Kirjoittaja Aihe: reuma vai mielenvikanen  (Luettu 30357 kertaa)

mielenvikainen :)

• Newbie
  • *
reuma vai mielenvikanen
« : Maaliskuu 16, 2015, 16:17:07 »
Hei  :kipee:
ensimmäinen reumaepäily tuli vuonna 2000 noin 20 vuoden ikäisenä oli silloin reumaarvotkoholla tuomio oli että olet vielä liian nuori reumaan en sen enempää kiinnittäny huomiota ja oireet katosi.
vuonna 2006 oli lonkat kipeät ja alaselkä vaivasi myös nivuset kihelmöi kylmyydestä reumaarvot veressä ei näkyny sormet ei ollu turvonnu todettiin että ei reumaa.
Vuonna 2008 oireet palasivat olivat palanneet joka syksy en kestänyt kylmää lonkat polvet nilkat kipeät alaselkä ei kestä istumista yöllisiä heräämisiä jumalattomaan kipuun häntaluuntyköä olkapäät kipeytyvät enkä välillä pystynostaan käsiä ylös tulee pistäväkipu otetaan reumakokeet ja kuvataan lonkat mitään ei löydy lopuksi lääkäri määrää masennuslääkkeet ja unilääkkeet sanoo että niillä paranee. itse olin niin loppu että jonku aikaa söin lääkkeitä ilman apua lopetin lääkkeet ja lääkärissä valittamisen .
Vuonna 2013 jouduin kummin palaamaan lääkäriin kun käsistä katosi tunto kokoajan , ensinmäisen kerran tuntui toivoa kun lääkäri alko kyseleen muista vaivoista kerroin tilanteen ja lääkäri sano että hän selvittää mikä minua vaivaa eikä jätä kesken , vuosi kuljettiin magneetissa hermoratatutkimuksessa neurologilla mitään ei löytyny lääkäri suostui kirjottaan lähetteen reumalogille samalla iski prostaatio siihen kuukauden antibioottikuuri ja antibioottiripuli kaupanpäälle.
nyt Vuonna 2015 reumalääkäri epäilee selkärankareumaa jota on suvussa ja oireet hänen mielestä viittaa siihen varmistetaan magneettikuvalla odotus aika 3 kk .
sitä odotellessa hartiat ja niskat jumittuu ja alan saada sähköiskuja päässä ja kropassa sanon tästä lääkärille niin vastaus on juu tässä on sulle lääkekuuri mielialalääkkeitä on toi sun sairaus niin sekava.
otan kuurin ja syön kuukauden ilman mitään apua vatsa taas vaan ripulilla .

nyt mietin onko reuma vaan oonko hullu toivottavasti jotain selviää magneettikuvista
vaivat lisääntyy ja olotila jo pelottava
kesää odotellessa :jeee:

Peikko

• Sr. Member
  • :)
Vs: reuma vai mielenvikanen
« Vastaus #1 : Maaliskuu 16, 2015, 20:31:50 »
odottele rauhassa mitä sieltä kuvista löytyy,
onneksi suurin osa kuitenkin löytyy sieltä selästä eikä korvien välistä  :thumbup:
rikki niskasta varpaisiin

• Newbie
  • *
« Vastaus #2 : Maaliskuu 16, 2015, 20:59:42 »
No parasta on että itse tietää että vika ei ole korvien välissä  on vaan nuilla tk lääkäreillä niin löyhässä noi hulluus pillerit ja jos eivät vaivaa löydä niin heti ollaan niitä tuputtamassa. :hoitoon:
Onkohan muilla täällä tullu noitä sähköiskuja joskus kun niitä tulee kauhea sarja niin alkaa miettiin joko loppu tulee pääasiassa tuntuvat rinnan ja päänseudulla .
En tiä johtuuko edes reumasta eikä toi tk lääkärikään ota kantaa .
Jotaki kummin pielessä 7vuotta ollu leukosiitit 10-20 ja CRP 6-20
vaivaa vaan ei saada selville alkaa toi buruna maistuun puulta ja paraflexiä lihasjumiin helpottaahan ne vähän oloa mutta ois mukava kun vois talvellakin lastenkans leikkiä ilman kovia kipuja  :kahvee:
jospa alkais ite lukeen lääkäriksi että sais sopivat lääkkeet  ~:/

Peikko

• Sr. Member
  • :)
« Vastaus #3 : Maaliskuu 17, 2015, 00:12:40 »
Jos on päätä niin opiskele ihmeessä,
mikä olis sen parempi kuin lääkäri jolla omakohtaisia kokemuksia kovasta kivusta ,
johon ei oikein löydy lääkkeitä jotka auttaa,
olisipa ainakin motivaatiota etsiä sopivaa lääkettä :thumbup:.
Reilusti vaan pyydät eri lääkettä jos kivut ei pysy siedettävinä.

Harmi jos lasten pienenä ollessä on kovia kipuja,
ne rajoittaa sitä kallista yhdessäoloa,
toivottavasti kuitenkin välillä pystyt paremmin heidän kanssaan leikkimään
ja toivottavasti löytyy pysyvämpi apu jostakin lääkkeestä.
rikki niskasta varpaisiin

trochanter

• Global Moderator
« Vastaus #4 : Maaliskuu 17, 2015, 11:35:56 »
Niinpä, tk-lekurit kirjoittavat mm. kilpirauhasen vajaatoiminnasta kärsiville mieluummin masennuslääkkeitä kuin että ottavat kilppariongelmat tosissaan! Sama homma varmasti reumasairauksien kanssa, ainakin fibro-dg:n saaneilla on ollut kuullakseni vastaavia ongelmia.

Tsemppiä!  :thumbsup:
*seropositiivinen nivelreuma (dg 03)
*kilpirauhasen vajaatoiminta (dg 07)
*kiertäjäkalvosinoireyhtymä (dg 19)
*psori (dg 19)

• Newbie
  • *
« Vastaus #5 : Maaliskuu 17, 2015, 13:23:46 »
Hei
Tänään menin suoraa akuutin kautta sisään noitten sähköiskujen vuoksi niin ottivat sydänfilmin kun epäilivät rytmihäiriötä mutta onneksi mitään ei näkyny lääkäri meinas että on hermopuristus selkärankassa ja määräsi uuden tulehduslääkkeen pitkäkestosen ketoprofeiini 200 mg toivottavasti se auttaa enemmän  :)

Mintsi

• Administrator
  • "When nothing goes right, go left!"
« Vastaus #6 : Maaliskuu 17, 2015, 13:43:37 »
Hulluuspillereistä täytyy todeta, että minulle ne ovat olleet loistava tyrkytys,  vaikka alkuun suhtauduin erittäin  suurella epäilyksellä. Onneksi lääkäri ja hoitaja osasivat vetää oikeista naruista niitä aloitettaessa. Ja nimenomaan reumaoireiden takia olen niihin tyytyväinen. Iso harmi, kun annosta on jouduttu nyt pienentämään.

Minulla on onneksi ollut koko sairaushistorian pääasiassa lääkäreitä, jotka ovat ottaneet kipuoireet vakavasti, vaikka heillä ei välttämättä ole ollut hoitokeinoja. Näin myös reuman alkuaikoina, kun diagnoosia ei ollut edes kenenkään arvailuissa. Valitettavasti vain esim. tk-lääkäreiden kyky hoitaa kovaa ja/tai krolnistuvaa kipua on hyvin rajallinen ja kipupoli ottaa vain vaikeimmat tapaukset.
M35.7 Hypermobiliteettisyndrooma
M79.7 Sekundaarinen fibromyalgia
F45.4 Pitkäaikainen kipuoireyhtymä
F33.20 Vaikea masennus
ja liuta muita vähemmän tärkeitä diagnooseja.

hiker

• Global Moderator
  • I'm Okay. My biggest lie.
« Vastaus #7 : Maaliskuu 17, 2015, 17:27:38 »
Pitänee myös muistaa, että edelleen on paljon ihmisiä, jotka eivät ymmärrä, kuinka masennuslääkkeitä käytetään hermokivun hoitoon. Jos lääkäri ei sano sitä selkeästi ääneen, tulee helposti väärinymmärrys ja luulo, että kipua hoidetaan masennuksena.
Lanne- ja kaularangan ongelmat hermojuurivaurioiden kera
Polven artrofibroosi
Kolmoishermosärky ja -vaurio
Mieliala- ja syömishäiriö

Sasu

• Hero Member
« Vastaus #8 : Maaliskuu 17, 2015, 18:44:53 »
Hei, mielenvikainen :) ja tervetuloa joukkoon  :hali: Hyvä et magneettitutkimus on tulossa, se toivottavasti selventää tilannettasi. Mullakin oli Triptyl yhdessä vaiheessa kipukynnystä nostamassa ja untakin tuomassa. Olin siinä vaiheessa ihan uuvuksissa ja mielialakin matala, joten lääkäri kai arveli hoitaa kolme vaivaa yhdellä lääkkeellä. Lääkärin kanta oli se et kipupotilaat usein ajan kuluessa masentuvat. Tuolloin mulla ei ollu vielä selkärankareumadiagnoosia. Hyvä ajatus muuten, mut en vaan pystynyt sitä kovin pitkään käyttämään kun alkoi pulssi paukuttaa turhan kiihkeästi. Joitain lääkkeitä käytetään kuten jo edellä on esille tullutkin sekä mielialaa nostamaan että kipua lievittämään. Asianmukainen selvitys pitäis tietysti lääkärin osata potilaalle antaa ettei tule fiilistä et ajatellaan vian olevan korvien välissä.
selkärankareuma, lannerangan osittain pitkälle edennyt rappeuma, Raynaud´n oireyhtymä, migreeni, gastriitti, SAD

satuo

• Global Moderator
  • Aina jossain paistaa aurinko.
« Vastaus #9 : Maaliskuu 19, 2015, 12:39:08 »
Onneksi tutkitaan!  :hoitoon:
Kyllä noista mielialalääkkeitä on paljon hyötyä
nimenomaan kivun hoidossa!  :thumbsup:

MaKo

• Global Moderator
« Vastaus #10 : Maaliskuu 19, 2015, 17:49:25 »
Mulle lääkäri nimenomaan painotti, ettei kyseessä ole mielialan hoitaminen, vaan kivun hoito  :thumbsup:
ja hyvä lääke olikin. Jos mieliala siitä vielä koheni, se oli pelkkää bonusta  :vihellys:
Suolistosyöpä 2011-2013
Hermovaurio jalkaan 2012
Työkyvyttömyyseläkkeelle 2014

ereritu

• Hero Member
« Vastaus #11 : Joulukuu 27, 2015, 17:24:55 »
Otsikon sairausyhtälö taitaa mennä liian käsikkäin.
 Toinen toistaan syöden. Ruumiillisen kivun kestää vaikka se syö pois muilta huomiokyvyltä. Mutta liika stressi tekee nuita kumpaakin.
 Eikä minua vaivaa olla mielenvikainenkaan. On masennus ja sillä siisti. Sataprosenttisen täyspäisiä tuskin on missään, alkaa olla asenteeni :vihellys:

Mutta empatiakyvyttömyys, antaa ja/tai  saada on hälyttävä merkki. Sitäkin tullu nähtyä. Siihen en suostu sortumaan itse.

Mintsi

• Administrator
« Vastaus #12 : Joulukuu 27, 2015, 18:05:32 »
Viimeksi ketjuun kirjoittaessani olin vielä masentunut reumaatikko. Nyt olen enää mielenvikainen masentunut. Diagnoosilistassa on kasa mt-diagnooseja. Hyvää tässä muutoksessa on, että ensimmäistä kertaa minulla on kipulääkitys, joka toimii.

Tosin minun kohdallani on täysin mahdollista, että syylliseksi osoittautuu harvinainen kasvain.
F33.20 Vaikea masennus

ereritu

• Hero Member
« Vastaus #13 : Joulukuu 27, 2015, 20:15:42 »
Sorry Mintsi, Nyt en ihan tajunnu. Onko kasvain kivun estännissä vai pitääkö mt lääkitys kivun taka-alalla ?

Sairaus muiden seassahan se mielialan heittelykin on. Jotkut vaan tuntee sen leimaavan,,,, joskus itsekin.
Apua hakeva on kumminkin vielä elämässä kiinni.

Mintsi

• Administrator
« Vastaus #14 : Joulukuu 27, 2015, 21:49:31 »
Kun poistettiin reumastatus, alettiin samalla hoitaa kipua ihan erilaisella intensiteetillä. Sen jälkeen on aloitettu 2 jatkuvaa kipulääkettä ja yksi tarvittaessa lääke. Reumaatikkona kuulin kyllästymiseen saakka mantraa "kun reuma saadaan kuriin, kivut helpottavat". Yksikään lääkäri ei pyynnöstäni huolimatta ottanut juuri kantaa kivun hoitoon, kun tramal oli kokeiltu. Akuuteissa kipukohtauksissa avun kyllä sai päivystyksestä, mutta se oli apu vain siihen hetkeen.

Koko kipuilujeni ajan nimenomaan mielenterveyspuoli on ollut se instanssi, joka hoitaa kipujani aktiivisimmin. Aikanaan masennuslääkitys myytiin minulle nimenomaan kipulääkkeeksi. Sittemmin kivunhoito on tullut esille esimerkiksi uniongelmien myötä. Eivät psykiatrit kamalasti kivun hoidosta mitään tiedä, mutta ovat aktiivisesti kuitenkin vähät tietonsa minun kanssa käyttäneet.

Kasvain voi selittää hirvittävän paljon minun oireiluitani. Se mahdollisesti löytyy jopa kipujen takaa, mutta kaikki muut reumalle tyypilliset oireet se pystyy selittämään. Sen osalta vaan kukaan ei tiedä vielä tarkemmin, mikä se on miehiään.
F33.20 Vaikea masennus