Kirjoittaja Aihe: Selkärankareuma ja fyysinen työ  (Luettu 36926 kertaa)

Annuska

• Newbie
  • *
Selkärankareuma ja fyysinen työ
« : Maaliskuu 12, 2015, 11:28:26 »
Hei. Olen uusi tällä keskustelu palstalla ja haluaisin kuulla muiden kokemuksia selkärankareuman sairastamisesta ja fyysisesti raskaasta työstä. Itsellä siis sellainen tilanne, että minulla epäillään selkärankareumaa ja olen saanut lähetteen verikokeeseen ja magneettikuvaukseen. Yksityinen reumatolofi kenellä kävin sanoi, että oireeni kyllä viittaavat hyvin vahvasti srr reumaan ja sukurasitettakin on.
Nyt vähän pelottaakin, kun olen kouluttautumassa erittäin fyysisesti raskaalle alalle, että kuinka palljon tuo reuma vaikuttaa työkykyyn. Alaa valitessa en osannut asiaa edes ajatella, vaikka epäilys selkärankareumasta on ollut jo ylä asteella. Olin kuitenkin täysin oireeton vuosia, kunnes nyt noin puoli vuotta esikoisen syntymän jälkeen oireet ovat palanneet. Lääkäri totesi, että naisilla on hyvin tyypillistä, että oireilu alkaa tai palaa juurikin vuoden sisällä ensimmäisestä synnytyksestä.
Niin, eli olisiko kellään kokemusta tällaisesta asiasta? Onkohan tässä nyt alanvaihto edessä? Kuitenkin haluaisin pysyä työkykyisenä mahdollisimman pitkään, ja mietinkin että kuinka paljon työn raskaus vaikuttaa?

Annuska

• Newbie
  • *
Vs: Selkärankareuma ja fyysinen työ
« Vastaus #1 : Maaliskuu 12, 2015, 13:00:32 »
Niin ja voisin vielä lisätä että ammatti olisi siis yhdistelmäajoneuvon kuljettaja. Ja mietityttää kun siinä on paljon paikoillaan istumista mikä on tällähetkellä selän takia tosi hankalaa, mutta myös paljon nostelu ynnä muuta fyysisesti raskasta.

hiker

• Global Moderator
  • I'm Okay. My biggest lie.
« Vastaus #2 : Maaliskuu 12, 2015, 14:00:05 »
Itselläni ei ole kokemusta muuta kuin vierestäkatsojana. Riippuu täysin, kuinka ärhäkkää lajia tautisi on ja kuinka hyvin se reagoi lääkitykseen. Mieheni sai diagnoosin melkein 30v. sitten, löytyi sopiva lääkitys ja elämä jatkui kivuttomampana kuin aikoihin. Vuosien varrella mieheni on vaeltanut rinkka selässä tai ajanut pyöräreissuilla kuukausia putkeen eikä sairaus ole sellaiseenkaan ollut este. Eläkkeellekin taitaa jäädä olematta kertaakaan s.lomalla selkärankareuman takia.

Tällä palstalla löytyy se toinen ääripää samasta sairaudesta eli ne ihmiset, joilla tulehdus jyllää kaikista hoitoyrityksistä huolimatta. Minkälainen on sinun tulevaisuutesi mahd. sairauden kanssa? Aika näyttää. Varmasti ammatinvalintasi ei ole paras mahdollinen, mutta riippuu varmasti paljon siitä, kuinka pitkiä matkoja joudut ajamaan ja kuinka hyvää huolta pidät liikunnasta, joka on selviämisen elinehto. Jos dg. lopulta varmistuu, niin mieti valmiiksi kaikki, mitä toivot reumatologin sinulle selventävän tuon ammattisikin suhteen!  :) Mukavaa, että löysit tiesi palstalle!
Lanne- ja kaularangan ongelmat hermojuurivaurioiden kera
Polven artrofibroosi
Kolmoishermosärky ja -vaurio
Mieliala- ja syömishäiriö

Annuska

• Newbie
  • *
« Vastaus #3 : Maaliskuu 12, 2015, 14:39:49 »
Kiitos vastauksesta :) Ehkä nyt hätäpäissäni menen vähän asioiden edelle. Ehkä nyt tosiaan katson että tuleeko se diagnoosi. Vähän vaan säikäytti kun lääkäri totesi että kyllähän kaikki oireet vahvasti viitta srr reumaan. Toisaalta olisi helpottavaa löytää kaikille oireille syy niin sittenhän niitä voi hoitaa.  :)
Minua jäi askaaskarruttamaan lääkärikäynniltä semmoinen juttu, kun lääkäri kysyi onko minulla koskaan ollut iriittiä. Vastasin että ei, mutta empäs tajunnut edes kysyä mikä se tarkkanottaen on XD   Joku silmätulehdus, senverran tiedän, mutta miten se oireilee? Lääkäri nimittäin katsoi myös silmät ja sanoi että kumpikin silmä verestää luomien alta aika pahasti ja käski tarkkailla. Liittyykö tuo jotenkin iriittiin?

hiker

• Global Moderator
  • I'm Okay. My biggest lie.
« Vastaus #4 : Maaliskuu 12, 2015, 15:11:30 »
Iriitti on silmän värikalvon tulehdus, jonka oireina ovat kipu, valonarkuus ja punoitus. Oireet ovat niin selvät, ettei niitä huomaamattaan sairasta. Iriittiä esiintyy ennen kaikkea reumasairauksien yhteydessä ja se on monelle alku selkärankareuman tutkimuksiin. Miehellänikin iriitti johti labrakokeisiin, joissa selvisi kohonnut senkka ja romahtanut hb. Kaikki tyypillisiä selkärankareumalle. Siksi siis lääkäri kysyi iriitistä.
Lanne- ja kaularangan ongelmat hermojuurivaurioiden kera
Polven artrofibroosi
Kolmoishermosärky ja -vaurio
Mieliala- ja syömishäiriö

Annuska

• Newbie
  • *
« Vastaus #5 : Maaliskuu 12, 2015, 15:16:48 »
Okei. Kiitos vastauksesta. Jäi vaan vaivaamaan kun en edes tajunnut lääkäriltä tarkemmin kysyä, mutta vastasin varmaankin oikein , koska ei ole tuollaisia silmäoireita koskaan ollut.

Hortensia

• Hero Member
« Vastaus #6 : Maaliskuu 12, 2015, 16:58:16 »
Tervetuloa Annuska  :) !

Hiker on oikeassa. Selkärankareuma voi olla hyvin vähäoireinenkin, edellyttäen luonnollisesti, että säännöllisestä liikunnasta huolehditaan. Ei kannata missään nimessä alkaa maalaamaan vielä piruja seinille vaan katselet rauhassa, mitä tulevaisuus tuo tullessaan. Tyypillisesti srr on myös aaltomainen tauti, joten parhaassa tapauksessa kipuvaihe voi olla kokonaan ohimenevää. Tsemppiä !
M46.9 Spondyloarthropathia (selkärankareuma)
M51.8 Degeneratio disci IV lumbalis et dysfunctio dorsi
Migreeni

satuo

• Global Moderator
  • Aina jossain paistaa aurinko.
« Vastaus #7 : Maaliskuu 12, 2015, 17:13:57 »
Niin. Varmasti riippuu reuman voimakkuudesta ja oikean lääkityksen löytymisestä.
Tsemppiä valitsemallesi uralle!  :thumbsup:

Mintsi

• Administrator
  • "When nothing goes right, go left!"
« Vastaus #8 : Maaliskuu 13, 2015, 00:17:44 »
Netistä lukemalla tosiaan löytää kahden tyyppisiä selkärankareumaatikoita: joko vastasairastuneita tai meitä ongelmatapauksia. Toki kärjistäen, mutta harva viihtyy sairausfoorumeilla, kun tauti on kurissa eikä häiritse arkea, etenkin jos sairauden kanssa on elänyt vuosia.

Monella selkärankareuma myös menettää tehoaan viimeistään 40 ikävuoden tienoilla ja on siihenkin saakka, kuten Hortensia sanoi, aaltomainen. On hyviä ja huonoja vaiheita, jotka vaihtelevat jokaiselle yksilöllisellä tahdilla. Myös huonojen vaiheiden oireet ja rajoitteet ovat hyvin yksilöllisiä. Jonkun pahat oireet ovat toisen loistavan päivän oireita. Sen lisäksi jokaisen kokemus oireista ja kivuista on yksilöllinen.

Sinällään selkärankareumadiagnoosi ei estä tekemästä mitään työtä (tai harrastamasta mitä tahansa). Ne oireet, jotka omalle kohdalle osuvat, voivat sen estääkin. Yksi minua hoitaneista reumatologeista aikanaan totesi, että jos hän joutuisi valitsemaan reumasairauden, hän ottaisi ehdottomasti selkärankareuman. Koska se on hyvin usein hoidettavissa, rauhoittuu iän mukana ja ennuste on muutenkin positiivinen.

Sitten on meitä "hankalia tapauksia", jotka olemme oikeasti vähemmistössä. Suuressa vähemmistössä. Onneksi!

Iriitistä on minulle sanottu, että sen kyllä tunnistaa, jos sitä sairastaa. Aikanaan terveyskeskuslääkäri epäili minulla sellaista ja konsultoi silmälääkäriä (jonka hoitoon iriitti kuuluu). Silmälääkäri sanoi myös samaa, että hyvin harvoin iriitti jää huomaamatta, koska kipu on sen verran kova, että sen kanssa kyllä hakeutuu lääkärille raavas mieskin. Juuri tuon lähes kivuttomuuden takia minun kohdallani tyydyttiin puhelinkonsultaatioon ja kotiseurantaan silmäpolilähete takataskussa. Matkaa sinne polille olisi ollut 100 km, joten kamalasti ei innostanut lähteä sinne "varmistuskäynnille". Silmälääkäri oli samaa mieltä.
M35.7 Hypermobiliteettisyndrooma
M79.7 Sekundaarinen fibromyalgia
F45.4 Pitkäaikainen kipuoireyhtymä
F33.20 Vaikea masennus
ja liuta muita vähemmän tärkeitä diagnooseja.

Annuska

• Newbie
  • *
« Vastaus #9 : Maaliskuu 13, 2015, 08:30:44 »
Kiitos kaikille vastauksista :) saitte vähän rauhoitettua muna ajatuksia. Säikähdin vaan kovin kun muutama sukulainen on joutunut jo ennen 40 ikävuotta eläkkeelle srr:n takia. Mutta he ovat kyllä olleet miehiä ja jos oikein käsitin niin taitihan on kait naisilla yleensä lievempi.
Jään odottamaan kuvausta ja katsotaan sitten mitä niissä näkyy jps näkyy :) Ihanaa että sain täällä näin hyvän vastaanoton. Kiitos!

Sasu

• Hero Member
« Vastaus #10 : Maaliskuu 13, 2015, 20:59:35 »
Hei Annuska ja tervetuloa joukkoon  :hali:
Minä taas oon sellanen tapaus et vasta 40- vuotisena sairaus oli niin ärhäkkänä et alettiin tutkia. Viidettä vuotta on diagnoosi. Selkäkipuilua on kyllä ollut jo lapsuudessa ja nuoruudessa, mut tuolloin kivut eivät olleet kovinkaan haittaavia ja selitettiinkin mm. kasvukipuina yms. Hikerin mies on hyvä esimerkki siitä et kun asiat osuu kohilleen niin selkärankareuma ei oo este raskaallekaan
liikkumiselle eikä näin olleen fyysisesti raskaammalle työllekään. Itse oon työssä, joskin siirtynyt saman alan fyysisest kevyempään työhön. Ja tässä työssä pärjään vallan hyvin. Kaikista haastavinta itsellä sairauden kans on koko ajan ollut se et kivut ovat häirinneet enemmän tai vähemmän yöunia ja sit ei järki toimi niinkuin pitäis, ei pysty keskittymään ja muisti pätkii.
Hyvä, että olet tutkimuksiin menossa, siitä se asia alkaa selvenemään. Reuman lääkehoito on kehittynyt vuosien saatossa ja parhaimmillaan niillä saa tulehduksen niin hyvin kuriin ettei tarvitse kipujen kanssa kärvistellä ja voi elää rajoitteetonta elämää.

selkärankareuma, lannerangan osittain pitkälle edennyt rappeuma, Raynaud´n oireyhtymä, migreeni, gastriitti, SAD

Annuska

• Newbie
  • *
« Vastaus #11 : Maaliskuu 16, 2015, 08:28:44 »
Hei. Semmoista haluaisin vielä kysyä, että onko jollain ollut selkä äärettömän kipeä lääkärillä käynnin jälkeen kun lääkäri on painelemalla tutkinut selän? Itsellä kävi niin. Selkä ei ollut hirveän kipeä lääkärille mennessä ja lähinnä vain aamuisin, mutta muutama päivä tuon käynnin jälkeen meni jatkuvasta särystä kärsien. Sitten kyllä helpotti ja palattiin tähän normaaliin, eli siihen että selkä vaivaa lähinnä aamuyöstä ja aamulla nousemisen jälkeen.

Pauli

• Newbie
  • *
« Vastaus #12 : Maaliskuu 22, 2015, 20:37:09 »
En suosittele istumatyötä selkäreumaiselle. Olen itse saanut dg:n -98 ja luontaishoitojen ja ruokavalion avulla ollut oireeton -01 lähtien. Kunnes nyt viimeiset puolivuotta ollut TOSI kipeä. Teen istumatyötä, ajan siltanosturia ja harrastuksena viljelen maata, eli traktorissa tulee istuttua useita satoja tunteja kesässä.

Kuljetusalallakin on toki monenlaisia töitä ja varmasti selän kuntoon vaikuttaa, että ajatko kasettiautoa vai pitkää linjaa.

Yleinen kysymys kaikille: Millainen lääkitys on nykyään? Itse söin 2,5 vuotta salatsopyriniä, eikä se sopinut ilmeisesti sulfa-allergian takia. Se kyllä auttoi, mutta iho oli ruvella.

Laittasiko joku hyvän reumalääkärin yhteystietoja YV:llä.

Mintsi

• Administrator
  • "When nothing goes right, go left!"
« Vastaus #13 : Maaliskuu 22, 2015, 23:24:53 »
Riippuu tosiaan reumasta ja työstä, miten onnistuu. Minulla on koulutus toimistotyöhön ja tällä hetkellä ei ole mitään toivoa tehdä niitä töitä. Pystyn istumaan n. tunnin kerrallaan ja sitten on pakko päästä liikkeelle. Paikallaan seisominen on vielä vaikeampaa. Lisäksi reuma oireilee käsissä siten ettei kynä tahdo pysyä kädessä eikä koneella kirjoittaminenkaan oikein toimi.

Uudelleen koulutus on edessä. Pitäisi vain keksiä ala, jossa ei joudu olemaan paikoillaan paljoa, mutta joka ei olisi fyysisesti kovin raskasta. Lisähaasteen tuo lääkkeiden aiheuttama infektioherkkyys, joka rajoittaa ihmisten kanssa tehtävää työtä. Tuntuu, että kaikki alat ovat jollain estolistalla...

Lääkitys on tällä hetkellä Salazopyrin, Trexan (+foolihappo), RoActemra, Orudis ja Cymbalta. Lisäksi muutama lääke haittavaikutusten estoon ja kipuun tarvittaessa. Taitaa yhteensä olla vähän toistakymmentä lääkettä, mikä on melko vähän, koska maksan takia jouduttiin luopumaan mm. unta parantavista lääkkeistä. Muutenkaan lääkitys ei ole riittävä pitämään oireita kurissa.
M35.7 Hypermobiliteettisyndrooma
M79.7 Sekundaarinen fibromyalgia
F45.4 Pitkäaikainen kipuoireyhtymä
F33.20 Vaikea masennus
ja liuta muita vähemmän tärkeitä diagnooseja.

Raihnaanen

• Jr. Member
  • **
  • "Elämä - rikas, rämä, mutta oma" - Ismo Alanko
« Vastaus #14 : Maaliskuu 23, 2015, 20:34:59 »
Minullahan ei ole selkärankareumadiagnoosia tällä hetkellä, aiemmin on ollut vuosien ajan ja nyt melkein kymmenen vuoden "tauon" jälkeen sitä taas vahvasti epäillään mutta silti, selkä- ja muita pahojakin nivelkipuja on ollut jo 17 vuotta. Työhistoriani on hyvin katkonaista ja sairauden takia olen joutunut kokeilemaan yhtä sun toista.

Parhaiten minulle ovat sopineet työt jossa on sopivasti liikkeellä olemista, kävelyä, vähän seisoskelua, pieniä määriä istumista, kumarteluakin on vähän voinut olla. Nostamista ja muuta raskasta en juurikaan pysty tekemään. Itselläni myös paljon käsillä tehtävät työt ovat poissuljettuja koska kädet ei kestä kovaa rasitusta eikä pientä näpertelyä.

Kaikkein pahin - ja se tuli testattua tänä talvena - minulle on istumatyö. Syksyllä aloitin työt jossa istutaan joko toimistolla tai autossa, käytännössä lähes koko päivä istumista ja sitten vielä työmatkat kotoa ja kotiin siihen päälle. Meni kuukauden verran niin selkä alkoi oireilla harvakseltaan, kahdessa kuukaudessa enemmän, kolmen kuukauden kohdalla jäin sairauslomalle koska luulin että vielä ehtii "ettei pääse pahaksi" mutta ei. En ole pystynyt töihin palaamaan ja selkä on pahempi kuin koskaan.

Itse jouduin joskus reuman vuoksi keskeyttämään opintoni fyysisesti raskaalle alalle ja vaikka asia kirpaisi todella paljon niin se oli silloin oikea päätös. Mutta yksilöllistähän tämä on, jollain voi onnistuakin vaikka monella muulla ei.