Kirjoittaja Aihe: Selkärankareuma ja fyysinen työ  (Luettu 36857 kertaa)

TasainenLaulu

• Newbie
  • *
Vs: Selkärankareuma ja fyysinen työ
« Vastaus #15 : Huhtikuu 06, 2016, 10:22:05 »
Heipparallaa!

Uusi foorumilla ja mahdollisena selkärankareumapotilaana. 20 vuoden jatkuvan kipuilun jälkeen ollaan vihdoin matkalla reumatologille epäilynä selkärankareuma. Kaipaisin vähän vertaistukea ja neuvoa valmistautuessani perjantaiseen puhelinväittelyyn työterveyslääkärin kanssa. Olen ammatiltani karjanhoitaja. Reilun sadan eläimen karja hoidossani. Lääkäri kirjoittaa minulle 2-3 päivää sairaslomaa ja lisää lääkitystä. Saiken jälkeen olen päivän pari töissä ja rumba alkaa alusta. Viimeisenä lisänä lääkitykseen tuli rauta alhaisen hb:n takia. Sen takia päädyin sitten päivystykseen tiputukseen ja sain puolitoista viikkoa saikkea. Perjantaina olisi edessä lääkärin soitto viimeisimpien veriarvojen tuloksista. Saikke loppuu perjantaina, enkä todellakaan ole työkuntoinen. Ongelmana on se, että tt-lääkärin mielestä liikunta on paras lääke, mutta hän ei tunnu ymmärtävän, mitä työni pitää sisällään. Sadan lehmän paskan lapioiminen, puolentoista tuhannen kilon rehunjakaminen ja lypsäminen ovat aika kaukana reumaohjeiden liikuntaohjeista. Yleensä noin tunnin työtä tehtyäni selkä huutaa hoosiannaa ja illalla iltalypsyn jälkeen en tahdo kävelemään päästä. Tämä sitten taas ei kuulemma kuulosta reuman oireelta että illalla on niin kipeä. No enpä minä vapaapäivänä olekaan illalla kipeä. Kun tässä itse järkeilen asiaa, niin kaiketi jos tulehtuneita lihaksia ja niveliä noin paljon rasittaa, tulee kipeäksi. Työpaikkani ei myöskään ole mikään ensiluokkaisesti tuuletettu eli lantakaasuissa (rikkiä, metaania, formaldehydiä jne.) mennään koko päivä. Useimmiten työpäivän jälkeen on aika hapenpuutteinen olo, mikä ei varmaan sekään hyvää tee tulehtuneille kudoksille. Niinpä siis olisiko kellään apuja, mitä sanon lääkärille että tajuaa tilanteen? Välillä tuntuu että epäilee vain minun kärkkyvän saikkea. Millä ihmeellä minä hänet vakuutan? En nyt kuitenkaan haluaisi itseäni ihan rikki ajaa reumatologin vastaanottoa odotellessa. Kiitos jos vaan jaksatte vastailla!

erin56

• Jr. Member
  • **
« Vastaus #16 : Huhtikuu 06, 2016, 16:01:55 »
Olisiko teillä mahdollista saada työterveyshoitaja työpaikkakäynnille paikan päälle seuraamaan mitä se sun työsi ihan oikeesti on? Samalla vois hän tutkailla ergonomiaa ja paikan ilmanvaihtoa sun muuta...Riippuu tietty työterveyshuollon sopimuksesta, mutta luulisi että tällaiselle ns terveydenhoidoksi "naamioidulle" käynnille olis tilausta...

Jussi

• Ex-member
« Vastaus #17 : Huhtikuu 06, 2016, 17:26:21 »
Meillä kävi työterveydestä fysioterapeutti seuraamassa ja katsomassa työasentoja ja eihän näitten pikku nännikkäitten=esimiesten mieleen aina ollut.

Hortensia

• Hero Member
« Vastaus #18 : Huhtikuu 06, 2016, 17:57:22 »
Tervetuloa TasainenLaulu foorumille  :) ! Itsellä reumadiagnoosi kymmenen vuoden takaa, v. 2012 varmistui selkärankareumaksi. Mulle tuli lähes yhdessä yössä jumalaton selkäsärky, joka osoittautui sakroiliitiksi. Raajojen tulehduksia oli tätä ennen ollut jo vuosia.

Ääneen parahdin kivusta kun luin juttuasi. Srr vaihtelee oirekuvaltaan, mutta ainakin itselleni kaikista pahin liike on raskaiden taakkojen nostaminen maasta. Toisena tulee sitten ylipäänsä kumarassa työskentely. En pystyisi varmaan tuntiakaan tekemään työtäsi. Reumalääkärit suosittelevat selkärankareumaatikolle usein KEVYTTÄ fyysistä työtä, ts. liikkuvaa työtä. Itselläni on istumatyö. Ei se hääviä ole, mutta voittaa kyllä raskaan fyysisen työn. Reumatauteihin löytyy nykyään tehokkaita lääkkeitä, mutta jos rasitat selkääsi tuolla tavalla, tulehdus saattaa pahentua ja sen sammuttaminen on aina vaikeampaa. Työterveyslääkärit eivät tunne reumatauteja läheskään riittävästi. Sinä tiedät itse oman tilanteesi kaikista parhaiten.
M46.9 Spondyloarthropathia (selkärankareuma)
M51.8 Degeneratio disci IV lumbalis et dysfunctio dorsi
Migreeni

TasainenLaulu

• Newbie
  • *
« Vastaus #19 : Huhtikuu 06, 2016, 20:47:54 »
Kiitos Hortensia ja muutkin! Näinhän se on, että heti kun aloitan ruokintatyöt (eli raskaiden taakkojen nostaminen maasta) parahtaa selkä suurin piirtein toisen lapiollisen jälkeen. Ja se mitä pelkään eniten on juurikin tuo, mitä Hortensia sanoit. Että selän jatkuva rasittaminen pahentaa tilannetta liiaksi ja päädyn invalidiksi. Nyt tautini on vielä suht järkevissä mittasuhteissa ja viimeiseksi haluan sen pahentuvan. Niin kuin kirjoittelin aiemmin, olen parisenkymmentä vuotta juossut lääkäristä toiseen valittaen epämääräisiä kipuja. Jos nyt vihdoin ollaan päästy jäljille, niin ei sitten ainakaan enää pahenneta tilannetta. Rakastan kyllä työtäni ja hoidokkejani, enkä mieluisampaa paikkaa kuin navetta maailmasta keksi (juu, meitä on kaikenlaisia hulluja maailmassa). Mutta oma terveyteni on minulle etusijalla, eikä minulle siksi tuota suurta tuskaa ajatus työn vaihtamisesta kevyemmäksi. Enkä ole vielä edes kertonut millä tavoin ranteeni ovat oireilleet tässä muutaman viimeisen viikon aikana.

Työpaikkani tilanne on harvinaisen hyvin tiedossa työterveysasemalla. Ei ole monta kuukautta aikaa, kun hoitaja ja fysioterapeutti kävivät tutkailemassa tilannetta ja totesivat että ei se terveellekään ihan paras paikka ole. Sanotaanko nyt näin kauniisti, että ihmisten työolojen parantaminen ei ole ihan ensimmäisenä esimieheni listalla. Viimeksi tänään työterveyden labrahoitaja päivitteli minulle, miten oikein kykenen työtäni tekemään. Myös aseman muut lääkärit tietävät tilanteen, mutta tämä minun henk.koht. tohtorini ei oikein aina jaksa kuunnella potilaansa lauseita loppuun. Lisäksi hän tulee maasta, jossa maatalous on paljon enemmän koneellistettua, eikä varmaan ihan siksikään ymmärrä millaista on suomalaisessa navetassa.

Mutta kuten Hortensia totesit, minä tiedän tilanteeni parhaiten. Kiitos tuosta lausahduksesta, nyt uskallan sanoa sen lääkärillekin.

Hortensia

• Hero Member
« Vastaus #20 : Huhtikuu 07, 2016, 15:07:30 »
Minulle on ollut vaikea ajatus ymmärtää, että lääkärit eivät ole kaikkitietäviä, eivät edes reumalääkärit. Kokemus on opettanut, että omasta hoidostaan täytyy ottaa iso vastuu. Tsemppiä TL huomiseen ja kirjoittelehan kuulumisiasi  :thumbsup: !

Migreeni

satuo

• Global Moderator
  • Aina jossain paistaa aurinko.
« Vastaus #21 : Huhtikuu 07, 2016, 15:33:56 »
Juu kyllä sitä vain valitettavasti joutuu itse olemaan tiukkana...  :-[
Kunnun saikun kyllä tarvisit ja kuntoutusta. Kannattaa sellaisiakin kysellä.
Niistä voisi saada vinkkejä ja apuja.  :thumbsup:

TasainenLaulu

• Newbie
  • *
« Vastaus #22 : Huhtikuu 08, 2016, 15:17:14 »
Hohhoijaa, nyt veti mielenkiintoiseksi tämä homma! Työnantaja soitti eilen tuhannen kiukkuisena, että tulee liian kalliiksi tämä minun lääkärissä ramppaaminen. Siitä innostuneena hän oli irtisanonut työterveyssopimuksen. Toisin sanoen joudun nyt sitten terveyskeskuksen hoidettavaksi. Siellä onneksi oltiin oikein palvelualttiita ja sain jo maanantaiksi ajan.

Työterveyslääkäri soitti kuitenkin tänään, vaikka sopimusta ei olekaan. Hänpä sitten sai minutkin haukkomaan henkeäni ilmoituksellaan, että minulla on diabetes. Paastoverensokeri oli kuulemma koholla ja nyt pitää mennä diabeteshoitajalle, kiitos, hei. Hetken aikaa monttu auki kuuntelin puhelimen tuuttausta. Minkälainen ihminen voi suhtautua toiseen ihmiseen tuollaisella kliinisellä kylmyydellä? Lääkäri siis todella ilmoitti ykskantaan tämän asian ja löi luurin korvaani. Uskomatonta! Olen tässä nyt guuglaillut asiaa ja useassa paikassa mainitaan, että kova kipu nostaa sokereita. Ja lisäksi normaalia vähäisempi liikunta. Minähän olen tottunut painamaan niska limassa 12 tuntia päivässä ja nyt lähinnä maannut sohvalla. Onko tämä diabetes-diagnoosi mitenkä yleinen reumapotilailla? Siis tarkoitan, että nämä tohtorit lukevat ohjekirjasta, että diabetes ja sillä selvä. Ei noissa hymiöissäkään näytä olevan sellaista, jolla olisi monttu yhtä isona auki kuin minulla. Mieleni tekisi sanoa rumasti, että mitä vi****?

Hortensia

• Hero Member
« Vastaus #23 : Huhtikuu 08, 2016, 15:58:26 »
Onpa sinulla TL ollut painajaismainen päivä ! Kovasti jaksamisia  :hoiva: !

Reuma nostaa riskiä sairastua sydän- ja verisuonitauteihin. Voisiko tätä kautta riski diabetekseenkin kasvaa  ~:/. Itselläni ovat sokeriarvot olleet aina kunnossa, mutta ikääkin on "vasta" alle 40.
Migreeni

TasainenLaulu

• Newbie
  • *
« Vastaus #24 : Huhtikuu 22, 2016, 10:47:44 »
Reuma nostaa riskiä sairastua sydän- ja verisuonitauteihin. Voisiko tätä kautta riski diabetekseenkin kasvaa  ~:/. Itselläni ovat sokeriarvot olleet aina kunnossa, mutta ikääkin on "vasta" alle 40.

Diabetes on autoimmuunisairaus. Siis ykköstyypin. Eli ei pitäisi liittyä sydämeen tai verisuoniin. Mutta lääkärin vaihtaminen auttoi tähänkin ongelmaan. Hän katseli labravastauksiani ja totesi, että sokeriarvoni on mitattu seerumista ja niiden kuuluukin olla korkeammat kuin 'siitä toisesta mitatut'. Tiedä sitten mikä se toinen on. Ja kuulemma 'pitkän sokerin' eli sokerihemoglobiinin arvot kuuluukin nousta, jos on anemia. Että sillä tavalla.

Olotila nyt ei muutoin ole kovinkaan paljon kohentunut. Tässä kun on aikaa ollut, olen hiukan nettiä tutkiskellut ja alkanut epäillä, että oireeni sopisivat Ehlers-DAnlosin syndroomaan. Jos näin on, ei tämä nykyinen työtehtävä varmaankaan ole ihan täysin yhteensopiva. Ensi kuussa pääsen reumalääkärille, josko sitten päästäisiin asiassa eteenpäin.