Kirjoittaja Aihe: Erakoituminen  (Luettu 14220 kertaa)

satuo

• Global Moderator
  • Aina jossain paistaa aurinko.
Erakoituminen
« : Helmikuu 05, 2015, 19:32:37 »
Tätä aihetta on sivuttu tuolla muualla, ja ajattelin nostaa tämän omaksi aiheekseen.

Itse olen erakoitunut.
Selän takia en jaksa istua kylässä tai autossa matkalla kylään.
En jaksa kerrata vaivojani aina uudestaan, ja kertoilla, kuinka mikään ei ole muuttunut.

Osin kaikki johtuu omasta viitselijäisyydestäni, mutta seuraus on oleskelu kotona ja vain "pakolliset" reissut kodin ulkopuolella.

Peikko

• Sr. Member
  • :)
Vs: Erakoituminen
« Vastaus #1 : Helmikuu 05, 2015, 23:25:14 »
satuo,
sitten meitä on kaksi.
itse koen ainakin tosi raskaaksi juuri sen,
että joutuu kertomaan taas uudelleen ettei juuri mikään ole muuttunut,
etten vieläkään ole terve.
En tiedä olenko luulotautinen vai kuvittelenko,
ettei ihan oikeasti kukaan ymmärrä sitä,
ettei parane, vaikka on leikattu useammankin kerran.

Ja tuo matkustaminen on niin hankalaa,
ollaan mietitty että seuraavan kerran kun vaihdetaan autoa,
se valitaan sen mukaan missä on hyvät penkkien säädöt ja
sopivan korkuiset penkit,
jaksaisi vähän paremmin olla autossa.

rikki niskasta varpaisiin

tina

• Ex-member
« Vastaus #2 : Helmikuu 06, 2015, 07:37:00 »
Just kun suoraan minun ajatuksistani :(
Minusta tullu sellanen koti ihminen ettei toista.
Joskus oikein pakotan itseni lähtemään minnekkään.
Vuosia sitten ihmisiä kinnosti keppikävelyni.Sitten sain olla rauhassa leikkausten jälkeen.
Kuntotumista ku ei tapahtunu,taas alkoi kiinnostaa.
Sitten lopulta ihmiset tottuivat,sain kulkea rauhas keppini kanssa.
Ketään ei voinu vähempää kiinnostaa.
Nyt taasen,kun oon jotunu kahden kepin orjaksi ja paranemista ei todellakaan ole näkyvissä,jaksetaan taas päivitellä.
Yksi sukulainen tokaisi ajatelematta tässä,kun kysäisin ihan sellasta "normi" asiaa,ei siis sairaudesta.Että eipä siitä sen enempää.
Olin hämmästynyt ehkä hiukan loukkaannuinkin.
Mutta empä kyselly enempiä.
Taidan ottaa sanonnan käyttööni ;D

goblin

• Jr. Member
  • **
« Vastaus #3 : Helmikuu 06, 2015, 16:11:27 »

Minä olen ollut erakoitunut jo pidemmän aikaa. Siitä masennuksesta se varmaan suurimmaksi osaksi johtuu. Toisaalta myös kipujen vuoksi ei myöskään huvita paljon liikkua. Ei puhelinkaan enää häiritse yhtään. Kun en kenellekkään ole soittanut, ei kukaan myöskään soita minulle. Ja jos se puhelin sattuisi soimaankin en yleensä vastaa.

Peikko, jos vaihdatte autoa, kannattaisi varmaan harkita citymaasturia. Niitä on jo piemempiäkin malleja jos ei ole paljon kuljetustarpeita. Minulla ei ole sellaista, mutta kerran sellaisen kyytiin mennessäni huomasin, että siihen autoon meno ja poistuminen on paljon helpompaa kun auton pohja ei viistä maata, niinkuin jossain urheiluautossa.

hiker

• Global Moderator
  • I'm Okay. My biggest lie.
« Vastaus #4 : Helmikuu 06, 2015, 18:01:26 »
Erakoituminen on mielenkiintoinen aihe. Mielestäni sitä on useaa eri lajia. Itse ainakin tunnistan omaehtoisen vetäytymisen yksinäisyyteen, pakon saneleman erakoitumisen ja sairauden tai kipujen aiheuttaman jaksamattomuuden sosiaaliseen elämään. Kaikkia olen kokenut ja nautin ensimmäisestä, jossa voin omassa yksinäisyydessäni tehdä juuri niitä asioita kuin haluan ja niin kuin haluan. Siitä yksinäisyydestä voin kuitenkin palata takaisin aktiiviseen sosiaaliseen elämään koska vain haluan. Pakotetun erakoitumisen kokevat sairastuneet, joilla sairaus sitoo heidät kotiin tai sairaalaan. Esim. MaKolta rikkoutui jalka eikä hän päässyt mihinkään tai itselläni tämän hetkinen käden hermokipu ajaa minut makuulle tai loikoilemaan säkkituoliin saadakseni edes hetken rauhan. Viimeinen onkin sitten monimutkaisempi. Se sisältää sekä sairauden luomat rajoitteet että omaehtoisen vetäytymisen omiin oloihin. Siinä kukaan tai mikään ei pakota erakoitumaan, mutta ihminen ei vain halua tai jaksa olla kanssakäymisessä muiden kanssa. Meistä jokainen on kokenut varmaan ainakin jossain vaiheessa sairauttaan tämän erakoitumisen. Omalta osaltani olin toisaalta tyytyväinen olotilaani, koska en jaksanut olla kiinnostunut kenestäkään tai kertoa kenellekään mitään, mutta samalla koin olevani yksinäisempi kuin missään muussa erakoitumisen muodossa.
Lanne- ja kaularangan ongelmat hermojuurivaurioiden kera
Polven artrofibroosi
Kolmoishermosärky ja -vaurio
Mieliala- ja syömishäiriö

trochanter

• Global Moderator
« Vastaus #5 : Helmikuu 06, 2015, 19:07:14 »
Hyviä kommentteja ja ajatuksia, kaikki tyynni. Ittekin olen enemmän hikerin mainitseman "vapaaehtoinen vetäytyminen yksinäisyyteen"- tyyppi, saan töissä olla niin paljon ihmisten kanssa tekemisissä että vapailla nautin omasta rauhasta ja elämästä koirien kanssa. Yksinäinen en ole, mutta olen joskus miettinyt, onko tää ns. alkusoittoa erakoitumiseen? Aina kun en jaksa / halua / ei ole kiinnostusta lähteäkään minnekään, vaikka pyyntöjä tulisi sinne sun tänne. Tai edes yksinkään kämpästä ulos, mitä nyt koirien kanssa ne pakolliset liikut. Jos ei kaupassa tartte käydä, sitä kökkii aika kiltisti vain neljän seinän sisällä. Tähän mennessä en ole ollut siitä ahdistunut tai masentunut, se vaan on mulle pakollinen tarve..
*seropositiivinen nivelreuma (dg 03)
*kilpirauhasen vajaatoiminta (dg 07)
*kiertäjäkalvosinoireyhtymä (dg 19)
*psori (dg 19)

Peikko

• Sr. Member
« Vastaus #6 : Helmikuu 07, 2015, 00:09:35 »
yleensä minäkin olen ihan tyytyväinen yksinoloon,
ihan joskus nykyisin tulee tunne että olen yksinäinen,
mutta ei usein.
Työtä olen tehnyt paljon asiakaspalvelussa
ja silloin olin tosiaan illat kotona,
onnellisena että siinä ei ollut ylimääräisiä ihmisiä,
päivällä seuraa oli joskus liiankin kanssa.
Että tätä yksinoloa on tosiaan monenlaista,
osa tästä valinnasta tulee juuri tuon mainitsemani kyllästymisen vuoksi,
ei vaan jaksa aina samaa kertoa ja muuta ei nyt ole kerrotavana.
Onneksi meitä täällä kotona on kaksi, en ole kuitenkaan yksin  ;).

Toivottavasti jokaisella on kuitenkin Joku,
ettei ihan yksin ole  :thumbsup:

trochanter

• Global Moderator
« Vastaus #7 : Helmikuu 07, 2015, 17:49:11 »

Onneksi meitä täällä kotona on kaksi, en ole kuitenkaan yksin  ;).

Toivottavasti jokaisella on kuitenkin Joku,
ettei ihan yksin ole  :thumbsup:
Taidatkos tuota enää paremmin Peikko sanoa!  :thumbsup: toivottavasti tosiaan jokaisella meistä ois JOKU - jossain, jos nyt ei aina siinä saman katonkaan alla! :)
*seropositiivinen nivelreuma (dg 03)
*kilpirauhasen vajaatoiminta (dg 07)
*kiertäjäkalvosinoireyhtymä (dg 19)
*psori (dg 19)

satuo

• Global Moderator
  • Aina jossain paistaa aurinko.
« Vastaus #8 : Helmikuu 23, 2015, 18:47:28 »
On kyllä melkoinen kynnys edes kenellekään soittaa!
Monesti suunnittelen jollekin soittavani, mutta se vain jää.
Sitten ajattelen laittaa sähköpostia ja SEKIN jää!

Itse kait tässä kuoppaani kaivan...  :-\

Peikko

• Sr. Member
« Vastaus #9 : Helmikuu 23, 2015, 20:44:04 »
onneksi sinullakin on siellä kotona miehesi,
niin et ole ihan yksin  :thumbup:

kyllä minullakin välillä menee tosi kauan etten kenellekään soita,
onneksi on nuo siskot ja pari vanhaa ystävää,
niiden kans sitten voi puhua puhelimessa.

Mintsi

• Administrator
  • "When nothing goes right, go left!"
« Vastaus #10 : Helmikuu 23, 2015, 20:47:01 »
Minun piti tähän vastata joskus, mutta olen näköjään tyystin unohtanut. Ja ainakin kuvittelen, että meikäläisen edellisestä "tilanteesta" tämä ketju on lähtenyt liikkeelle.  :vihellys:

Jollekin tuo lääkärin antama täyskielto kaikkeen olisi kamalan lamauttava. Tai siis se, että pitää vältellä joukkoja kuten julkisia kulkuneuvoja ja teattereita. Sinällään se kyllä rajottaa, mutta ainakaan minä en koe sen rajoittavan kovin suuresti, koska minä olen luonnostani aina ollut jollain tavalla erakko. Toisaalta iso osa ystävistäni asuu muilla paikkakunnilla tai jopa muissa maissa. Heihin pidän yhteyttä pääsääntöisesti netin välityksellä, joten siihen ei juuri lääkärin määräykset vaikuta.

Töissä ollessa sosiaaliset kontaktit täyttyvät pitkälti työyhteisön sosiaalisista kontakteista. Iltaisin ei juuri jaksa enää nähdä ihmisiä. Toki näin sairauslomalla ne kontaktit jäävät, mutta en jotenkin osaa kaivata niitä. Toki olisihan se hyvä nähdä edes yksi ihminen päivässä, mutta ei jaksa nähdä sitä vaivaa, että lähtisin ovesta ulos, jos ei ole "pakottavaa" tarvetta.
M35.7 Hypermobiliteettisyndrooma
M79.7 Sekundaarinen fibromyalgia
F45.4 Pitkäaikainen kipuoireyhtymä
F33.20 Vaikea masennus
ja liuta muita vähemmän tärkeitä diagnooseja.

mösjöö

• Ex-member
« Vastaus #11 : Heinäkuu 12, 2018, 22:28:58 »
Minulla on skitsoidinen mielialahäiriö eli olen luonnostani erakko ja se on varsin mukavaa.  8)

hiker

• Global Moderator
  • I'm Okay. My biggest lie.
« Vastaus #12 : Heinäkuu 13, 2018, 23:34:03 »
Mukavaa, että olet nostellut mösjöö tällaisia vanhoja ketjuja jälleen aktiivisiksi!   :thumbsup:

Oli hauska lukea oma tekstinikin muutaman vuoden takaa, vaikka tulikin tunne, että olenpa osannut joskus kirjoittaa vaan enpä enää. Nykyään kirjoittaminenkin tökkii eikä tunnu olevan mitään järjellistä kirjoitettavaakaan.  :(
Lanne- ja kaularangan ongelmat hermojuurivaurioiden kera
Polven artrofibroosi
Kolmoishermosärky ja -vaurio
Mieliala- ja syömishäiriö

MaKo

• Global Moderator
« Vastaus #13 : Heinäkuu 14, 2018, 09:59:09 »
Hikerille sanoisin, että höpöhöpö !!!!!
Sulla on AINA ollut ihan oikeat sanat oikeaan paikkaan, etkä varmaan itse näe kuinka paljon osaat tukea ja kannustaa omien kokemustesi kertomisella. Osaat laittaa ajatuksesi ja tuntemuksesi tekstiksi loistavasti :hali:
Ainakin mä saan tosi paljon sun teksteistä, joten jatka vaan entiseen malliin ilman typeriä itsekritiikkejä  :thumbsup:
Suolistosyöpä 2011-2013
Hermovaurio jalkaan 2012
Työkyvyttömyyseläkkeelle 2014

mösjöö

• Ex-member
« Vastaus #14 : Heinäkuu 14, 2018, 16:48:43 »
Mulla hävisi sujuvan kirjallisen ilmaisun tuotto kun sappileikkauksen jälkeen jouduin teholle ja hengityskoneeseen elvytyksen jälkeen heräämöstä.