennen sairaslomalle jääntiä. Mie onnistuin
saamaan keväällä tuon 10 päivän karenssin, mitä yksikään taho ei voinut korvata, kun jäin suoraan
työkokeilusta sairaslomalle.
Jos olisin ollut edes yhden päivän työttömänä siinä välissä, niin olisin
ollut oikeutettu saamaan karenssiajan korvauksen omalta liitoltani, jolta sain työttömyyskorvauksia
ennen kahden kuukauden työkokeilua (olin myös s.lomalla koko ajan)
M51.1 Prolapsus disci i.v.L4/5 centralis L23.0 Eczema allergicum L40.0 Psorasis S82.6 Status post frctura malleolis lateralis l.dx M23.3 Ruptura menisc. M54.Sacra lumbalgia   Oikoniska M54.1 Radiculopathia extremites indefieror l.dx F.45.4 Pitkäaik. kipuoire M51.3 L4-S1 MODIC 2 R29.8 Hermojärjestelm

mösjöö

• Ex-member
« Vastaus #36 : Heinäkuu 15, 2018, 11:05:31 »
Itse sairastelin noin kolme vuotta työkyvyttömänä työnhakijana kun eivät menneet B-todistukset läpi Kelassa , mutta onneksi ne kelpasivat työkkärissä.

Nelli

• Hero Member
« Vastaus #37 : Heinäkuu 15, 2018, 20:40:39 »
Juu, työkkäristä saa kyllä s.lomalapulla vielä toistaiseksi rahaa, kolmen kuukauden jälkeen tosin iskee leikkuri,
jos et ole täyttänyt aktiivisuusehtoja.
Lueskelin jossain välissä tuota aktiivimalli 2, jonka pitäisi tulla ehkä käyttöön ensi vuonna.  Sieltä löytyy karenssi,
jolle ei ole määritelty päättymistä, jos et täytä 3kk työssäoloehtoa karenssin määräytymisen jälkeen.

Aikamoinen kauhuskenaario kaikille niille, jotka roikkuvat sairaana työkkärin listoilla vuosikausia, loppuu rahan
saanti kokonaan jos sattuu asumaan työssäkäyvän puolison kanssa. Yksinasuva voi vielä turvautua sos.toimistoon.
Tosin eihän tästä nyt niin kauaa ole, kun puolison tulot vaikuttivat työmarkkinatukeenkin, paluu menneisiin aikoihin
siis tiedossa
M51.1 Prolapsus disci i.v.L4/5 centralis L23.0 Eczema allergicum L40.0 Psorasis S82.6 Status post frctura malleolis lateralis l.dx M23.3 Ruptura menisc. M54.Sacra lumbalgia   Oikoniska M54.1 Radiculopathia extremites indefieror l.dx F.45.4 Pitkäaik. kipuoire M51.3 L4-S1 MODIC 2 R29.8 Hermojärjestelm