Kirjoittaja Aihe: Apukeinoja työllistymiseen sairastellessa  (Luettu 21404 kertaa)

Pilvi

• Ex-member
Apukeinoja työllistymiseen sairastellessa
« : Lokakuu 29, 2014, 17:33:21 »
Minkä tahon kautta saa sellaisen kuntoutussuunnittelijan? Minähän olen siis saanut kaikista kolmesta työkokeilusta näiden vuosien varrella työnantajilta negatiiviset palautteet työkykyni puolesta. Mutta kuten jossakin ketjussa kirjoitin, ei niitä ole sen kummemmin työkkärissä purettu. Oikeastaan niillä ei ole ollut mitään merkitystä puoleen tai toiseen. Yhä vain haen saman alan töitä. Tai pitää hakea. Se on todellakin hirveän turhauttavaa. Mikä virka koko kokeiluilla, kun työkkärissä ei ollut edes työnantajien palautteita. Ihan kuin itse keksisin, että en pysty, en kykene ja vie viimeisetkin voimavarat. Ainut (sekin iso) plussa työkokeiluista on olleet juurikin ne työyhteisöt. On ollut tosiaan hienoa kuulua edes hetki johonkin. Tosiaan, on tuntenut olevansa tärkeä. Olen onnistunut pääsemään paikkoihin, joissa on ollut hyvä henki. Tietysti minuun on suhtauduttu suopeammin senkin takia, että en ole ollut palkkatyössä vaan enemmänkin lisätyövoima (kun joka paikassa on kiire). Jos on ihan oikeassa palkkatyössä, niin siellä se suhtautuminen tällaiseen vajaakuntoiseen onkin raadollisempi. Mutta eihän noita työkokeiluitakaan nyt ihan loppu elämäänsä viitsisi tehdä. Ei kai se ole se päämäärä ja tarkoitus.

Mitenhän tämän oikein pitäisi mennä, mitä kautta? Että oikeasti pohdittaisiin, mitä voisi tehdä. Lähinnä olen tuntenut vain syyllistämistä virallisilta tahoilta.

Mode muoks. Pilvi, aloitin asiastasi uuden ketjun. Hyvä aihe.
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 29, 2014, 19:03:57 kirjoittanut Kaustinen »

elektra

• Jr. Member
  • **
Vs: Apukeinoja työllistymiseen sairastellessa
« Vastaus #1 : Lokakuu 29, 2014, 17:45:01 »
Miulle sen kuntoutussuunnittelijan/työnetsijän "palkkasi" eläkeyhtiö. Olen siis kuntoutustuella jonka maksajana eläkeyhtiö. Työvoimatoimiston kanssa en oo ihan heti ollutkaan tekemisissä..

Mie olen alanvaihtaja, en kykene ennee entistä työtäni tekemään. Silläpä tässä etsitäänkin vaihtoehtoja jotta mikähä se passais.

Pilvi

• Ex-member
« Vastaus #2 : Lokakuu 29, 2014, 17:56:09 »
Tuota arvelinkin, että ei julkisella puolella ole kuntoutussuunnittelijaa. Itse asiassa toisessa kuntoutuksessani oli sellainen ihminen, joka kaavaili minulle ns. kevyempää työtä. Sovelluin siihen ihan koulutukseni puitteissakin. Mutta siinäkin rassaa terv.tilani. Kokeiltu on kolme kertaa ja kolme kertaa ihan virallisesti palkkatöissä - huonoin lopputuloksin.

Kaustinen

• Administrator
  • Elä elämäsi hymyillen, hymyillen läpi kyynelten!
« Vastaus #3 : Lokakuu 29, 2014, 18:44:32 »
TE-keskuksen suosituksesta minulla on ollut aikanaan tukenani töiden etsinnässä "työvalmentaja". Hänen kanssaan löysimme työkokeiluun minulle "sopivia" kevyempiä toimistotöitä ja pääsinpä työllistetyn töihinkin puoleksi vuodeksi alalle, jota olin arvellut voivani vaikkapa opiskella lisääkin.

No, kaikki ei sitten mennytkään niin kuin Strömssössä, vaikka minä miten yritin ja olisin niin kauheasti halunnut!

Seuraavaksi TE-keskus suositteli "ammatillista kuntoutusta", mutta Kela halusi vielä tietää, mitä mieltä lääkäri on eli onko tuosta minulle enää hyötyä ja lääkäri oli sitä mieltä, että ei, vaan eläkkeelle. Työvalmentajalta sain tilannekatsauksen ja puollon eläkkeeseen hänen näkökulmastaan eli miten nuo työasiat olivat sujuneet. Sillä tiellä ollaan, edelleen.
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 29, 2014, 19:08:04 kirjoittanut Kaustinen »
"Älä sinä tyttö koskaan katkeroidu, sillä sitten ei enää mikään auta!"
- mummu -

Psoriasiartropatia/moninkertainen sekundäärinen nivelrikko
HMS/EDS
Määrittämätön nikamasairaus
Kiertäjäkalvosinoireyhtymä
Kilpirauhasen vajaatoiminta
Uniapnea
Metabolinen oireyhtymä
Essentiaalinen verenpainetauti

Pilvi

• Ex-member
« Vastaus #4 : Lokakuu 29, 2014, 20:03:06 »
Minulle ei kyllä juurikaan ole neuvottu noita palveluja, mistä saisi apua työllistymisen kannalta pitemmällä tähtäimellä. Johonkin ihme tehostettuun juttuun pääsin ja siitä nyökyteltiin, että hyvä juttu. Käytännössä kävin muutaman kerran kahdella virkailijalla (siis he otti mut vastaan yhdessä) ja he kertoivat paljon aivan toisen paikkakunnan työllistymisjutuista. Se oli ihan käsittämätöntä. Sanoin, että minä en millään muotoa pääse sinne päin julkisella liikenteellä enkä sinne asti, niin kauas, näine kipuineni pysty ajamaan omalla autolla. Olen aina käynyt töissä aivan eri suunnalla. Mutta nämä virkailijat olivat sieltä toiselta paikalta ja valittelivat, että eivät tunne sitä minun aluetta.  :doh:  Sitten toinen niistä tomerasti lupasi selvitellä minulle kelan juttuja. Luulin, että saan jotain uutta tietoa. Hän sitten soitti minulle ja selvitte ne samat asiat, mitkä jo tiesin, jotka olin itse selvittänyt. Olisipa hän kuunnellut, mitä kerroin tavatessamme. Hän teki kyllä ihan turhaa työtä.

Nyt kun, Kaustinen, mainitsit tuon työvalmentajan, niin joku on sen jossain yhteydessä maininnut. Luulen, että näiden työvoimatoimistojen vähennysten ja muiden muutosten pyörteissä olen tässäkin asiassa väliinputooja. Kävin kyllä hiljattain työkkärin kurssin, jonka tarkoitus oli tehostaa työllistymisen mahdollisuutta. Se vetäjä seurasi minua siellä ja oli sitä mieltä, että minä varmaan vain jatkan työttömänä (näkihän hän vointini siellä, johon viittasikin). Hän kyllä patisteli selvittämään terveydentilaani lisää.

Jahka käyn noilla erikoislääkäreillä ja jos ei sittenkään mitään tolkkua tule, niin kysyn tuosta työvalmentajasta.

elektra

• Jr. Member
  • **
« Vastaus #5 : Lokakuu 29, 2014, 20:28:37 »
Voisikohan siltä lääkäriltä tahtoa lausuntoa jotta pääsisit TE-keskuksen kuntoutussuunnittelijalle? Koska siellä miun käsittääkseni (ja mitä näistä jutuista täällä oon tajunnu) on moisia olemassa. Ja ihan ammattitaitoisia sellaisia.

Kaustinen

• Administrator
« Vastaus #6 : Lokakuu 29, 2014, 23:34:54 »
En ole ihan varma, elektra, olisko TE-keskuksella ihan omaa kuntoutussuunnittelijaa vaan ohjaavat yhteistuumin Kelan kanssa tällaisessa tilanteessa olevaa henkilöä hakeutumaan ammatilliseen kuntoutukseen vähän niin kuin viimeisenä oljenkortena, jota haetaan lääkärin B-lausunnolla Kelasta ja jonka järjestää joku ulkopuolinen taho. Näitä kuntoutuksiakin on kait erilaisia, mutta siellä suunnitellaan ja mietitään eri ammattihenkilöiden kanssa, mitä vielä voisi tehdä. Kuntoutuksen anti on tietääkseni hyvin monipuolinen.

Tämä on Kelan vastine työeläkevakuutusyhtiöiden maksamasta ammatillisesta kuntoutuksesta, jossa käytetään mm. mainitsemaasi kuntoutussuunnittelijaa.. Kela ja vakuutusyhtiö päättävät keskenään, kummalle osapuolelle hakemuksen käsittely kuuluu. Taisi siinä olla ihan sama hakukaavakekin, jos oikein muistan.

Selitinköhän kovin monimutkaisesti   :innocent:  Näistä kannattaa ehdottomasti kysellä omalta työeläkevakuutusyhtiöltä, Kelasta tai TE-keskukselta.
- mummu -

HMS/EDS
Uniapnea
Metabolinen oireyhtymä

elektra

• Jr. Member
  • **
« Vastaus #7 : Lokakuu 30, 2014, 06:38:23 »
Kaustinen: tajusin mie (ihme ja kumma!!) :)

Onhan tämä aika hanurista ko immeinen tahtoisi takaisin työelämään mutta ei sitten tarjota keinoja miten sinne pääsisi. Eikös nyt Kelan pitäisi tarjota kuntoutusta (vaikka ammatillista semmoista) jos on sairaslomat venyneet tai ollaan kuntoutustuella? Täytyy sanoa että pittää olla onnellinen että on päässy tuohon eläkeyhtiön järjestelyyn. Siellä oikeasti nyt kuunnellaan minnuu. Katotaas sitte ko on aika hakea lissää kuntoutustukea..

Kaustinen

• Administrator
« Vastaus #8 : Lokakuu 30, 2014, 19:52:20 »
Kaustinen: tajusin mie (ihme ja kumma!!) :)

;D Välillä sitä tulee kirjoitettua niin kiemuraisesti, että oikein pitää itsekin tarkistaa, että mitähän siinä lukee..  :kipee:
- mummu -

HMS/EDS
Uniapnea
Metabolinen oireyhtymä

Kipuava

• Full Member
« Vastaus #9 : Toukokuu 18, 2017, 12:16:58 »
Tänään tuli hyvä fiilis TE-toimiston puhelun jälkeen  :jeee:

Minulla on tilanne se, että kolmikantaneuvottelut eivät ole tuoneet tulosta ja työnantaja on hiillostamassa minua 9 v. jälkeen pihalle. Viime to esimies kysyi suoraan onko minulla ehdottaa jotain ratkaisua, että työllistyisin toisaalle.

Olen pohtinut ja puntaroinut vaihtoehtoa ja ehdottanut työnantajalle sopimusta, jolla irtisanoutuisin itse. Lähtisin sitten syksystä opiskelemaan ja takaisin työmarkkinoille uuteen pestiin.

TE-toimisto soitti ja ilmoitti, että minun on mahdollista opiskella 2 v. ansiosidonnaisella. Kohdallani ei kuulemma tule edes karenssia jos irtisanoudun itse. Näin siksi, että kyseessä on terveydelliset syyt.

Nyt tilanne on se, että jos teen sopparin esim. 10 kk rahallisesta korvauksesta, niin ansiosidonnainen alkaisi vasta tuon ajan jälkee. Mahdollinen opiskeluaikani siis pitenisi  :jeee:

Huoli on toimeentulosta ja mahdollisuuksistani ollut kova. Nyt vähän helpottaa kun tietää, ettei tyhjän päälle jää  :jeee: :thumbsup:
M50.1 Kaularangan välilevysairaus ja hermojuuren sairaus
M47.82 Lanne-ristirangan spondyloosi ilman selkäytimen tai hermojuurten sairautta
G50.0 Kolmoishermosärky
J45.0 Allerginen astma
Q79.6 Ehlers-Danlosin oireyhtymä (hEDS)

Peikko

• Sr. Member
  • :)
« Vastaus #10 : Toukokuu 18, 2017, 23:34:43 »
Toivottavasti noin on, mutta pyydäpä vielä kirjallisena tuo ettei karenssia tule,
kun taitaa olla niin että itse irtisanottujen tilanne käydään aina yksitellen kokouksessa läpi,
näin ainakin aiemmin oli
ja silloin ei yhden puhelun merkitys ole välttämättä se oikea tieto.
rikki niskasta varpaisiin

Kipuava

• Full Member
« Vastaus #11 : Toukokuu 18, 2017, 23:41:50 »
Itsekkin vähän epäilevä, niin pyysin vielä työterveyslääkäriltäni lausunnon etten sairauteni takia kykene tekemään nykyistä työtäni. Saan sen ensi viikolla  :thumbsup:
M47.82 Lanne-ristirangan spondyloosi ilman selkäytimen tai hermojuurten sairautta
G50.0 Kolmoishermosärky
J45.0 Allerginen astma

hiker

• Global Moderator
  • I'm Okay. My biggest lie.
« Vastaus #12 : Toukokuu 19, 2017, 00:29:11 »
Hienoa, jos asiat sujuvat tuon kuulemasi kaavan mukaan!  :thumbsup: Ehdotan kuitenkin samaa kuin Peikko, että kaiken pitää olla selvää mustaa valkoisella ennen kuin irtisanoudut. Heti aluksi varmistaisin asian joltakin toiselta virkailijalta. Valitettavasti liian usein saa kuulla, kuinka asioita kerrotaan monella eri tavalla riippuen virkailijasta.
Lanne- ja kaularangan ongelmat hermojuurivaurioiden kera
Polven artrofibroosi
Kolmoishermosärky ja -vaurio
Mieliala- ja syömishäiriö

Kipuava

• Full Member
« Vastaus #13 : Toukokuu 19, 2017, 09:54:48 »
hiker ja Peikko  :thumbsup:
G50.0 Kolmoishermosärky
J45.0 Allerginen astma

Kipuava

• Full Member
« Vastaus #14 : Kesäkuu 08, 2017, 17:48:56 »
Tänään tuli postissa työvoimapoliittinen lausunto. Lausunnossa lukee, että irtisanoutumiseeni on hyväksyttävä syy (lekurin lausunnon laitoin mukaan) ja työttömyysetuuksien maksamiselle ei ole työvoimapoliittista estettä 20.5.2017 ->    :thumbsup:
G50.0 Kolmoishermosärky
J45.0 Allerginen astma